Offisiell tråd for JVC DLA-X500, DLA-X700 og DLA-X900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 112
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,821
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd for JVC DLA-X500, DLA-X700 og DLA-X900

Ser denne serien av projektorer mangler en offisiell tråd, så da opprettes dette herved!

URL til X500 på AVnytt: http://avforum.no/avnews-products-details.php?prId=393
    X700: http://avforum.no/avnews-products-details.php?prId=394
    X900: http://avforum.no/avnews-products-details.php?prId=395

Pressemeldingen: http://avforum.no/forum/content.php/...jektor-nyheter

Kort fortalt; JVC har i år implementert aktiv iris på sine projektormodeller, samt oppdatert 4K E-shift og enda tettere pixelgrid.

Jeg har etterhvert fått litt erfaring med denne modellen ettersom jeg endelig har fått bygget meg hjemmekino. Mitt inntrykk av veldig positivt forutsatt mine preferanser;

1. Lysutbyttet på mitt 3,3m brede lerret er fullt ut akseptabelt. Litt lavt på 3D, men også der helt akseptabelt sett i forhold til hva en kan forvente på et såpass stort lerret.

2. Sortnivået er ekstremt ekstremt bra. Gir lett assosiasjoner til gamle CRT-projektorer, og selv i mørke scener med lite innhold holder sortnivået seg veldig bra. Synes også den leverer bra dynamikk i mellommørke scener, samt også i lyse, dog sterkest i mørke og mellommørke.

3. 3D fungerer relativt bra, langt bedre enn på forrige generasjon. Denne serien har fått funksjonell FI i 3D som stort sett er et must. Litt trekk for at det fremdeles fremstår noe "choppy" selv med FI påslått, samt at en må justere parallaxen en del frem og tilbake for å unngå crosstalk. Kvaliteten på 3D-effekten varierer fra film til film, der en ser godt hvilke filmer som drar parallaxen for langt og dermed skaper crosstalk. En stor fordel denne imidlertid har er at hvitt ikke brenner ut i 3D som er et veldig vanlig problem hos de fleste øvrige med mindre 3D kalibreres. Sortnivået og dynamikken gjør seg også gjeldende i 3D, og på filmer som Gravity gir dette svært god effekt,

4. For oss med kurvet lerret har også projektoren en funksjon som lar deg korrigere for kurvingen. Dette er jo egentlig fyfy, men denne prosesseringen gjøres merkverdig bra og nesten uten - så langt jeg har klart å se så langt - med innvirkning på skarphet og øvrig geometrisk avtegning. Ser en på en 1:1 pixelgrid ser en nok noe feil, men i praksis er dette en funksjon jeg liker veldig godt i eget oppsett...

5. Den motoriserte linsefunksjonen er helt essensiell i mitt 2.35:1-oppsett og fungerer veldig presist og bra.

Jeg synes også 4K E-shift-systemet fungerer veldig bra. Selv uten native 4K gir systemet en opplevd sømløshet som gir en bedre "35mm feel" på bildegjengivelsen. Systemet lar seg også slå av som sikkert kan være en fordel på f.eks. gaming der denne type oppskalering gjerne gir høyere delay.

Jeg har også sett en rekke kalibreringsrapporter på JVCene, og selv om de ut av esken kan være relativt off lar de seg som oftest korrigere inn veldig greit. Dette var også et issue på forrige generasjon som nå ser ut til å være løst dog med visse utfordringer for kalibratør til tider etter hva jeg har forstått...

Direkte sammenlignet med f.eks. Sony HW55, om en ser bort fra manglende motorisert optikk, stiller JVCen med langt høyere kontrastnivå / sortnivå, men noe lavere lysutbytte. Sonyens reality-creation er også en svært habil krets om den brukes forsiktig og gir til dels samme effekt som E-shift. På store lerreter som mitt er imidlertid fordelen av fysisk tettere pikselgrid viktig, men på mindre lerreter kan Sonyen nok fungere vel så godt.

Skal en sammenligne opp, altså mot Sonys VPL-VW500 er fremdeles sortnivået bedre på JVCen, men ellers er Sonyen bedre på det meste. Det skulle jo også bare mangle til over doble prisen... Sonyen er mer lys, bedre skarphet, bedre prosessering, kjappere motorist linsefunksjonalitet og noe bedre 3D.

Dette er mine erfaringer så langt, kommer til å poste flere inntrykk og oppfordrer selvsagt også andre JVC X500-eiere å gjøre det samme!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AV-shop demoet X500'n for meg for noen dager siden. For en maskin! Helt utrolig! Hadde jeg vært filmentusiast ville dette vært en no-brainer, men for min del har den dessverre for høyt input lag om jeg skal tro trustedreviews. Men uansett, helt sjuk projektor.
    Sist endret av Ballis; 05-02-2014 kl 23:56

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei mid-level projektor, men synes fortsatt det er for mye støy og for dårlig ytelse i panorering. Og hvor mye lys gir den egentlig ferdig kalibrert?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,812
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett X500 hobby?

Panoreringer er vesentlig bedre enn på tidligere JVC-modeller, og full på høyde med de fleste konkurrentene. Kalibrert lysstyrke er også mye høyere enn på tidligere modeller. Så også ANSI-kontrasten, der det virkelig er "natt og dag" i forhold til tidligere JVC projektorer.

Etter min mening er det ingen projektorer i dens prisklasse som kan konkurrere med X500 på generell bildekvalitet. I mangel på 4K-materiale kan jeg til og med foretrekke denne fremfor Sony VW500. Alle X500 jeg har kalibrert har målt over 30.000:1 kontrast gjennom hele kalibreringsprosessen, og det er da uten hjelp av den dynamiske irisen. Sony-ene måler til sammenlikning ned mot en sjettedel av dette, og det kommer virkelig til syne i de mørkeste scenene. Her har X500 helt overlegen bildedynamikk.

Jeg har heller ikke støtt på noen eksemplarer av X500 som har vært "umulig" å kalibrere, slik tilfellet var på tidligere JVC-modeller

Eneste "issue" jeg fortsatt har med JVC, er at de ikke oppskalerer fargeoppløsning særlig godt, med noe banding som resultat

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett X700. Den skal jo være ennå bedre men når nok ikke helt opp til nivået jeg ønsker den heller.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,058
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får håpe de neste 4k prosjektorene til sony har jvc sitt sort nivå! Det hadde blitt en uslåelig bilde maskin.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,812
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Vi får håpe de neste 4k prosjektorene til sony har jvc sitt sort nivå! Det hadde blitt en uslåelig bilde maskin.
    Halleluja :-)
    Men dessverre urealistisk, da JVC neppe selger wire-grid patentet sitt til Sony. Sony gjør jo stadige forbedringer i forhold til sortnivå, men før de fjerner irisen og oppnår godt sortnivå uten denne, er det lite håp om å matche JVC dessverre. En Sony uten dynamisk iris havner jo nesten ned i DLP-land (Sim2, Barco) når det gjelder sortnivå (eller rettere sagt grå-nivå)

Sitat Opprinnelig postet av hobby
    Har sett X700. Den skal jo være ennå bedre men når nok ikke helt opp til nivået jeg ønsker den heller.
    Har sett, og kalibrert, både 500 og 700. Det er ingen ting som tyder på at 700 er bedre på de eksemplarene jeg har målt på så langt. Kanskje noe høyere "eierglade" på X700 eierne, siden de sikkert tror de eier en mer "eksklusiv" projektor?

Uansett, hvilke egenskaper er det du finner for dårlige på X500/700? Eller for å spørre på en annen måte, hvilken spennende projektor er det du har i tankene når du bytter ut Nero?
    Sist endret av Gorm; 05-04-2014 kl 20:35

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres merkelig ut å kalle dette en grei mid level projektor. Jeg synes X500 var off the charts.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,812
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen er den helt klart "off the charts". Men klart, har man et budsjett på 200-400K, så er det jo mye spennende der ute?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,821
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gjensyn med Star Trek: Into Darkness på JVCen; her snakker vi nærmest perfect match! En del steder går det helt i sort mellom scener i filmen, og da slukker projektoren via 3D-brillene som tar det lille som er igjen - totalt... I tillegg er filmen full av kraftige kontraster, stjernehimler og moderat bruk av paralax som gjør den svært godt egnet for JVCen. Må si jeg bare sitter og smiler fra øre til øre, dette er rett og slett morsomt å se at JVC har klart å skru sammen!!

Skal jeg igjen måtte trekke noe har den litt "stutter" selv med FI påslått som nevnt tidligere. Går kanskje på prosesseringskraften, men der har JVC noe å lære til sammenligning med Sony der FI faktisk gir svært lite stutter også i 3D.

Uansett; det spruter av dynamikk, filmfeel og ellers "CRT-ish" blacks som totalt sett gjør dette til en virkelig fryd å se til!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Star Trek: Into Darkness var det jeg ble demoet også. Jeg ble voldsomt imponert. Synd at ikke gaming blir tatt på alvor av JVC.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,821
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Disse målingene du refererer til; er dette med E-shift avslått? Husk at en i gamingmodus må slå av alt av prosessering for å ikke øke delay. JVC bruker jo lynkjappe D-ILA-paneler, så utgangspunktet bør jo være greit mht å få til en god respons...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare lest denne reviewen jeg. Dersom du vet bedre eller har andre målinger å vise til så kom gjerne med dem. Dersom denne egner seg for online multiplayer er det helt klart blitt mitt førstevalg, men tør ikke hoppe i det med de skussmålene den får her:

http://www.trustedreviews.com/jvc-dl...ojector_review

Jeg vil anta at når de måler dette skrur de av alt av prossesering. De måler 130ms som er det dårligste jeg har sett i noen test jeg kan huske.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gorm, har ingen planer om å bytte ut Nero. Vurderte en ennå kraftigere sak fra Sim2 en stund for å lage nytt rom med større duk, men hele prosjektet er lagt på is inntil videre.
    JVC har kjempe sortnivå, men kommer til kort på en del andre områder, synes nero er mer naturlig og behagelig å se på og særlig panorering. Hakking/studder er noe av det verste jeg vet på film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,821
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Har bare lest denne reviewen jeg. Dersom du vet bedre eller har andre målinger å vise til så kom gjerne med dem. Dersom denne egner seg for online multiplayer er det helt klart blitt mitt førstevalg, men tør ikke hoppe i det med de skussmålene den får her:

http://www.trustedreviews.com/jvc-dl...ojector_review

Jeg vil anta at når de måler dette skrur de av alt av prossesering. De måler 130ms som er det dårligste jeg har sett i noen test jeg kan huske.
    Ser jo ut som en relativt grundig test, så derfor synd at de ikke angir hvordan de har målt laggen... Når de angir 130ms er det såpass dårlig at en ikke kan se bort fra at E-shift har vært aktivert under målingen. Kanskje Gorm har sett litt på dette under kalibrering av disse??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,812
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke tilgang til høyhastighetskamera og en referanseskjerm å måle mot.
    Ellers hadde dette absolutt vært interessant å måle. Og ikke bare på X500. Ser mange av de data som offentliggjøres i slike tester er gjort av personer som ikke vet hvordan man eliminerer prosesser (eller hvilke prosesser) som bidrar til input lag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke dette måles, i allefall sånn passe nøyaktig, ved å se hvor stort delay man må sette på sterkern før man har a/v sync? eller blir det for unøyaktig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,812
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok for unøyaktig, og man vet jo heller ikke om det er prosesseringen av lyd eller bilde som er "off"?
    Lyd-forsinkelsen fra tonene genereres i høyttaleren, til den når ørene, er også i mange tilfeller lengre enn de millisekundene input lag vi snakker om her.
    Sist endret av Gorm; 05-05-2014 kl 13:13

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Det er synd at en så overlegen projektor som denne virker være så svak på akkurat dette punktet. Får håpe JVC forbedrer det på neste års modeller.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,058
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell på jvc og sony sine prosjektorer når det gjelder feil og mangler? Har fått intrykk av at det er mer feil på jvc sine modeller enn sony etter å ha lest litt på diverse forum, men godt mulig at jeg tar helt feil her.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 230
    Siste melding: 04-13-2013, 21:34
  2. Offisiell tråd: T-Amp
    By Pogwaq in forum Klubb/entusiasttråder
    Svar: 565
    Siste melding: 06-23-2012, 02:14
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere