Optoma HD91 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34

Tråd: Optoma HD91

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd å kalibrere den, men uten hell. Stabilt gråskala, men et fargerom som er helt på bærtur (lysstyrken på fargekanalene). Jeg fikk aldri farge-gjengivelsen til å virke troverdig, selv om gråskala og gamma sitter som et skudd. Sortnivået er også "greit", men det er mest pga at lysstyrken fra projektoren er latterlig lav. Projektoren fungerer derfor best på små lerret.
    Menysystemet virker også tregt (respons), og Optoma har fortsatt ikke noe særlig presisjon på kalibrerings-systemet. Kalibrerte et eksemplar for Lyd & Bilde, så test derfra er vel nært forestående.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Har prøvd å kalibrere den, men uten hell. Stabilt gråskala, men et fargerom som er helt på bærtur (lysstyrken på fargekanalene). Jeg fikk aldri farge-gjengivelsen til å virke troverdig, selv om gråskala og gamma sitter som et skudd. Sortnivået er også "greit", men det er mest pga at lysstyrken fra projektoren er latterlig lav. Projektoren fungerer derfor best på små lerret.
    Menysystemet virker også tregt (respons), og Optoma har fortsatt ikke noe særlig presisjon på kalibrerings-systemet. Kalibrerte et eksemplar for Lyd & Bilde, så test derfra er vel nært forestående.
    Det høres ikke ut som om den er så bra som folk håper på. Jeg har hørt flere steder at LED generelt har et problematisk spektrum, altså at mengden lys med forskjellige bølgelengder er svært lite lineær. Det betyr at den f.eks. kan ha mye av en type rødt, men samtidig har lite av rødt med en nærliggende bølgelende. Det er kanskje det som gir utslaget i forhold til fargene? Har du noen tidligere erfaringer med Optoma projektorer? Har vært like "dårlige" i forhold til farger eller er det LED'ene som gjør det?

Når du sier at fargegjengivelsen ikke virker troverdig, tenker du da på verdier måleinstrumentene dine gir eller hvordan bildet ser ut med det blotte øyet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er LED som utgjør problemet med tanke på kalibrering av fargerommet ja.

At fargene ikke virker troverdig, er basert på visuell vurdering. Misforstå meg rett, fargetemperaturen og gamma sikrer god detaljering, men fargegjengivelsen rimer liksom ikke helt med virkeligheten. Funker helt topp i tegnefilmer, men hudtoner og gjengivelse av natur (og andre kjente elementer) er "off". Nå er jeg kanskje litt sær på dette området, så ta det med en klype salt, og vurder gjerne selv.

Målingen er gjort basert med K10-A, basert på LED-profil fra SpectraCal
    Når man ser på det enorme DeltaE aaviket i linken, og sammenlikner med f.eks Epson TW9000/9100/9200, eller Sony HW30/50/55, der alle disse kalibrert har DeltaE innenfor et avvik under 1, så er det lett å se hvorfor fargene virker lite troverdige i film også

Optoma HD91-saturation-sweep-jpg

Jeg prøvde å korrigere CMS i projektoren, men den hadde ikke headroom nok til å korrigere. I tillegg mistet jeg alt for mye lysstyrke

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den ikke 1000 AL? Er den lyssvak i forhold til Benq W10000? Når du sier det funker topp med tegnefilmer antar jeg den også vil funke bra for gaming?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke i nærheten av lysutbyttet fra W10000. De 1000 ANSI Lumens aner jeg ikke hvor Optoma har gjemt hen. Jeg ville gjettet mer i området 500-700 ANSI Lumens

Gaming fungerer sikkert topp, men personlig ønsker jeg mye høyere lysstyrke til spill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Faen. Jeg hadde lyst til at denne skulle være bra.
    Kulern med ny PJ. Kjøper nytt lerret i stedet.

Takk for info.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er LED som utgjør problemet med tanke på kalibrering av fargerommet ja.

At fargene ikke virker troverdig, er basert på visuell vurdering. Misforstå meg rett, fargetemperaturen og gamma sikrer god detaljering, men fargegjengivelsen rimer liksom ikke helt med virkeligheten. Funker helt topp i tegnefilmer, men hudtoner og gjengivelse av natur (og andre kjente elementer) er "off". Nå er jeg kanskje litt sær på dette området, så ta det med en klype salt, og vurder gjerne selv.

Målingen er gjort basert med K10-A, basert på LED-profil fra SpectraCal
    Når man ser på det enorme DeltaE aaviket i linken, og sammenlikner med f.eks Epson TW9000/9100/9200, eller Sony HW30/50/55, der alle disse kalibrert har DeltaE innenfor et avvik under 1, så er det lett å se hvorfor fargene virker lite troverdige i film også

Optoma HD91-saturation-sweep-jpg

Jeg prøvde å korrigere CMS i projektoren, men den hadde ikke headroom nok til å korrigere. I tillegg mistet jeg alt for mye lysstyrke
    Jeg stoler mer på deg enn jeg gjør på AVForums og de gir denne 9/10 og gir den meget gode skussmål for kalibrering. De bruker også den missoppfatningen at led ser ut til at de gir mer lys enn de egentlig gjør noe som er bull når den er D65 og rec.709 kalibrert. Hva syns du om denne testen Gorm?

http://www.avforums.com/review/optom...or-review.9872

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke i nærheten av lysutbyttet fra W10000. De 1000 ANSI Lumens aner jeg ikke hvor Optoma har gjemt hen. Jeg ville gjettet mer i området 500-700 ANSI Lumens

Gaming fungerer sikkert topp, men personlig ønsker jeg mye høyere lysstyrke til spill.
    Ville vel likt mer lys uansett bruks området vel ?

Og, ok jeg har ikke fin lest, men kan ikke finne at han noe sted nevner hva slags gain han har på lerretet, så dette kan vel fint være noe helt villt noe?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Snodig, AVForums ser ut til å ha fått til korrekt lysmengde i fargekanalene uten at dette ser ut til å ha tatt kål på alt for mye lys, kan det hende du har prøvd deg på et mandagseksemplar Gorm? Utover det skriver de jo at lysutbyttet er lavt da, samt at sortnivået ikke er helt på plass, så det er tydelig at de legger stor vekt på ytelsen i 3D samt LED-lydkilden...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett det.
    Kan alltids være det var feil på enheten, eller at den rett og slett var utrolig dårlig grunnkalibrert, og ikke hadde headroom for korreksjon.
    Syns også det er merkelig at de gir 9 av 10 på en projektor med så lav grunnkontrast, og lysstyrke som kun rekker til små lerret?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo si at den samme siden gir alltid JVC projektorene toppkarakter og at de er meget lette å kalibrere...

I tillegg brukte de HD91 på et 9 fot bredt lerret (1.0 gain) som jeg syns høres alt for stort ut for denne i hverfall til 3D hvor de gir den 10/10.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er jo at samme side gir JVC X35 9/10 og Sony HW50 8/10 som er i samme prisgruppe. Denne har ingenting den kan matche X35 og HW55 på bortsett fra lampelevetid, disse anmelderne har ikke stor troverdighet spør du meg!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarpere bilde (1 chip), bedre 3D.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarpere bilde kan diskuteres, bedre 3D er riktig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Hitachi TX-300 vs Epson TW700 vs Optoma HD65 vs Optoma 700X vs ?
    By jarlandre in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 03-23-2009, 20:46
  2. Optoma H57 og H77
    By ojt in forum Digitale projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 01-24-2005, 13:42
  3. Optoma H30
    By Tiger in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 03-20-2004, 21:03
  4. Optoma H76