Offisiell tråd for JVC DLA-X500, DLA-X700 og DLA-X900 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 112
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og samtidig gir det vesentlig dårligere lysutbytte...
    Har foreløpig ikke noe som helst issue med lysutbyttet, men med under 100 timers drift er det vel kanskje litt tidlig å konkludere... Kjører for øvrig med lav lampespenning.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Darbee oppskalerer ikke, den bare legger til "lokalkontrast". Kalibreringen påvirkes heller ikke. JVCen har allerede en form for kontrastbooster innebygget, har ikke testet hvor mye Darbee utgjør, men har muligens ikke alt for stor effekt...
    Oida. Ser jeg ble misforstått littegrann. Jeg kunne nok ha uttalt meg bedre. Det jeg mente var:

1. Hvilken oppskalerer til 4K best? X500 eller Oppo 103? Noen forskjell? Er det bedre at oppskaleringa tas hånd om før den når X500?Tenker da spesiellt på gaming. Har ingen umiddelbare planer om å bruke X500 til gaming, men kanskje en dag det frister å koble opp spillemaskin.

2. Blir kalibreringen på X500 føkka ved bruk av Darbee fra 103? Her fikk jeg svar av Gorm, og det var IKKE fordelaktig å bruke Darbee kombinert med X500. Hva mener folk om Darbee? Gimmick?

Jeg har et Dreamscreen Dynagrey V4 106" lerret. Dette ble levert med to stk duker. Hvitt og grått. Frem til nå har jeg brukt grått sammen med Epson tw2000. Hva mener folket om lerretfarge ved overgang til X500? Jeg har rimelig god lyskontroll i kinoen.

Jeg ser at et salgsargument for X500 er at den har autocalibration. Er dette nyttig for meg i det hele tatt, da det virker som om at man i tillegg til Calman og Spyder må ha ISF kode, noe de fleste vel ikke har...? Utdype, noen?"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke tenke meg at det er noen som helst fordel å la Oppen gjøre noe med 1080P-signalet før JVCen uansett må prosessere dette i 4K E-shift-systemet. JVCen har veldig god prosessering i tillegg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingen hensikt å oppskalere 1080p til 4K før du sender det til X500, da X500 ikke er en 4K projektor. Den må da nedskalere, og re-prosessere bildet til 1080p + e-shift. Du får bare en masse ekstra prosessering som garantert roter til bildekvaliteten. Projektoren har bedre prosessering enn Oppo spilleren, kanskje med unntak av de (gud forby) gangene du skal spille av DVD-filmer

Darbee er absolutt ingen gimmick, såfremt rommet og projektoren tillater bedre kontrast. Greia er at du ikke trenger Darbee på X500, da denne har en tilsvarende prosessering internt. Da blir Darbee bare "smør på flesk", og det betyr overprosessert bilde. Er jo ikke noe poeng å skru av funksjonen i projektoren, bare for å skru den på i spilleren

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Hva menes om hvitt kontra grått lerret da, samt autocal på X500?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autocal fungerer ikke på siste generasjon JVC-projektorer. Calman sier de venter på kodene fra JVC, og det har vært svaret helt siden de første modellene ankom.
    For å være ærlig tror jeg ikke det nødvendigvis er så enkelt. X500/700/900 er veldig godt kalibrert fra fabrikk (fargerommet). De har også tilsynelatende fått et nytt kalibreringssystem. Prøver man imidlertid å korrigere fargerommet på dem, gjør det ofte "vondt verre". Da virker det som om det er det gamle ubrukelige kalibrerings-systemet som ligge som bakteppe, og at de bare har begrenset tilgangen (ikke lengre gamma equalizer), og laget et nytt GUI på toppen. Nå er ikke dette noe big issue, for alle de nye JVC-ene jeg har kalibrert så langt har blitt veldig bra med manuell kalibrering.

Når det gjelder lerret, så ville jeg brukt det hvite om rommet er skikkelig batcave, ellers grått. Det skal utrolig lite refleksjoner fra rommet til, før ANSI-kontrasten blir rasert på den hvite duken

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Calman AutoCal oppdatering:

We don't have an ETA, but we do have them in house and are working on support for them. When we have something that works the way we want it, we'll let you know.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverent. Takker for svar.
    Vil det da i fremtiden være mulig for slubberter som meg, med Calman og Spyder å autokalibrere, eller er det forbeholdt eliten (les: deg). Jeg vil jo tro at de ikke gir ut koden til hvemsomhelst....?
    Angående duk, så tror jeg at jeg beholder grå, da jeg har refleksjoner ifra rommet.

Et annet spørsmål Gorm.
    Da det er du som kalibrerer, og som du sier at de ikke har gamma equalizer, vil det da si at om jeg går til innkjøp av projektoren, så får jeg ikke proff/full kalibrering uansett hvor mye jeg betaler for det?
    Blir da en Basic det meste/beste som kan kalibreres på denne klossen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spyder er nok lite hensiktsmessig på en projektor med så lite lys i den mørke enden av gråskalaen. Til det er den alt for ustabil ved lav lysstyrke. Om du får tilgang til AutoCal i X500/700/900 er vel avhengig av hvilken versjon av Calman du bruker. Selv bruker jeg Ultimate kommersiell/pro lisens, og den gir selvsagt tilgang til ALT :-)

Projektoren lar seg kalibrere veldig greit, så lenge man vet hvilke begrensninger systemet har før det roter til fargetemperaturen (color-banding). Mye av kluet ligger i hvilket grunnoppsett man bruker som utgangspunkt for kalibreringen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okidoki.
    Jeg har pantone One/HCFR tilgengelig hjemme, men siden projektoren mest sannsynligvis kommer i hus etter skattepengene er på konto, vil jeg ha den proffkalibrert av mesteren selv- deg.
    Da blir jo spørsmålet - hvilken kalibrering skal jeg velge?

Etterkalibrering når lampa har gått ettpar tusen timer prøver jeg meg på selv når den stund kommer.

Edit! Blir X500 levert med nyeste versjon av firmware fra AV shop? Har lest litt om problemer med HDMI handshake + diverse andre småting i gamle firmwares.
    Sist endret av Archdevil; 06-07-2014 kl 13:39

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greide ikke å vente.... Da var den bestilt .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite spørsmål til dere som har DLA X500. Kan den plasseres høyere enn overkant av bilde kun med bruk av lens shift?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    I følge manualen har du 80% opp/ned justering fra senterpunktet. % av bildehøyden

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om denne er postet tidligere, men her er i alle fall link til fjernstyring via tlf/nettbrett:

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/d-il...ign-mpt=uo%3D4

Android: https://play.google.com/store/apps/d...od.dilaremote2

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Darbee og X500 er IKKE en god kombinasjon. X500 har samme funksjon innebygget, og skal en bruke Darbee uten masse stygge artefakter (overprosessert bilde, som ser helt håpløst ut) må den interne i X500 først slås av. Behold heller spilleren du har, og bruk funksjonen i projektoren i stedet.
    Hvilken funksjon på X500 er det som gjør det samme som Darbee? Regner med at det er MPC setting du tenker. Hva er i såfall anbefalte "set and forget" settinger i MPC menyen?

Ved bruk av X500 sammen med Oppo avspiller (BDP-93 i mitt tilfelle) hva er de foretrukne innstillingene på:
    Color Space? Auto, RGB Video Level, RGB PC Level, YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:4:4
    Deep Color? 36 bits, 30 bits(dithered), 30 bits, Off(Dithered), Off

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger under MCP ja, og husker ikke navnet på innstillingen i farten.

Color Space ut av Oppo setter du til YCbCR 4:2:2, og la projektoren gjøre konverteringen til RGB. Det er to grunner til det. For det første gjør projektoren en like god (eller bedre) jobb, og i tillegg sparer du båndbredde i HDMI-kabelen (minimerer muligheten for tap av sync).

Newcomer comodo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest meg opp på x500, det ligger an til at jeg går for denne. Men så fersk som jeg er så lurer jeg på om noen av dere kyndige kan hjelpe meg ift avstand til lerret? Har sett på slik projektorkalkulator, men er allikevel litt i tvil :/ Bare lurer på om det er noe problem med avstand på ca4,8m fra linse til et lerret på 120"?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    889
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gå fint det ifølge kalkulatoren på projectorcentral

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,843
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4,8 meter tilgjengelig mellom linse og lerret, kan du velge alt fra 77 til 155 tommer lerret. Rimelig fleksibel zoom :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en x500 som har gått 140 timer og har plutselig blitt oppmerksom på at lampen flimrer. Det er veldig tydelig med helt hvit bakgrunn, men man ser det også i filmer av og til. Hva gjør jeg med det? Er det noen innstillinger som kan være årsak? Jeg har kjørt på lampemodus lav hele tiden. Jeg har en billig DLP optoma projector i samme rom som jeg bruker til Mac. Den sliter ikke med samme problem. Er det noen som har en ide?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 230
    Siste melding: 04-13-2013, 21:34
  2. Offisiell tråd: T-Amp
    By Pogwaq in forum Klubb/entusiasttråder
    Svar: 565
    Siste melding: 06-23-2012, 02:14
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere