Finnes det gode LED prosjektorer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det gode LED prosjektorer?

Hei

Jeg har i dag en Sony-VPL-HW50 prosjektor.
    Denne er takmontert i hjemmekinoen. Jeg er kjempefornøyd med prosjektoren. Utrolig bra bilde og lite støy.

Men... hos oss brukes prosjektoren som TV og brukes MYE. Vi er 5stk i huset, og vi har ikke nor annen tv, med unntak av pad'er og PC'er.

Dette har to konsekvenser. Prosjektoren, sammen med en del andre enheter, produserer ganske mye varme slik at rommet blir varmt. Og lampen må byttes ca en gang pr. år.
    Så da tenker jeg at en prosjektor med LED lampe hverken vil generere særlig mye varme eller kreve at lampen byttes så ofte.
    Så derfor lurer jeg på om noen vet om noen LED prosjektorer som kan måle seg med kvaliteten til Sony-VPL-HW50, og som da kan være aktuell som erstatning for Sony'en...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det finnes, men de koster 5-6 ganger så mye som HW50 kostet da den var ny. Og i mine øyne er HW50 minst like god eller bedre når det kommer til bildekvalitet. Nå har ikke jeg sett den nye Optomaen, men tviler på at den er noe bedre bare mye billigere. Ny pære til HW50 koster ca 2500,- og du kan kjøpe mange for prisforskjellen...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting man skal tenke på er at projektorerer med LED-lampe generelt har lavt lysutbytte. Det hjelper jo lite om lampen holder en liten evighet, om den likevel ikke lyser kraftig nok. Moderat prisede projektor med LED-lampe er derfor ikke egnet for store lerret.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - høres ut til at den gjengse oppfatningen er at det pr. i dag ikke er noe godt alternativ med LED prosjektor.
    AV-Shop ser jeg har denne, http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10518860, som ser ut til å være vesentlig mindre lyssterk enn min gamle.

Det som overrasker meg ganske mye med denne er at den ser ut til å ha 23db i viftestøy, som faktisk er 2db MER enn Sony'en.
    Trodde en LED prosjektor omtrent ikke ville ha behov for vifte ettersom en LED pære vel ikke genererer varme. Noen som kan opplyse meg litt i forhold til dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skulle bestemme deg for å selge unna Sonyen, så er jeg interessert!

-R

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Det som overrasker meg ganske mye med denne er at den ser ut til å ha 23db i viftestøy, som faktisk er 2db MER enn Sony'en.
    Trodde en LED prosjektor omtrent ikke ville ha behov for vifte ettersom en LED pære vel ikke genererer varme. Noen som kan opplyse meg litt i forhold til dette?
    LED lamper har mye større kjølebehov enn UHP, da den ødelegges om temperaturen stiger særlig over 70 grader. Høy-effekt LED blir veldig varmt om det ikke kjøles. Dette er grunnen til at de fleste projektorer med LED-lampe støyer mer enn projektorer basert på UHP. UHP tåler jo enorm varme, uten å ødelegges.

Lignende tråder

1. Finnes det gode tunere lenger?
    By Kutch in forum Satellitt
    Svar: 16
    Siste melding: 01-14-2009, 20:46
  2. Finnes gode løsninger for PDA som u-remote?
    By knuthfk in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 1
    Siste melding: 02-17-2008, 02:00
  3. Tre gode prosjektorer med motorisert lerret - tips?
    By twarr in forum Digitale projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 08-02-2005, 12:36
  4. Finnes det GODE eldre proj under 10.000,-
    By Rubina in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-30-2003, 02:17
  5. Finnes det store, ikke-portable LCD-prosjektorer?
    By Sharp in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-17-2003, 09:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •