Tips til Full HD-prosjektor i budsjettklassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til Full HD-prosjektor i budsjettklassen

Jeg har en Optoma HD65 som nettopp har sagt takk for seg. Jeg tenkte nå å kjøpe meg en ny projektor i prisklassen 6-8000. Jeg ser film i et helt mørklagt rom, så lysstyrke er kanskje ikke det aller viktigste for meg. Er også primært interessert i 2D.

De prosjektorene jeg vurderer nå er følgende fire:

1. Acer H6510BD. Fås på Elkjøp til kr. 6200: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...jektor-h6510bd

2. Epson EH-TW5200. Fås på Elkjøp til kr. 7400: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...ktor-eh-tw5200

3. Benq W1070. Fås på Hi-Fi Klubben til kr. 6900: http://www.hifiklubben.no/Products/b...ojektor-56127/

4. Optoma HD25e. Fås på Hi-Fi Klubben til kr. 7500: http://www.hifiklubben.no/Products/o...ojektor-61338/

Noen som har noen tips til hvilken av disse jeg burde velge, eventuelt om det er noen andre modeller jeg burde vurdere?

Ser at man kan få kjøpt en Benq TH681 til kr. 5500. Noen som har noen erfaringer med denne: http://www.pixmania.no/3d-videoproje...2071261-a.html
    Sist endret av bjornara; 07-06-2014 kl 15:33

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg bestilte w1300 selv. Vurderte mange av de du lister, samt dyrere. Så på w1070 hos hifiklubben for å vurdere støy og se etter regbueeffekt. For meg så w1070 bra ut, men pga throw, måtte jeg gå for w1300 (5 meter avstand). Jeg tenker bilde maks 120", kanskje nærmere 100". Du må finne ut av rommet ditt, samt lyskontroll for å finne ut av hvor viktig hvilke parametre er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha snakket litt med både Hi Fi Klubben og Elkjøp endte jeg opp med å kjøpe en Optoma HD25e. Er fornøyd, bortsett fra en ting: Med mitt oppsett er jeg nødt til å bruke ganske mye keystone. Har et rom som er ca. 6 m langt og 3 m bredt. Projektoren er takmontert. Men når jeg fester den i taket, så må jeg bruke -5 i keystone (går opp til -9). Jeg forsøkte å forlenge projektorfestet, for å få projektoren lenger ned mot sentrum av bildet, men da måtte jeg til min overraskelse øke graden av keystone. Noen som har erfaringer med slikt noe, slik at man kan unngå keystone-bruk? Projektoren har ikke Lens Shift (æsj, kanskje jeg skulle ha kjøpt Benq i stedet).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt plassering er alfa roger omega har jeg selv erfart.
    Siden du faktiskt måtte øke keystone såpass lurer jeg nesten på hvilke justerings muligheter du har på takfestet ditt.

Projektoren bør vel helst kunne peke flatt og rett frem og ikke peke hverken opp eller ned med linsen, også kan man like gjerne plassere lerretet der bildet faller.

Var det jeg gjorde med min gamle optoma hd100x, og kom vel egentlig unna med og ikke trenge keystone i det hele tatt.
    Krever nesten bistand av 3 personer desverre, to til og holde løfte lerretet på veggen og en til merke eventuelle feste punkter.

Det er i min menig den prekære monteringen som er største ankepunktet med disse billige projektorene (dette gjelder benq også synes jeg, selv om de har 10-12cm linse justering) men når man får det til så har man fått et meget bra og stort bilde til prisen av en knapt brukbar led tv.
    Sist endret av TorTorden; 07-20-2014 kl 12:52
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut at grunnen til at jeg må bruke keystone er at jeg har en limtredrager som går midt gjennom rommet. Derfor kan ikke projektoren være festet helt oppe i taket i vannrett posisjon, noe som ville ha gitt et helt rektangulært riktig bilde. Når prosjektoren må senkes for å komme under drageren, må projektoren vinkles oppover igjen, og da blir bildet forvridd. Dette kunne nok ha blitt korrigert bedre med Lens Shift - noe Benq W1070 har men altså ikke denne Optomaen.

Har snakket litt med Hi Fi Klubben nå, og det er mulig jeg kan bytte projektor hos dem. I tilfelle blir det nok et forsøk med Benq for meg.

TorTorden: Tror du Lens Shift-funksjonen til Benq er for liten til at det vil løse problemet jeg beskriver?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tror forsåvidt benq'ene har for liten forskyvning her, egentlig så liten at de nesten ikke skulle kunne kaldt det lens-shift (selv om de er teknisk korrekte)

Hvor stort lerret har du?
    Og om mulig hadde jeg funnet ut om hva du mangler av forskyvning også sjekket manualen til potensielle projektorerer om dette går, (projeksjons tabeller er ikke lette og lese men kan spare mye træl)
    http://www.manualslib.com/manual/422...0.html?page=16

F.eks kollonen ytterst til høyre spesifiserer justerings muligheten av vertikal billed plassering, f.eks ved 100" kan den flytte bilde vertikalt maks 6cm nedover.

Om alt du trenger er 4-5cm ner så er du jo i mål.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Kjøp av full-hd prosjektor
    By bue in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 12
    Siste melding: 01-27-2010, 00:12
  2. Tips om stillegående full HD prosjektor
    By kamoe in forum Digitale projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 09-22-2009, 11:05
  3. Ny full HD prosjektor
    By AKroken in forum Produkt -og prisjakt Video