Sony HW-50 vs HW-40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony HW-50 vs HW-40

Hei

Gått å drømt om prosjektor lenge, og får vel aldri bestemt meg. Ser på en brukt Sony HW-50, og en ny HW-40 fra Avshop. Pris blir cirka det samme med lerrets-tilbudet fra Avshop. Den brukte HW50, er vel rundt 2 år, og gått ca 500 timer

Er det stor forskjell på disse 2 ? Noen tips til en helt nybegynner på dette ?

Mvh Jan

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW-40 er veldig lik HW-55 (etterfølgeren til HW-50), og har det aller meste HW-55 har, bortsett fra dynamisk iris. Dynamisk iris kan forbedre sortnivået i mørke scener, og mange liker det. Det gjør ikke jeg, siden en del scener merkbart endrer sortnivå og lysstyrke når lyset endrer seg i filmen man ser på.

Hvis prisen er det samme for de to prosjektørene og HW-50 har gått 500 timer, ville jeg enten kjøpt HW-40 eller prutet ned HW-50 et par tusenlapper. Å bytte pære på HW-50, som kan skje når som helst etter 500 timer (selv om det også kan ta 2 000 timer) koster nok et sted mellom 3 000 og 4 000 kroner. Hvis du ikke kommer til å bruke dynamisk iris, tror jeg HW-40 er en bedre prosjektør enn HW-50. (Men HW-50 er fortsatt en meget, meget god prosjektør.)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    HW-40 er veldig lik HW-55 (etterfølgeren til HW-50), og har det aller meste HW-55 har, bortsett fra dynamisk iris. Dynamisk iris kan forbedre sortnivået i mørke scener, og mange liker det. Det gjør ikke jeg, siden en del scener merkbart endrer sortnivå og lysstyrke når lyset endrer seg i filmen man ser på.

Hvis prisen er det samme for de to prosjektørene og HW-50 har gått 500 timer, ville jeg enten kjøpt HW-40 eller prutet ned HW-50 et par tusenlapper. Å bytte pære på HW-50, som kan skje når som helst etter 500 timer (selv om det også kan ta 2 000 timer) koster nok et sted mellom 3 000 og 4 000 kroner. Hvis du ikke kommer til å bruke dynamisk iris, tror jeg HW-40 er en bedre prosjektør enn HW-50. (Men HW-50 er fortsatt en meget, meget god prosjektør.)
    HW55 og 50 er akkurat samme projektor, bare at HW55 har en litt annen pærekjøling enn HW50 så pæren skal vare litt lengre. HW40 er en HW50/55 uten iris og Sonys iris virker så og si helt sømløst og er ikke mulig å se virke i filmscener. Den fordelen HW40 har i forhold til en brukt HW50 er 0 timer på pæren og nesten 2 år mer garanti. HW50 vil ha et bedre totalbilde enn HW50 pga bedre bilde i mørke scener, jeg ville aldri brukt HW50/55 uten iris.

Og til Vinland:
    Jeg syns HW40 er for dyr i forhold til HW55 da man også må tenke at HW55 har 2 3D briller med i esken. Men uansett så er nok HW40 en meget god projektor, men den "lille" prisforskjellen mellom HW55 og HW40 hadde jeg valgt HW55 uten tvil. Og en brukt HW50 med 500 timer på pæren burde vel egentlig være en god del billigere enn en ny HW40. Se heller på de 2 demo HW55 AvShop har til salgs med ca 120 timer på pæren.
    Sist endret av Andreas21; 07-11-2014 kl 11:42

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar fra begge to. Må innrømme at jeg liker ett bra sortnivå, men er ikke glad i for mye lys, kontrast, farger. Så nå blir valget enda vanskeligere, hehe. Ja, jeg vet at HW-40, kommer med 0 briller, og HW-50 kommer med 2 sett. Er det mulig å bruke andre briller, enn Sony sine ? Jeg har ett sett som fulgte med min Panasonic plasma...de bruker RF vet jeg

Skal sjekke opp de demo-modellene, og høre om jeg kan få det Dreamsceen tilbudet på de

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sewr det er mange som skriver at HW55 har forbedret lampekjøling i forhold til HW50? Er det noen som har noe dokumentasjon på dette? Når jeg spurte Tak direkte om den økte levetiden på lampen i HW55, svarte han at den var justert på bakgrunn av erfaring med HW50.

Sitat Opprinnelig postet av Vinland Vis post
    Ja, jeg vet at HW-40, kommer med 0 briller, og HW-50 kommer med 2 sett. Er det mulig å bruke andre briller, enn Sony sine ? Jeg har ett sett som fulgte med min Panasonic plasma...de bruker RF vet jeg
    Det er bare HW55 som kan benytte RF-briller, og da må du i tilfellet kjøpe RF-emitter fra XPAND som ekstrautstyr. Sony projektorene har innebygget IR-sender

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Sewr det er mange som skriver at HW55 har forbedret lampekjøling i forhold til HW50? Er det noen som har noe dokumentasjon på dette? Når jeg spurte Tak direkte om den økte levetiden på lampen i HW55, svarte han at den var justert på bakgrunn av erfaring med HW50.

Det er bare HW55 som kan benytte RF-briller, og da må du i tilfellet kjøpe RF-emitter fra XPAND som ekstrautstyr. Sony projektorene har innebygget IR-sender
    Jeg har ingen dokumantasjon på dette, men det var det Sony opplyste om da HW55 kom på markedet. Selv tror jeg den vil ha akkurat samme levetid som en gjennomsnittlig HW50.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette jeg leser på div fora også, at det ikke nødvendigvis er noen hardlimit på 2000 timer, men at det bare var tallet Sony var komfortable med og gi, kanskje de ikke testet lengre liv på lampene ?

Det virker vel litt som om at det heller og prøve og minske oppvarming og nedkjølnings sykluser enn og spare en time eller to på lampen, så har nå begynt og ikke slå av min hw50 om jeg regner med at det er høy sikkerhet for at jeg regner med og bruke projektoren igjen innen en time eller to så lar jeg den bare stå på.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HW30 stoppet etter 950timer. Det var vel ikke pæren, den bare slo seg av etter ca5min. Kom vel fram til at den slo seg av pga varme...ukvalifisert gjetning..
    Jeg var utrolig fornød med hw30 og vil ha Sony igjen, i tillegg til min benq1070 som skal være til gaming. Ble glad da jeg hørte om denne forbedrede kjølingen, og siden jeg alltid slo av irisen på mine epsonkanoner så frister nå HW40. Er ikke pæregarantiene blitt bedre hos Sony? Dette ville veid opp for en IKKE forbedret kjøling.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    HW55 og 50 er akkurat samme projektor, bare at HW55 har en litt annen pærekjøling enn HW50 så pæren skal vare litt lengre.
    Takk for det! Jeg var ikke klar over at de var så å si helt like.

Jeg har dog mine tvil om at irisen er sømløs og usynlig, men jeg har ikke sett den i funksjon på HW50/55, så jeg skal ikke uttale meg bombesikkert. Jeg forstår ikke hvordan en iris som regulerer lysmengden på hele bildeflaten samtidig kan være usynlig når det f.eks. kommer et lyst objekt gradvis inn på en mørk bildeflate, slik at irisen må åpne seg mer og mer i løpet av scenen. Det har fungert som forventet (altså ikke fungert) på noen andre irisprosjektører jeg har sett, men kanskje det er noen triks i ermet jeg ikke kjenner til her?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Jeg var ikke klar over at de var så å si helt like.

Jeg har dog mine tvil om at irisen er sømløs og usynlig, men jeg har ikke sett den i funksjon på HW50/55, så jeg skal ikke uttale meg bombesikkert. Jeg forstår ikke hvordan en iris som regulerer lysmengden på hele bildeflaten samtidig kan være usynlig når det f.eks. kommer et lyst objekt gradvis inn på en mørk bildeflate, slik at irisen må åpne seg mer og mer i løpet av scenen. Det har fungert som forventet (altså ikke fungert) på noen andre irisprosjektører jeg har sett, men kanskje det er noen triks i ermet jeg ikke kjenner til her?

En godt implementert iris som Sony sin er 99% usynlig ved vanlig filmtitting og det er bare i ekstreme tilfeller som i siste Harry Potter film da Hogvarts blir angrepet og angrepet på boligen til Osama Bin Laden i Zero Dark Thirty at man kan se pumping. Og når det skjer en gang eller to i skuddåret velger jeg å bruke irisen som gir et mye bedre sortnivå. Nå har også JVC implementert DI og den gir JVC et enda bedre sortnivå og den jobber også meget godt og er usynlig i de fleste tilfeller, men ikke like god som Sony´s. Andre gode iris systemer kommer fra Sim2, Runco på deres DLP modeller.

Og det er veldig vanskelig å uttale seg om ting man ikke har sett før og da kan det i de fleste tilfeller være best i ikke si noe...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også veldig fornøyd med irisen på HW50. Jeg merker irisen også svært sjelden. Jeg har lagt merke med to tilfeller (som begge bildemessig er ekstreme): Ved hvit tekst på sort bakgrunn, hvor teksten fades inn og ut, så merker man at sortnivået pumper. Det andre tilfellet er i Gravity, der kan man merke at stjernehimmelen i bakgrunnen kommer og går avhengig av hva som skjer (altså hvor mye lys) i forgrunnen. Merkbart men på ingen måte plagsomt.

En annen ting med irisen på HW50 er at den er svært stillegående. Jeg hadde en panasonic PJ og dens iris var alt annet enn stille. Klakkingen i actionscener var uutholdelig!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg er også veldig fornøyd med irisen på HW50. Jeg merker irisen også svært sjelden. Jeg har lagt merke med to tilfeller (som begge bildemessig er ekstreme): Ved hvit tekst på sort bakgrunn, hvor teksten fades inn og ut, så merker man at sortnivået pumper. Det andre tilfellet er i Gravity, der kan man merke at stjernehimmelen i bakgrunnen kommer og går avhengig av hva som skjer (altså hvor mye lys) i forgrunnen. Merkbart men på ingen måte plagsomt.

En annen ting med irisen på HW50 er at den er svært stillegående. Jeg hadde en panasonic PJ og dens iris var alt annet enn stille. Klakkingen i actionscener var uutholdelig!
    Som jeg har nevnt før pumper alle iriser når hvit tekst på sort bakgrunn fader inn og ut, hvis den ikke hadde pumpet da hadde irisen ikke virket. Det viktigste er jo at den er usynlig når man ser video materiale og der er den usynlig bortsett fra i veldig ekstreme tilfeller som kommer meget sjelden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hw40 iris, eller er den bare av lavere kvalitet en hw55, eller er det den samme?
    Om man ikke har iris hva er det som "skygger" for pæren slik at man får et sort område på lerretet?

Gi meg gjerne en link om det er mye å forklare.
    Takk

Edit; har kanskje avslørt min uvithenhet slik at ingen orker å lære meg opp? :-)
    Lurer vel egentlig på hva som er den beste kanonen for ca 80" lerret, prosjektor 3.3m fra lerret og med god lyskontroll.
    Vet ikke hvliken gain lerretet mitt har, tenker på det som nøytralt..
    Sist endret av Haugesynsar; 07-13-2014 kl 14:24

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må da for all del kunne stille slike spørsmål. hvordan skal man ellers få svar på ting man lurer på? ;-)

Kan prøve meg på et svar og
    Grovt sett fungerer vel lcd projektorer veldig likt som en tv, hvor et lys skinner igjennom tre lcd plater grønt, rødt og blått (mener jeg og huske) de forskjellige fargene oppnås med og variere åpningen ved en gitt piksel over disse 3 panelene, hvitt er f.eks full åpning på alle og for sort er de alle stengt/lukket, og det er disse som hovedsaklig legger til grunn for sort nivået, de er jo selvsagt ikke perfekte og det er en del lyslekkasje fra andre ikke stengte piksler og ellers så en irisen er en 'enkel' måte og begrense lyset som panelene eksponeres for og mindre lys = bedre sort nivå.

Spørs hvor bra jeg får forklart det så sender med en link også http://electronics.howstuffworks.com/lcos2.htm (side 3 om den ikke linker direkte)

Eneste forskjellen på hw40 og hw55 skal være irisen og mangelen av de medfølgende 3d brillene (som koster gjerne 800kr hver seg)
    Så den er absolutt en god deal, spessielt om man ikke bryr seg om 3d.

Men som Gorm sier er den ganske lyssterk for små lerret og jeg er selv meget glad for at jeg har irisen på min hw50 under mørke scener, men jeg tror jeg selv ville valgt en hw40 kontra en epson (pris forbehold om at, hw40 er under 20k den er jo forsåvidt det nå)
    Ideelt hadde jeg foreslått deg et større lerret, men du er vel kanskje som meg skrantet inn av rommets bredde.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og det er veldig vanskelig å uttale seg om ting man ikke har sett før og da kan det i de fleste tilfeller være best i ikke si noe...
    Altså, det er ikke som om jeg ikke har erfaring med Iris, jeg har bare ikke erfaring med iris på HW50/55. Jeg eier en HW20 der jeg har skrudd av irisen fordi jeg syntes den var distraherende og unødvendig. På mange filmer er irisens arbeid godt synlig (film noir, filmer fra rommet, etc.) og jeg ender opp med å sitte håpende på at det ikke kommer en scene som viser frem problemet. Nå kan det hende at det fungerer bedre på nye modeller, men siden Midas skriver at stjernehimmelen på HW50 går av og på, virker det som om problemet er der fremdeles. I så fall vil jeg ikke personlig anbefale å bruke irisen, men det er jo klart en preferanse som mange sikkert ikke deler.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på HW20 og HW50/55 med tanke på den dynamiske irisen. De kan ikke uten videre sammenliknes.

Forøvrig vil undertekst alltid ødelegge dynamikken i skikkelig mørke scener. Med dynamisk iris vil sortnivået bli "lysere", mens på f.eks JVC X500 vil du ikke lengre kunne se detaljene i de mørkeste områdene, rett og slett fordi øynene blir blendet av intensiteten i underteksten. Ergo, skru av undertekst ;-)

Uten undertekst vil du "aldri" se irisen på en HW50/55

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg tror absolutt på at det er kvalitetsforskjeller, men jeg kan ikke skjønne at prinsippet med aktiv iris noensinne kan fungere som det reklameres for, ettersom ikke bare undertekster, men også andre lyse elementer på mørk bakgrunn alltid vil skape problemer. Folk har selvfølgelig ulike preferanser på hva som er akseptabelt. Selv liker jeg ikke aktiv iris, og utstår for eksempel ikke bildeinterpolasjon, men for mange kan det nok fungere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det er ikke som om jeg ikke har erfaring med Iris, jeg har bare ikke erfaring med iris på HW50/55. Jeg eier en HW20 der jeg har skrudd av irisen fordi jeg syntes den var distraherende og unødvendig. På mange filmer er irisens arbeid godt synlig (film noir, filmer fra rommet, etc.) og jeg ender opp med å sitte håpende på at det ikke kommer en scene som viser frem problemet. Nå kan det hende at det fungerer bedre på nye modeller, men siden Midas skriver at stjernehimmelen på HW50 går av og på, virker det som om problemet er der fremdeles. I så fall vil jeg ikke personlig anbefale å bruke irisen, men det er jo klart en preferanse som mange sikkert ikke deler.
    Det jeg mente var at du ikke har sett HW50/55.

Jeg likte hellr ikke iris og hadde stort sett JVC projektorer før, men med dagens iris på Sony projektorene ser man så sjelden irisartifakter at den står på hele tiden hos meg. Nå er mine siste erfaringer på film mest fra VW1000, men jeg har HW55 (før HW50) i kjellerstuen og ser en del TV serier som Walking Dead, True Blood ol som er meget mørke til tider og kunne aldri tenke meg å slå av iris. Men dette er selvfølgelig min subjektive mening og du må gjerne slå av iris hvis du kjøper den en nyere Sony, men da "ødelegger" du en del av bildekvaliteten syns jeg.Og som Gorm sier slå av undertekts når det lar seg gjøre...

Lignende tråder

1. Valg av mobil Huawei eller Sony/Sony Ericsson
    By ChrisHesby in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 07-05-2012, 15:56
  2. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 10-08-2011, 15:00
  3. Svar: 1
    Siste melding: 06-22-2011, 22:27
  4. Svar: 2