4k projektor integrering..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4k projektor integrering..?

For tiden sikler jeg litt på Sony VPL-VW500ES. Dette synes å være en fantastisk projektor.

Hva skal til for å få 4k oppløsningen opp & gå?

Jeg vet det er skremmende lite kildemateriale foreløpig. Men det jeg lurer på er hva som skal til av øvrige komponenter på veien fra kilde til lerret? Jeg tenker da på:

1. Avspiller
    2. HDMI (må vel ha 2.0 hele veien?)
    3. Reciever/forsterker

- Må jeg bytte ut blu ray spilleren?
    - Vil min Classe SSP-800 måtte oppgraderes på noen måte?

Annet man må tenke på?

Og... finnes det i det hele tatt noe 4k materiale pr i dag?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Eneste som leverer 4K native pr. i dag er RED-spillerne, og der finnes det knapt kildemateriale tilgjengelig. Et vesentlig poeng med både VW500 og VW1000 er derfor evnen til oppskalering av standard Blu-ray til 4K, noe begge gjør ekstremt godt. En direkte sammenligning av native 4K og Blu-ray vil vise relativt små forskjeller.

4K Native på Blu-ray over HDMI 2.0 tipper jeg dukker opp først til vinteren, og ettersom det sannsynligvis ikke blir noe større lagringskapasitet i samme slengen spørs det om forskjellen faktisk blir så stor... Skal en først få opp kvaliteten såpass mye at en overgår skaleringen til VW500 og VW1000 må kildematerialet i 4K ha vesentlig høyere kvalitet enn tilsvarende "vanlig" Blu-ray.

En annen årsak til at 4K native ofte ikke ser bedre ut enn standard oppskalert Blu-ray er for øvrig også at den oppskalerte fargedybden er 14 bit, mens den på native 4K sjelden er mer enn 8 bit. Kommer det et nytt 4K-format på markedet er det neppe mer enn 10 bit (de færreste filmer mastres med mer enn dette selv om HDMI 2.0 tillater 12 bit++ native), og de færreste, inklusive VW500 og VW1000, kan oppskalere fargedybde i 4K. Ettersom overganger i fargegjengivelsen i mange tilfeller er vel så viktig som selve oppløsningen kan derfor 4K native, når det først kommer, til tider se mindre oppløst ut enn oppskalert standard Blu-ray.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Dette var i grunnen oppløftende!

Jeg kan altså nøye meg med mitt oppsett pr i dag med HDMI 1.4 og Oppo spiller/Classe etc og få mye ut av ny projektor i seg selv?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius Vis post

Jeg kan altså nøye meg med mitt oppsett pr i dag med HDMI 1.4 og Oppo spiller/Classe etc og få mye ut av ny projektor i seg selv?
    Ja det kan du helt klart, jeg har hatt VW1000 i over 2 år nå og ser bare vanlig Blu Ray på den og er meget fornøyd. Har sett noe native 4K også, men det er bare demoklipp fra PC.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Ja det kan du helt klart, jeg har hatt VW1000 i over 2 år nå og ser bare vanlig Blu Ray på den og er meget fornøyd. Har sett noe native 4K også, men det er bare demoklipp fra PC.
    Tipp topp!

Hvordan vil du beskrive opplevd forskjell mellom blu ray og 4k native materiale?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det ikke meg du spurte, men jeg kan jo dele min erfaring likevel

Bra 4K-materiale blir helt fantastisk, og overgår selvsagt godt 2K-materiale så til de grader. Spesielt en del Japanske natur (hager) demo-klipp oppleves nærmest som "bedre enn virkeligheten". Som Lygren har vært inne på, så er det dessverre sånn at det er begrenset fargeoppløsning (gjerne 8 bit) på det tilgjengelige 4K-materiale, og dermed sliter man med banding i scener med finere farge-/lysoverganger. På en del kildemateriale vil derfor 2K oppleves som bedre enn 4K, og det først og fremst på grunn av oppskaleringen av fargeoppløsningen, men selvsagt også på grunn av fantastisk oppskalering fra 2K til 4K. Her syns jeg faktisk Sony er i en klasse for seg om dagen.

Så får vi heller sette oss ned å vente på 4K-materiale med høyere fargeoppløsning ;-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipp topp!

Hvordan vil du beskrive opplevd forskjell mellom blu ray og 4k native materiale?
    Jeg er helt enig med Gorm selvfølgelig, men jeg har også kun sett disse demoklippene som er laget kun for å demonstrere 4K ikke noen hollywood filmer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for svar :-)

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det kan du, sitter å ser nyeste thor filmen med avstand under 4 meter til lerret, lerret er 142 tommer og ikke en eneste tomme for stort! Så du får enormt bra bilde uten 4k materiell
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ja det kan du, sitter å ser nyeste thor filmen med avstand under 4 meter til lerret, lerret er 142 tommer og ikke en eneste tomme for stort! Så du får enormt bra bilde uten 4k materiell
    Har du da et 16:9 lerret?

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har 2.35 lerret. Bilde er 330cm bredt, er selvføgelig litt uvant i begynnelsen, men det var det også når plasmaen på 63 kom på veggen i stua for noen år siden!
    får virkelig kinofølelse og blir nærmest dratt inn i filmen. Når scenene går fra mørke til lyse da imponerer sonyen veldig,blir blendet.
    Ble mye skrytt nå, men er bare litt i lykkerus etter å ha ventet i 2 år på kjøpe meg prosjektor
    vis du sikler på denne så sier jeg bare løp og kjøp, hadde ikke trodd jeg skulle få oppleve så bra bilde.(jeg fikk den ferdig kalibrert og er veldig glad for det)
    Sist endret av saar; 03-08-2014 kl 09:09
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    En annen årsak til at 4K native ofte ikke ser bedre ut enn standard oppskalert Blu-ray er for øvrig også at den oppskalerte fargedybden er 14 bit, mens den på native 4K sjelden er mer enn 8 bit. Kommer det et nytt 4K-format på markedet er det neppe mer enn 10 bit (de færreste filmer mastres med mer enn dette selv om HDMI 2.0 tillater 12 bit++ native), og de færreste, inklusive VW500 og VW1000, kan oppskalere fargedybde i 4K. Ettersom overganger i fargegjengivelsen i mange tilfeller er vel så viktig som selve oppløsningen kan derfor 4K native, når det først kommer, til tider se mindre oppløst ut enn oppskalert standard Blu-ray.
    Da er det vel bare snakk om tid før HDMI 2.1 kommer med støtte for høyere fargedybde ville jeg tro.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDMI 2.0 har støtte for (minst) 12 bits fargedybde, orso, så støtten foreligger allerede. Det hjelper uansett fint lite om mastringen gjøres i 8 bit og projektoren ikke kan oppskalere 4K internt.

På produksjonssiden har nok de fleste 4K workflows i dag minst en 4:2:2 opptaksform. Dette betyr imidlertid da at fargeinformasjonen ikke er komplett RGB og som oftest begrenset til 10 bit. Full 4:4:4 workflow kreves om en skal opp i 12 bits RGB, men siden 12-bits prosessering krever enorme ressurser i post-produksjon er det på ingen måte garantert at sluttresultatet EGENTLIG er 12-bits. Det hjelper selvsagt lite at opptaket er i 4:4:4 om prosessering og output skjer i 4:2:2 underveis i enten grading, edit eller output.

Uansett; får vi et 4K Blu-ray-format med 10-bits "standard" fargeoppløsning tror jeg mye er gjort. Forskjellen fra 256 nyanser (8 bits) til 1024 (10 bits) er enorm... 12 bits er selvsagt enda langt bedre (4096 nyanser), så får vi 12-bit er jo det enda langt bedre. Uansett ser en jo at oppskalering av fargedybde ser ut til å fungere relativt greit, så selv om vi er "stuck" med 10-bits fargeinformasjon vil fremtidens 4K-projektorer sannsynligvis fint klare å oppskalere dette til 12-14 bits. Poenget er å slippe unna 8-bits som jo mye 4K-materiale har i dag, for 256 nyanser uten oppskalering ser ut som et gammelt VGA-bilde i klare fargeoverganger, selv i 4K-oppløsning.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Tolket det først slik at 14 bit fargedybde hadde en del og si, noe som HDMI 2.0 ikke støtter i 4k (maks 12).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Må jeg bytte ut blu ray spilleren?
    - Vil min Classe SSP-800 måtte oppgraderes på noen måte?
    Skal du spille av et eventuelt fremtidig 4K format, enten dette er via download eller fra plate så trenger du en ny spiller. Det er ingen grunn til å tenke på dette enda ettersom noe format ikke er lansert.

Når det gjelder SSP-800 er det også unødvendig å bytte denne. Du trenger ikke å kjøre 4K gjennom prosessoren. De fleste skikkelige Blu-ray spillere har i dag 2 HDMI utganger. Det er sannsynlig at eventuelt 4K spillere vil ha dette også. Da kjører du bare en kabel direkte til projektor for bilde og en kabel direkte til SSP-800 for lyd.

Annet man må tenke på?
    Og... finnes det i det hele tatt noe 4k materiale pr i dag?
    Ja. Sony har en download-spiller for det amerikaske markedet. Denne fungerer, men er ikke enkel å få til å virke utenfor USA. Det er mulig å få til (det er noen på AVS som benytter denne i Australia). Det krever amerikansk Sony Tablet, en hacket router for hardware VPN, en VPN tjeneste og sannsynligvis amerikanske adresse/kredittkort. Mye hassle med andre ord. Ikke noe å satse på. For Norge sin del er eneste alternativ for øyeblikket for best mulig kvalitet blu-ray som blir oppskalert i projektoren. I tillegg er det jo mulig å koble til PC og spille i 4K (på spill som støtter dette).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    HDMI 2.0 har støtte for (minst) 12 bits fargedybde, orso, så støtten foreligger allerede. Det hjelper uansett fint lite om mastringen gjøres i 8 bit og projektoren ikke kan oppskalere 4K internt.

På produksjonssiden har nok de fleste 4K workflows i dag minst en 4:2:2 opptaksform. Dette betyr imidlertid da at fargeinformasjonen ikke er komplett RGB og som oftest begrenset til 10 bit. Full 4:4:4 workflow kreves om en skal opp i 12 bits RGB, men siden 12-bits prosessering krever enorme ressurser i post-produksjon er det på ingen måte garantert at sluttresultatet EGENTLIG er 12-bits. Det hjelper selvsagt lite at opptaket er i 4:4:4 om prosessering og output skjer i 4:2:2 underveis i enten grading, edit eller output.

Uansett; får vi et 4K Blu-ray-format med 10-bits "standard" fargeoppløsning tror jeg mye er gjort. Forskjellen fra 256 nyanser (8 bits) til 1024 (10 bits) er enorm... 12 bits er selvsagt enda langt bedre (4096 nyanser), så får vi 12-bit er jo det enda langt bedre. Uansett ser en jo at oppskalering av fargedybde ser ut til å fungere relativt greit, så selv om vi er "stuck" med 10-bits fargeinformasjon vil fremtidens 4K-projektorer sannsynligvis fint klare å oppskalere dette til 12-14 bits. Poenget er å slippe unna 8-bits som jo mye 4K-materiale har i dag, for 256 nyanser uten oppskalering ser ut som et gammelt VGA-bilde i klare fargeoverganger, selv i 4K-oppløsning.
    Enig med det du sier.

Jeg tror vi må regne oss for heldige om vi får et 4K format med 10-bits farger, 4:2:2 og et fargerom som ligner på DCI. Mer en dette er usannsynlig, spesielt med tanke på hvordan filmene for kino mastres i dag. Det er svært usannsylig at hjemmebrukere skal få tilgang til bildekvalitet som er bedre enn DCI 4K på kino!

Personlig så begynner jeg å miste troen på et fremtidig 4K format. Bransjen har brukt for lang tid for å få dette på plass og fremdeles ser det ikke ut til å skje noe. Neste mulighet for lansering av formatet er vel CES 2015. Skjer det ikke noe da så er toget kjørt (bare se på salgstallene for DVD og Blu-ray). Da må vi vente på streaming/download i bedre kvalitet. Hvis det kommer et format så er det sannsynligvis et 4K format basert på 8-bits farger, 4:2:0 og HDTV (rec.709) fargerom. Da snakker vi nok kun om en kanskje 20% forbedring i bildekvalitet i forhold til bra Blu-ray. Antall piksler betyr ikke så veldig mye.

Hvis man ser på dagens Blu-ray format så er det jo et stort uutnyttet potensial her også. Svært mange filmer benytter kun single layer plater. Selve filmen fyller ikke mer enn ca. 20GB på platen, inkludert high res lydsporet. Bare her ville det vært stort rom for forbedring hvis utgiverne hadde utnyttet formatet skikkelig.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UHDTV har støtte for REC.2020 som er større fargerom enn DCI-P3. HVEC standarden har også støtte for REC.2020. Tror 10bit blir valgt. Skal bli spennende å se fremover hva som blir en eventuell UHDTV BLU-RAY standard. På plata blir nok videoen kodet med 4:2:0 subsampling. Det er enkleste triks i boka for å få ned bitraten. Grunnen til det meste av blanding jeg opplever er hardt komprimert materiale. Ikke godt mastret materiale. Husker godt tiden før bluray kom hvor eneste tilgjengelig hd materiale var diverse klipp fra nettet og opptak fra amerikanske sendinger med veldig varierende kvalitet. Vi er litt i samme situasjon i dag med uhdtv og 4k.

Lignende tråder

1. integrering av sub. ok resultat?
    By hjemmestereo in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 5
    Siste melding: 01-29-2013, 09:13
  2. Integrering av sub i hylla?
    By mackanzocz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 11-15-2010, 15:04
  3. Integrering av sub i 2.1 system
    By Gesel in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-30-2009, 10:41
  4. Integrering av B&O..
    By AjSelj in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 11-17-2007, 11:06
  5. SVS PB12-Plus/2, integrering
    By Ratata in forum Høyttalere