Sp.mål ang. lydtransparent lerret + kastelengde Sony VPL-HW50ES

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sp.mål ang. lydtransparent lerret + kastelengde Sony VPL-HW50ES

Hei
    Vurderer en Sony VPL-HW50ES og har noen spørsmål i den sammenheng.

Punkt 1;
    Jeg skal ha rammelerret og begynte i går å tenke litt på lydtransperent (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...16633;c:100219) og gjemme senteren bakom (Dali Phantom Vokal). Får en like bra både bilde og lyd ved å gå for et slikt lerret? Har forstått det slik at en kan tape litt lysstyrke; vil isåfall det bli noe problem med Sony’en (se kastelengde i neste punkt)?
    Og hva med farge på lerret? Grå eller hvit? Lyskontrollen i rommet skal bli ypperlig, men tak er hvitt (helt matt) og vegger blir i en gråtone (ikke mørk).

Punkt 2;
    Størrelse på lerret.
    Ønsker i utgangspunktet 100", men er litt usikker på om jeg er i grenseland av å ha nok avstand.
    Om prosjektoren plasseres helt mot bakvegg (antar det går greit siden denne har tilkoblingene på siden), så har jeg ca. 3,1-3,2m kastelengde.
    Utifra kalkulatoren her: http://www.projectorcentral.com/Sony...ulator-pro.htm får jeg max 102-103" på den avstanden; er den kalkulatoren nøyaktig nok eller kan jeg ende opp med at jeg ikke klarer å fylle lerretet?

Punkt 3;
    Masking bars.
    Er det noen som har prøvd Dreamscreen sine (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...18350;c:100219)? Ser de visuelt bra ut, eller blir det som en unaturlig klump som henger på rammen? Noen som har noen gode bilder å vise?

Alle innspill mottas med stor takk!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar Vis post
    Hei
    Vurderer en Sony VPL-HW50ES og har noen spørsmål i den sammenheng.

Punkt 1;
    Jeg skal ha rammelerret og begynte i går å tenke litt på lydtransperent (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...16633;c:100219) og gjemme senteren bakom (Dali Phantom Vokal). Får en like bra både bilde og lyd ved å gå for et slikt lerret? Har forstått det slik at en kan tape litt lysstyrke; vil isåfall det bli noe problem med Sony’en (se kastelengde i neste punkt)?
    Og hva med farge på lerret? Grå eller hvit? Lyskontrollen i rommet skal bli ypperlig, men tak er hvitt (helt matt) og vegger blir i en gråtone (ikke mørk).
    Hw50 skulle nok ikke mangle lys, og siden du har lysere vegger så ville jeg valgt grått lerret, jeg har selv sort maskert 60% av kinoen min men angrer ikke på og ha gått for et grått lerret, vet ikke helt om de har disse i akustiske duker, og jeg har ellers ingen erfaring med denne typen duker. Men etter hva jeg leser så skulle de siste generasjonene være meget kapable saker.

Punkt 2;
    Størrelse på lerret.
    Ønsker i utgangspunktet 100", men er litt usikker på om jeg er i grenseland av å ha nok avstand.
    Om prosjektoren plasseres helt mot bakvegg (antar det går greit siden denne har tilkoblingene på siden), så har jeg ca. 3,1-3,2m kastelengde.
    Utifra kalkulatoren her: http://www.projectorcentral.com/Sony...ulator-pro.htm får jeg max 102-103" på den avstanden; er den kalkulatoren nøyaktig nok eller kan jeg ende opp med at jeg ikke klarer å fylle lerretet?
    Disse online kalkulatorene bruker samme verdier som Sony eller andre bruker til i sine manualere og må da kunne garantere for disse tallene, mange eiere av hw50 har funnet ut at de ofte har litt mer og gå på enn hva manualen sier at de skal, men dette varier fra enhet til enhet. Det ville dog ikke være noe problem og gå ut ifra tallene og avstandene man får fra f.eks kalkulatorene på projectorcentral, men man bør ikke satse på at man har noe mer heller sånn for sikkerhets skyld.
    Du bør vel også ha en 5cm med luft bak projektoren, manualen til sony spesifiserer et spinnvillt minimum på 50cm den trekker uansett luften bakfra, og blåser varmluft ut foran så den trenger ikke så mye friluft.

Punkt 3;
    Masking bars.
    Er det noen som har prøvd Dreamscreen sine (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...18350;c:100219)? Ser de visuelt bra ut, eller blir det som en unaturlig klump som henger på rammen? Noen som har noen gode bilder å vise?

Alle innspill mottas med stor takk!
    Det jeg har sett folk bruke av slikt før har det verdt hjemme snekrede rammer trukket med sort matt-stoff, f.eks overskudds høyttaler stoff eller annet, en slik konstruksjon trenger ikke koste mange kronene så ville ha prøvd det selv først, før jeg hadde brukt 2000kr på en ferdig løsning.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Da er jeg blitt litt klokere.
    Dreamscreen sine kommer i grått. Regner med at det blir grå duk i mitt tilfelle uavhengig om det blir lydtransparent eller ei.
    Noen andre som har erfaring med lydtransparente?

Plasserer jeg PJ på 3.1m har jeg ca. 7-8cm i bakkant og da skal det akkurat gå med 100" ifølge kalkulatoren.

Avshop har en pakke med lydtransparent 100" inkl. maskering til 7k, noe som frister. Skal jeg basere meg på å lage til noe selv frykter jeg at det aldri blir noe av tror. :-)

Lignende tråder

1. 150" Dreamscreen V4 akustisk lerret og HW50ES
    By Saarg in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 01-16-2014, 17:33
  2. Throw distance Sony VPL-HW50ES 2.35:1
    By Mikael10 in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 01-16-2014, 13:06
  3. Sony VW95ES vs HW50ES
    By koff11984 in forum Digitale projektorer
    Svar: 10