Nyere brukt eller eldre toppmodell (projektor)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nyere brukt eller eldre toppmodell (projektor)?

Er på utkikk etter en brukt projektor jeg kan bruke i noen år inntil 4k med HDMI 2 kommer ned i pris. Tenker i utgangspunktet en pris under ca. 7000 kr. Gjerne noe lavere.
    Skal i denne omgang brukes på et lerret i 80-90" størrelsen. Usikker på om det blir lydtransparent eller ikke.

Holder toppmodeller seg fra 2007-2009 seg såpass bra i kvalitet at det er fornuftig kjøp eller er nyere brukt av rimeligere modeller et bedre valg? Hvordan har utviklingen vært?

Et eksempel på en tidligere toppmodell (Panasonic PT-AE3000):
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=46351256
    Riktigere nok noe over budsjettet, så den må prutes. Uansett bare et eksempel på noe som er eldre.

Eksempel på nyere brukt (Epson EH-TW3200):
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=46311965
    Sist endret av orso; 01-25-2014 kl 19:00

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel også ta med Sony HW10 eller HW15 på den listen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop Vis post
    Du kan vel også ta med Sony HW10 eller HW15 på den listen.
    Det er overhodet ikke et svar på det jeg spør om.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er i alle fall bedre løsninger enn begge de projektorene du selv brukte som eksempler ;-)

Spørsmålet ditt er jo nærmest umulig å svare på. Hva er best, en gammel dyr bil, eller en nyere billig bil? Det kommer selvsagt an på hvilke to biler man snakker om. Slik er det med projektorer også. Er jo kanskje greit å svare litt hyggeligere når brukere med mer erfaring prøver å hjelpe deg i riktig retning?
    Sist endret av Gorm; 01-25-2014 kl 22:49

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Men det er i alle fall bedre løsninger enn begge de projektorene du selv brukte som eksempler ;-)

Spørsmålet ditt er jo nærmest umulig å svare på. Hva er best, en gammel dyr bil, eller en nyere billig bil? Det kommer selvsagt an på hvilke to biler man snakker om. Slik er det med projektorer også. Derfor bør du vel vise noe mer respekt når brukere med mer erfaring prøver å hjelpe deg i riktig retning?
    Skulle tro det var mulig å si noe generelt utifra utvikling for de som har fulgt med, men skjønner at det vil variere en del. Hvilke i den prisklassen mener du er bedre valg?

Forstår ikke helt hva du sikter til med mangel på respekt. Innlegget hans er veldig off-topic og det må vel være lov å poengtere uten og fremstå som respektløs? Man kan vel nesten snu det på hodet og si det er noe respektløs og ikke svare relatert til det trådstarter spør om.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt vil jeg si at utviklingen går raskt på projektor-fronten, og at gårsdagens storheter ikke henger med dagen mellomklasse-modeller. Med mindre man velger nyere "lavpris" på nederste hylle da, slik som du gjør med TW3200. På den annen side har du også valgt "topp-modell" fra den samme hyllen, og dermed utvannes forskjellene. Projektorene Antiloop nevner er i en annen liga enn begge disse.

Får du tak i en eldre full-HD JVC, Sony, eller Epson i serie fra TW4400 og oppover, så gjør de fortsatt en god figur. Og stort sett bedre enn dagens budsjett-modeller. Men, det er selvsagt helt avgjørende hvilket rom, og hvor stort lerret projektorene skal brukes i/på. Det er viktigere å finne riktig projektor i forhold til lerret og lysforhold, enn at projektoren generelt kommer greit ut av tester. Derfor blir det nesten umulig å svare på spørsmålet ditt, uten å vite forutsetningene projektoren skal jobbe under. Er rommet ditt mørkt eller lyst, hvordan prioriterer du i forhold til sortnivå, kontrast og generell "punch i bildet" (lysstyrke)? Er det viktig at projektoren kan kalibreres (korrekt fargetemp og fargerom)?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Inntrykket mitt er at det er en ganske rivende utvikling.
    Avstanden til lerret er ca. 2,5m og det kun snakk om filmbruk. Har en kamerat med 92" til samme avstand og det er for meg for stort til tross for en meget god projektor. Tenker derfor en lerret størrelse rundt 83". Projektoren kan plasseres alt i fra 7 m til 2,5m i taket. Har mulighet til å få relativ god lyskontroll i rommet med en del svarte laken/molton, men noe beksvart batcave blir det ikke. Har for øyeblikk et oppsett som krever lydtransparent lerret, men her kan det komme forandringer slik at jeg avventer kjøp av lerret og bruker noe hvitt akustisk stoff midlertidig.

Har prøvd å kjøpe den eldre Sony VPL-VW 60 til tross for litt lav lysstyrke, men har ikke hørt noe mer fra annonsøren.
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=sony

Nyere modeller fra Sony eller JVC blir langt over budsjettet. Som sagt kun ute etter noe rimelig som kan brukes noen år. Satser på at 4k og HDMI 2 er på plass i en Sony projektor til 30k om 2-3 år.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK

HW15 eller HW20 burde ligge innenfor budsjettet ditt, om selger har noenlunde realistiske ideer om verdien på projektoren. Disse er nyere enn VW60, og er i hovedsak samme plattform som de nyeste utgavene

Ellers ville jeg kanskje også kikket etter Epson TW4400/5000/5500.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal holde øynene åpne for de. Har sett noen brukte HW20, men med en prislapp veldig langt over det jeg er villig til å betale.

Hva ville være forøvrig en akseptabel pris for en Panasonic-PT-AE3000 med over 1000t på pæren? Kom på markedet i 2008.
    http://www.projectorcentral.com/Panasonic-PT-AE3000.htm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg styrt unna, om det ikke er eksepsjonelt billig. Sammenliknet med de andre nevnte har AE3000 elendig kontrast, er utrolig dårlig fabrikk-kalibrert, og mister for mye lysstyrke om man prøver å kalibrere den.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med slike tilbakemeldinger.
    Angående Mitsubishi-HC4000 som ligger på brukten, så ser jeg at med lerret størrelsen min så havner jeg over på rødt. Hvor stor betydning har det egentlig?
    http://www.projectorcentral.com/Mits...ulator-pro.htm
    http://www.lydogbilde.no/test/mitsubishi-hc4000

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr bare at projektoren har for høy lysstyrke for ditt lerret, gitt at projektoren går med full spenning på lampen, og fargemodus er satt til "dynamic".
    Du trenger altså ikke bekymre deg over den delen av "kalkulatoren" til projektorcentral, siden den kun baserer seg på produsentens oppgitte maksimale lysutbytte. Disse tallene er jo nærmeste "fri fantasi" fra flertallet av projektor-produsentene ;-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen formening av hva som er beste kjøp av en brukt Sony HW10 vs en brukt Optoma HD33 til mitt bruk? Det følger med ny lampe til HW10 mens HD33 har bare vært brukt litt over 40 timer. Sonyen er i utgangspunktet priset til 1500 kr mer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en Sony VPL-HW15.

Opplever noe merkelig. Har en HDMI kabel kjøpt fra Bluejeans på ca. 11m. Den fungerer 100% til Panasonic plasmaen min med 1080p og har den lånt til en kamerat med en nyere Epson projektor hvor det også fungerte fint. Jeg får derimot ikke bilde i det hele tatt når den er koblet til HW15. Har også nedjustert oppløsning til 720p uten at det hjalp. Får overhodet ikke et bildesignal og hjelper ikke og holde på kontakt punktene. Virker derimot fint med en kort HDMI kabel som fulgte med parabol dekoderen.
    Hva kan dette skyldes?

Så et annet spørsmål. Har behov for å henge den i skråtak. I manualen står det at den ikke skal tiltes mer enn 15 grader. Men regner med det finne takfester som kan tiltes slik at projektoren henger i vater. Tips til et skikkelig takfeste som tåler minst 15 kg og kan justeres til skråtak?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe alá dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...18179;c:100111 ?

Men ellers så koster disse chief festene skjorta.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var ikke så verst priset:
    http://www.netonnet.no/art/tv-og-bil...S/126952.3158/
    Jeg vil kjøpe noe solid og skikkelig når jeg først kjøper noe. Og også et takfeste som tåler en del mer vekt enn HW15 i tilfellet neste projektor blir tyngre.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Da ble det en Sony VPL-HW15.

Opplever noe merkelig. Har en HDMI kabel kjøpt fra Bluejeans på ca. 11m. Den fungerer 100% til Panasonic plasmaen min med 1080p og har den lånt til en kamerat med en nyere Epson projektor hvor det også fungerte fint. Jeg får derimot ikke bilde i det hele tatt når den er koblet til HW15. Har også nedjustert oppløsning til 720p uten at det hjalp. Får overhodet ikke et bildesignal og hjelper ikke og holde på kontakt punktene. Virker derimot fint med en kort HDMI kabel som fulgte med parabol dekoderen.
    Hva kan dette skyldes?
    Får du hdmi kabelen skikkelig inn på pj? Har selv en sony pj og første gangen jeg skulle koble den opp fikk jeg ikke bilde fordi hdmi kontakten stoppet i den svarte plasten rundt hdmi kontakten på pj. Kabelen jeg benyttet hadde større plastikk hette en det normalt er på hdmi kabler.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33 Vis post
    Får du hdmi kabelen skikkelig inn på pj? Har selv en sony pj og første gangen jeg skulle koble den opp fikk jeg ikke bilde fordi hdmi kontakten stoppet i den svarte plasten rundt hdmi kontakten på pj. Kabelen jeg benyttet hadde større plastikk hette en det normalt er på hdmi kabler.
    Der er nok årsaken ja. Plastikken på den lange HDMI kabelen er større og det gjør at den trolig ikke kommer langt nok inn og får kontakt. Takk for det.

Ok. Da må jeg enten fjerne noe av plastikken på Sonyen eller kjøpe en ny HDMI kabel. Gjør nok det siste.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 10-12-2011, 14:28
  2. Eldre high-end eller nyere og billig?
    By madsun in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 02-11-2009, 15:12
  3. Brukt toppmodell eller ny mid-end?
    By vidar12 in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 05-25-2008, 19:53
  4. Forskjeller Rgb-flimmer På Eldre Og Nyere Dlp'er
    By Vetteman in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-2006, 13:35
  5. Eldre prosessor vs. nyere receiver