3D på kino vs 3D på prosjektor hjemme.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D på kino vs 3D på prosjektor hjemme.

Har vært på et par filmer på kino med 3D, som Hobbit 1, pirates of carribean 4 (aldri sitt animasjons film i 3D), og må desverre si at jeg så langt ikke har blitt bitt av noen 3D basill. Synes 3D effektene er sånn halveis og blir sliten i øyne og hode etter alt for kort tid, brillene er irriterende å ha på også (men de kunne vært godtatt om jeg syntes 3D var bedre enn 2D versjonen. Har gått over til å kun se 2D på kino det siste året pga dette.

Så lurer litt på om det er meg, filmene og eller kinoen som viser "dårlig" 3D som gjør at jeg ikke har fått noen god opplevelse?.

Ellers lurer jeg på om 3D'en hjemme på prosjektorer i 20-30k klassen vil gi samme/bedre opplevelse enn på kino?

Blir å kjøpe ny prosjektor snart, og da må jeg selvfølgelig vurdere om oppgradering av hdmi kabel, receiver og det som trengs for å kunne se 3D er noe vits.

Kan nevnes at det er epson tw9100 på tilbud som frister mest.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe og beklage deg for, du er absolutt ikke alene her med den oppfatningen.

Jeg har dog enda igjen og teste 3d på min hw50, men jeg har såvidt fått demonstrert på vw95 og vw1000 (for nesten et år siden, på demo hos BEF og Andreas21 respektivt ), og så langt synes jeg at såkalt 3d gir liten effekt, og kanskje særdeles når vi gikk fra 2d demo materiell som ser såpass fantastiskt ut og da til 3d hvor brillene suger til seg så mye lysstyrke og kontrast at fargene blir blassere og eneste man sitter igjen med er nesten noen infantile forsøk på og få ting til og sveve foran lerretet.

Kinoer bruker vel også passiv 3d og har dermed ikke briller med aktiv lukking, noe som egentlig gjør bilde mørkere og ofte enda mer slitsomt og se på 3d enn med passive jeg har selv f.eks aldri klart og se en hel 3d film på tven min (det lille jeg har testa) uten og måtte ta pause halveis.

Til motsetning så er det jo også slik at dybde er noe vi oppfatter normalt om vi ser et godt bilde med god dynamikk, så på min hw50 har jeg opplevd 'mye' 3d følelse for kun og ha sett på vanlig film, særlig filmer med godt bilde, f.eks Dark knight kunne jeg nesten trodd var 3d enkelte steder dog mer 'inn i lerretet 3d, ikke ut av lerretet 3d'.

Uansett 3d er jo nå en sånn ekstra greie som man ofte bare får med på lasset, det er helt opp til deg og bruke det eller ikke og det har nok ikke gått mye på bekostning av 2d bilde og implementere 3d funksjonen i projektorer i dag.

Så i bunn og grunn, dette er enda en av de tingene man må forme sin egen mening om, og det er ikke feil og mene noe i hvilken som helst retning, noen elsker 3d, andre bryr seg ikke.
    Men når det er sagt, animasjons filmer pleier generelt sett og være de som har best 3d bilde så om du vil teste hjemme så er gjerne disse demo materiell enn vanlige filmer, og gjerne langt mer behaglige og se i 3d, dog teknikken i brillene kan gjøre det slitsomt alene.

Uansett tipper jeg tw9100 er en meget god projektor, og spessielt til denne prisen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du Synes 3D effektene er sånn halveis og blir sliten i øyne og hode skal du ikke se bort ifra at du har dårlig samsyn eller redusert dybdesyn. For å se 3d riktig må øyene jobbe perfekt sammen (samsyn)

Jeg så avatar på kino og syns 3d effektene var helt fantastisk. Det fungerte over all forventning. Da jeg omsider fikk filmen hjemme var opplevelsen en helt annen. Ingenting kom ut i rommet og dybden var generelt dårlig.

Prøvde filmer som sammys eventyr og fikk også der bekreftet at ting som skal komme ut av lerretet ikke fungerte, Det legger seg som ett lag forran resten av bildet og blir bare forstyrrende å se på.

Fikk noen kompiser til å komme og fikk da bekreftet at det ikke var utstyret det var noe galt med for ifølge de fungerte det så til de grader. Jeg gikk da til en optometrist og tok en synstest. Han fant ut at jeg har redusert dybdesyn. Jeg hadde under det som var normalt og han mente at det var grunnen til at 3d ikke fungerer.

Skal ikke si at dette også gjelder deg. Det er noen som bare ikke liker 3d og det jeg har lest her på forumet er at en god 3d projektor/plasma skal være bedre på 3d enn kino. Jeg ville iallfall fått sett på en 3d projektor før du eventuelt investerer.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for supre svar av begge to.

Prosjektor oppgradering har ingenting med 3D og gjøre, har en tw700 som har gjort en strålende jobb så langt, men etter å brukt en del penger på oppgradering av anlegg siste åra, så føler jeg lyden knuser bildet for å si det mildt.

Tror ikke jeg kommer til å stresse med å få 3D opp å gå med det første, men ta det med tida når jeg føler ny receiver trengs.

Har som sakt aldri sitt animasjons 3D, avatar inkl. Noe jeg ikke er i tvil om vil være bedre enn de jeg har sitt.
    Om jeg har problemer med dybdesyn vet jeg ikke, men har ingen problemer med å se 3D effektene på hobbiten 1 og pirates of carribean 4, men syntes bare totalen av film i 2D av disse filmene er bedre på kino i værtfall.

Har dere noen tips om en film med kanon 3D som går på kino nå eller kommer i nær fremtid som jeg kan teste?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel animasjons filmer som gir mest i 3D etter min oppfatning. Det er der jeg får mest opplevelsen av at ting kommer ut av rommet. Vanlige filmer får bedre dybde men jeg opplever vel sjeldent at ting kommer mot meg der.

Også må man ha to ulike innstilligner på projektor for 3D og 2D, men nå har jeg langt fra det beste utstyret, så det blir bare min oppfatning med mitt utstyr.

Men det er vel smak & behag

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg har lagt merke er inntrykket av størrelsen på bildet i 2D vs 3D. I 2D kan man ha et rimelig stort bilde (35-40 graders synsvinkel) og synes at bildet er stort. Men så straks samme billedstørrelse blir et 3D bilde, så virker det som hjernen forventer at bildet skal ta enda mer av synsfeltet, og bildet som før var stort på 2D føles nå som en "boks" i 3D. Jeg så det både på Avatar og på Hobbiten på kino, og når jeg tok av meg brillene ble inntrykket "jøss, så stort bilde". Jeg opplever det samme hjemme med HW50 på 40 graders synsvinkel (106" på 3.2m avstand).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenTS Vis post
    Takker for supre svar av begge to.

Har dere noen tips om en film med kanon 3D som går på kino nå eller kommer i nær fremtid som jeg kan teste?
    Gravity har fått mye skryt for sine 3D effekter til tross for at den ikke er "real 3D" made men en Hybrid.

http://realorfake3d.com/#the-list

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D hjemme suger bigtime. Eneste gangen jeg har blitt imponert av det var i kinoen til Didrik, men han har VW1000 og batcave, så den er imponerende på det meste.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D Hjemme er helt fantastisk, jeg har de fleste 3D BD filmer og de er alle fantastiske. Med min Sony-HW55, er bildekvaliteten flott og i 3D og enda bedre hvis jeg velger 2D. Min mening selvfølgelig. Har ikke fått tak i Gravity, men den blir det neste.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kinomaskinist jobber jeg med en Barco-projektor med passiv Dolby 3D på jobb. Må si at dette er noe av det bedre vi har som kinosystystem. Brillene er passive og greie å ha på. Hjemme har jeg Sony HW50 som er 2D og 3D kalibrert av Gorm. Bildet hjemme er nok hakket hvassere når det hjelder dybde og kontrast i bildet. Selv om jeg mister en del lys hjemme med aktive briller har HW50 nok å gå på, samt at den er godt kalibrert.
    På kinoen opplever vi at ca 5-10% av de som kommer på 3D filmer har mer eller mindre problemer med å se 3D-effektene. Dette har som Dimacruz nevner noe med dybdesynet vi har, og hjernens evne til å prosessere effekten. Ikke alle har muligheten til å se 3D, slik er det bare. Noen liker ikke brillene, og en del filmer er ikke optimalt laget for 3D.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har Sony HW30 og er imponert av 3D bildet. Er ikke slik at allt "kommer utav" lerretet, men fantastisk dybdefølelse en ser.
    Så jeg kjøper hvertfall "store" utgivelser med 3D når mulig.
    Har forresten Xpand briller.

Roar
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenige meninger her, så jeg går nå en "billig" vei for å teste selv hjemme.
    Kjøpte bluray spiller (panasonic bdt330) med 2 hdmi utganger så jeg kan ta bilde rett i prosjektor, følgte også med 2 3d blurays til noe jeg syns var svært billig. Avatar og Rio, tror disse vil gi meg mulighet til å se hvor bra 3D kan bli hjemme i mitt oppsett.
    tw9100 kommer med Proff full kalibrering uten den ekstra 3D kalibrasjons muligheten som fåes på avshop.
    Noen som har noen formening om hvor mye forskjell denne ekstra kalibreringen har å si?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en mening om dette med 3D kalibrering? Gorm? Jeg har nettopp kjøpt Epson EH-TW9100, og må inrømme at jeg ble litt skuffet over 3D. Har riktig nok ikke fått den kalibrert i det hele tatt enda, da jeg hentet den nå i julen. Skal kjøre den i 40-50 timer før den skal kalibreres både gråskala og farge. Men lurer på om jeg skal ta med 3D også, om det vil forbedres betraktelig?

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppgradert til 3D kalibrering da dette skal gjøre stor forskjell.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektor i hus og 3D testet, ikke sitt en full film enda, bare noen klipp. Og det er sinnsyk ut av lærret effekt, så ingenting gale med dybdesyn her. Skal poste en update når jeg har fått sitt en film og 2 de nærmeste dagene. Tror og håper dette er noe jeg kommer til å like på animasjonsfilmer i det minste .
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Lignende tråder

1. Kino hjemme
    By syrre in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 22
    Siste melding: 11-26-2010, 08:00
  2. hjemme kino
    By tulling 2 in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 08-05-2010, 19:44
  3. Min Hjemme kino !!
    By SunnyBOy in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 17
    Siste melding: 01-22-2005, 21:08
  4. hjemme kino
    By gpt07 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 06-18-2004, 10:32
  5. Min hjemme kino
    By klingal in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 8
    Siste melding: 07-17-2003, 21:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •