Projektor til 7 meter bredt lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor til 7 meter bredt lerret

Dette er kanskje tvilsomt, men finnes det en projektor i hjemmekinosegmentet som er i stand til å levere et greit bilde i 7 - sju - meters bredde? Har et slikt lerret, og et lystett rom å putte det i. Max kasteavstand på ca 15 meter. Men må man opp på kinoprojektor-nivå for at dette skal bli bra? Innspill mottas med takk!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres fort ut som du må over i et annet segment, ja. Jeg har ingen konkret produktanbefaling, men det finnes et nivå i mellom hjemmekino og kino. F.eks. konserter og eventer bruker lyssterke prosjektorer for lerret i den størrelsen. Men der er lysstyrke som gjelder. Fargekorrekthet og sortnivå er vel så som så.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste projektoren i "noenlunde moderat prisklasse" som klarer dette, er vel Sony VW1000? Og selv den vil slite kraftig med bildedynamikken, så fort lampen begynner å tape lysstyrke. Har sett den på 10 meter lerret (med ny pære), og det fungerte noenlunde.

Alternativet kan jo være å se etter en brukt Christie eller Runco med 3-chip DLP. Enkelte av disse leverer jo mer enn nok lys for 7 meter lerret. Ulempen er pris, for nye koster de fort et kvart mill eller mer.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna lerretet har du tenkt å sitte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B-king Vis post
    Dette er kanskje tvilsomt, men finnes det en projektor i hjemmekinosegmentet som er i stand til å levere et greit bilde i 7 - sju - meters bredde? Har et slikt lerret, og et lystett rom å putte det i. Max kasteavstand på ca 15 meter. Men må man opp på kinoprojektor-nivå for at dette skal bli bra? Innspill mottas med takk!
    7 meter bredde er stort og etter min mening må du ikke finne på å gå for en modell som har mindre enn f.eks. 3000-3500 lumen på et slikt lerret om du skal ha nok lys og "trøkk".

SIM2 har en modell som heter SIRIO og kan leveres i ulike konfigurasjoner fra 4500 opp til hele 7000 lumen. Denne modellen er beregnet for hjemmemarkedet. Prisen har nettopp gått ned 35% og ligger nå på omtrent samme nivå som Sony VW1000. Kan leveres med mange linser slik at kasteavstand også ikke bør være noe problem.

Vurderer en slik Sirio selv til et gaming/media-rom med mindre lerret enn det du har...!
    Sist endret av hobby; 04-03-2014 kl 11:25

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser at pris kan bli en utfordring. Budsjettet tåler ikke sekssifret beløp. Aner ikke hvor man kan komme over en brukt kinoprojektor, eller hva slags priser det kan være snakk om, men det er lov å håpe på litt flaks? Det mest sannsynlige alternativet er nok å maskere ned størrelsen på lerretet inntil videre, så jeg kan bruke en projektor fra en litt mer normal prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand til lerretet blir trolig fra 7 til 11 meter. Planleggingen er dog på et meget tidlig stadium.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kanskje gjøre oppmerksom på at 7 meters-lerretet er i 2,35:1-format! Blir selvsagt enklere å finne projektor som kan levere godt nok 1,78:1 eller 1,85:1!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser at pris kan bli en utfordring. Budsjettet tåler ikke sekssifret beløp. Aner ikke hvor man kan komme over en brukt kinoprojektor, eller hva slags priser det kan være snakk om, men det er lov å håpe på litt flaks? Det mest sannsynlige alternativet er nok å maskere ned størrelsen på lerretet inntil videre, så jeg kan bruke en projektor fra en litt mer normal prisklasse.
    Jeg skjønner ikke helt greia her, du planlegger å bygge en hjemmekino med 7m bredt 2.35:1 lerret med sitteavstand på 7-11m og så er 100000 over budsjett?? Dette høres jo ut som om en liten kommersiell kinosal ikke en hjemmekino. Hvorfor ikke bygge noe mindre med mindre lerret og med det senke kravet til lysstyrke betraktelig og også få mange flere valmuligheter til en mye rimligere penge. Jeg har selv VW1000 på 3m bredt 2.35:1 lerret med 0.8 gain og jeg ville ikke brukt den på så veldig mye større lerret.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rom på 7x15m er voldsomme greier. Hvor finner man et slikt rom? Da er det vel ikke et vanlig bolighus det er snakk om? Høyden på et 7m bredt 2.35:1 lerret blir også formidable 3m + evetuell ramme. Det hele høres egentlig mest ut som en aprilspøk?...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utnytte lysstyrken til projektoren ,ed 16:9 brikker i et 2,35:1 oppsett så kan man jo benytte en anamorfisk linse. Slike linser blir fort meget dyre hvis de skal fungere sammen med projektorer som det er snakk om her, så det hele er vel et regnestykke…

Tidligere med bruk av lyssvake CRT projektorer så fantes det løsninger for å bruke to eller flere projektorer ved siden av hverandre for å fylle ut store lerret. Det finnes kanskje måter å gjøre det på i dag også slik at man kan bruke litt rimeligere projektorer på store lerret. …

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand til lerretet blir trolig fra 7 til 11 meter. Planleggingen er dog på et meget tidlig stadium.
    Må sitteplassene være så langt i fra da? Om du sitter på 7m og ser på 7m bilde vil bildet oppfattes som like stort fra 3m med 3m bredt lerret. Synsvinkelen blir det samme sånn ca.
    Hvor mange er det du skal ha plass til i rommet? Need more input i forhold til hva du ønsker å oppnå

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Tidligere med bruk av lyssvake CRT projektorer så fantes det løsninger for å bruke to eller flere projektorer ved siden av hverandre for å fylle ut store lerret. Det finnes kanskje måter å gjøre det på i dag også slik at man kan bruke litt rimeligere projektorer på store lerret. …
    Jepp. F.eks. Projectiondesign. De lager bla. løsninger hvor de kobler sammen flere prosjektorer til et stort bilde. Har sett noen vanvittig imponerende oppsett med dette. Men dette er nok en god del over det gjennomsnittlige hjemmekinobudsjett da.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Et rom på 7x15m er voldsomme greier. Hvor finner man et slikt rom? Da er det vel ikke et vanlig bolighus det er snakk om? Høyden på et 7m bredt 2.35:1 lerret blir også formidable 3m + evetuell ramme. Det hele høres egentlig mest ut som en aprilspøk?...
    Rommet er en lagerbygning på en gård uten drift. 15 meter langt, 8 meter bredt, 3,8 meter høyt. Da blir det pinglete med et 100-tommers lerret! Og ja, jeg er fullt klar over at budsjettet ikke matcher ambisjonene. Dette er galematias. Med litt gal må man være! Jeg har altså et lerret på ca 4 x 7 meter, som kan spennes opp og maskeres etter behov. Som jeg skriver ovenfor, er nok det mest realistiske å maskere ned størrelsen, og eventuelt maskere opp dersom jeg skulle være så heldig å finne en lyssterk pj til overkommelig pris.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er en lagerbygning på en gård uten drift.
    Heldig du... Jeg driver å leter etter en slik bygning som jeg kan bygge drømmekinoen i. Men da vil jeg bygge rom i rom i og heller satse på 4-10 seter og godt bilde, og ikke bare bigger-is-better...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er en lagerbygning på en gård uten drift. 15 meter langt, 8 meter bredt, 3,8 meter høyt. Da blir det pinglete med et 100-tommers lerret! Og ja, jeg er fullt klar over at budsjettet ikke matcher ambisjonene. Dette er galematias. Med litt gal må man være! Jeg har altså et lerret på ca 4 x 7 meter, som kan spennes opp og maskeres etter behov. Som jeg skriver ovenfor, er nok det mest realistiske å maskere ned størrelsen, og eventuelt maskere opp dersom jeg skulle være så heldig å finne en lyssterk pj til overkommelig pris.
    Hadde jeg hatt tilgang på et sånt rom hadde jeg bygget rom i rom på 6x8m eller noe i den duren og gjort det beste ut av det etter budsjettet mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Heldig du... Jeg driver å leter etter en slik bygning som jeg kan bygge drømmekinoen i. Men da vil jeg bygge rom i rom i og heller satse på 4-10 seter og godt bilde, og ikke bare bigger-is-better...
    Nå har det seg slik at jeg allerede har en hjemmekino i kjelleren på ca 25 kv/m. 7 sitteplasser, rom-i-rom, bearbeidet akustikk, JVC-projektor og 9.2-lyd. Lagerkinoen blir altså kino nr 2. Strengt tatt ikke nødvendig, men gøy å ha.

Jeg fikk tak i 3 stk EAW CSC923 kinohøyttalere, 11 JBL 8340a-surrounder pluss forsterkere til en god pris fra en kino som ble ombygget, og må bruke dem til noe! Frontene er beist med en høyde på 2,3 meter, så her må hele rommet benyttes.

Dette blir ingen feinschmecker-kino, den føler jeg at jeg allerede har, her blir det virkelig "bigger is better". Utfordringen blir altså å finne projektor som kan matche lyden.

Lignende tråder

1. Svar: 14
    Siste melding: 01-16-2013, 22:28
  2. Maksimere for størrelse - 2 meter fra lerret til projektor
    By mrspnk in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 12-11-2010, 08:30
  3. Svar: 5
    Siste melding: 07-18-2007, 12:42
  4. Projektor for 4 meter bredt lerret. Hva egner seg?
    By Counterpointer in forum Digitale projektorer
    Svar: 30
    Siste melding: 10-30-2006, 14:05
  5. Projektor med kun tre meter avstand til lerret
    By Krøvel Velle in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 12-21-2004, 13:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg