Når kommer 4k betalbare projektorer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når kommer 4k betalbare projektorer?

Jeg driver og tråler bruktmarkedet om dagene for å finne en projektor som midlertidig løsning inntil projektorer med 4k og HDMI 2.0 kommer i en pris jeg kan leve med.

Når tror folk at dette kommer i priser til rundt 30k? Det kan hjelpe meg litt i forhold til hvor mye jeg er villig til å betale for en brukt midlertidig projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mot slutten av 2014. Men hva skal du med det? Har du tilgang på kilder vi andre ikke kjenner til? Hvorfor ikke bare gå for den derre JVC 500'n i dag og få en bad-ass projektor med en gang?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde blitt veldig overasket om det kom 4k projektor iløpet av de neste 3 åra i den pris klassen, det kreves mye mer av optikk og kort sagt alt med 4k i projektor enn 1080p.

Imotsetning til tv'er hvor piksel punktene bare må gjøres små nok og plasseres på rekke for så og fjertes ut av en fabrikk i kina.

Skulle jeg tippe litt grovt og uten spessiel bransje know how.
    Sony beholder vw500 som modell ut neste år, JVC kommer med sin første native 4k projektor, men i samme pris klasse som vw500, altså ca 80k.
    Jeg vil sånn sett tro det kan faktiskt gå så mye som 4-5 år før man ser 4k projektorer i <30k prisklassen.

Som film materiale så er det jo også ikke mye 4k og få tak i, så det kan fort ta 4-5 år før man har bluerays med 4k master og 4k oppløsning og få kjøpt også (vi vil nok få noen 4k filmer først som bare er oppskalert fra 2k master)

Jeg kom sånn sett fram til at det ikke var noe og holde pusten for ellers, og jeg må jo si at en kurant 1080p projektor i dag med Darbee på gjør at jeg absolutt ikke har hastverk med og få meg UHD, spessielt med tanke på at det finnes ikke noe bedre kilder enn jeg allerede har i hylla.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Mot slutten av 2014. Men hva skal du med det? Har du tilgang på kilder vi andre ikke kjenner til? Hvorfor ikke bare gå for den derre JVC 500'n i dag og få en bad-ass projektor med en gang?
    Du kan bare glemme 4K projektorer til 30k i løpet av året, hvem skal komme med det?? De to eneste på markedet akkurat nå er VW1100 til 160-200k (er vel ikke hel final pris på den, men den blir nok dyrere enn VW1000) og VW500 til 84k. Kan ikke se at noen andre kommer med 4K projektorer til neste år, muliggens JVC, men de er vel på konkursens rand så jeg tviler på det. Og kommer de med det blir det ikke til 30k.

JVC X500 er en knallmaskin, men den når ikke opp til VW500 og 1000/1100 i de fleste tilfeller så det er noen grunner til å kjøpe 4K projektor selv om det ikke finnes kildemateriale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste spørsmålet til han duden litt kjapt. Syntes det sto levelig pris. Overså at han skrev 30K.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg frykter strømmespøkelset! At strømmetjenestene tar så mye over markedet at distributørene ikke ser hensikten med å trykke 4k BD. Fordi "ExtremeHD" fra Netflix (la oss se om de faktisk kommer til å kalle det det) er jo selvsagt like bra som BD!

Seriøst, tror jeg nok noe 4k materiale kommer til å bli tilgjengelig på BD. Men BD markedet er under stort press for tiden. Hvor lang tid gikk det i fra CD-er var allemannseie til at nå er er alt på itunes/spotify? På den måten frykter jeg for kvaliteten på tilgjengelig 4k materiale.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ni av ti filmer mastres og distribueres på kino i 2K. Selv uten streaming ville markedet for 4K bluray vært helt ubetydelig.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden...

Selvfølgelig kommer mange til å være skeptiske til 4k. Vi vil få diskusjoner alá BD vs. DVD. Mange stod hardnakket på at DVD var da mer enn godt nok og at det ikke var noe marked for BD blant mannen i gata. Vel, kanskje det faktum at en del fortsatt benytter DVD vil bli et argument for 4k. Når "mannen i gata" skal ha seg ny TV og lar seg imponere av 4k, vil forskjellen fra DVD være enda større enn fra HD. Kanskje det er på tide å bytte ut DVD spilleren mot en 4k spiller?..

Jeg tror dette kommer til å gå fortere enn det gis uttrykk for her. 4k er det store buss-ordet for tida. Industrien kommer til å pumpe ut 4k-TV'er. Tilsvarende er jeg helt sikker på at projectorer også vil dreie mot 4k relativt raskt. Jeg tror vi får 4k projer ned i 40-50kkr klasen i år og ned mot 30kkr neste år. Jeg tror rett og slett projectorprodusentenes fokus vil skifte til 4k. Om 2-3 år vil de kun lage budsjettprojer med 1920x1080 paneler.

Når det gjelder innhold i 4k, tror jeg også dette kommer til å gå fortere enn noen her frykter. For meg er det egentlig ett fett om vi får 4k streaming-tjenester eller 4k på BD så lenge kvaliteten er like god. Men jeg ønsker meg begge deler slik at jeg kan kjøpe de filmene jeg har lyst til å ha i hylla og streame alle andre. Jeg er imidlertid skeptisk til om 4k streaming vil kunne få like god kvalitet som 4k på BD, i hvertfall med det første.
    Et annet moment som taler for 4k på BD er infrastrukturen rundt i verden. Om jeg har forstått det riktig, er det få andre land som har den tettheten av fiber som vi har og at streaming av 4k kan bli en utfordring for mange i mange land og/eller områder.
    I tillegg skal man ikke undervurdere samlerinstinktet vårt. Jeg tror fortsatt det er mange som ønsker å ha et fysisk medium i hylla.
    Jeg tror 4k på BD vil komme i løpet av 2014 og at det fortsatt vil bli det foretrukkede formatet for hjemmekinofolket.
    Om ikke annet tror jeg industrien vil ønske å pushe 4k BD for å kunne selge flere 4k TV'er. Jeg tror fremtiden er 4k. Og jeg tror den kommer til å komme ganske fort.
    Sist endret av OleM; 02-28-2014 kl 10:29

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ni av ti filmer mastres og distribueres på kino i 2K. Selv uten streaming ville markedet for 4K bluray vært helt ubetydelig.
    Det blir kanskje litt "640K ought to be enough for anybody.".... å spå om pris og oppløsning på kilde materiale og pris på projektor.
    Det er vel ikke så mange år siden 1080P oppløsning virket ganske uoppnålig, og lampe projektorer begynte å bli interesante selv for CRT projektor brukere....

Det skjer vel også oppdateringer i Digital cinema leiren når det gjelder mastring.
    Sitat Opprinnelig postet av [URL
    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_cinema[/URL]]"The theoretical resolution of 35 mm film is greater than that of 2K digital cinema.[42][43] 2K resolution (2048×1080) is also only slightly greater than that of consumer based 1080p HD (1920x1080).[44] However, since digital post-production techniques became the standard in the early 2000s, the majority of movies, whether photographed digitally or on 35mm, have been mastered and edited at the 2K resolution, however 4K post production is becoming more common (Dec 2013). As projectors are replaced with 4K models[45] the difference in resolution becomes negligible. The Digital cinema servers play with far greater bandwidth over domestic 'HD' which is what makes the difference in quality. (i.e. BluRay colour encoding 4:2:0 48MB/S MAX datarate, DCI D-Cinema 4:4:4 250MB/S 2D/3D, 500MB/S HFR3D. So each pixel has greater detail per frame."
    Vil tro at det må komme flere 4K hjemmekino projetor leverandører enn Sony på banen før prisen på de billigste modellene begynner å bli for folk flest. Tipper at det om 2-3 år vil ha skjedd mye bra i den retningen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Det blir kanskje litt "640K ought to be enough for anybody.".... å spå om pris og oppløsning på kilde materiale og pris på projektor.
    Nå var det vel ikke noen spådom i den setningen du siterte, bare fakta. Langt mindre inneholdt setningen noen påstand om hva som er "nok oppløsning", så jeg er litt usikker på hvorfor du sitterer meg i det hele tatt.

Men om du ønsker en spådom du kan stole blindt på, er det at du vil få 4K skjermene og projektorene kasta etter deg, før det blir god tilgang på kilder.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Nå var det vel ikke noen spådom i den setningen du siterte, bare fakta. Langt mindre inneholdt setningen noen påstand om hva som er "nok oppløsning", så jeg er litt usikker på hvorfor du sitterer meg i det hele tatt.
    Spådomen var vel slik jeg tolket det
    "Selv uten streaming ville markedet for 4K bluray vært helt ubetydelig."
    Det var det jeg susset litt på med bakgrunn fra at sannheter og fakta på et tidspunkt kan virke morsomme å se tilbake på når utviklingen har gått litt videre.

"Men om du ønsker en spådom du kan stole blindt på, er det at du vil få 4K skjermene og projektorene kasta etter deg, før det blir god tilgang på kilder."
    Mulig du har rett i det, men ser det kommer 4K video kamera i forbruker klassen til ganske gunstige priser etterhvert også, så det er finnes vel muligheter for at ting går i 4K sin favør raskere enn man skulle tro også selv om det i dag ikke ser slik ut.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om du ønsker en spådom du kan stole blindt på, er det at du vil få 4K skjermene og projektorene kasta etter deg, før det blir god tilgang på kilder.
    Tver, helt definitivt, ikke overaskende om de kommer med bottom line paneler i <10k klassen innen et år, projektorer er jeg mer skeptiskt til, men du kan ha rett og.

Mye kan selvsagt skje veldig fort, men per dags dato er det jo kun Sony som lager 'ekte' 4k projektorer for hjemme markedet, JVC kunne sikkert ha fulgt etter men har ikke enda, men vi vet de kan, men de ville nok holdt prisen høyt en stund til.
    Hvor Epson og LCD panelene er hen her aner jeg ikke, men det er vel disse som først vil kunne få til et lite skred i pris.

Men for at det skal komme noen enorm revolusjon må Texas Instruments komme på banen med 4k DLP chipper, siste jeg kan finne på nett der nå er fra i fjor høst og noen vage utsagn på "minimum 2 år til".

Anyhoo, jeg kom sånn sett fram til den konklusjonen at siden jeg kunne kjøpe min hw50 nå så er dette en for meg såpass kurant projektor at jeg fint klarer meg med den i gjerne 5-6 år, så kan jeg vurdere 4k projektor da i håp om at vi både har kilder og rimeligere projektorer.

Angående 1080p vs 4k er det ikke mye og diskutere, men det er mer til bildet enn bare pikselen, kontrast og fargedybde er vel så viktig om det går som vi håper der (at uhd inkluderer økt bit rate) ja da er en diskusjon fånyttes, for meg nå kommer det ned til tilgjengelighet og økonomi, vinner jeg 100mil i lotto neste uke så kunne det fint skjedd at jeg hoppa på en vw1100, desverre har jeg ikke engang kjøpt lotto kuponger så det er vel lite sannsynlig :S

Første tilgjengelig 4k kilder ser ut til og bli streaming og her sier netflix at de ikke trenger mer en 15.5 Mbit\s dette er halvparten av hva vi allerede har ifra BD disker i dag og uten Lossless lyd, jeg beholder enda det fysiske medium intill videre.
    Sist endret av TorTorden; 02-28-2014 kl 12:43
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4k er ikke nødvendigvis noe poeng (kommer ann på lerret størrelsen), men mye tyder på at det kommer andre forbedringer som har betydning med HDMI 2.0 standarden.
    Og når jeg først kjøper en dyr projektor, så ønsker jeg og ha med de forbedringene og at den skal kunne vare i mange år.

Jeg føler i alle fall at vi er i et hamskifte nå og at dette er feil tid å bruke mye penger på en projektor hvis budsjettet er litt begrenset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en "4k" projektor (JVC DLA-X70) dvs den har 4k panel men støtter naturlig nok bare 2k signal inn. Jeg synes så absolutt dette har noe for seg, da man får et smoothere bilde enn med et 2k panel.

Når det er sagt så ser jeg ikke helt poenget med 4k. Filmer skytes fortsatt i hovedsak på 35mm film, og da er noe mer enn 2k oppløsning helt bortkastet. Digitalt produserte filmer gjøres også som regel i 2k. Det er med andre ord utrolig lite kildemateriale der 4k har noen berettigelse, det blir i såfall unntakene som er filmet på 70mm, IMAX eller 4/5k digitalt.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg vil starte noen krangel, men e-shift til jvc er vel heller at de har 2 1080p paneler og det ene panelet lager interpolerings piksler for det første og dermed oppnår et skarpere/smoothere bilde, det er fortsatt ikke 'native' 4k og det er vel akkurat den native oppløsningen som er cluet her.

Om jeg leser denne korrekt.
    Sitat Opprinnelig postet av http://www.cnet.com/news/jvc-debuts-cheaper-pseudo-4k-projectors/
    The projectors, which according to JVC aren't technically 4K, use a system called "e-shift" which splits all incoming signals and spits them out to two 1080p panels. The image is then combined using "pixel shift" to emulate a 4K image. The technology isn't new for JVC, but this is the first time the company has offered it in a projector under $5,000.
    Når det er sagt så er vel også denne oppløsningen mer som en kuriositet og beregne for sony projektorene og det man får med de (og JVC) er hovedsaklig et sabla bra 1080p bilde, og før bransjen får snudd og laget ekte 4k materiale så er det det beste man kan håpe på.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC: "Resolution 3840 x 2160"
    Men det er jo ikke "ekte" 4k nei, helt enig i det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte for min del med en brukt Sony VPL-HW15. Regner med den kan duge noen år før det er særlig behov for å oppgradere.

Derimot kjøper jeg nok et lydtransparent 4K lerret med en gang. Det blir nok dyrt og sparegrisen må knuses.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt lerret kan nesten bli arvegods, og betyr mye for bilde, litt som en god forsterker gjør at billige høyttalere spiller mye bedre :-)
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign Vis post
    Jeg har en "4k" projektor (JVC DLA-X70) dvs den har 4k panel men støtter naturlig nok bare 2k signal inn. Jeg synes så absolutt dette har noe for seg, da man får et smoothere bilde enn med et 2k panel.
    Problemet er jo at man ikke får sett et native 4k bildet med 4k kildemateriale med en slik løsning. Det finnes riktignok lite 4k oppløst kildemateriale i film verdenen å få tak i fortiden, men det kan jo endre seg.
    JVC DLA-X70 fungerer jo veldig fint på BD, men native 4K gjør også det.
    Har man f.eks et DSLR kamera med mer enn "2k" oppløsning (de fleste DSLR nå fortiden begynner vel på ca 12Mp) så hadde det jo vært greit å få sett det i 4K.

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign Vis post
    Når det er sagt så ser jeg ikke helt poenget med 4k. Filmer skytes fortsatt i hovedsak på 35mm film, og da er noe mer enn 2k oppløsning helt bortkastet. Digitalt produserte filmer gjøres også som regel i 2k. Det er med andre ord utrolig lite kildemateriale der 4k har noen berettigelse, det blir i såfall unntakene som er filmet på 70mm, IMAX eller 4/5k digitalt.
    35mm film kan vel godt benyttes som kildemateriale for 4K også (?), 100 iso 35mm film går vel for å være ca 16Mp, og hvis man regner datamengden den analoge filmen hadde med 24 hele 16Mp bilder i sekundet så er det vel "datamengder" nok i dette fremdeles....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC-projektorene er på ingen måter 4K. De har heller ikke "to paneler", da dette jo ville bety at de hadde 6 paneler (2x grønn, 2x rød, 2x blå). Det de har, er et glass plassert etter optical egine, som vertikalforskyver hele bildet med ca en halv piksel. Den vertikalforskyver altså annenhver bildeoppdatering, og dette går tidvis raskt nok til at vi ikke legger merke til det. Ser man derimot i mørke scener, så opplever man "dithering" ala det vi så på DLP-projektorer i gamle dager. Denne forsvinner når man skrur av eshift. Det verikal-forskjøvede bildet er prosessert, slik at det tilfører ny informasjon. På denne måten hevder JVC at totalen blir "4K". At det har noe for seg er det liten tvil om, men en rask sammenlikning med ekte 4K, avslører raskt at JVC sin bruk av 4K-begrepet ikke henger på greip. Det har rett og slett ikke noe med 4K å gjøre. Det er oppskalert 2K, der annenhver bildeoppdatering tilfører smoothing og ekstra bildeinformasjon.

ESHIFT illustrasjon:

-jvc-jpg
    Sist endret av Gorm; 04-03-2014 kl 08:55

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Her kommer vinter'n, her kommer den kalde fine tida...
    By Mjusiker'n in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 74
    Siste melding: 12-19-2012, 02:40
  2. 16:9 og 4:3 projektorer
    By Don Ronito in forum Digitale projektorer
    Svar: 13
    Siste melding: 08-29-2006, 14:33
  3. Projektorer
    By Niels Nielsen in forum CRT projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-08-2005, 20:21
  4. half-life 2. kommer, kommer ikke