Ny på prosjektor, budsjett 15K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny på prosjektor, budsjett 15K

heisann folkens.

Vurderer å gå til innkjøp av prosjektor nå som jeg får en kjellerstue. Avstand fra vegg til vegg er ca. 4 meter, og takhøyden er ca. 2,10m. Der sofaen skal stå er taket nedsenket for å gjemme noen rør, og bak lerretet skal det henge eller stå en tv på tv-bord. Hvis prosjektoren blir hengt etter denne nedsenkingen, og det blir noe avstand fra vegg til lerret så blir det vel snakk om ca. 3 meter fra prosjektor til lerret.

I kjellerstua er det kun et lite kjellervindu på høyre siden av der sofaen skal stå. Regner ikke med at denne vil slippe inn så mye lys.

Budsjettet totalt for lerret og prosjektor er 15K, og bruksområdene er:
    - PS3 (filmtitting, spill, netflix og HBO)
    - Xbox360 (spill)
    - Filmtitting via Popcorn Hour (eldre modell)
    - Alt kobles via Pioneer receiver

Helt til høyre i denne kassen er det helt tomt (rørene går ned i gulvet ca. 1 meter før yttervegg), og det kan kanskje være mulighet for å kasse inn prosjektoren der men det er vel ikke så god løsning mtp at prosjektoren kan gå varm??

Takk for råd/ tips/ innspill.

Mvh.
    Noman

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kikket enda mer, og blitt enda mer forvirret… Alternativene spriker veldig, og jeg har tatt nye mål i nye huset.

Takhøyden er 1,90m, og vegg-vegg er ca. 4m. Taket er senket 30cm rett over der sofaen skal komme, denne kassa går ca. 73cm ut fra vegg. Planen er å ha en TV hengt på veggen og et lerret som jeg kan trekke ned foran denne.

Lerret eksempel: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...02012;c:100554
    eller: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...02009;c:100554

Av prosjektorer så har jeg skjønt at disse er gode:
    Lavbudsjett: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...75855;c:100563
    Budsjett: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...15483;c:100563

Vil begge disse fungere "like" godt til mitt bruk? Er det noe mer å hente for meg å kjøpe den dyrere? Og hvor langt ned må disse henge?

Hvis jeg henger prosjektoren under kassa, så vil kasteavstanden bli ca. 4 meter minus avstand fra vegg til prosjektor minus avstand fra vegg til lerret. Høyden fra gulv til prosjektor-feste vil da bli 1,6 m.

Hvis jeg henger prosjektoren etter kassa, så blir kasteavstanden 73cm kortere, mens takhøyden blir 30cm bedre…

Noen tips?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterer du projektoren på kassen, kan du eliminere BenQ projektoren. Den har fast optikk, og må henge med linsen rett i overkant av toppen på lerretet. Det står i spec på denne at den har lens-shift, men dette er egentlig bare tull. Den har strengt tatt mulighet for optisk linseforskyvning, men kan bare flytte bildet noen få centimeter.
    Epson projektoren du linker til har skikkelig optisk linseforskyvning, og kan plasseres nær sagt "hvor som helst".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan er denne Epson mtp spilling fra PS3 og Xbox360? Ser at jeg da kanskje også må skifte ut receivern da den kun har en HDMI-output…

Noen som tilfeldigvis vet om AVshop er åpen til uken? Altså på mandag og fredag? Og vet at det er et dumt spm., men lønner det seg å vente til over nyttår?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det tydeligvis skjedd noen forandringer i planene… Mulig jeg velger å benytte eksisterende tv i stua, og gå for prosjektor med rammelerrett i kjellerstua.

Hvordan vil det f.eks. bli med BenQ W1070 med rammelerretet, og montering av prosjektoren i taket etter kassa? Det vil si at kasteavstanden blir ca. 325cm (minus avstand fra prosjektorens bakdel til linsa). Det vil da bli ca. 3 meter kasteavstand, og lerrett tenker jeg blir i størrelsen 200cm bredde.

Eller er dette fremdeles å forkaste?

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    208cm lerret = 90", på 3m meter er det minste bildet du får 90-91", ikke mulighet for å gå opp ett hakket på lerret, evt at prosjektor står litt nermere?

http://www.benq.com/microsite/projec...tiocalculator/

Kalkulator som du kan teste med selv.
    Sist endret av MortenTS; 01-04-2014 kl 15:35

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet ut dette så godt jeg klarte nå. Ser da ut som at jeg må henge prosjektoren ca. 2,33m fra lerret for å få 92" lerret. Med et 106" lerret blir høyden på lerret ca. 1,31m. Og når takhøyden i kjellerstua er 1,90m så blir nesten hele veggen slukt av det lerretet. På 92" lerret er høyden på lerret ca. 1,14m og det passer nok bedre.

Og er det sånn at det er best å la zoom stå på 0 og heller plassere prosjektor nærmere lerret? Eller er det samme bildekvalitet om man zoomer til maks?

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det har veldig mye å si på bildekvalitet om hvor mye av zoomen som brukes, men tror det er litt bedre å ha den litt lengre bak slik å bruke litt mindre zoom. Ang lerret, så finnes det mange versjoner mellom 92 og 106, feks 96 som vil passe perfekt om du ønsker å ha prosjektor bak med vegg. Ville heller ikke vært for forsiktig med at lerret tar for stor plass på vegg , det er jo det det er for. Og jo større jo bedre!! . Sitter ca 3.6m fra 106" og jeg synes dette er veldig fin størrelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil W1070 være med et 2.35:1 buet lerret? Er det heller å foretrekke et 16:9 lerret med denne projektoren? Tenker da på et 98" CineScope eller en 92" med 16:9.

Problemstillingen min er mer høyden enn bredden, og derfor begynte jeg å tenke på at jeg kan ha et CineScope lerret. Men hva vil f.eks. et 98" Cinescope tilsvare i 16:9? Hvor mange tommer av det lerretet benyttes ved 16:9? Er det sånn at jeg da like gjerne kan gå for 77" 16:9?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, out of the box, men noe jeg hadde vurdert selv.
    Gå for baffel vegg og et akustiskt lerret litt inn i rommet høytalere etc går da bak lerretet som danner så mye av veggen som du er komfortabel med.
    Og den delen av lerretet du ikke får benyttet maskerer du igjen med noen små lette rammer trukket med sort høytaler stoff.

Får og vurdere et oppsett som ikke består av et 16:9 format tror jeg nesten du burde hatt et dobbelt så stort budsjett, heller mere egentlig.
    Den billige løsning folk benytter seg av dette er at de har en projektor med motorisert zoom og fokus og de da zoomer ut et 16:9 bilde så de sorte feltene over og under kommer uten for lerretet, når de ser på 16:9 materiale så zoomer de da inn igjen bildet på projektoren.

Men det jeg kanskje egentlig kunne gjort enklest var en DIY lerrets størrelse som kanskje ikke var helt låst, du står jo da fri til og gjøre bilde så stort\lite du bare ønsker, skal ikke mer til enn enn at du kanksje må lage tre rammen på egen hånd.

Og PS:
    I følge displaywars.com så er et 90" 16:9 bilde 199.24cm bredt og 112cm høyt.
    http://displaywars.com/92-inch-16x9-...entimetre-16x9
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baffel vegg blir nok uaktuelt… Mulig jeg da må gå for rundt 80" 16:9 lerret istedet. Jeg i mitt enkle hode trodde at jeg kanskje kunne gå for et 98" cinescope, som da ble fullt utnyttet når jeg spilte av filmer i 2.35:1, og som ellers ved visning av 16:9 viste et bilde tilsvarende ca. 80" og at kantene bare ble svarte (eller grå). Da hadde jeg ihvertfall fått nytte av bredden. Men ved en løsning med 80" 16:9 lerret så vil det kun være den størrelsen, og faktisk bli mindre bilde ved visning av 2.35:1 materiale.

Eller tenker jeg helt feil her?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo selvsagt gå, men blir bare kronglete når du må manuellt zoome bilde mellom hver kilde cinescope eller 16:9 bilde.

Om mesteparten av hva du ser på så er det jo kanskje ikke så ille i det hele tatt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det W1070 likevel.. Dobbeltsjekket takhøyden i dag og jeg hadde visstnok mikset med et annet rom. Takhøyden på kinoen er ca 2,20 meter, og da blir det nok enten 92" eller 100" rammelerret.

Noen anbefalinger på takfeste til denne? Den AVshop har på sin utstilte W1070 fant jeg ikke i nettbutikken dems, men den så liten og nett ut. Og noen forslag til lerret? Eller er det DreamScrean som gjelder?

Lignende tråder

1. Ny tv - Budsjett: 20K
    By Steinar S in forum TV-apparater
    Svar: 21
    Siste melding: 08-09-2013, 21:41
  2. Prosjektor for lyse rom og på budsjett?
    By Ostemannen in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 11-08-2012, 21:28
  3. Ny TV - Budsjett 15 - 20k
    By madsandre in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 02-11-2008, 16:58
  4. Budsjett prosjektor + lerret
    By Bilet in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 18
    Siste melding: 08-06-2007, 16:48
  5. Kjøp av prosjektor + lerret - Budsjett: 8000-9000