Kjøpe 16:9 eller 2.35:1-lerret? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes en veldig viktig fordel med cinemascope-lerret er at det blir samme høyde på bildet enten du ser 16:9 eller 2.35:1. Hvis man sitter for nærme på kino er det høyden som først blir slitsom. Skal du ha 16:9 lerret som gir et akkurat passe stort 2.35:1 bilde, så blir det ALT for høyt til 16:9 bruk. I motsatt tilfelle får du ikke den negative effekten. Hvis man fokuserer på høyden på et 16:9 utsnitt, så finner man fort ut hva som er komfortabel/riktig størrelse i forhold til sitteavstand. Når du da setter på en cinemascope film blir bildet for lite. Derimot hvis du tar samme 16:9 utsnitt og legger til mer på hver side for å danne 2.35:1 så får man ikke den ubehagelige effekten av å øke bildestørrlsen fordi høyden fremdeles er den samme. Mao velger du Cinemascope lerret så får du korrekt bildestørrelse uansett format, så lenge at sitteavstanden er konstant.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet her var vel en projektor uten motorisert optikk? Løsningen du foreslår betyr vel da at det må kjøpes inn en anamorf linse som koster mer enn selve projektoren? Med mindre han skal måtte justere zoom, fokus og lens-shift manuelt hver gang han bytter mellom 16:9 og 2.35:1

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en stemme for 16:9, du nevner jo i en annen tråd at du gjerne helst vil bruke streamings løsninger som kilde og i min erfaring så er mye av film på netflix tatt fra typiske tv versjoner som er kroppet til omtrentlig 16:9 format.

Og som nevnt, vurderte selv dette men kom fort fram til at jeg hadde blitt rabiat av og hele tiden måtte justere zoom\fokus og lens-shift manuelt så for og vurdere en slik løsning bør man virkelig ha motorisert zoom\fokus etc.
    Da må du opp i modell og pris hos Sony, eller gå for JVC isteden.

Selvsagt, er cinemascope best, men om man vil bruke projektoren til noe som helst annet enn filmer i dette formatet så kan det blir dyrt :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med et 16:9-lerret. Etter å ha gjort en liten vurdering av eget bruksmønster ser jeg at godt over halvparten av mitt mediekonsum er i 16:9 (XBOX, TV-serier og som du skriver TorTorden; mye av innholdet på streamingløsninger er i 16:9). Jeg droppet masking bars-løsning, ettersom jeg med 100% sikkerhet ved at jeg aldri hadde giddet å montere bars av og på avhengig av format (ofte vet man jo ikke hvilket format filmen er før man trykker Play, og da er man i filmmodus, ikke mekkemodus).

For øvrig må jeg si at jeg foretrekker 16:9-formatet i egen hjemmekino.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste argumentet for 16:9 lerret synes jeg er at man ikke trenger å gjøre noe annet enn å stille inn projektoren en gang for alle og bare se film og slippe å tenke på kildeformat.
    Min erfaring med Netflix er at det foreløpig ikke er brukbart å bruke som kilde til projektor, pga den ekstra komprimeringen i forhold til BD, så vet ikke hvor godt argument det er for 16:9 lerret egenlig.

2,35:1 lerret er vel mer for de som ønker det lille ektra for å få frem kino følelsen på filmer som har dette formatet.
    I og med at bilebrikkene i projektoren har 16:9 format, så er vel den beste løsningen for å se 2,35:1 format filmer å bruke en anamorfisk linse.
    Da får man brukt lys og oppløsning fra hele bildebrikka uten at ca 1/3 av den bare viser et statisk bilde og blir ektra "oppvarmet".

Kom over en "billig" ISCO II linse og grei brukt projektor for en stund siden og har derfor derfor gått for en løsning med 2,35:1 lerret og to forskjellige projetorer som velges ut i fra formatet på kildematerialet.
    Har prøvd en zoom og linseminne løsningen tidligere, men er ikke sikker på om dette er like nøyaktig slik at man får en optimal fokus hver gang ved dette skifte. Det kan nok avhenge litt av hvilken projektor man benytter, og kanskje hvor i zoom området man benytter projektoren.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter egentlig og lurer på om jeg skal mekke noen rammer med høyttaler stoff eller noe, som jeg kan feste foran mitt tab tension lerret, det faktum at jeg har nedtrekks lerret gjør det jo en smule litt mer komplisert, men siden rommet er så smalt som det er hadde kunne jeg fint festet de i side veggene med kroker eller noe.

Merket i alle fall selv at det ga et merkbart løft og bare få sort maskert fram delen av rommet, så da blir jo også disse feltene litt mer synlige enn de ellers hadde verdt.

Selv om man har rammene så er det jo ikke et must og måtte bruke de om man ikke vil :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Utgangspunktet her var vel en projektor uten motorisert optikk? Løsningen du foreslår betyr vel da at det må kjøpes inn en anamorf linse som koster mer enn selve projektoren? Med mindre han skal måtte justere zoom, fokus og lens-shift manuelt hver gang han bytter mellom 16:9 og 2.35:1
    Vel, hvis man har mulighet til å ha projektoren på en veggmontert hylle i høyde med senter av lerretet så slipper man å justere noe annet enn zoom. Fungerte fint for meg i mange år. Faktisk hadde jeg to projektorer etterhverandre med denne løsningen, begge uten motorisert zoom og ingen anamorfisk linse. Hadde vært tøffere med motorisert zoom selvfølgelig, men tungvindt løsning er det ikke. Dropper man takmontering så slipper man også å gå opp i stigen for å finjustere fokus om den skulle skli litt ut.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. JBL LS pakke, kjøpe eller ikke kjøpe?!?
    By Kristiankiss in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-18-2010, 13:12
  2. Svar: 34
    Siste melding: 12-15-2008, 14:46
  3. Vente med å kjøpe Blu-Ray spiller eller kjøpe nå?
    By Milzit in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 17
    Siste melding: 01-21-2008, 17:26
  4. Hvilket lerret bør jeg kjøpe
    By tinni2 in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 10-21-2006, 14:48
  5. Kjøpe lerret fra utlandet
    By sparkyy in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2005, 04:15

Stikkord for denne tråden