Når kommer 4k betalbare projektorer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    og så er det kanskje greit å lytte til de som har begge disse projektorene hjemme, og kan sammenlikne direkte ;-)

Ellers vil jeg takke Pål for et godt innlegg. Spennende å høre at H265 virkelig er såpass bra. Må si jeg i utgangspunktet har vært rimelig skeptisk til Netflix 4K, men nå gleder jeg meg litt. Kan bli dyrt å bytte til 4K projektor, "men må man, så må man" ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du lese hva folk på AVS synes om 4K / Netflix:
    http://www.avsforum.com/t/1526497/ne...d-4k-streaming

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke spesielt oppløftende lesning gitt .....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det atore spørsmålet blir hvordan man kan få Netflix i 4K til en 4K projektor. 4K TV-ene har innebygget Netflix og er godkjent til å motta 4K Netflix. Hvordan dette skal løses i forhold til projektorer er usagt foreløpig.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, 4K har vært tilverks i fra NHK/JVC/Panasonic/Sony og andre store Japanske selskap nå i sikkert et tiår, med første på konsum markedet i 2011 (til cirka 170 000,- dvs VW1000ES fra Sony).

Per dags dato er den billigste 4K projektoren cirka 80 000 kroner, altså Sony VW500ES.

Jeg tipper at de neste JVC modellene (sent 2014 eller tidlig 2015?) I hvertfall X70 og X90 serien til cirka 70 000,- og 90 000,- vil være "ekte 4K" akkurat som Sony sin VWxxxES serie. Og likevel holde et overlegent sortnivå slik de har gjort i mange år nå. Forsatt ikke helt billig, men serien etter det igjen (sent 2015 eller tidlig 2016) Så tror jeg at både JVC og Sony vil tilstrebe "billig 4K" Altså X30 og X50 til 30 000,- og 50 000,- og Sony sin HW50/55 erstatter (HW60/65 eller hva de kaller de i fremtiden) til cirka 30-35K vil også være 4K.

Når Optoma, Epson, BenQ osv kommer med 4K er sikkert veldig lenge til... Noe rundt 2017-18 tenker jeg. Da sitter vel Sony med en VW2000ES som er 8K klar

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru Vis post
    Det atore spørsmålet blir hvordan man kan få Netflix i 4K til en 4K projektor. 4K TV-ene har innebygget Netflix og er godkjent til å motta 4K Netflix. Hvordan dette skal løses i forhold til projektorer er usagt foreløpig.

blu-ray spilller / media boks med 4K støtte (4K Netflix streaming) --> HDMI 2.0 til 4K receiver --> HDMI 2.0 til 4K projektor?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    blu-ray spilller / media boks med 4K støtte (4K Netflix streaming) --> HDMI 2.0 til 4K receiver --> HDMI 2.0 til 4K projektor?
    Finnes det en slik BD-spiller / medieboks?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Jeg tipper at de neste JVC modellene (sent 2014 eller tidlig 2015?) I hvertfall X70 og X90 serien til cirka 70 000,- og 90 000,- vil være "ekte 4K" akkurat som Sony sin VWxxxES serie. Og likevel holde et overlegent sortnivå slik de har gjort i mange år nå. Forsatt ikke helt billig, men serien etter det igjen (sent 2015 eller tidlig 2016) Så tror jeg at både JVC og Sony vil tilstrebe "billig 4K" Altså X30 og X50 til 30 000,- og 50 000,- og Sony sin HW50/55 erstatter (HW60/65 eller hva de kaller de i fremtiden) til cirka 30-35K vil også være 4K.

Når Optoma, Epson, BenQ osv kommer med 4K er sikkert veldig lenge til... Noe rundt 2017-18 tenker jeg. Da sitter vel Sony med en VW2000ES som er 8K klar
    Jeg er enig i dette resonomentet. Om et par år vil det kun være budsjettmodellene som fortsatt har 1080paneler.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Ikke enda og om det vil avhenger om det blir et uhd disc format (noe annet ville overasket meg)

Det er jo heller ikke snakk om et så veldig stor mengde av 4k materiale og rope om heller.
    Kun snakk om sesong 2 av house of cards med kanskje noen dokumentarer på vei.

Kort sagt enn så lenge ikke mye mer enn en teknisk demonstrasjon av at de kan.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål som er på siden av topic, men spør her siden det finnes kunnskapsrike folk.

Jeg er i ferd med å kjøpe et 4K Screen Excellence rammelerret. Tenker å gå for bredt lerret siden det nesten utelukkende skal brukes til film. Screen Excellence selger i både 2.35, 2.37 og 2.40 format. Spørsmålet mitt er hva man regner blir det mest fremtidsrettete og hva som er mest fornuftig å velge? Jeg ser sjelden eldre filmer.
    http://www.screenexcellence.com/products/1

2.37 legger seg i mellom og er sånt sett kanskje fornuftig. Jeg bruker HTPC og J River Media Center og ser at den kun kan konvertere 16:9 til 2.35 og 2.40 om det skulle ha noe og si. Det fungerer kanskje uansett best og se 16:9 i sitt format?

Utifra det jeg leser i linken under, så kan det virke som 2.35 vil bli et litt bedre format til 4k hvis det gjøres slik Sony har gjort det. Mens de fleste filmene i dag er vel i 2.39. Need some input....
    http://www.projectorreviews.com/tech...scope-screens/

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Jeg kan garantere deg at så snart 4K Netflix kommer vil det følge mediabokser som støtter 4K Netflix umiddelbart. Kanskje ikke billig blu-ray spillere a la Panasonic, Samsung, Sony, Philips osv, men neste generasjons Oppo og Cambridge vil definitivt følge med 4K Netflix (dersom det er ute i den tid)

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2.35 til sony 4k, men neste lerret skal jeg ha 2.40.Slipper da å få bilde ca 4-5 cm på utsiden på begge sidene,alternativ 2 små sorte striper oppe og nede. Føler alle filmer jeg har sett til nå så har dette skjedd, altså at de ikke er filmet i 2.35
    jeg skal aldri ha et 16:9 lerret, har du først opplevd bredt format så er det ingen vei tilbake. Film er best i dette formatet
    fås disse lerretene kun i lydtransparente? Hvis du kjøper et slik så del dine erfaringer, jeg sitter på gjerde selv her
    Sist endret av saar; 04-16-2014 kl 17:49
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Har et spørsmål som er på siden av topic, men spør her siden det finnes kunnskapsrike folk.

Jeg er i ferd med å kjøpe et 4K Screen Excellence rammelerret. Tenker å gå for bredt lerret siden det nesten utelukkende skal brukes til film. Screen Excellence selger i både 2.35, 2.37 og 2.40 format. Spørsmålet mitt er hva man regner blir det mest fremtidsrettete og hva som er mest fornuftig å velge? Jeg ser sjelden eldre filmer.
    http://www.screenexcellence.com/products/1

2.37 legger seg i mellom og er sånt sett kanskje fornuftig. Jeg bruker HTPC og J River Media Center og ser at den kun kan konvertere 16:9 til 2.35 og 2.40 om det skulle ha noe og si. Det fungerer kanskje uansett best og se 16:9 i sitt format?

Utifra det jeg leser i linken under, så kan det virke som 2.35 vil bli et litt bedre format til 4k hvis det gjøres slik Sony har gjort det. Mens de fleste filmene i dag er vel i 2.39. Need some input....
    http://www.projectorreviews.com/tech...scope-screens/
    Du kan lese mer her:
    http://www.highdefdigest.com/blog/co...efresher-2013/
    http://www.highdefdigest.com/blog/co...er-2013-part2/

Faktum er at dagen Blu-ray filmer i "2,35:1" har et forholdstall som varierer mellom ca. 2,35:1 og 2,40:1. I praksis er det marginale forskjeller. Det vil ikke utgjøre mange cm. på ett typisk hjemmekinolerret. Var jeg deg ville jeg valgt 2,35:1 dersom du bruker projektor med zoom for 2,35:1. Dersom du bruker A-linse ville jeg brukt 2,37:1 ettersom 16:9 x 1,333333333 = 2,37:1. Dette er bare mine tanker om saken. Andre vil kanskje prioritere annerledes.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Veldig liten forskjell med andre ord og snakk om striper på sidene eller vertikalt. Virker ut til at de fleste filmene i dag er i 2.39 og da er 2.40 format det mest passende.

Men hva med 4k om vi skulle være opptatt med mikrodetaljer? I alle fall med Sony sin løsning i dag på 4k projektorer, så kan det virke for meg som at 4k vil passe bedre til 2.35 enn 2.40.
    2.37 er som nevnt også et alternativ da Screen Excellence leverer det.

Jepp, jeg skal dele erfaringer med det lydtransparente lerretet når det er på plass.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60k ser det ut som om prisen er høsten 2014...
    http://www.avshop.no/SONY-VPL-VW300E...00589/p7612493

Newcomer Opius11 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elbosso Vis post
    Om det er interesse for det, så kan det være mulig å arrangere en av-forum kveld på jobben, med både demo av skikkelig high-end bilde på 7m duk. Og helt klart den beste lydkinoen i Norge.
    Woooow Pål og YES PLEASE! Nå er jeg helt fersk bak øra på AV-Forum, så får vel sjekke om jeg har "lov" til å bli med... Men datt av stolen når jeg leste forslaget ditt

Videre så er det vel ikke så veldig mye tvil om at vi er på vei inn i en ny era fra full HD til UHD (4K). TV markedet begynner jo å bli rimelig fullt med UHD tv'er. Philips har jo kjørt aggressive kampanjer på sine modeller de siste månedene (sikkert for å bli kvitt modellene som ikke kom med HDMI 2.0).

Receivere med HDMI 2.0 er begynner å bli standard...

Forbruker modeller av digitale kameraer får støtte for 4K, osv...

For ikke å nevne PC skjerm markedet... Her er den raskeste implementeringen av "ny" teknologi jeg noen gang har sett i PC verden. Fra 30000 + for 6 måneder siden, til 3500 per i dag. Inkl. løsning på 60Hz problematikken med 1 kabel + 10bits fargedybde. Noe som igjen er løst billigere med HDMI 2.0 og den kommende DisplayPort 1.3 standarden.

Tilbake til projektorer. Glass er vel ikke noe problem? Digitale film kameraer har jo filmet i 4K lenge + Digitale Foto apparat har jo en oppløsning som overgår 4K en høy gang. Så å lage glass som er nøyaktig nok for en projektor burde ikke være så vanskelig... Canon satser jo hardt på film for tiden, inkl. optikk. og som med all annen ny tek. så begynner det i proff markedet og drypper nedover til forbrukerne.
    Spørsmålet er vel heller bilde brikkene i prosjektørene, men der har vel Sony ett ess oppe i ermet. Ser vel for meg at de kommer til å selge teknologien sin til andre, samme som de gjør med foto brikkene sine. Nikon lager ikke brikker til sine egne kameraer, men kjøper av Sony.

Når vi snakker om distribusjon hjem til deg, så har det jo vært snakk om lossless komprimering en god stund allerede. Husker hvilken standard det var snakk om sist nå, en av de store standardene i PC verden, som har en roadmap på dette for å bli implementert i neste utgivelse.

Min personlige mening er at vi kommer til å se 30K projektorer med 4K, før heller enn senere. Det er for mye som foregår til at det ikke skal bli tilgjengelig...

Så, en liten bonus til alle sammen. Sjekk disse linkene for noen deilige "teasers" for hva dere har i vente:

1. Gud bedre jeg datt av stolen når jeg så denne her første gang. Riktig nok så vet jeg ingen ting om kodingen av materialet, men dybden i bildet er jo helt helt helt sinnssyk: Link 1 og Link 2. Husk også, dere ser det filmet og i maks 1080p, tenk hvordan det ser ut i virkeligheten!!!

2. Et fantastisk prosjekt fra en fransk dude, just enjoy! . Sjekk også ut de 2 andre timelaps filmene han har laget.

3. Sjekk ut YouTube 4K, og hvis du har mulighet, kjør 2160p utgaven. Link.

4. Leke nerd! Vel, ikke helt enkelt det materialet som ligger her, men hvis dere har lyst til å prøve Link.

5. Pål nevnte RED, de har en flott oversikt over filmer/serier/foto som er tatt med RED kamera. God start for å sjekke hva som kommer på multi-disc BR release enten i 2k oppskalert, eller 4k native, når BR med HDMI 2.0 kommer til Jul Link 1 og hvis du har lyst på en ny media avspiller: Link 2. Den er jo forøvrig veldig billig, kontra en 4K Sony prosjektør, så alle dere som har det, løp og kjøp! Kamera kan du også plukke opp for en "billig" penge, så da er det bare å sette i gang og egen-produsere 4K materiale Forøvrig, så har de en gratis RED software media avspiller liggende der ett eller annet sted, men du trenger .RED filer til den.

Don't fight it, you know you want 4K!

Hilsen
    Opius'en

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opius11 Vis post
    Woooow Pål og YES PLEASE! Nå er jeg helt fersk bak øra på AV-Forum, så får vel sjekke om jeg har "lov" til å bli med... Men datt av stolen når jeg leste forslaget ditt

Videre så er det vel ikke så veldig mye tvil om at vi er på vei inn i en ny era fra full HD til UHD (4K). TV markedet begynner jo å bli rimelig fullt med UHD tv'er. Philips har jo kjørt aggressive kampanjer på sine modeller de siste månedene (sikkert for å bli kvitt modellene som ikke kom med HDMI 2.0).

Receivere med HDMI 2.0 er begynner å bli standard...

Forbruker modeller av digitale kameraer får støtte for 4K, osv...

For ikke å nevne PC skjerm markedet... Her er den raskeste implementeringen av "ny" teknologi jeg noen gang har sett i PC verden. Fra 30000 + for 6 måneder siden, til 3500 per i dag. Inkl. løsning på 60Hz problematikken med 1 kabel + 10bits fargedybde. Noe som igjen er løst billigere med HDMI 2.0 og den kommende DisplayPort 1.3 standarden.

Tilbake til projektorer. Glass er vel ikke noe problem? Digitale film kameraer har jo filmet i 4K lenge + Digitale Foto apparat har jo en oppløsning som overgår 4K en høy gang. Så å lage glass som er nøyaktig nok for en projektor burde ikke være så vanskelig... Canon satser jo hardt på film for tiden, inkl. optikk. og som med all annen ny tek. så begynner det i proff markedet og drypper nedover til forbrukerne.
    Spørsmålet er vel heller bilde brikkene i prosjektørene, men der har vel Sony ett ess oppe i ermet. Ser vel for meg at de kommer til å selge teknologien sin til andre, samme som de gjør med foto brikkene sine. Nikon lager ikke brikker til sine egne kameraer, men kjøper av Sony.

Når vi snakker om distribusjon hjem til deg, så har det jo vært snakk om lossless komprimering en god stund allerede. Husker hvilken standard det var snakk om sist nå, en av de store standardene i PC verden, som har en roadmap på dette for å bli implementert i neste utgivelse.

Min personlige mening er at vi kommer til å se 30K projektorer med 4K, før heller enn senere. Det er for mye som foregår til at det ikke skal bli tilgjengelig...

Så, en liten bonus til alle sammen. Sjekk disse linkene for noen deilige "teasers" for hva dere har i vente:

1. Gud bedre jeg datt av stolen når jeg så denne her første gang. Riktig nok så vet jeg ingen ting om kodingen av materialet, men dybden i bildet er jo helt helt helt sinnssyk: Link 1 og Link 2. Husk også, dere ser det filmet og i maks 1080p, tenk hvordan det ser ut i virkeligheten!!!

2. Et fantastisk prosjekt fra en fransk dude, just enjoy! . Sjekk også ut de 2 andre timelaps filmene han har laget.

3. Sjekk ut YouTube 4K, og hvis du har mulighet, kjør 2160p utgaven. Link.

4. Leke nerd! Vel, ikke helt enkelt det materialet som ligger her, men hvis dere har lyst til å prøve Link.

5. Pål nevnte RED, de har en flott oversikt over filmer/serier/foto som er tatt med RED kamera. God start for å sjekke hva som kommer på multi-disc BR release enten i 2k oppskalert, eller 4k native, når BR med HDMI 2.0 kommer til Jul Link 1 og hvis du har lyst på en ny media avspiller: Link 2. Den er jo forøvrig veldig billig, kontra en 4K Sony prosjektør, så alle dere som har det, løp og kjøp! Kamera kan du også plukke opp for en "billig" penge, så da er det bare å sette i gang og egen-produsere 4K materiale Forøvrig, så har de en gratis RED software media avspiller liggende der ett eller annet sted, men du trenger .RED filer til den.

Don't fight it, you know you want 4K!

Hilsen
    Opius'en
    Den Red Ray spilleren er helt verdiløs, da det ikke er mulig å få noe materiale på den hvis du ikke filmer i 4K selv annet enn det som allerede ligger der og det er ikke allverden, har testet den og veldig synd at det ikke har blitt noe av. Og 4K på youtube er også så og si verdiløst da det er komprimert i stykker, har lastet ned en del og prøvd det på min VW1100 og det ser ikke ut. Har en del ordenlig 4K native material og det ser helt fantastisk ut. Sony kommer med en 4K mediaspiller på det europeiske markedet når VW300 blir sluppet, men pga distrubusjonsrettigheter er det ikke mulig å se Sonys 4K filmbase på den enda (140 filmer mulig å laste ned i USA).

Newcomer Opius11 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Den Red Ray spilleren er helt verdiløs, da det ikke er mulig å få noe materiale på den hvis du ikke filmer i 4K selv annet enn det som allerede ligger der og det er ikke allverden, har testet den og veldig synd at det ikke har blitt noe av. Og 4K på youtube er også så og si verdiløst da det er komprimert i stykker, har lastet ned en del og prøvd det på min VW1100 og det ser ikke ut. Har en del ordenlig 4K native material og det ser helt fantastisk ut. Sony kommer med en 4K mediaspiller på det europeiske markedet når VW300 blir sluppet, men pga distrubusjonsrettigheter er det ikke mulig å se Sonys 4K filmbase på den enda (140 filmer mulig å laste ned i USA).
    Huff så negative vi var i dag men skjønner deg godt når du kan spille det av på VW1100. Sannheten er jo at det ikke er så mye 4K på markedet ennå

MVH,
    Opi11

PS: Så du "Slow Life" i 4K fra Vimeo? Hvordan så det ut?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Her kommer vinter'n, her kommer den kalde fine tida...
    By Mjusiker'n in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 74
    Siste melding: 12-19-2012, 02:40
  2. 16:9 og 4:3 projektorer
    By Don Ronito in forum Digitale projektorer
    Svar: 13
    Siste melding: 08-29-2006, 14:33
  3. Projektorer
    By Niels Nielsen in forum CRT projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-08-2005, 20:21
  4. half-life 2. kommer, kommer ikke