BenQ w1300 vs w7500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ w1300 vs w7500

Heisann!

Jeg lurer på om noen har sett begge disse , evnt sammenlignet.
    Poenget er at jeg i utgangspunktet trenger horisontal LensShift , men om bildet på w1300 ikke står nevneverdig tilbake for w7500 , kan jeg tilpasse litt i rommet for å spare 8000,-
    Jeg ser jo at LydOgBilde skryter fælt av w1300. Er denne virkelig så bra ?

Tar gjerne imot tips om gode alternativer i prisklassen (10t - 18t)
    I utgangspunktet har jeg ett sterkt ønske om DLP , men det kan jo være gamle fordommer mot LCD ?

Pål

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger du vertikal lens-shift? Regner med at du er klar over at W1300 bare gir deg noen cm linsejustering, og i tillegg har den offset som umuliggjør plassering på hylle (med mindre hyllen plasseres lavere enn nedre kan på lerretet !)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet vel ikke om jeg MÅ ha vertikal lens-shift ? Men plasseringen av prosjektor er veldig begrenset pga takhøyden , og utnyttelse av rommet generellt.
    Planen er å bygge en rack/hylleløsning inni en døråpning bakerst i rommet , og henge prosjektoren opp-ned (hvvis den må det) inni der. Denne døråpningen er ikke eksakt på midten av veggen å derfor kan det hende jeg må ha horisontal lens-shift.

Er ikke vertikal lens-shift ett must for å slippe den "grusomme" keystone funksjonen ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens-shift er ikke et must om du velger en projektor som har riktig offset i forhold til det du trenger. De fleste projektorene med lens-shift har en offset som i midtposisjon plasserer projektoren midt i bildet, både vertikalt og horisontalt. Derfra kan man gjerne flytte projektoren både oppover og nedover, slik at du får en fleksibilitet (vertikalt) tilsvarende høyden på lerretet.
    Når det gjelder W1300, så må den plasseres i takfeste, og da kaster den hele bildet et lite stykke under høyden på linsen. Den lille "lens-shift justeringen" kan bare flytte bilde enda lavere, noe som er rimelig uinteressant for deg med begrenset takhøyde.

Du må altså se deg om etter en projektor med fullverdig lens-shift, som da kan plasseres på hyllen du skal bygge på bakveggen. Vær oppmerksom på at den horisontale forskyvningen er svært begrenset i de fleste projektorene. Og jo lengre unna senter i bildet (vertikalt) du plasserer projektoren, jo mindre sideveis forskyvning har du tilgjengelig.

Du finner stort sett alle projektor-manualer om du googler, og i manualen finner du illustrasjoner og tabeller på tilgjengelig liseforskyvning

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hvorfor trenger du vertikal lens-shift? Regner med at du er klar over at W1300 bare gir deg noen cm linsejustering, og i tillegg har den offset som umuliggjør plassering på hylle (med mindre hyllen plasseres lavere enn nedre kan på lerretet !)
    Men bilde messig da ? Er det øye-rullende forskjeller , eller er det mindre forskjeller som en amatør som meg " kan leve med " ?

Eller finnes det andre bedre alternativer

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi , rakk ikke å se svaret ditt før jeg postet

Lærerikt , spesiellt mtp. uttrykk som f.eks offset som jeg nå tror jeg forstår

W7500 , kan den stå på hylle da ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på W1300 vs W7500, så ville jeg strukket meg langt for å få førstnevnte til å passe inn i hjemmekinoen. W7500 syns jeg bare er et sørgelig skue dessverre.

W7500 kan stå på hylle ja, mens W1300 må henge oppned, høydemessig et lite stykke over øvre kant på lerretet. Sistnevnte har heller ikke horisontal lens-shift

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ! Hvor pinlig nøyaktig er det å ha linsa i senter da ? Vil 3-4 cm , med 4,35 kastelengde/235 bredt lerret, ha noe synlig innvirkning tro ? Takker for tålmodige svar til en grønnskolling

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens-shift er til for å brukes, så akkurat det ville jeg ikke tenkt så mye på ;-)

Billig optikk har gjerne noe fargebrytningsfeil (CA), og litt ujevn lysstyrke. Billig optikk med lens-shift kan ytterligere forverre disse problemene noe når man beveger seg mot maksimal forskyvning av bildet. Det er uansett ikke noe "big issue", og de som er mest kresne på optisk skarphet og uniformitet velger neppe de aller billigste projektorene uansett?
    Sist endret av Gorm; 04-03-2014 kl 13:39

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe , jeg hører nok ikke til i High-end gruppa

Så det å gå opp fr 10t til 18t kr vil ikke gi nevneverdig bedring , eller er det bare w 7500 som er sorgen ? Finnes det andre/bedre alternativer som du vet om ?

11. Liker antiloop har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W7500 er egentlig en W6500, der BenQ har dyttet inn en alt for kraftig lampe, for å få projektoren til å fungere i 3D. Dette har etter min mening aldri fungert, da sortnivået er ikke-eksisterende, og støynivået er langt over akseptabelt nivå. Bildet opplever jeg "flatt", som følge av alt for dårlig bildedynamikk. Grunnkontrast på ca 1000:1 (selv om de selvsagt skryter på seg langt mer) holder ikke mål i denne prisklassen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    W7500 kan stå på hylle ja, mens W1300 må henge oppned, høydemessig et lite stykke over øvre kant på lerretet. Sistnevnte har heller ikke horisontal lens-shift
    Hvor høyt over øvre lerretkant cirka skal den henge? Har funnet takfeste spesialtilpasset W1300 med forskjellige lengder på feste.

På forhånd takk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, om man kan gå fra budsjett på 10 000 til nesten 20 000 så er man jo innenfor område til sony hw40 og den har ganske ok med både vertikal og horisontal lens-shift.

For ikke og snakke om et mye bedre bilde...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antkrak Vis post
    Hvor høyt over øvre lerretkant cirka skal den henge? Har funnet takfeste spesialtilpasset W1300 med forskjellige lengder på feste.

På forhånd takk
    http://www.projector-manual.com/manu...BenQ_W1300.pdf

Svaret på dette er avhengig av bildestørrelse. Du finner svaret i vedlagt brukermanual (tabell på side 19)

Lignende tråder

1. Svar: 21
    Siste melding: 07-08-2014, 09:22
  2. BenQ W1300 eller TW Epson 5200?!
    By Vebben in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-13-2014, 23:45
  3. Benq W1070 samme som Benq W1000+ bare nyere version?
    By joakimpatos in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 12-14-2012, 23:05
  4. Bytte Benq 6200, enten til Benq 7800 eller Pana700?
    By Eirik78 in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 03-01-2005, 13:06
  5. tester av Benq 7800,InFocus ScreenPlay 7205 og BenQ PB6200
    By Roger in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 11-04-2004, 11:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg