Projektoroppsett i gymsal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektoroppsett i gymsal

Jobber på en liten skole hvor vi ønsker å montere projektor i gymsalen vår. Det er ingen vinduer i gymsalen, så det kan lett bli helt mørkt. Lerretet bør minst være 5 meter stort, men trenger ikke være automatisk. Ser at det er en fordel med short throw projektor, da lerretet havner litt inn på scenen, og bildet bør projiseres over de som evt. står på scenen. I tillegg bør projektoren være beskyttet av en form for bur, da dette tross alt er en gymsal...

Noen spørsmål jeg lurer på er:

1. Går det an å få et så bredt bilde (min 5 meter) fra en rimelig short throw projektor?
    2. Hvilken projektor anbefales? Maks 10k.
    3. Finnes det en løsning for beskyttelse av projektor, eller bør vi bare mekke en slik selv?

Takknemlig for svar og innspill!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    5 meter bilde krever en ekstremt kraftig (lys-strek) projektor, og det er det neppe rom for i budsjettet ditt.

Jeg har montert i gymsalen på den lokale barneskolen, og valgte en løsning med bakprojeksjon, da det er en scene i gymsalen. Projektoren i taket innerst på scenen, og lerretet i montert i scene-kanten. Denne løsningen gir noe bedre lysstyrke enn vanlig reflektiv projeksjon. Satte opp et lerret med 3 meter bredde, og en Epson EB-G5450WU. Dette er en projektor med 4000 ANSI-lumens, og det er nesten i grenseland til bruk i gymsalen. Det er jo gjerne noe lys på i gymsalen under forskjellige arrangement, og da er det jo greit å kunne skimte hva som vises på lerretet.

Buret fikk jeg en lokal blikkenslager til å sveise på mål, og siden det var til skolen så var det ikke vanskelig å få lokale krefter til å stille opp med en hyggelig pris. Tror buret havnet på noen hundrelapper.

Bare så det er nevnt; ikke fall for fristelsen med å kjøpe en lys-sterk DLP projektor. Disse har kun høy lysstyrke i hvitt, og klarer ikke å gjengi sekundærfarger (gult blir grønt, osv).

Lignende tråder

1. Lydanlegg gymsal
    By Streethassle in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 03-05-2011, 12:08
  2. Tips til cd-spiller/radio til gymsal
    By riceman in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 12-09-2010, 14:50
  3. ? hvilket anlegg til bruk i stor gymsal/idrettshall
    By kleppestø in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11