prosjektor og lerret til sønns rom...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

prosjektor og lerret til sønns rom...

Sønnen min får nytt rom og jeg vurderer å kjøpe prosjektor og lerret til han, istedenfor tv.

Det er 3,5 m fra vegg til vegg (egentlig en kjellerstue..)
    Veggene og taket er lyse. Lite lys inn utenifra.
    Lerretet jeg ser på er ramme-lerret (for å unngå at det blir krøllete ved å dras opp og ned..

http://www.komplett....e-lerret/653702

Men, prosjektor...
    han spiller PS3, burde kunne koble pc til prosjektoren og kabel fra parabol så han kan se på tv.

Hvilken prosjektor anbefaler dere?
    Ser denne kom best ut i test, men passer den til dette bruket?
    BenQ 3D-projektor W1300

Går det ann å kjøpe en rimeligere type?
    Han trenger ikke 3D.

Leste på forumet her og er det snakkes en del om lyd, og flere hdmi utganger.
    Har et surrond anlegg som han kan få, om det er slik at det ikke er ok lyd fra prosjektoren.
    Men da trengs det en forsterker ? riktig?

Er det noe mer jeg bør tenke på?

Takker for hjelp

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stort sett ikke noe annet enn ganske høy vifte støy fra projektorer (omtrent samme som en relativt voksen stasjonær pc).
    Og har de innebygde høyttalere må de settes på maks bare for og overdøve sine egne vifter.

Så kilder praktiskt talt via en receiver først (helst med hdmi) så lyden kommer på høyttalere og bilde sendes projektor.
    Lyse vegger kan også bli et problem, det vil gå noe ut over generell bilde kvalitet.

Jeg ville personlig heller vurdert en tv, det er mye enklere og sette opp og bruke daglig,
    Jeg ville kanskje her også sett på benq w1080st, for spilling, denne trenger mye kortere avstand til lerret ca 2m for 100" og denne kan da settes opp slik at man mye sjeldnere blir stående og skygge foran bildet (veldig kjekt om en kamerat gjeng spiller sammen) og er vel noe rimeligere enn w1300, men w1300 ville nok verdt enklere og sette opp, men dette er uansett en engangs jobb men vil kreve noen timers planlegging og innsatts.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

En reciver er ..?

Det er ofte gutter her som spiller sammen, så som du sier bør man kanskje gå for en annen prosjektor.
    Til å se på tv og film, evt film fra pc, er w1080st bra til det også?

Ble litt usikker nå, tenker du at man bør velge et annet lerret?

Eller tenker du at utifra det jeg skriver bør man gå for en tv ?
    Jeg tenker at det er litt artig å ha lerret og prosjektor, og det vil bli større bilde enn på en tv.

Vil prosjektor bli mer "trøblete" å forstå og få til enn tv?
    Tenker at man lærer seg bruken så går det greit

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En receiver er en avansert forsterker. Hvor man kobler alle høyttalerene i et surround oppsett.
    Receiveren har også en rekke HDMI innganger hvor man kobler alt av kilder, som playstation, pc, blu-ray spiller, parabol tuner osv osv. så kobler man en HDMI kabel ut fra receiveren og til projector eller tv.
    Da får man lyd og bilde gjennom receiveren. Hvis man aldri har koblet dette før, så er det litt å sette seg inn i. Men du kjenner vel sikkert en eller annen som kan koble dette for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh..tusen takk for svar

Da må en reciver kjøpes inn. Hva kaller man det (når jeg skal søke det opp) og har dere noen som kan anbefales ?

Ser at det er en del koblinger som må til. Det trenger jeg hjelp til, men håper at der jeg kjøper dette utstyret kan sende ut en

Vil helst ha litt greie på hva jeg bør kjøpe så jeg ikke blir lurt trill rundt - så takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange ulike merker og modeller av recivere, men hvis du sier noe om budsjett og hvilke høyttalere du har så er det enklere å hjelpe deg. Hvis du er ute etter å kutte noen kroner og ikke må ha en 2014-modell finner du alltid noen gode kjøp på brukten.

Det å ha en stort lerret på gutterommet har sikkert stor "wow" faktor, men det er en rekke ting som trekker ned. God lyskontroll er nesten et must, og det er slettes ikke alle prosjektore som er like stas å spille på. Hvis han f.eks spiller mye skytespill kommer han raskt til å irritere seg over input lag. Den w1300 er vel relativt god på dette området, men igjen så hjelper det ikke hvis du ikke får montert den på en fornuftig måte. Tenk nøye igjennom om du har plass til lerretet på rommet, og hvordan den evt må plasseres. Jeg kjenner ikke så godt til den prosjektoren du vurderer, men etter hva jeg kan se har den noe begrenset lens shift. Den passer altså ikke i alle rom, og er ikke like fleksibel med tanke på plassering.

Jeg hadde faktisk anbefalt deg å heller kjøpe en 60" eller 65 " tv som du henger på veggen eller på en benk. Du må jo uansett ha et sted å plassere forsterker og spillkonsoller. Kronemessig kan det bli minst like gunstig med en tv løsning som prosjektor. Nå har du ikke spurt om råd angeånde dette, men jeg velger uansett å gi deg et velmenende råd.

-R
    Sist endret av rassmussen; 02-02-2014 kl 23:23

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Så det er ikke "bedre" men kun "kulere" med prosjektor enn tv?

Så når man ikke har så mye greie på dette kan man like gjerne gå for tv som prosjektor?

Bør man da gå for smart tv eller ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At prosjektor er bedre en tv og omvendt er vanskelig å hevde, det kommer helt an på bruksområde. Alt du egentlig må bestemme deg for er om du er villig til å gjøre tilpasninger for å få et stort bilde. Merk at stort ikke er ensbetydende med bra i denne sammenheng, men det kommer helt an på dine preferanser om du er fornøyd eller ikke. Det er imidlertid enklere å få til et bra bilde med en tv enn med en prosjektor, rett og slett fordi den er enklere å plassere og at du ikke er fullt så avhengig av regulering av lys osv...

Nå vet jeg ikke hvor du bor hen, men det hadde kanskje vært en ide å kommet i kontakt med noen som bor i nærheten av deg som kan vise deg sin kino og gi deg tips underveis i planleggingen. Her er mye trivelige folk her inne skjønner du

I forhold til smart tv så et det en smakssak. Jeg foretrekker å ikke ha det siden jeg har en pc koblet til tven som gir mye bedre funksjonalitet enn en smart tv løsning.

-R

Lignende tråder

1. Prosjektor og lerret
    By PezMan in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 01-04-2012, 00:44
  2. Prosjektor og lerret til under 10k
    By Larz91 in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 12-07-2010, 22:55
  3. Prosjektor og lerret
    By Ulrik1991 in forum Produkt -og prisjakt Video