Projektor for 329cm lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor for 329cm lerret

Noen som vet om Sony sin HW55 klarer å tegne et ok bilde på mitt fremtidige oppsett?

Grunnen til at jeg spør så tidlig i byggingen min er at jeg ønsker å vite hvilket prissegment jeg havner i.

Mål på lerrett er 329 cm bredt, 140cm høyt i 2.35:1 og 248 bredt og 140cm høyt i 16:9 format.

Topp på bilde havner 54 cm fra taket og bunn bilde havner ca. 30 cm fra gulvet. Kun en rekke sofa som står på gulvet
    så ingen hensyn til hoder som forstyrrer PJ.

Rommet blir 100% lyskontrollert

Det blir både 2d og 3d. Lydtransparent lerret.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for den nye jvc prosjektoren,x500. Du får da linseminne som er en fordel siden du skal ha 2.35 lerret.
    den leverer enormt bra bilde også.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser rimelig heftig ut den ja. Får finlese litt mer på den og lese testene. Takker for tipset.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei saar! Er det mororisert lens-shift på den også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har motorisert lens-shift også ja

Men vær klar over at lysstyrken ikke er allverden på såpass stort lerret. Målte på akustisk duk med veldig bra refleksjon hos AVshop, og der ligger den under 10 fL (kalibrert) når de bruker full bredde i 2.35:1. Mener de har 330 bredde der også, men er ikke 100% sikker?
    Tror nok jeg ville siktet mot maks 3 meter med X500. Greit at det er mye lys de første 100 timene, men man skal jo gjerne ha litt "trykk i bildet" etter dette også?

X500 gjør forøvrig "rent bord" i sin prisklasse, med en bildekvalitet ingen andre i klassen kan vise til.

Sony VW500 har en god del mer lys, og klarer lerretsbredden bedre. Men det er et solid hopp i pris også. Den har selvsagt også motorisert optikk, og er i tillegg en 4K projektor
    Sist endret av Gorm; 05-09-2014 kl 21:06

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har fått bra svar her, jeg valgte selv sony 500 p.g.a det med lystyrken da jeg har 330 lerret. Men det koster
    sonyen har som nevnt enorm lystyrke syns jeg da, nesten så det skal bli godt at den blir svakere. Har flere ganger blitt ordentlig blendet når rommet er mørkt( se slutten på harry potter 8 del 2). Fordelen er jo at man ikke trenger å ha det så mørkt i rommet.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X500 er mer enn lys nok på det enorme lerrettet til avshop. Ville helt klart valgt den over Sony HW55.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo hvor mye lys man liker da, 10 fl kalibrert blir fort mye mindre når man får noen timer på pæren. Jeg personlig ville ikke valgt X500 på et så stort 2.35:1 lydtransparent lerret, men ville heller ikke valgt HW55 pga manuell linse. 10 fl i 2D går greit (THX standarden sier vel 12-16 fl), men hva når det blir 5-6 fl og hva med 3D som bare blir ca 3 fl når pæren er ny. X500 er den klart beste projektoren under 50k, men den er nok ikke egnet for så store lydtransparente lerret i mine øyne. Det beste valget ville nok vært VW500, men så koster jo den over dobbelt så mye som X500.

Men så er vi forskjellige da og Lygren er vel storfornøyd med X500 på et like stort lydtransparent lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er muligens storfornøyd nå, men ikke når lampen har rundet en del hundre timer. Da sitter han raskt igjen med 4-6 fL, og det er ikke nok. Jeg tør vedde på at projektoren har tapt over 40 prosent av lysstyrken før lampen runder 5-600 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Den har motorisert lens-shift også ja

Men vær klar over at lysstyrken ikke er allverden på såpass stort lerret. Målte på akustisk duk med veldig bra refleksjon hos AVshop, og der ligger den under 10 fL (kalibrert) når de bruker full bredde i 2.35:1. Mener de har 330 bredde der også, men er ikke 100% sikker?
    Tror nok jeg ville siktet mot maks 3 meter med X500. Greit at det er mye lys de første 100 timene, men man skal jo gjerne ha litt "trykk i bildet" etter dette også?

X500 gjør forøvrig "rent bord" i sin prisklasse, med en bildekvalitet ingen andre i klassen kan vise til.

Sony VW500 har en god del mer lys, og klarer lerretsbredden bedre. Men det er et solid hopp i pris også. Den har selvsagt også motorisert optikk, og er i tillegg en 4K projektor
    Hvordan performer den akustiske duken(Dreamscreen nye V5?) ellers?

Jeg måler 8.6 fl på 106" dynagrey duk. Jeg har målt på "vanlig" gain 1.0 duk fra diverse producenter og der får jeg omkring 16 fl! Altså vurderer jeg Dynagrey til at være omkring gain 0.55 målt med i1display. Vanlig hvidt papir måler faktisk også omkring 15-16fl også.

Den grå duk direkte sammenlignet med hvid duk er helt absurd at se på. Men med en gang jeg fjerner den lille hvide dukprøve fremstår den "grå" duk igen helt "hvid". Vores øjne tilpasser sig hurtigt.

Jeg klarer mig "fint" med 8.6 fl i helt mørklagt rum og god kontrol på lysreflektioner. Overgang fra mørk scene til dagslys er på grænsen til blændende for mig, men fremdeles afslappende og ikke decideret stressende for øjnene.

Jeg tror virkelig kravet for lysoutput er meget individuelt.

Her er et iphone shot af testen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...6/IMG_1584.JPG

Som sagt helt absurd forskel, men med en gang jeg fjerner den hvide duk, så fremfor full white testbillede HVIDT!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes et stort utvalg forskjellige Dynagrey duker meg bekjent, med refleksjonsgrad helt nede fra 0,4 og opp mot 0,9. Kommer an på når den er produsert (versjon), og hvilken type lerret det er snakk om (motorisert, tab-tension, ramme, akustisk).

Angående gain på den akustiske V5 duken til Dreamscreen, så har jeg ikke målt gain på dette. Men visuelt sett er den blant de beste akustiske lerretene jeg har sett. Jeg har planer om ta en liten skjerv med forskjellige lerret. Kommer da til å bruke Stewart Studiotek 100 som referanse (gain 1.0), og kan oppgi lysstyrke i forhold til denne.

Jeg har selv levd med lysstyrke på dette nivået i mange år, den gangen lav lysstyrke var eneste mulighet, om man ønsket å oppnå noe som minnet om sortnivå. Etter som projektorene nå fint klarer å yte begge deler (bare jeg holder lerretsstørrelsen på noenlonde moderat nivå) så velger jeg helt klart dette. Greit at du blir blendet i overgangen til lyse scener, fordi øynene har vendt seg til mørket, men du får ikke særlig realistiske dagslys-scener. Det er ikke mulig med marginale 8,6 fL
    Sist endret av Gorm; 05-11-2014 kl 08:31

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg må uansett ned i størrelse? Mulig jeg kan tyne 10 cm ekstra i kastelengde men det blir igjen
    spist opp ved større projektorer.

Jeg skal bruke diy duk v5 DS og tenkte å kjøpe en brukt pj først type hw30 eller noe slikt gor så å oppgradere
    til virkelig gode etter hvert. X500 og vw500 er alternativer, men de kommer i nye modeller før jeg rekker å bli ferdig.

prisklasse opptil vw500 er vel max av det jeg tenkte til slutt. Tror jeg ender opp med et stort lerret med maskering :-)

viktig å ta høyde for fremtidig teknologi.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Så jeg må uansett ned i størrelse? Mulig jeg kan tyne 10 cm ekstra i kastelengde men det blir igjen
    spist opp ved større projektorer.

Jeg skal bruke diy duk v5 DS og tenkte å kjøpe en brukt pj først type hw30 eller noe slikt gor så å oppgradere
    til virkelig gode etter hvert. X500 og vw500 er alternativer, men de kommer i nye modeller før jeg rekker å bli ferdig.

prisklasse opptil vw500 er vel max av det jeg tenkte til slutt. Tror jeg ender opp med et stort lerret med maskering :-)

viktig å ta høyde for fremtidig teknologi.
    jeg er også i samme situasjon og vurderer 300-350 cm duk og har sirklet en del på x500 men også litt på vw500 pga 4k og sterkere lys. Når kommer evnt nye modeller for 2015? Mulig jeg venter til de kommer for å se om det skjer noen store forandringer på pris & specs

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye 2015 modeller blir nok introdusert på IFA og muliggens man får vite noe før da, og som regel blir de lansert i løpet av høsten og mot jul.

Lignende tråder

1. Projektor + Lerret
    By Folkvord in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 07-31-2012, 16:29
  2. råd om projektor og lerret
    By freshern in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-31-2011, 09:59
  3. lerret til projektor
    By Bgullet in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 18