pj. tilkoblingsmuligheter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pj. tilkoblingsmuligheter

hei

Jeg hadde en tråd her før om hvilken pj som passet mitt behov best,
    men jeg klarte ikke å bestemme meg.

pjen kommer til å bli brukt til mest film - konsoll men også mye film tenkte på da å bruke et tvkort til pc'n.

akkurat nå har jeg et dårlig hjemmekino annlegg med svideo og scart.
    men kommer til å oppgradere med en dvdspiller i 2k klassen (denon eller pioneer) og rimelig flerkanals lyd.

så jeg tenkte da hvordan blir det med tilkoblinger?
    først blir det vel d-sub fra pc, og svideo fra dvd, og rca på ps2
    men når jeg får kjøpt en dyrere spiller og vil da helst ha komponent eller digitalt vil det ikke krasje eller?

jeg har så veldig lyst på pj, men usikkerheten på hvilken pj har fått grobunn og trenger hjelp til å løsne opp floken.

tenkte på å kjøpe en 6100 men så kom 5120, og den er jo mer for hjemmekino men så er biledprosseringen ikke den beste så blir jeg i tvil om jeg vil bli fornøyd, og så baller det på seg . hvor mye bedre er infocus hva med lg osv

hilsen småfortvilet drømmer ...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar det fortløpende:
    Projektorer:
    scart (ikke vanlig)
    vga
    dvi
    component
    compositt
    s-video
    DvD-spillere:
    scart
    compositt
    component
    dvi
    PS2:
    scart
    compositt
    component
    s-video
    PC:
    dvi
    vga
    compositt
    s-video
    Tuner(TV):
    scart
    compositt

Mange receivere har innganger og utganger (switch), slik at man kan f.eks koble alt inn på denne, og så sende signalet ut via f. eks component. Du får også en hel masse overganger, som f. eks scart-component, dvi-vga, s-video-compositt osv. Du bør se deg ut noen produkter i din prisklasse, og så sjekke tilkoblingsmuligheten disse imellom. Det er utrolig hvilke kombinasjoner man kan få etterhvert. Du er nesten garantert å få det til å gå opp, hvis du har DVD, VHS, Tuner, PC, PS2. Hvis man velger ut hvilke utganger man vil prioritere ut ifra bildekvalitet kan det bli noe slikt som dette:
    DVD: dvi (helst på dyre spillere, ikke veldig vanlig enda), component
    PC: dvi, vga, eller vga-component
    PS2: s-video
    Tuner/VHS: component.
    Det er vel egentlig bare i spesielle tilfeller man blir stående fast, og da kan man ofte bruke en elkjøp switch (fant ikke noe bedre forklaring). Det finnes utallige komboer her, og andre har sikkert mer utfyllende elementer som de kan fylle på med. Sjekk, kjøp og prøv. Dette er litt av moroa med denne hobbyen

EDIT: Nesten alle pj'er har enten dvi eller vga, og disse får man overganger i mellom, og dette gir den beste overføringen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt å bruke htpc så trenger du ikke å tenke så mye på bilde-prossesering (de-interlacing) i projektoren.

For det første kan du lett spille dvd på denne - kvaliteten på bilde og lyd matcher lett en dyr dvd-spiller (ingen problemer med å få tak i shareware som gir et perfekt resultat).

Kjøper du deg i tillegg et tv-kort (fra kr 400,- og oppover) og for eksempel bruker dscaler så får du også progressive tv-signaler.

Bonusen du får ved å kjøpe tv-kort er at disse nesten altid har composite og s-video innganger slik at du også her kan kople til xbox, ps2 og gamecube - eller hvorfor ikke N64. I og med at du nå bruker Dscaler (gratis programvare) får du også disse signalene pogressive.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg ikke kommer til å ha en htpc men kan bruke den stasjonære for å vise tv.
    og den har egne høytalere hvordan kan jeg ha lyd fra annleggett itl pj'n og kunne bruke de høytalerne uten å måtte koble om hvergang?

jeg har ikke råd å bruke mange tusen på kabler

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs litt hvilke utganger du har fra HK/Lydkort. Har du mulighet for å ta noen bilder av koblingsbrettene (fiffig ord :lol: ) bak på pc og receiver / forsterker?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •