Enkel prosjektorløsning for kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enkel prosjektorløsning for kjellerstue

Jeg ønsker meg en enkel prosjektløsning til en kjellerstue. Sittedelen av rommet er 3,5 meter langt, 2,9 meter bredt og 2,4 meter høyt. Rommet er forsåvidt mørkt, men med relativt lyse vegger. Prosjektoren skal primært brukes til film fra Popcorn/PC, PS3 men gjerne også noe TV hvis mulig. Det er barna som primært bruker dette, så brukervennlighet og stort bilde er viktig. Da har jeg noen spørsmål:

• Ut fra kalkulatoren hos projectcentral så finner jeg ut at en billig grei prosjektor som BenQ W1070 kan skvise ut et bilde på 120". Stemmer dette?
    • Hva type lerret er å anbefale, og hvor høyt skal et lerret henge på veggen?
    • Jeg har ingen lydkilde der nede, så jeg trenger en enkel løsning som fungerer for alle typer løsninger. Jeg kunne gjerne tenkt meg å bruke en Sonos Playbar eller tilsvarende. Lar dette seg løse sammen med en prosjektor? Sonosen har kun digital inn, men for eksempel denne BenQ-prosjektoren har ingen digital ut etter hva jeg finner.

Håper på litt newbie-hjelp. Dersom noen har forslag til løsninger som fungerer så kom gjerne med disse.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lerret med grå duk er alltids et trygt valgt, ville kanskje skrudd noe ned fra hva som er maksimalt mulig så man har litt og gå på med tanke på zoom og optikken. Kanskje noe rundt 106", kan f.eks kjøpe diy lerret og tilpasse som ønsket.

Plassering av lerret kommer ann på mye, men personlig er det optimalt at øynene enkelt treffer senter av lerret når man sitter avslappet og tilbakelent, bedre at det kanskje er for lavt enn for høyt.

Projektorer som dette er stort sett laget til og brukes sammen med ekstreme lydannlegg så de har sjeldent noen utganger for dette.

Sonos playbar kan fungere med ps3 siden den har en optiskt inngang men også bare en så vil bli vanskelig og bruke den med flere kilder.

Du vil faktuelt ikke ut med så mye mer for en full og ekte surround pakke enn hva playbar koster.
    F.eks http://surround.no/Produkter/Surroun...000000771.aspx
    Det er knapt 1200kr dyrere og et fullt fungerende system med receiver, subbene og høytalere i standardisert utgave så du kan bytte eller oppgradere siden.
    Det er kanskje noe mer komplisert og først sette opp men jeg tror det vil bli mye enklere og mer fleksibelt i det lange.
    Anyhoo bare mine .2 øre :-)

Brukt markedet er selvsagt også et godt sted og se etter en god deal, man kan f.eks finne receivere som knapt er en par år gamle til halve prisen enn hva de kostet nye.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei TorTorden og takk for svar.

Forstår godt at en surroundpakke både er bedre og med flere muligheter, men ettersom dette er en kjellerstue hvor barna (6 og 9) har alle typer aktiviter vil utstyr som er lite og plasseringsvennlig være å foretrekke dersom mulig. Hvilke lerreter bør man gå for?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det er flere som har jobbet litt med Sonos Playbar + prosjektor. Denne er visst nok en god løsning:

http://octavainc.com/HDMI%20switch%2...0port_pro.html

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, det er jo nettopp mangelen på hdmi innganger som vanskeliggjør bruken av en lydplanke.
    Beste jeg ellers kunne foreslått var en 3->1 optisk svitsj netonnet selger til 99 kr.

Den saken der kunne også fungert bra for folk som kan trenge hdmi inngang til gammel receiver.
    F.eks svogers som arvet den gamle Nad'n min.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg snust litt videre og funnet ut at kanskje BenQ W1400 er veien å gå. Da kan jeg ha større bilde i følge BenQs egen kalkulator:

Av lerret så så Grandview Cyber Master 120" Grey veldig fristende ut. Koster litt, men veldig lekkert. HDMI-switch er bestilt, så da burde lyden være løsbar.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -benq-w1400-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos lydplanke er kanskje den enklste veien å gå i forhold til å få litt lyd. Der har man jo utbyggingsmuligheten til trådløs surround. Men problemet er den er beregnet for tv, og ergo kun optisk inngang, og prosjektoren har også begrenset med innganger. Litt kronglete om man skal koble flere ting til som feks appletv, PS3/4, pc o.l.

Ville UANSETT kjørt en surroundreciver for å få koblet alt dette Sånn som f.eks Denne: http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-59172/

Kompakte høyttalerpakker finnes det flust av, som denne:http://www.hifiklubben.no/Products/a...rsystem-32288/

ALT kobles til reciveren, og kun en bildekabel til prosjektor. Enkelt å koble til kilder om man skulle får seg en ny dings i oppsettet også
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet ovenfor så fant jeg denne Octava-boksen som gir meg mulighet til å koble inn 4 HDMI-kilder inn, videreformidle bildet på 1 HDMI til prosjektoren og lyden på optisk ut til playbaren. Lyd via receiver og høyttalerpakker hadde selvfølgelig vært optimalt med tanke på mulige valg og kvalitet, men uhensiktsmessig i forhold til bruksmønster. Jeg tror derfor en playbar med en fremtidig utvidelse med sub og satelitter er mer passende for mitt bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var BenQ W1400 + GrandView Cyber 106" (grey) bestillt. Tapet opp maskeringstape på veggen for å se 120" vs 106" og innså at 120" var å pushe strikken i forhold til mulig størrelse.

Lignende tråder

1. Kjellerstue
    By Espnord in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 02-26-2013, 14:01
  2. Min lille kjellerstue :)
    By IsakJohansen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-04-2013, 18:36
  3. tg1 sin kjellerstue
    By TG1 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 33
    Siste melding: 12-18-2012, 19:18
  4. Endelig kjellerstue
    By ChrisO in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 34
    Siste melding: 09-07-2012, 18:19
  5. Kjellerstue
    By Showkii in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-07-2010, 22:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg