Jeg har i dag ett 106" Dreamscreen V2 lerret og en Sony HW50ES, men har tenkt å gå over til ett Dreamscreen V4 akustisk duk og har noen spørsmål angående størrelse på lerret og hva som er akseptabelt med tanke på lysstyrke og synlig struktur i duk.
Rommet er vel det en kan kalle en batcave sortmalt med 01 helmatt maling og full lyskontroll. Rommet har en L-form der lerretet er på toppen av L'en og er ca 3,08m bredt, mens nederste del på L'en har en brukende bredde på ca 3,7m. Lengeden på rommet er ca 5,8m.

Tanken var å finne en ramme som var rundt 3 meter bredt, men da jeg ikke fant noe på den størrelsen til en grei pris, falt valget på ett Dreamscreen V2 lerret på 150" på billigsalg hos AVShop. Hadde egentlig tenkt å sage av rammen slik at det passet i bredden, men begynte å leke med tanken å flytte lerretet på motsatt vegg og dermed slippe å kutte rammen. Kabler til høyttaleren er ikke noe problem og tenkte at jeg bare kan la utstyret stå slik det er i dag, og dermed slippe alt av irriterende lys fra diverse forsterkere.
Jeg har sett litt på kalkulatoren på Projector Central og ser at ett 150" lerret og projektor plassert 4,9m unna skal gå fint med tanke på lysstyrke. Men etter bygging av falsk vegg for lerretet vil jeg nok ikke klare å få projektoren så lang i fra lerret uten å bruke maks zoom. Ser at max room lightning er 16 lux, som slik jeg har forstått det er med mer lys/refleksjoner enn en batcave har, så det er kanskje ikke så mye å bry seg med avstanden mellom prosjektor og lerret?
Vil HW50 ha nok lysstyrke til ett 150" lerret i både 2D og 3D?
Hvordan vil det bli med synlig struktur i duken med en sitteavstand på ca 3m på en V4 akustisk duk?

Slik jeg har forstått det skal det holde med en backing duk i tillegg til topcoat'en?
Hvis jeg skal gå for 150" lerret trenger jeg større backing duk og lurer på om det er noen stor forskjell på den grå og hvite duken. Tenkte å finne en duk på bruktmarkedet, da det sikkert er noen som har en duk til overs hvis det er kun en backingduk som er anbefalt.

Regner med det er noe jeg har glemt, men kommer ikke på noe mer i farten....