Projektor / lerret. Trenger hjelp/veiledning !!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor / lerret. Trenger hjelp/veiledning !!!

Hei!

Planen min er å kjøpe inn projektor og lerret til et hjemmekinorom i løpet av våren, og trenger litt hjelp til valg av lerret og prosjektør. Rommet vil bli benyttet mest til film (BR/DVD/netflix ol).

Rommet fra siden:
    Projektor / lerret. Trenger hjelp/veiledning !!!-fra-siden-jpg
    Avstand fra frontvegg til sitteplass blir ca 3,4meter.
    Avstand fra frontvegg til prosjektor er på denne tegninga ca 6,5 meter.

Frontveggen:
    Projektor / lerret. Trenger hjelp/veiledning !!!-frontvegg-jpg
    Dette er maksimalmålene (3,6 x 1,56 meter) på lerret (inkl ramme). Front og sidehøytalere tar plassen på sidene og under lerret.

Prosjektør:
    Maks 30.000,-. Har sett litt på Sony HW50 og HW55 men er usikker på om avsatnden mellom lerret og prosjektør bør reduseres (det er ingen problem). Hva er da ideell avstand for en slik prosjektør?

Lerret:
    Maks 8.000,-. Her er jeg nokså blank. 16:9 eller 2,35:1 ??? Tilgjenelig plass på frontvegg er 3,6 x 1,56 meter og det er 2,3:1. Så for å utnytte denne plassen til det fulle, hadde det kanskje vert fornuftig med et lerret på 3,6 x 1,53 meter (2,35:1 / inkl ramme). At det blir sorte felt på sidene når jeg ser på 16:9 materiale gjør ingenting, bare jeg slipper å justere for mye på prosjektøren.

Vet der er mange her inne som sitter på mye kompetanse når det gjelder slike ting og håper jeg kan få noen gode tips av dere. På forhånd takk!

MVH
    KOL69

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 2.35:1 lerret og manuelt betjent linse, betyr at du må justere lens-shift, zoom og fokus hver gang du bytter mellom 16:9 og 2.35:1
    Da ville jeg heller gått for en projektor med motorisert optikk, som f.eks JVC X500 (budsjettet sprekker)

Vær også klar over at bildebredde på 3.6 meter er rimelig stort i forhold til lys-utbyttet i de fleste hjemmekino-projektorer, så du bør definitivt velge et hvitt lerret. Det igjen gjør at rommet må sortmaskeres for å oppnå maksimal bildedynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Hvis jeg velger et 16:9 lerret, slipper jeg da å justere hvis formatet byttes fra 16:9 til 2,35:1? Eller er dette noe som må gjøres uansett?

Etter å ha kikket litt på prosjektorkalkulatoren til hjemmekino.no for JVC X500, ser jeg at med 2,35:1, så blir biledstørrelse 320cm X 136cm, hvis jeg trekker fra ramme med bredde på 10cm. Gain har jeg satt til 1.0. Jeg får så Lysstyrke lerret : 27.8 foot-lambert /95.2 cd/m2. Er det tilstrekkelig?

En "liten" sprekk tåler vi!

Rommet er helt mørklagt. Vinduene er plugget og lydisolert som en del av lydisoleringen til rommet. Fargen på vegger/gulv er mørk grå, mens taket er grått.

Hva med avstand mellom prosjektor og lerret? Blir det for langt med 6,5 meter?

Hva med vinkelen mellom prosjektor og lerret? Har alle prosjektorene muligheter for å justere lens-shift og zoom?

Finnes det noen prosjektorer med minne/preset for slike innstillinger?

MVH
    KOL69

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 16:9 lerret vil du ikke måtte justere. Da ender du opp med samme resultat som på TV-apparatet ditt, at det blir en sort stripe over og under bildet når du ser film i bredformat. Det finnes lerret med maskering for disse feltene

Går du derimot for X500, så har denne motorisert linse med flere minneposisjoner, så der er det null problem med 2.35:1 lerret. Ett trykk på fjernkontrollen, og projektoren tar seg av det hele.

Med 320 cm bildebredde kan du plassere X500 med linsen alt i fra 4,4 til 8,9 meter unna lerretet. 6,5 meter fungerer helt topp :-)

Tallene i kalkulatoren skal du nok ta med en stor klype salt, og du ender opp med lysstyrke godt under 27 foot-lambert (og godt er det). X500 har forøvrig både økonomi-modus (lampen), samt en iris du kan bruke for å tilpasse lysstyrken

X500 er forøvrig alene i prisklassen med motorisert lens-shift, zoom og fokus. Den er også (bildemessig) helt overlegen alt annet i sin prisklasse.

Lignende tråder

1. Førstegangskjøp av projektor/lerret. Trenger hjelp.
    By Placebo in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 08-19-2013, 17:37
  2. Helt fersk! Trenger veiledning til valg av prosjektor og lerret!
    By spetwols in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 08-02-2012, 16:46
  3. Trenger hjelp til valg av projektor og lerret
    By olegodo in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 08-08-2010, 22:11
  4. Trenger råd og hjelp til kjøp av projektor og lerret.
    By Suntrip in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 07-18-2005, 16:51
  5. Fersking trenger veiledning (Panasonic Projektor PT-LC55E )
    By Rogginator in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-08-2003, 15:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •