Førstegangskjøp av projektor/lerret til stue.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangskjøp av projektor/lerret til stue.

Hei!

Har kjøpt meg hus der avstanden fra sofa til evt. tv/lerret er ca. 5 meter, og vurderer derfor å kjøpe meg projektor og lerret. Det skal brukes i stua, der jeg ikke har så god lyskontroll(mye vinduer, men har selvfølgelig persienere).

Projektorer jeg har vurdert er Sony VPL-HW50ES og HW55ES, men jeg er åpen for forslag til andre projektorer som passer bra for bruk i stue. Det blir alt fra vanlig TV-titting(kanaler) til film og spilling(input lag spiller en rolle).

Såvidt jeg har forstått så må jeg ha et lerret som er grått eller svart? Har sett en del på Screen Innovations sitt Black Diamond lerret, som visstnok skal være veldig bra, men det er DYRT. Kom med innspill til gode lerret, men til en litt snillere pris.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black diamond er vel et høykontrasts lerret og absolutt og anbefale om man har dårlig lys kontroll, men som du er inne på så koster dem skjorta og har i alle fall i tidligere utgaver hatt problemer med innsynsvinkel på omtrent linje med en plasma tv.

Selv har jeg vanlig grått dreamscreen lerret og det var stor bedring fra det hvite billig lerretet jeg hadde før.
    Persienner slipper nok en del lys igjennom, jeg bor selv i en leilighet på bakke nivå med et normalt vindu inne i kino stuen og selv om dette vinduet aldri har direkte sol inn holder det ikke med kun et sett gardiner men trenger også et par sorte tepper jeg legger over disse igjen for og få det tett nok.

Men nå må jeg gladelig innrømme at jeg har blitt bra sær på slikt når jeg ser film, hadde noen faktiskt sett hva jeg gjør med leiligheten før jeg snurrer film hadde det nesten verdt fare for om menn med hvite frakker og hestesprøyter og tralala piller møter opp på døra mi ;-)

Dnp supernova eller black diamond er vel det mest idelle lerretene men de koster og gjerne like mye eller mer enn projektoren :-(
    Angående allbruk så er sonu projektorene i min mening et lite hestehode over konkurentene, de er stillere har minst input lag med mindre man sammenligner med singelchip DLP men et bilde kvalitet som kan utkonkurere min samsung plasma.
    Om du skal bruke den istedet for vanlig tv ville jeg i det minste gått for hw55 eller hw40, disse har omtrent dobbel leve tid på lampen som hw50, men hw50 har egentlig ikke noen spesifisert levetid på lampen og det er samme lampe modulen i de alle.

Hva slags lerrets størrelse hadde du sett for deg? Med 5 meter kast hadde jeg i alle fall vurdert noe i størrelse på 120" men da nærmer man seg vel maks av hva sony projektorene klarer i ikke lyskontrollert rom.

Jeg er absolutt ikke noen ekspert på projektorer, bare en generelt glad eier av en hw50 :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innsynsvinkel blir ikke noe problem.

Som du forklarer hvordan det er med lysforhold og grått lerret i din leilighet, høres det ut som det ikke går i mitt tilfelle. Siden projektoren skal brukes til daglig TV-titting i stua, så tror ikke jeg "sjefen" i huset aksepterer at det skal henges opp sorte tepper hver gang vi skal se TV eller film.

Hvorfor er det ikke oppgitt noe levetid på lampen på HW50? Og hvor mye koster en ny lampe ca?

Jeg har sett for meg en størrelse på mellom 102" - 115", alt etter hva jeg kommer over. Jeg ser at Oslo Hificenter selger et demobrukt Black Diamond lerret som er 113". Dette kan helt klart være aktuelt.

Det som gjenstår da er å bestemme seg for hvilken projektor jeg skal gå for..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony ga aldri noen estimert levetid på lampene før hw55, men uoffisielt har de sagt når spurt direkte 1500-2000 timer, noen på internett sier de får mer.

Med hw55 skal de ha redesignet kjølingen internt i projektoren så de er nå trygge på og si 4000 timer (da er de ikke lenger bak omtrent alle andre på markedet heller)

Så siden du virker til og ville bruke den i stedet for tv så hadde jeg gått for minst hw40 eller hw55, siden de har disse ekstra timetallene.
    Og om man ikke har tv ved siden av kan 2000 timer forsvinne før et år er gått.

Ny pære kommer på omtrent 3000kr og det er samme type til både h50,hw40 og hw55.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Førstegangskjøp av projektor/lerret. Trenger hjelp.
    By Placebo in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 08-19-2013, 17:37
  2. Førstegangskjøp av projektor
    By paddings in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 12-09-2011, 23:18
  3. Svar: 3
    Siste melding: 08-18-2011, 00:37
  4. Lerret til stue
    By mortenk in forum Lerret
    Svar: 1