Benq W1080ST i dette rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq W1080ST i dette rommet?

Hadde ei natt i kjellerstua (nybakt far - ikke spør). Da åpenbarte det seg en skjult diamant (kjellerstua er pt. bare lagringsplass med et ubrukt potensiale for ps4, premier league etc etc, dere skjønner). I hvertfall kan man prøve å gjøre kjellerstuetilværelsen så hyggelig som mulig

Har ikke videre peiling, men har laget en meget enkel skisse over rommet, samt tatt et bilde av veggen hvor bildet skal vises. Se vedlegg.

Har selv lest meg frem til følgende utstyr/løsning:

Prosjektor: https://www.komplett.no/benq-3d-dlp-...w1080st/782245
    Lerret: ubestemt, vet ikke om jeg skal ha "nedtrekks" eller "ramme", samt hvilken strl. jeg bør ha.

Men ut fra http://www.projectorcentral.com/BenQ...ulator-pro.htm ser jeg at ved å takmontere prosjektoren 2 meter fra veggen, vil kunne ha en lerretstørrelse på 120".

Fremstår overnevnte som rasjonelt? Hvilken lerretstørrelse etc bør jeg gå for mtp. rommets utforming/størrelse? Vil overnevnte prosjektor, montert 2 meter fra veggen, med lerretstørrelse på 120" være høvelig mtp. sitteavstand? Om jeg må gå ned i bildestørrelse, hvilken "range" har jeg å operere innenfor med denne prosjektoren?

Hva tenker folket?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Benq W1080ST i dette rommet?-kjellerstue-jpg   Benq W1080ST i dette rommet?-kjellerstue-2-jpg  

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke særlig realistisk med W1080ST og 120" lerret

Grunnen til det er offset og lav takhøyde. Når du takmonterer projektoren, vil den sannsynligvis havne med senter i linsen minimum 10-15 cm under taket. Videre har projektoren en minimum offset som senker bildet ytterligere 7-10 cm ved såpass bildestørrelse. Ergo havner nedre kan på lerretet ditt (bildeflaten) marginale 35 cm over gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser man, jeg har ikke tenkt i de baner. Hva foreslår du som lerretstrl gitt de romspesifikasjon samt nevnte prosjektor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et rom med bare 2 meter under taket ville jeg kanskje siktet meg inn et sted rundt 100 tommer. Da har du 30cm mer å gå på i høyden
    Du må også finne et takfeste som bygger eksepsjonelt lite ned fra taket

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er super hjelp - takk.

Da vil det kanskje være naturlig å kjøpe 100 tommers lerret, og heller skalere ned bildet i antall tommer hvis det føles for stort med 100?
    Tør jeg spørre om en generell betraktning rundt prosjektorvalget ift. rommet i samme slengen? (får superpris på den - så er veldig høvelig om den egner seg til formålet).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok fungere fin dette. Optikken i 1080ST er ikke akkurat noe å rope hurra over, og plassering (vinkling) av projektoren kommer til å bli vrien. Dette siden er generelt er svært vanskelig å få riktig geometri i bildet med short-throw optikk. Du bør gå for et takfeste som gjør det enkelt å justere inn alle alle vinklene på projektoren (kastevinkel sideveis, i lengderetning, samt rotasjon.

100 tommer lerret blir ikke for stort ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det spennende, jeg kjører på!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2014
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser av kalkulator på projectorcentral at 100" krever kasteavstand på 1,67 meter.

Ser at jeg da er i "rød sone" - hva betyr dette i praksis?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Benq W1080ST i dette rommet?-projectorcentral-png  

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe å bry seg om. Denne er kun basert på projektorens maksimale lysutbytte (fra BenQ spec).
    Det er da to grunner til at dette er ubetydelig. For det første er maks lysutbytte bare fantasitall fra BenQ. I virkeligheten er lysutbyttet mye lavere. Det neste er at alle projektorer har en eco-modus med redusert spenning på lampen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dogchild, endte du opp med å kjøpe den prosjektoren? I såfall, hvordan funker den for formålet ditt?
    Den prosjektoren har vel ikke noen form for linsejustering, verken vertikalt eller horisontalt, så det er veldig viktig å montere den nøyaktig slik at bildet kastes innenfor rammene på lerretet?

Jeg har også et relativt lite rom, hvor jeg skal fylle et 92" lerret. Kasteavstanden er på ca 270cm, men jeg tenker å ha den på en hylle på bakveggen som er litt til ene siden for lerretet. Jeg har i dag en Epson EH-TW3000 som greier å linsejusteres inn på lerretet derfra, men den greier ikke å fylle 92" med den kasteavstanden. Noen som har andre tips til prosjektor?

Lignende tråder

1. Noen her som har erfaring med BenQ W1080ST ?
    By da_znake in forum Digitale projektorer
    Svar: 16
    Siste melding: 06-18-2013, 23:33
  2. Benq W1080st
    By TimJ in forum Digitale projektorer
    Svar: 15
    Siste melding: 03-27-2013, 15:12
  3. Overkill med 7.1 i dette rommet?
    By MrLG in forum Høyttalere
    Svar: 24
    Siste melding: 03-29-2012, 14:34
  4. Har dette rommet kinorom potensiale?