Epson EH-TW9100(w)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson EH-TW9100(w)

Hei, prøvde se om jeg fant en tråd for denne prosjektoren her på avforum, men kom ikke over noen.
    Får min full kalibrert for 2d og 3d forhåpentligvis iløpet av neste uke, og tror det er flere som også har fått eller får en tw9100(w) snart mtp på tilbud hos avshop

Hadde vært kjekt å ha en tråd for Q/A.

Eneste jeg lurer på nå før jeg får den, er om det finnes noen tips ang instillinger fra bluray/receiver eller i tw9100 som bør slås på/av som kalibratør ikke tar seg av?.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker info, så finnes det tråder om TW9000, som jo er samme projektor. Eneste forskjell er at 3D-brillene på 9100 styres via RF

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har fått med meg at 9100 og 9000er veldig like. Har selfølgelig søkt etter tw9000/9100 både med avforums søkefunksjon og google. Men finner bare korte tråder ang kjøp og div problemer med tw9000 som crosstalk osv.

Om denne tråden er overflødig så kan den gjerne slettes, kan sikkert søke ut svar ang de fleste funksjoner på tw9100 gjennom google og engelske forum.

Blir vel du som kalibrer min pj, så prøver meg på ett litt mindre diffust spørsmål før du evt sletter tråden.

Når jeg mottar prosjektor vil alle funksjoner: "3D depth adjustment, 480hz drive for 3D viewing, DeepBlack technology, Epson Cinema Filter, Epson Super White, Frame interpolation, ISF certification, Super resolution" være korrekt av/på, eller må dette testes ut i eget rom?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - 3D depth - er en funksjon du kun benytter om avspilleren ikke har mulighet for å sette korrekt 3D-offset (altså mulighet til å legge inn lerrets-størrelse for 3D)
    - 480Hz drive - høyeste oppdateringshastighet i 3D. Gir minimalt med cross-talk, men reduserer også lysstyrken maksimalt. Normal settes denne til litt lavere, for ikke å miste for mye av lysstyrken gjennom 3D-brillene
    - Deep Black technology - er bare et navn som beskriver Epson sin lampe- og filterteknologi. Altså ikke noe som kan skrus av eller på.
    - Cinema filter - er et filter som er aktivert i alle film-modus. Dette filteret tar noe av lysstyrken, men sikrer mer korrekt fargetemperatur fra lampen.
    - Super White - deaktivert vil bety at projektoren brenner ut høylys (gjengir kun 16-235). Aktivert betyr at projektoren gjengir 16-255, og detaljering i høylys blir mer fremtredende (ser bedre ut). Aktivert Super White vil gi tap av maksimal lysstyrke når du ser film- og videobasert kildemateriale.
    - Frame interpolation er en individuell greie. Noen liker det, andre ikke.
    - ISF certification - er bare en sertifisering Epson har kjøpt fra ISF, for å kunne klistre ISF-logoen på esken. Den forteller oss imidlertid av projektoren har software som tillater skikkelig kalibrering.
    - Super Resolution - er litt samme sak som interpolering. Her er det imidlertid oppskarping og kontrastforbedring det er snakk om. Noen liker det, andre ikke. Har etter min mening lite for seg, med mindre du ser mye gamle DVD-filmer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way - ingen grunn til å slette tråden, den har absolutt livets rett. Rart ingen andre har laget en allerede, med tanke på hvor mange det er som eier en TW9100(W) ?
    Mitt første innlegg var bare ment som info i forhold til likheter mellom TW9000/9100/9200. Disse er jo i all hovedsak samme projektor

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at svaret til spørsmålet mitt var over all forventning, takker for meget utfyllende kommentarer til alle funksjoner og annet snacks denne prosjektoren kommer med.

Gleder meg bare mer å mer til å få testet hvor mye den gruser min gode gamle traver, tw700. Håper mest av alt at 3D'en faller i smak, da jeg ikke har vært noen fan av de få 3D filmer jeg har sitt på kino.

Ellers håpe eg at flere eiere tar i bruk denne tråden med tips, inspill og ikke minst spørsmål.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spørre om en ting og det er hvordan de som har varianten med trådløs hdmi overføring syntes den fungerer. Er den god eller kunne den vert bedre?
    Den er i grunn ganske aktuell for meg ettersom jeg kan slippe et ergerlig hdmi kabelstrekk og innkjøp av lang og dyr kabel i seg selv..

Kommentarer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er fri sikt mellom sender og projektor, så vil det fungere greit.
    Det du skal være klar over, som sikkert er et irritasjonsmoment for alle som benytter trådløs overføring, er at bilde-synkronisering tar lang tid. Skrur du på bluray spilleren tar det tid før du får bilde. Går du fra menyen på en bluray plate, til start av filmen, er det ny lang pause mens projektoren synkroniserer på nytt. Man blir fort lei alle disse bildefrie "pausene". Med kabel er det nærmest umiddelbar synkronisering.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tw9100 i hus. Den er koblet opp og lekt med, i tillegg fått sitt 2 blurays, Harry Potter 7 del 1 og 2.
    Skriver inn noen subjektive meninger kontra tw700 som noen kanskje har nytte av å lese.

Først og fremst er den DIGER i forhold til tw700 , og den ser ut som noe som burde vært i ett rom dobbelt så stort som mitt . Men det gjør jo at den ser dyr og god ut .
    Testet først korte klipp fra avatar, det ga ikke noen super wow effekt i forhold til tw700.
    Men når jeg endelig var ferdig med tulle testing og satt meg ned for å se film så var det ikke vanskelig å se hvor korrekt fargene var, bedre sort nivå med masse detaljer som forsvant tidligere. Alt var bedre . Og det bor nåkk mye mer i denne pj, og har en plan om å få ut potensialet om ca 1 års tid når jeg skal flytte (batcave og 2,35:1).
    3D testing er satt på vent til jeg får innkjøpt hdmi 1.4 kabel.

En liten ting jeg lurer på, har den såpass høy "input lag" at med pc koblet til vil musa hoppe 10cm bortover å oppføre seg som om man har elendig bluetooth signal??? Har ingen planer om noe hardcore gaming, men greit å ha mulighet til å ta meg ett DOTA game en gang i blandt, eller ett ps3 spill.
    24,50,60hz filmer jeg testa var smooth som bare det.
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Input lag har ikke noe å si, med mindre du spiller spill der du er helt avhengig av rask respons. Det er forøvrig flere "triks" for å senke input lag, som å deaktivere interpoleringen, og endre bildeprosesseringen fra "fine" til "fast".

Det finnes forøvrig ikke noe HDMI 1.4 kabel. Kabler med versjonsnummer kommer fra useriøse aktører som ikke har forstått HDMI standardiseringen (og kravene til denne). Det er kun sender og mottaker som er klassifisert med versjonsnummer. Gode kabler tåler høy båndbredde, dårlige kabler gjør det ikke. Selv bruker jeg en Supra HDMI-kabel fra tiden lenge før HDMI v1.3 dukket opp, og den har null problemer med å takle båndbredden som trengs for å kjøre full-HD 3D.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dDa har jeg testet prosjektoren litt til, visste jeg hadde "high speed" hdmi kabel, og denne gangen gikk det fint med full hd 3d. Ikke spør meg hva jeg gjorde galt forrige gang .
    Meget imponert over 3d effektene på filmen RIO, selv med 0 lyskontroll i rommet. Den blå papegøyen kom jo 2 meter ut i rommet i ett av klippene jeg kikkte på.
    Skal bli morsomt å teste den eller Avatar i kveld. Tror det blir 3D innkjøp av dedikerte animasjon/semi animasjons 3D filmer fremmover.

Må kikke litt senere på hvorfor musen "hakket" så inni hampen mye når pc'n var koblet til i går. Den funket perfekt når jeg testet med pc skjerm.
    Kan det være kvaliteten på hdmi kabelen som går fra pc til receiver som ikke takler 1080p? (2m).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Er virkelig TW9000/9100 og 9200 så like? Ser det er stor forskjell på kontrasten (200 000, 320 000 og 600 000).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forskjell hva kontrast angår, i hvert fall ikke noe som er gjennomgående når man måler på mange enheter. Forskjellen er ikke større enn forskjellene er mellom to forskjellige TW9100, eller to forskjellige TW9200. Det er imidlertid ganske store forskjeller fra enhet til enhet, så det er mulig å finne en TW9200 som måler bedre enn TW9100, og omvendt.

Kontrasttallene Epson refererer til er basert på dynamisk modus, med auto-iris på toppen, målt mellom sort og hvitt testbilde. I tillegg har de medvind, hjemlengsel og kjøttkaker til middag. Dynamisk modus er helt ubrukelig til absolutt alt. Ikke engang word-dokumentene ser bra ut i dynamisk modus! Det er med andre ord bare "papir-spec", som ikke har noe bruksverdi, annet enn å lure folk til å tro at projektorene er bedre enn de egentlig er ;-)

Typisk kontrast på disse projektorene ligger i området mellom 5000:1 og 7000:1, avhengig av hvor "heldig man er" med enheten. Den dynamiske irisen løfter den opplevde kontrasten mellom lyse og mørke scener, for de som orker å bruke den ("pumpende" lysstyrke, og støy fra iris-motoren). Min erfaring er at flertallet skrur denne av på Epson projektorene.
    Sist endret av Gorm; 02-03-2014 kl 22:23

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et flott og utfyllende innlegg, Gorm! Da er jeg vel i grunn ikke i noe tvil lenger - jeg går for TW9100 på tilbud fremfor TW9200 når forskjellen er så marginalt liten. Vil du si det er et bra valg for et rom med 80" (snart 92") lerret, grå duk, full lyskontroll utenfra med rullgardiner til et par små vinduer (kjellerstue), ubehandlet trepanel og (dessverre) en hvit betong vegg? Vil gjerne ha mulighet til å ha litt lys på over bordet (som er foran PJ) i blant uten at bildet blir helt forferdelig slik som jeg opplever det nå med min BenQ W5000.

TW9000 var vel det soleklaret valget for et par år siden om man ikke hadde eget maskert, dedikert hjemmekino med full lyskontroll mener jeg å huske - er det sånn fortsatt eller har konkurrente tatt innpå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på den relativt moderate lerrets-størrelsen, blir nok dette en god løsning, der TW9100 kan kjøres i eco-modus.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello!
    Har et spørsmål til andre 9100(W) eiere:

Min 9100W har nå gått ca 300 timer. Forrige lørdag så jeg film som vanlig. I går, en uke senere, startet jeg PJen og den lyste da rødt på lamp og temp, altså en malfunction: ingen bilde, dekselet åpnet seg heller ikke.
    Ingen tegn til at strømmen har vært borte mens jeg har vært på reise denne uken.
    Jeg skrudde den da helt av, trakk ut strømkabelen, ventet 1 minutt og prøvde igjen, men fortsatt samme resultat. prøvde dette et par ganger før jeg lot det være.
    Så nå, tok jeg ut støvfilteret som jeg kontrollerte (helt fint) og satte det inn igjen og PJen fyrer som normalt.

Noen som har vært borti dette?
    Er det en standard at støvfilteret må sjekkes? Pjen har nå fått 320 timer.
    Sist endret av pegpisk; 11-24-2014 kl 09:49 Begrunnelse: leif

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike feil under oppstart har jeg opplevd ganske ofte på Epson projektorer. Aner ikke hva det skyldes. Som regel har projektoren - etter noen oppstartforsøk - startet som normalt, og uten noe mer "issues" i ettertid.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, akkurat. Ja da gidder jeg ikke bekymre meg mer over det. Thanks

Som generell info til tråden kan jeg legge til at Epson sendte meg en ny trådløs sender for en tid tilbake.
    Den gamle senderen valgte plutselig ånikke ta imot signal fra lange hdmikabler, 10 meter. Dette var mens den sto på. Mye feilsøking tilsa at det var senderen som var problemet. Epson sendte ny sender uten å diskutere og den fungerer utmerket.
    Bra kundeservice, men har vel skjønt hva som er problemet med den første senderen. Den ligger her fortsatt.
    Mest underlig var det at den fortsatt tok i mot signal fra korte kabler, men ikke fra lange kabler..
    Sist endret av pegpisk; 11-30-2014 kl 14:16

Lignende tråder

1. Epson EH-TW9100
    By dvdtom in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-06-2014, 10:22
  2. OBOS kino: Epson TW1000 ut og Epson TW9100 inn! Hvor stor blir forskjellen?!
    By Noose in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 193
    Siste melding: 11-20-2013, 20:45
  3. Epson tw4400 vs EPSON EH-TW9100 verdt å oppgradere?
    By Steamy in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-20-2013, 18:06
  4. Epson 2012-modeller: EH-TW5910, TW6100(W), TW-8100 og TW9100(W)
    By HåkonN in forum Digitale projektorer
    Svar: 104
    Siste melding: 09-21-2013, 20:43
  5. Epson EH-TW9100
    By mclaren in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 09-08-2013, 16:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg