Projektor til dedikert kinorom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Setter man w1300 side om side med mange andre projektorer i samme prisklasse, så har den faktisk veldig godt "sortnivå".
    Sammenliknet med projektorer som faktisk har et sortnivå (helt annen prisklasse), så blir sortnivået latterlig dårlig. Man må lese disse testene i forhold til prisklasse, og også se hvilke andre projektorer det refereres til.

En Golf GTI er faktisk ganske sprek, men sammenliknet med en moderne Ferrari blir den nærmest en snegle. Styrken i en prisklasse, blir fort en svakhet når man mangedobler budsjettet ;-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kan ikke bebreide lyd og bilde for at de ikke sammenligner en optoma til 5000kr med en jvc til 60000.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, greit nok, men å hevde at W1300 har sortnivå i det hele tatt - da rent objektivt - er å strekke strikken relativt langt også slik jeg ser der... Helt grei projektor, men sortnivået synes jeg testen i Lyd og Bilde har overdrevet - uansett om resten av projektorene i klassen er så dårlig at de ikke egner seg for hjemmekino overhode... Problemet er jo at folk får helt feil forventning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du tråkker en del mennesker på tærne ved å si at disse ikke egner seg for hjemmekino? Alle har forskjellige preferanser, og ikke alle kan kjøpe en projektor i +20K klassen. Det som skiller f.eks W1300 fra en del andre kandidater i prisklassen er jo sortnivå og ansi-kontrast. Selv om begge deler faller gjennom på ditt (og mitt) referansenivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når jeg sier at de ikke egner seg til hjemmekino viser jeg til resten av projektorene i "klassen", dvs. LCD-projektorene fra Epson bl.a., og at disse ikke egner seg til hjemmekino totalt blottet for sortnivå og dynamikk er vel ingen overdrivelse akuratt? Er vel heller ikke dette sjiktet disse projektorene er laget for, gaming er vel mer et område som kan funke... W1300 kan nok fungere i en litt lysere hjemmekino uten store krav til sortnivå, men når sortnivået i tester beskrives slik det gjør i Lyd og Bilde er jo det alt annet enn korrekt og skaper da bare misfornøyde projektorkjøpere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hvis for øvrig noen måtte føle seg tråkka på som følge av at jeg mener at sortnivå er vesentlig i hjemmekinosammenheng må jeg for øvrig bare beklage, og kan samtidig da komme med en godt tips; kjøp heller brukt om sortnivå er viktig for deg! Jeg ville langt heller droppet 3D og/eller masse lys og valgt dynamikk av eldre årgang på et presset budsjett. Nå er det jo selvsagt samtidig som Gorm sier; preferasene er ikke like hos folk, og noen setter lys og 3D høyere enn sortnivå og dynamikk, så det får jo nesten bli opp til enhver å vurdere.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony brukt som nevnt over..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HW15 med nærmere 2000 timer er ikke nødvendigvis et "trygt" kjøp, og den må uansett ha ny lampe til nærmere 3K.
    Kalibrerte en HW15 med over 2000 timers drift her om dagen (etter lampebytte), og kunne konstantere at intensiteten på det blå panelet hadde tapt seg over 20-30%. Var ikke enkel å kalibrere for å si det mildt, og den mistet i tillegg veldig mye av lysstyrken for å kunne korrigere fargetemperaturen (måtte senke rød og grønn intensitet maksimalt). Man bør i hvert fall ikke kjøpe brukt uten å ha sett projektoren først. Og sjekk spesielt om det er gulstikk i hvitt/gråskala, for det er tegn på mangel på blå intensitet

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, det koster litt per time med projektor. Men klart 10-20kr/timen er kanskje levelig for hobby'en.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k Vis post
    Mhm, det koster litt per time med projektor. Men klart 10-20kr/timen er kanskje levelig for hobby'en.
    Regnet det vel ut til 2-3 kr per film, i min menig absolutt verdt det, koster sånn sett ikke fullt så mye som nrk lisensen, men det er jo liksom ikke aktuelt og droppe tven, i alle fall ikke for meg, da hadde jeg brent ut pære på 6-7 måneder :-)

Nå som det står med bruket mitt så legger jeg vel vekk 100-200 kroner i måneden i 'pære budsjett' og kan så handle ny når jeg trenger uten og måtte leve på havregryn og student nudler en måned :-)

Dette er jo også med hw50 som jeg håper kan få 1500-2000 timer ut av, men mange nyere projektorer har gjerne 4-6000 timer brukstid per pære.
    Sist endret av TorTorden; 06-13-2014 kl 13:34
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil ett bruktkjøp av Epson Tw9000 med 1200 timer på pæra være, er det litt risk eller kan det være bra?

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til at jeg kjøpte BenQ W1300 i dag for 6990,-, var dagstilbud på MPX.no. Meget god pris eller hva?
    Har bestilt grått lerret på 1.1 gain, men av erfaring pleier disse gråe lerretene i virkeligheten å ha 0.8 gain, så det skal jo gjøre at svartnivået forbedrer seg.

Blir en bra oppgradering fra min gamle Optoma HD70 (2006 modell, 1280x720)?

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de hadde den på tilbud, og de er første gang jeg har sett den til den prisen. Blir spennende å høre hva du synes om den.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    Dårlig svartnivå?! Juger testen til Lydogbilde da eller? *confused*

"Det bekmørke svartnivået kombinert med god lysstyrke gir klassens beste kontrast. Fargemetning i toppklasse og nærmest totalt fravær av bildestøy gir topp bildekvalitet! Dessuten testens eneste med linsevinkling."

"Svart er bekmørkt, mens fargemetningen er den beste blant DLP-projektorene."

"I ”cinema” fargemodus og med lampen i økomodus er svartnivået desidert mørkest i testen. Og lite justering må gjøres for å få det sånn: to knepp ned på lysstyrke, fem knepp opp på kontrast."
    Svaret er rett og slett ja, testen til Lydogbilde lyver. Svart er ikke bekmørkt på noen av modellene til BenQ. Det kan ikke kalles sort engang, det er heller grått. Det at den hadde best sortnivå i testen er godt mulig, siden alle projektorer under 10 lapper produserer grått og ikke sort. BenQ projektoren var sikkert bare litt mindre lyse grått enn de andre

Sort kan ikke kalles sort på projektor bilde før du er i hvert fall på Sony HW30 / eldre JVC 3-serie nivå etter min mening. Og når du først er inne på nye JVC og HW50 (+oppover) da blir det virkelig sort

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    Ble til at jeg kjøpte BenQ W1300 i dag for 6990,-, var dagstilbud på MPX.no. Meget god pris eller hva?
    Har bestilt grått lerret på 1.1 gain, men av erfaring pleier disse gråe lerretene i virkeligheten å ha 0.8 gain, så det skal jo gjøre at svartnivået forbedrer seg.

Blir en bra oppgradering fra min gamle Optoma HD70 (2006 modell, 1280x720)?
    Gratulerer med en god deal på en sikkert god projektor, ikke legg alt for mye i meningene våres her heller, vi som henger relativt fast her på avforum kan ha en tendens til og være litt små skada og sære i kravene våres, vi er jo markeds gruppen som synes at en oppo 103 bd spiller til 6 laken er 'drit-billig'...
    Hadde selv en optoma hd100x og storkoste meg med den i nesten 2000 timer.
    Denon AVR-4520 CI

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Endelig dedikert kino men hvilken projektor?
    By corleone in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 07-16-2012, 09:34
  2. Handlet hus og eget dedikert kinorom... med tiden...
    By redline3 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-24-2010, 22:32
  3. Skal Bygge dedikert kinorom
    By ffylling in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 03-08-2010, 16:42
  4. Dedikert kinorom, men hvor skal døra stå??
    By Kjell Hugo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 11-20-2007, 04:43
  5. Valg av projektor til kinorom
    By mrmattis in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 03-18-2007, 03:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg