Optoma HD91

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34

Tråd: Optoma HD91

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma HD91

Så nå som denne har kommet, hva er dommen? En svenske på AVS overvar en sammenlikning mellom JVC X500 (Engineering sample), Sony VW500 og Optoma HD91. Av alle tre foretrakk han Optomaen(!). Høres umiddelbart ut som dette er en bra projektor, og hvertfall noe å vurdere for de som foretrekker DLP.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er rart at det ikke er flere kommentarer her inne på denne. AVShop selger jo denne nå. Hadde ventet meg masse prat og vurderinger, men det er jo helt stille...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i alle fall fastslå at denne ikke har noe å bidra med i selskap de de to andre nevnte, annet enn lengre levetid på lampen da. Er uten tvil en potent projektor, men stiller nok mer i klassen rundt HW50, enn i selskap med f.eks X500. Sammenlikning mot VW500 blir dessverre helt meningsløs.
    Til større lerret blir også lysstyrken for lav. I typiske "små hjemmekinoer", tror jeg nok også støynivået blir et issue? LED har et enorm kjølebehov, og det er ikke løst på en elegant måte i HD91 (high pitch)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er input lagget her, vet du det Gorm?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo også hvordan lysutbyttet holder seg da LED kan ha en tendens til å dette kraftig i starten for deretter å forholde seg stabilt... Mulig det er tatt hånd om her, men har vært et issue på noen tidligere LED-baserte businessvarianter.

Ellers er det jo selvsagt spennende med DLP uten regnbuer, både mht 3D der DLP normalt sett gjør det veldig bra, samt selvsagt rent generelt da DLP tross alt har en del fordeler som f.eks. høy ANSI-kontrast.

Jeg har kun sett kjapt på HD91, og bildet er absolutt noe ganske annet enn hva jeg har sett fra LED tidligere, men litt høy pitch på vifta var noe jeg la merke til relativt kjapt.

Dette med uendelig lampetid er jo egentlig ikke så vesentlig for de fleste kanskje, men holder den en stabil fargetemp er jo det noe veldig mange, selv de med moderat bruk, vil dra nytte av mht å holde kalibreringen intakt over tid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er input lagget her, vet du det Gorm?
    Det vet jeg ikke. Har ikke sett at noen har testet det enda. Burde jo være minimalt, om bildeprosessering skrus av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se om jeg kan finne det ut. Synes dette ser ut som en superspennende projektor, og forhåpentligvis kan denne type lyskilder få fart på DLP campen igjen. Synd å høre dette med vifta. Må nesten stikke ned å se på denne en dag uansett.

Er den ikke sånn passe instant on også? Nesten som å fyre opp en TV?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme Vis post
    Jeg synes det er rart at det ikke er flere kommentarer her inne på denne. AVShop selger jo denne nå. Hadde ventet meg masse prat og vurderinger, men det er jo helt stille...
    Er også nysgjerrig på denne, men tipper også at den kommer litt sent for nesten alle som har verdt interesert i og kjøpe projektor nå i år har skaffet seg en hw50 på tilbud

Om den bare nesten holder det Optoma lover så må den vel nesten kunne vurderes som en 'stor-tv' killer, hvertfall om man også kanskje kombinerer med et dagslys lerret.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For sent? Så etter HW50 skjer det ingenting? Folk slutter kjøpe projektorer nå? Ser ikke helt denne logikken. Er HW55 også for sent ute? Eller mener du bare at denne kommer til å selge dårlig i desember?

Uansett gleder jeg meg voldsomt til å se denne. Han svensken jeg refererte til tidligere hadde sett denne på ett 320 cm. lerret i ett bekmørkt rom. Det er ett digert lerret for denne projektoren. Likevel ble han svært imponert. Må finne ut hvordan den takler mitt 230 cm. lerret i ett lysmalt, men godt lyskontrollert rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post

Er den ikke sånn passe instant on også? Nesten som å fyre opp en TV?
    Absolutt ikke. Og den bruker en liten evighet på å bytte kilder, i tillegg til at meny-systemet er noe av det tregeste jeg har opplevd på evigheter. Funksjonsmessig så det imidlertid veldig greit ut, uten at jeg har fått testet om CMS-en fungerer. Det ryktes også at interpoleringen er helt ubrukelig, men det har jeg fra en kilde som vanligvis er veldig kritisk på det området. Tar derfor det med en klype salt, inntil jeg får kikket på det selv. Sortnivået er ikke akkurat noe å skryte av, men det kan man jo heller ikke forvente fra en DLP projektor

Må høre om det er mulig å få lånt den med hjem for å teste den litt, for den trenger virkelig kalibrering. Ikke lett å se potensialet i noe som er så til de gradert "off" ut av esken. Men alt burde jo ligge til rette for at denne blir bra.

PS: han svensken må være helt på bærtur? Enten det, eller så har han sett en HD91 på steroider? Jeg har sett den med full spenning på LED, på et rundt 90" lerret, i et sort rom. Det virket å passe projektoren som hånd i hanske. På 320 bredt lerret, blir det alt for lite lys.
    Sist endret av Gorm; 12-09-2013 kl 22:18

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    PS: han svensken må være helt på bærtur? Enten det, eller så har han sett en HD91 på steroider? Jeg har sett den med full spenning på LED, på et rundt 90" lerret, i et sort rom. Det virket å passe projektoren som hånd i hanske. På 320 bredt lerret, blir det alt for lite lys.
    No he isn't..or should i say, i am not. But people thinking public internet forum is for a very local and narrow audience and not read by Swedes might very well fall under that category....
    You conclusion about the performance of JVC X5/7000, VW500, Sony HW55 and Optoma can be made by sorting them by just looking at the street price of each projector. So i would like to thank you for the the added and valuable information you brought up...

Now, lets be nice to each other, ok ?

Your analyse might be very valid and true. However it doesnt offset my feelings about Optoma HD91. Should i trust your words more than my eyes ? If you read avsforum you can read the full post about the event. I was VERY clear that is was my personal preferences and i made it very clear that VW500 is a better projector. Having said that i prefered watching the movie even though it was dim (i dont remember the FtL they were having).

I will see it tomorrow again and i can report the actual numbers to you. I am opting for a JVC but TRUST me it didnt looked better to ME at saturday. Wrong calibration, faulty engineering sample ? Might very well be, i was just reporting what i saw.

Thanks.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Then you didn't se a HD91 on steroids, but compared the HD91 to an early JVC prototype, that should never have been shown in the first place? In Oslo the HD91 is mounted in a facility that also have a very nice (calibrated) X500. And believe me, the X500 is in a different league than the HD91. And mounting the HD91 on a 320 centimeter wide screen, will result in failure to meet any standards for screen brightness. It's just to dim for large screens. Unless you use a really high gain screen of course. But than you would ruin 3D performance (and overall 2D performance)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes faulty projectors is always a bad choise, that seems right. But it was my impression without knowing any details (expect the E-Shift was hardcorded to on and brought by an offical JVC rep) on the machine so i cant tell what true or not in this case.

What i am trying to say Gorm is that if you leave the standards for a moment i still prefered the HD91 no more nor less. Are you sure the Oslo one is working properly ??? Might be underpowered..
    I am sorry but i cant change my opinion of a personal preference becuase the standard is not met and THIS was the essence of my original post, take it or leave it. I do agree that it was dim, yes and thus i understand the standard. But..again..

Now let me have a second look on it tomorrow compared to Sony and a X75/55. I might have changed opinion.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'm not trying to make you change your mind. Just giving people a different angle, based on my experience with the same projectors.

Hvorfor i all verden skriver vi egentlig engelsk, når alle de andre postene dine på forumet er skrevet på svensk?

Bare så det er sagt, jeg tror det er stort potensiale i HD91, men jeg må kalibrere den først, for å kunne evaluere hvor god den egentlig er. Og kommentaren om svensker på bærtur, den kunne jeg selvsagt spart meg. Men du vet, i disse langrennstider hender det vi nordmenn tar en "Northug" ;-)

Om du sammenlikner HD91 med X55/75, så skal de ikke forundre meg om HD91 kommer bedre ut. Jeg har mange dårlige erfaringer med disse selv, og opplever at X500 er et stort skritt i riktig retning sammenliknet med mange av de eldre JVC-ene. Alt etter e-shift ble introdusert har bare vært en evig-lang nedtur etter min mening. Helt til jeg fikk se en svært potent X500. Var ikke spesielt henrykt etter å ha sett to tidligere prototyper av X500/700 på pressevisningen i Malaga
    Sist endret av Gorm; 12-10-2013 kl 01:42

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack Gorm. Det är lungt och jag respekterar ditt nerlagda arbete och tester du gjort med hembio-projektorer under flera år.

Japp, vem njuter inte av Northug Vs Hellner och Co

Återkommer imorgon med mera intryck.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra. Blir spennende å høre hva du syns. Skal de kalibreres, eller er det "out of the box performance" ?

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor i all verden skriver vi egentlig engelsk, når alle de andre postene dine på forumet er skrevet på svensk?
    LOL, ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In Oslo the HD91 is mounted in a facility that also have a very nice (calibrated) X500. And believe me, the X500 is in a different league than the HD91.
    Bare så det er sagt, jeg tror det er stort potensiale i HD91, men jeg må kalibrere den først, for å kunne evaluere hvor god den egentlig er.
    Så den første kommentaren gir vel egentlig ingen mening, i allefall foreløpig? Håper du får med deg denne hjem, eventuelt får kallibrert den som henger hos avshop. Kunne tenkt meg å sett den men føler ikke det er noe vits å se på en som ser mye dårligere ut enn potensialet tilsier.

Aero: Gidder du å lytte etter den høyfrekvente pitchen disse gutta snakker om? Kan det tenkes at det er litt varierende fra modell til modell? Akkurat det synes jeg virker litt avskrekkende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første kommentaren gir absolutt mening. Uansett hvor bra HD91 lar seg kalibrere, vil begrensningene (lysstyrke og kontrast) bidra til at den ALDRI kommer i nærheten av X500.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har fått sett nærmere på denne modellen nå? Hva er i så fall erfaringene?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hitachi TX-300 vs Epson TW700 vs Optoma HD65 vs Optoma 700X vs ?
    By jarlandre in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 03-23-2009, 20:46
  2. Optoma H57 og H77
    By ojt in forum Digitale projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 01-24-2005, 13:42
  3. Optoma H30
    By Tiger in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 03-20-2004, 21:03
  4. Optoma H76