projector med motorizert lens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

projector med motorizert lens

Hei

Jeg ser etter en projector med motorizert lens for 16/9 - 2.35 enkelt løsning.

lerret 2m bred (2.35)
    avstand linse lerret ca 3m

Takk
    Sist endret av Flay; 07-02-2014 kl 13:14
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer Iby sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC DLA-X500 er ett opplagt alternativ. Meget fornøyd selv! Men har større lerret og lengre avstand fra linse til lerret. 2 meter lerret med 3 meter avstand kan muligens bli ett problem. Men dette er det mange som kan bedre enn meg. Projectorcentral.com har kalkulator for kasteavstand.
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av nye projektorer som selges i dag, er nok X500 det beste valget. Blir det for dyrt så kan det være verdt å kikke etter en brukt Sony VPL-VW95, eksempelvis.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    lerret 2m bred (2.35)
    Jeg tenker at 2,35:1 lerret med en bredde på 2 meter vil gi deg et lite 16:9 bilde. Det kan hende du bør vurdere en mellomting? Om du skal kjøpe projektor med motorisert linseminne kan du f.eks. undersøke såkalt CIA (constant image area) lerret f.eks. med 2,0:1 eller 2,05:1 format. På denne måten kan du ha et større 16:9 bilde og samtidig får et bilde som er noe bredere når du ser scope filmer. Bare et tips som jeg mener er verd å undersøke.

Jeg driver selv og prøver ut en løsning med lerret som litt over to meter bredt. Personlig synes jeg 16:9 bildet blir for lite ved en slik løsning dersom lerret er 2,35:1 (16:9 blir ikke noe særlig bredere enn ca. 150 cm - det er omtrent som en 70" TV).

Edit: Motorisert linseminne er en forutsetning for å benytte CIA. Hvis ikke blir det veldig tungvint.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Jvcen vil være mitt først valg med jeg er litt redd å få for mye lys med så kort avstand.
    Jeg er i vedig RØD zone med projectorcalculator.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Jvcen vil være mitt først valg med jeg er litt redd å få for mye lys med så kort avstand.
    Jeg er i vedig RØD zone med projectorcalculator.
    Det kommer også veldig an på hvilken duk du benytter. Kalkulatoren tar vel utgangspunkt i 1.0 i gain og ny pære (med specs oppgitt fra produsent). I realiteten vil en kalibrert projektor ha lavere lysutbytte og lysutbyttet vil tape seg gradvis etter en del timers bruk. For Sony sin del har man også muligheten for å bruke iris for å strupe lyset. Jeg vet ikke om JVC har denne muligheten (det er vel bare noen av de nye modellene som har iris). Det er vel egentlig sjeldent for mye lys er et problem forøvrig.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw50 på slik avstand og 90" lerret, i 16:9 og for mye lys er ikke noe problem, i høy spenning så er det nok like lyst som jeg pleier og få ut av plasman, man kan alltids bruke lav lampe spenning, og eller bruke iris til og strupe lyset istarten og jeg er ganske sikker på at jvc har det samme.

Personlig tror jeg ikke det hadde blitt noe problem med jvc, den har hakket mindre lys enn hw5x (men bedre sort nivå sies det)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC-en har både øko-modus på lampen, og en iris som kan lukkes. "Kalkulatoren" du refererer til tar ikke høyde for noen av delene

Sortnivået er også utrolig bra på X500, så selv om du ikke struper irisen vil sortnivået være bedre enn med noen annen projektor.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gorm
    Som altid du er av stor hjelp.
    Jeg har ikke mulighete for å få en demo av x500, men jeg er vel kjent med x35 og x55, er det stor forskjell med disse ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er veldig stor forskjell!
    Jeg ville ikke anbefalt en X35/55 til min verste fiende, så crap syns jeg de har vært i forhold til pris. X500 derimot, er i en helt annen liga. Den har bedre ANSI-kontrast, mye bedre lysstyrke, og er langt bedre kalibrert fra fabrikk! Sortnivået oppleves også MYE bedre, takket være at JVC har implementert en dynamisk iris. Den har fortsatt noen issues med tanke på kalibrering-systemet, men takket være lineær respons fra fabrikk, kan man nå tweake fra et utrolig bra bilde på den. Men det er lett å "kalibrere den i filler", så man bør ikke fikle alt for mye med den.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk dette er god nyheter.
    Det jeg like minst med X35 er motion/panorama. Jeg har en stor allergie mot hakking. Og jeg synes x35 hakke en del. Og den er ikke skarp ved rask bevegelse. Jeg har lest at 500, skal være bedre er det merktbar ?

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk endelig en Demo av x500 i en butikk i Bergen...
    Vel, black is black ok, 16/9 til 2.35 fungere utmerket, men Jeg må sier at jeg var ikke imponert over clear motion.
    Det er ikke så skarp som jeg hadde forventet av en 40k Projektor. Det var ikke dårlig, og panoramering var helt ok, med ikke imponert.
    Det er mulig å få den : Panasonic-PT-AT6000E, til under 16000,- (ny).
    Jeg vet Gorm du liker ikke den projektor, men til under halv pris enn Jvcen er den ikke noe å tenke på ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "ikke så skarp", så var det bevegelses-skarpheten du snakker om regner jeg med? Er du i tilfellet 100% sikker på kildematerialet og avspilleren, at du faktisk har opplevd bevegelses-skarpheten bedre på en annen projektor (med samme kilde og bildestørrelse)?

AT6000 har jeg ikke allverdens godt å si om nei. Den har dårlig kontrast, og er nær umulig å kalibrere. Ikke er den godt kalibrert fra fabrikk heller. Piksel rasteret er også godt synlig, men er kanskje ikke et alt for stort issue på 2 meter bred duk. Men sortnivået vil være dårlig på et såpass lite lerret.
    Når det gjelder 16.9 - 2.35:1, så har ikke AT6000 motorisert lens-shift. Det vil si at den må monteres med linsen nøyaktig i samme høyde som øvre bildekant. Stemmer ikke dette, vil bildet flytte seg i høyden når du zoomer fra 16:9 til 2.35:1.

Men til under 16K, er det lite negativt å si. Til den prisen finner du sikkert ikke noe bedre. Men den tåler ikke sammenlikning mot bildekvaliteten fra for eksempel JVC, Sony og Epson. Dog koster disse mye mer.
    Sist endret av Gorm; 07-07-2014 kl 12:05

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bevegelses-skarpheten, ved stillebilder er den suveren.
    nei jeg er eller ikke 100% i kildematerialet og avspilleren, og jeg samelinje ikke med endre projektor.
    jeg var overasket at bevegelse var ikke bedre en det.
    Og hvis du synes jvcen er bra i det område, vil jeg tror på deg.
    hvordan vil du (dere) rangere disse på bevegelse :
    - plasma panasonic (st/vt serie)
    - jvcen
    - og den best projektor i det område (hvilken ?)
    karakter 0-10
    Det du sier om motorisert lens-shift er et problem, det vil si at toppen av bilde må være nøyaktig på linje horisontal med sentere av linse, ikke umulig men praktisk det må jeg teste.
    bra at du finnes gorm
    Sist endret av Flay; 07-07-2014 kl 16:20

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Jeg tenker at 2,35:1 lerret med en bredde på 2 meter vil gi deg et lite 16:9 bilde. Det kan hende du bør vurdere en mellomting? Om du skal kjøpe projektor med motorisert linseminne kan du f.eks. undersøke såkalt CIA (constant image area) lerret f.eks. med 2,0:1 eller 2,05:1 format. På denne måten kan du ha et større 16:9 bilde og samtidig får et bilde som er noe bredere når du ser scope filmer. Bare et tips som jeg mener er verd å undersøke.

Jeg driver selv og prøver ut en løsning med lerret som litt over to meter bredt. Personlig synes jeg 16:9 bildet blir for lite ved en slik løsning dersom lerret er 2,35:1 (16:9 blir ikke noe særlig bredere enn ca. 150 cm - det er omtrent som en 70" TV).

Edit: Motorisert linseminne er en forutsetning for å benytte CIA. Hvis ikke blir det veldig tungvint.
    Jeg ser engentlig ikke forskjell mellom CIA og en vanlig 16/9 lerret hvor man projektere scope material.
    svarte bokser vil være litt mindre ved scope visning, men da vil det kommer svarte bokser på sider veg 16/9 visning, det føles mer som det værst av 2 verden, men mulig jeg har missforstått.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Men til under 16K, er det lite negativt å si. Til den prisen finner du sikkert ikke noe bedre. Men den tåler ikke sammenlikning mot bildekvaliteten fra for eksempel JVC, Sony og Epson. Dog koster disse mye mer.
    vel, dette er vanskelig, AVSHOP har Sony HW40 til 19k akkurat nå. Så hvis Panasonicen motorisert dingsen er ikke brukbar (for meg), og bilde kvalitet er så mye bedre hos sony, kanskje må jeg revurdere prioritet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte såvidt 2.35:1 lerret men slo det fort fra meg.
    Jeg bruker gjerne projektoren til mer enn bare film og ha noe mindre en 90" i 16:9, så kunne jeg heller droppet det og gått for stor tv istedet.

Jeg angrer sånn sett ikke på og ha gått for 16:9 når jeg bare har bredden til 90", man mister ikke bredde med 2.35, kan heller tenke videre på en potensiell maskerings løsning for dette.
    Skal jo i teorien kunne bli nesten like bra som 2.35 og man trenger ikke og zoome og justere bildet.

Problemet mitt er at jeg også må ha nedtrekks lerret, og dette gjør oppsett av maskering litt mer intrikat enn og bare henge opp noen rammer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser engentlig ikke forskjell mellom CIA og en vanlig 16/9 lerret hvor man projektere scope material.
    svarte bokser vil være litt mindre ved scope visning, men da vil det kommer svarte bokser på sider veg 16/9 visning, det føles mer som det værst av 2 verden, men mulig jeg har missforstått.
    Det kommer an på hvordan du ser på det. Om du benytter CIA uten 4-veis maskering så vil du oppnå sorte (grå på en del projektorer) striper enten på siden eller oppe og nede uansett hvilket format du ser på. Dersom du ser på det litt mer matematisk så vil bildet, enten det er 16:9, 1.85:1 eller 2.35:1 ha omtrent samme areal med CIA (derav navnet). På denne måten får man et litt større 16:9 og 1.85:1 bilde på bekostning av 2.35:1 bildet selvfølgelig. For noen vil dette kanskje oppleves negativt.

Jeg har hatt 2.35:1 lerret i mange år. Etterhvert som det er blitt mer og mer gode serier med høye produksjonsverdier så har jeg av og til følt at 16:9 bildet blir for lite - spesielt gjelder dette hvis man har et lerret med forholdsvis begrenset bredde. Da handler det selvfølgelig også om hva man ser mest på. For min del tror jeg at jeg i antall timer ser vesentlig med 16:9 enn 2.35:1 (grunnet serier). Fremdeles får jeg likevel WOW følelsen når jeg setter på 2.35:1 filmer på 2.35:1 lerret...så det finnes ingen enkle svar!

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror jeg skal glemme panasonicen, og motorisert linse (som den har egentlig ikke helt).

Best Bilder per kroner ser ut til å være hos sony for tiden.
    19k for HW40, er ikke så dårlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok HW40 blir i overkant kraftig (lysstyrke) til et såpass "lite" lerret. Det er veldig mye lys i HW40, og den har ikke dynamisk iris, slik HW55 har. Det betyr i overkant mye lys i mørke scener, og et sortnivå du kanskje vil få problemer med å akseptere?

hvordan vil du (dere) rangere disse på bevegelse :
    - plasma panasonic (st/vt serie)
    - jvcen
    - og den best projektor i det område (hvilken ?)
    karakter 0-10
    Når det gjelder bevegelses-skarphet så har jeg ikke mye godt å si om Panasonic plasma (etter å ha levd med det i mange år). Interpoleringen til Panasonic er jo helt på trynet dårlig. Bevegelses-skarpheten uten interpolering er så dårlig at man gjerne ender opp med å akseptere alle de stygge artefaktene interpoleringen introduserer likevel.

-Best på interpolering er vel Epson, da deres system kobler ut når scenene blir for komplekse, og derfor oppleves det lite artefakter. PS: TW7200 har ikke interpolering
    -Sony sin interpolering er veldig bra (på linje med Epson), og det er bare i ytterst få komplekse scener der den feiler og produserer litt merkelig artefakter.
    -Interpolering i X500 har jeg ikke like mye erfaring med, men det jeg har sett, har vært bra. Bevegelses-skarpheten er enormt mye bedre enn på tidligere utgaver av projektoren, og det selv uten at interpoleringen er aktivert.

Det er forøvrig en del DLP-projektorer som er suverene med tanke på bevegelses-skarphet, men da sitter du dessverre igjen med marginale 1000:1 on/off kontrast, og elendig sortnivå. Det i seg selv reduserer jo opplevd skarphet (i mørke scener).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 06-22-2014, 12:28
  2. 50% lens-shift
    By jarlandre in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 04-27-2009, 13:29
  3. lens tall
    By erikaur in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 09-28-2006, 22:18
  4. Z4 og AE900 eneste projector jeg kan ha? (lens shift?)
    By hanzo! in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 09-05-2006, 22:55
  5. Lens-shift?
    By Anfield in forum Digitale projektorer
    Svar: 27
    Siste melding: 10-31-2004, 01:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg