Problemer med fokus på Epson TW-9100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med fokus på Epson TW-9100

Jeg kjøpte for en stund tilbake Epson TW-9100 som erstatter for min trofaste TW-1000. Men har i det siste merket at den er ofte ute av fokus. Jeg skrur på projektoren og ser at tekst ikke er like skarpt lenger. Justerer fokus og fortsetter som normalt ,ser på film/spiller. Når jeg skrur på projektoren dagen etter på for å se på film så er det uskarpt igjen, ikke veldig men nok til at jeg ser tekst og menyer på min Boxeebox og PS3 er uskarp og jeg må stille inn fokus igjen.. Dette skjer nokså ofte og begynner og bli irriterende.
    Jeg begynner å lure på om det er det beskyttelses lokket som trekkes tilbake hver gang jeg skru på projektoren som gjør dette?

Noen andre som har opplevd det samme?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig at projektorer focusdrifter litt, men det skal ikke være mye. Det som er viktig er at projektoren har blitt ordentlig varm når du justerer fokus, da vil den være litt ute av fokus når du slår den på og i fokus når den varmes opp. Drifter den vedig mye er det en garantisak.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et velkjent problem på alle Epson projektorer. Som Andreas nevner, har de aller fleste projektorer litt fokusdrift. Men Epson har et langt større "problem" enn mange andre i mellomklassen. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men tipper det er utstrakt bruk av plast i optikk og engine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Oslo
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Dette er et velkjent problem på alle Epson projektorer. Som Andreas nevner, har de aller fleste projektorer litt fokusdrift. Men Epson har et langt større "problem" enn mange andre i mellomklassen. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men tipper det er utstrakt bruk av plast i optikk og engine.
    Har kjøpt en slik projektor nettopp, og opplever akkurat det som beskrives her. Hva er erfaringen med dette på sikt? Er det noe som bli bedre, eller må jeg klatre opp og skru på projektoren hver gang jeg skal bruke den? Den drifter nok til at bildet tydlig er ute av fokus.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dette problemet på min tw9000. Den er litt ute av fokus helt i starten men etter rundt 5-10 minutter har den blitt ordentlig varm og da er fokus bra. Kanskje jeg var heldig med mitt eksemplar?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Oslo
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Jeg har ikke dette problemet på min tw9000. Den er litt ute av fokus helt i starten men etter rundt 5-10 minutter har den blitt ordentlig varm og da er fokus bra. Kanskje jeg var heldig med mitt eksemplar?
    Ja, jeg opplever også at fokuset forandres etter at projektoren blir varm, men det tar helt klart lenger enn 5-10 min før den er stabil. Det hadde jeg kunnet leve med. Har den alltid vært slik, eller har den blitt bedre / verre med tiden?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den har vært lik hele tiden men jeg kjøpte den brukt så den hadde jo noen timer på pæra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Oslo
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får gi den litt tid og se om det stabiliserer seg litt. Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forklarer jo en del saker og ting for min del hvertfall..
    Ellers veldig fornøyd med min TW9000.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose Vis post
    Jeg kjøpte for en stund tilbake Epson TW-9100 som erstatter for min trofaste TW-1000. Men har i det siste merket at den er ofte ute av fokus. Jeg skrur på projektoren og ser at tekst ikke er like skarpt lenger. Justerer fokus og fortsetter som normalt ,ser på film/spiller. Når jeg skrur på projektoren dagen etter på for å se på film så er det uskarpt igjen, ikke veldig men nok til at jeg ser tekst og menyer på min Boxeebox og PS3 er uskarp og jeg må stille inn fokus igjen.. Dette skjer nokså ofte og begynner og bli irriterende.
    Jeg begynner å lure på om det er det beskyttelses lokket som trekkes tilbake hver gang jeg skru på projektoren som gjør dette?

Noen andre som har opplevd det samme?
    Jeg antar forøvrig at projektorobjektiver fungerer på samme måte som kameraobjektiver, altså at dybdeskarphet er avhengig av blenderåpningen. Blenderåpningen er i projektorlinsen avhengig av avstanden til lerret (kort kasteavstand = stor blender = liten dybdeskarphet, land kasteavstand avstand = liten blender = stor dybdeskarphet).

Det er derfor rimelig å anta at problemet er verst ved kort kasteavstand og mindre ved lang kasteavstand.

Alle materialer utvider seg når de varmes opp, men hvor mye avhenger av materialegenskaper. Ut fra beskrivelsen dere kommer med så høres det ut som om Espon benytter materialer som kan utvide seg forholdsvis mye når de varmes opp. Det vil ikke være noe fiks på dette. Fokus bør stilles når den er varm og så må man regne med at man trenger noen minutter oppvarmingstid før man kan se film for at fokus skal være korrekt.

Det burde jo egentlig ikke være slik, men det er vel en konsekvens av det enorme presset på pris i markedet. Jeg tipper at eldre modeller har mindre problemer med dette (grunnet høyere kvalitet på objektivet med mer bruk av bl.a. metall og ikke minst glass-elementer i objektivet).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både objektivet, lysengine og lampemodul kan spille inn for skarpheten og kan variere noe ut i fra termisk påvirkning.

Kan f.eks være lurt å sjekke og rense støv filteret hvis man har litt mer focus drift og se om det reduserer dette noe.
    Kjenner ikke Epson TW-9100, men det er vel en LCD modell med 3 stk bildebrikker og samle prismer, så god kjøing er viktig for å best mulig bilde.

Det med kaste avstand og bruk av forskjellig zoom (brennvidde) og tilhørende blender kan kanskje spille inn, men stor/liten blender henger også sammen med kaste avstand og brennvidde så er ikke sikker på at forskjellene er så store at man kan sette en regel for at kort kaste avstand gir et mer begrenset dybdeskarphets område ettersom en mindre brennvidde også øker og påvirker dette område.

Har man prøvd bued lerret (uten anamorfisk linse...) så ser man at det ofte går bra med hensyn til skarphet på en buet flate, så dybde skarpehts området er ofte stort nok til at man ligge innenfor den termiske påvirkningen slik at dette ikke bør bli synlig.

Det man vel kan gjøre når man får slike termiske skarphets problemer er å finne ut hvilken vei dybdeskapheten justerer seg mellom kaldt og varmt, og så stille focus slik at man prøver å ligge innenfor dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Oslo
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker å ha stabilisert seg en god del nå. Fortsatt noe uskarpt i starten, men etter ca 5 min er det ganske mye bedre, og etter 10 min er det bra. Forklaringen med at dette skyldes bruk av materiale som påvirkes av varme virker sannsynlig. Ellers er jeg fornøyd med TW-9100!

Lignende tråder

1. Epson EH-TW6000 problemer med fokus
    By Joker83 in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 01-12-2012, 09:14
  2. Epson TW3000 ujevn fokus/skarphet på bildet
    By Ebola_4_U in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 11-23-2010, 13:16
  3. 2.35:1 oppsett med PT-AE3000 og BDP-9100
    By hammon in forum Digitale projektorer
    Svar: 60
    Siste melding: 01-11-2010, 20:36
  4. Problemer med elektronisk fokus på blått rør (BG808s)
    By BullFire in forum CRT projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 10-20-2004, 07:29
  5. InFocus X1 og fokus problemer
    By FireLite in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 03-19-2003, 17:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg