Lens shift og keystone - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja det er nok mulig at keystone på er mindre synlig , og "drukner" i et bilde som ikke er optimalt i utgangspunktet og kansje opp til 95% av brukerene av dvd kjører med 720 X 576 fra kompositt ,scart eller s-vhs kabel også. , men tror ikke det gjelder for 95% av projektor brukere da, det ville være trist.
    Det gjelder minst 95% av projector brukerene.

Husk på at det er kun via DVI/HDMI og VGA du kan sende ut noe annet enn native oppløsning på DVD plata.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja det er nok mulig at keystone på er mindre synlig , og "drukner" i et bilde som ikke er optimalt i utgangspunktet og kansje opp til 95% av brukerene av dvd kjører med 720 X 576 fra kompositt ,scart eller s-vhs kabel også. , men tror ikke det gjelder for 95% av projektor brukere da, det ville være trist.
    hvis "ikke optimalt" er DVD så...jo større forskjell på kildeoppløsning og projektor-oppløsning, jo mindre synlig vil keystone justering være. og det gjelder ikke bare med compositt, scart og s-video, hvis vi går ut fra en projektor med 1280x720 tilkoblet component, VGA eller DVI, vil ikke keystonejustering være mulig å se i et videobilde.(har ikke testet med resizing til native i FFDshow.) Ved f.eks. HDTV er saken en helt annen, det samme gjelder dataspill med høy oppløsning. også et standard databilde blir radikalt forverret av keystone. Keystone har nesten blitt like "bannlyst" som kompositt, det burde det ikke være. hvis kilde er kun DVD eller spillkonsoll, og det ikke er mulig å få montert vinkelrett, prøv keystone! Sannsynligvis vil man se at det tar seg bedre ut med litt keystone-justering enn trapesform på bildet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Husk på at det er kun via DVI/HDMI og VGA du kan sende ut noe annet enn native oppløsning på DVD plata.
    Dette er ikke riktig. Min NorthQ 5001 (Momitsu klone) med Sigma Design 8500 brikke skalerer opp også over componentvideo.

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min PT-AE700 i vater og bruker maks lenshift. Syns dette ble bedre enn å vinkle PJ såpass at keystone måtte brukes.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette er ikke riktig. Min NorthQ 5001 (Momitsu klone) med Sigma Design 8500 brikke skalerer opp også over componentvideo.
    Ok, det finnes noen ustandard yallaspillere, men dem regner jeg ikke med i denne sammenhengen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    linebacker skrev:
    Jeg har min PT-AE700 i vater og bruker maks lenshift. Syns dette ble bedre enn å vinkle PJ såpass at keystone måtte brukes.
    Ja det tror jeg er den rette måten å gjøre det på, for hvorfor skal man ikke benytte hele bildebrikka , når man først har betalt for den.

Når jeg er så anti bruk av digital keystone er når det gjelder for en "permanent" installasjon, der hvor projektoren skal brukes daglig.

For midlertidige visninger hjemme hos venner og kjente ol. er det ok å bruke det , da er gjerne ikke projektor plasseringen lysforholdene ol. så gode heller at man vil merke så mye til det.
    Hadde jeg hatt en permanent installasjon der man måtte bruke Digital keystone, ville jeg hele tiden sett etter feil i bildet, og hele tiden ergret meg på at ikke oppsettet er optimalt. høres kansje litt teit ut , men sånn er det.

At det skal være så stor forskjell på om man bruker digital keystone i projektoren når man mater projektoren med et 1:1 signal som er skalert opp fra dvd plata før man sender signalet til projektoren via vga eller enda bedre DVI/HDMI er jo forståelig, fordi da jobber jo skaleingene litt mot hverandre , og man får en ekstra spossisering av bilde dataene.

Arendal skrev:

Hvis du har ett lerret som er 100 cm bredt.
    Du har ett bilde som er 5 cm for stort ned i begge ender altså 10 cm totalt.
    Det vil si at for at projectoren skal kunne rette opp dette må den ta 10 % av tilgjengelig oppløsning til korrigering.
    Det vil igjen si at hvis du har en projector med 1280 X 720 oppløsning vil du få en projector med en oppløsning på 1152 X 648 og det er fremdeles mye mer enn 720 X 576.
    Nei det er ikke riktig, det du har gjort nå med de tallene er bare å krympe hele bildet og oppløsningen med 10% , nå har du en horisontal glipe på på 5 cm mellom bildet og lerret i de andre hjørnene. Når du bruker digital keystone lager du et trapes formet bilde på bilde brikka, se det gule feltet på dlp brikke bildet og får derfor en varierende oppløsning over hele bildet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal skrev:
    Ok, det finnes noen ustandard yallaspillere, men dem regner jeg ikke med i denne sammenhengen.
    Hvorfor ikke ta med Momitsu880, NorthQ 5001 DVD spillere med innebyg skalering og DVI-i utgang, når man tar med at en HTPC kan gi 1:1 signaler til projektoren. Tror det er mange på forumet som har prøvd, eller har hatt lyst på en av disse "jalla" spillerene.

Skulle heller ønske at de vanlige dvd spilleren kunne sende ut en videre spekter av utgangs signaler noe alla HTPC både på komponent, VGA, DVI/HDMI

Momitsu spilleren bruker PC komponenter i oppbyggningen og er vel nesten en HTPC som man slipper å bruke Microsoft som produsent av operativ systemet, det er ikke noe savn i værtfall.

Det man mister er jo mulighetene til å benytte de kraftigste grafikk brikkene og optimalisere bilde filtere i software dvd spilleren, pluss andre muligheter man kan gjøre på en HTPC.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke riktig, det du har gjort nå med de tallene er bare å krympe hele bildet og oppløsningen med 10% , nå har du en horisontal glipe på på 5 cm mellom bildet og lerret i de andre hjørnene. Når du bruker digital keystone lager du et trapes formet bilde på bilde brikka, se det gule feltet på dlp brikke bildet og får derfor en varierende oppløsning over hele bildet.
    På min projector så blir bildet like mye lavere som det blir smalere så det du sier stemmer ikke det heller.

Oppløsningen blir redusert tilsvarende i begge retninger.

Og som sagt mange ganger tidligere, så er bildet allerede skalert så lenge det kommer inn som 720 X 576/480 og det er det som regel.

Så selv på en matterhorn projector så blir bildet skalert horisontalt, sorry men sånn er det bare.

Så lenge bildet ikke er lagret på plata i displayets oppløsning er det ALLTID skalert ett eller annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Hvor mye" lens shift kan en forvente?

Hei,
    kjøpte en PJ-TX100 og trodde jeg kunne plassere den ved siden av sofaen og projisere bildet på lerretet rett foran sofaen (høy WAF). Endte opp med å måtte sette den på 1/4 av lerretet (midt mellom midten og kanten) og det er likevel ikke mer enn at det akkurat går (ikke helt fornøyd). Jeg har hørt at lens shift skal klare ett bilde forskjøvet (projektor i akse med kanten av bildet, bla en test i Hjemmekino nr 6 2004).

Hovedspørsmålet mitt er om andre har erfaring med plassering av lensshift projektorer og i såfall hvor langt ut en kan sette dem? Lerretet henger i taket over tv'en og nedre billedkant ca 50cm OVER projektor).

Støyen plager meg faktisk også litt (den står på et bord) og den overdøver faktisk HTPC'en min lett. Ser at andre her ikke merker støyen.

Mens jeg spør; er det noen som har gode erfaringer med rimelige DVI-kabeler på 10m og 1280x720? Den medfølgende klarer bare 800x600 mens HIFI klubbens koster 3300,-!!

/Olav

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min projector så blir bildet like mye lavere som det blir smalere så det du sier stemmer ikke det heller.
    Jeg forstod ikke helt hva du mente med det , men det ask4me2 sier der stemmer. dog ser eksempelbildet mer ut som full keystone enn 5cm.

Edit: Aaahh, jeg tror jeg skjønte det nå. Jo da er forklaringen til ask4 me2 "litt" feil, eller bildet er litt feil. det som skjer på bildebrikken er det som man ser til venstre på bildet, det til høyre er feil..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det skal være så stor forskjell på om man bruker digital keystone i projektoren når man mater projektoren med et 1:1 signal som er skalert opp fra dvd plata før man sender signalet til projektoren via vga eller enda bedre DVI/HDMI er jo forståelig, fordi da jobber jo skaleingene litt mot hverandre , og man får en ekstra spossisering av bilde dataene.
    Det er fordi det fortsatt er snakk om et skalert bilde som blir "keystonet". i et videobilde som er tatt opp i 1280x720 på en projektor med samme oppløsning, vil man miste mikrodetaljer ved keystonebruk, derfor blir det synlig. et bilde som er skalert på forhånd til 1280x720 vil ikke ha mikrodetaljer. (derfor vi vil ha HDTV fremfor skalerte bilder.)

Edit: dette er jo faktisk noe som kan vises med databilder, i motsetning til det meste annet i et projektorbilde. bildene under viser hva som faktisk skjer ved 3 graders keystone på et høyoppløst bilde, og 3 graders keystone ved et skalert bilde. som man kan se, blir artifakter mindre synlig i et skalert bilde fordi de allerede er ganske myke.
    (trykk på det nederste bildet)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: "Hvor mye" lens shift kan en forvente?

Sitat Opprinnelig postet av olavgund
    Hei,
    kjøpte en PJ-TX100 og trodde jeg kunne plassere den ved siden av sofaen og projisere bildet på lerretet rett foran sofaen (høy WAF). Endte opp med å måtte sette den på 1/4 av lerretet (midt mellom midten og kanten) og det er likevel ikke mer enn at det akkurat går (ikke helt fornøyd). Jeg har hørt at lens shift skal klare ett bilde forskjøvet (projektor i akse med kanten av bildet, bla en test i Hjemmekino nr 6 2004).

Hovedspørsmålet mitt er om andre har erfaring med plassering av lensshift projektorer og i såfall hvor langt ut en kan sette dem? Lerretet henger i taket over tv'en og nedre billedkant ca 50cm OVER projektor).

Støyen plager meg faktisk også litt (den står på et bord) og den overdøver faktisk HTPC'en min lett. Ser at andre her ikke merker støyen.

Mens jeg spør; er det noen som har gode erfaringer med rimelige DVI-kabeler på 10m og 1280x720? Den medfølgende klarer bare 800x600 mens HIFI klubbens koster 3300,-!!

/Olav
    Heisann, velkommen hit, hvorfor ikke henge den i taket? ang. DVI kabel, det er ikke kabelen som begrenser opløsningen, det er vel at du ikke får satt oppløsningen til 1280x720 uten videre i PCen? da trenger du et program som heter powerstrip.
    :arrow: http://www.entechtaiwan.com/ps.htm

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg fikk vel ikke forklart meg helt korrekt heller nei, og det at bildet også krymper i høyden stemmer selfølgelig, det jeg mente ikke stemmer med det Arendal skrev:
    Hvis du har ett lerret som er 100 cm bredt.
    Du har ett bilde som er 5 cm for stort ned i begge ender altså 10 cm totalt.
    Det vil si at for at projectoren skal kunne rette opp dette må den ta 10 % av tilgjengelig oppløsning til korrigering.
    Det vil igjen si at hvis du har en projector med 1280 X 720 oppløsning vil du få en projector med en oppløsning på 1152 X 648 og det er fremdeles mye mer enn 720 X 576.
    er at han oppgir en oppløsning som er 10% (1152 X 648) mindre både i høyde og bredde, men jeg mener at høyde reduksjonen vil være mindre enn 10%, og at man med keystone aktivert vil få en variabel oppløsning på bildet over hele det aktive bildet med mest oppløsning der brikka blir benyttes på det breieste og minst oppløsning hvor bildet er smalest. Her vil pixselene hvis du kan se dem på det projiserte bildet være større enn de pixselene som er fra det breiest utnyttede bildefeltet på brikka.

At den oppløsningen på 1152 X 648 som nok er i nærheten av den laveste oppløsningen av de man finner på bildet på brikka ved den 5cm hjørne korrigeringen er fremdeles mye større enn DVD mediets 720 x 576 stemmer, og et oppskalert dvd bilde er mer soft enn et dersom man har et ekte 1:1 kilde materiale stemmer også, men selv et oppskalert "soft" dvd bildet blir vel ikke noe bedre av å ha Digital Keystone i tillegg..

Hva skjer forresten medkontrast sortnivå og lys mengden som treffer lerretet?

Selv om det smalest utnyttede feltet på brikka har mindre avstand til lerretet, og derfor vil være noe lysere , vil jeg tro også lysmengden blir forskjellig fordi i en projektor hvor man har en lyskilde som skal gi likest mulig lysmengde til hver av pixcelene, og man med digital keystone benytter ferre pixseler i fremstillingen av bildet , vil man ikke uten videre få samme lysmengde ut på lerretet. Blir dette kompensert for på noen måte. eller er dette også neglisjerbart og ikke et tema, med henhold til riktig kontrast forhold og gråtoneskala ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den oppløsningen på 1152 X 648 som nok er i nærheten av den laveste oppløsningen av de man finner på bildet på brikka ved den 5cm hjørne korrigeringen er fremdeles mye større enn DVD mediets 720 x 576 stemmer, og et oppskalert dvd bilde er mer soft enn et dersom man har et ekte 1:1 kilde materiale stemmer også, men selv et oppskalert "soft" dvd bildet blir vel ikke noe bedre av å ha Digital Keystone i tillegg..
    Selvfølgelig blir ikke bildet bedre av å benytte keystone, man gjør det jo hvis man har behov for å korrigere for trapes, og der mener jeg man kan velge keystone fremfor trapes i mange tilfeller. Det sies ofte "ligg langt unna keystone justering", der er jeg uenig. Til filmbruk (DVD) vil et firkantet bilde med noe keystone se bedre ut enn et trapesformet.

Hva skjer forresten medkontrast sortnivå og lys mengden som treffer lerretet?

Selv om det smalest utnyttede feltet på brikka har mindre avstand til lerretet, og derfor vil være noe lysere , vil jeg tro også lysmengden blir forskjellig fordi i en projektor hvor man har en lyskilde som skal gi likest mulig lysmengde til hver av pixcelene, og man med digital keystone benytter ferre pixseler i fremstillingen av bildet , vil man ikke uten videre få samme lysmengde ut på lerretet. Blir dette kompensert for på noen måte. eller er dette også neglisjerbart og ikke et tema, med henhold til riktig kontrast forhold og gråtoneskala ?
    variasjonene er så små at det ikke er noe å tenke på. Man har allerede variasjoner i lysstyrke og kontrast over hele bildet på alle projektorer.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk en del personlige erfaringer med dette.

Jeg har en projector med native 1280 X 720 oppløsning og en DVD spiller som kan sende ut enten 1024 X 576 eller 1280 X 720 over DVI.

Med 1024 X 576 inn ser jeg ikke forskjell på bildet om jeg bruker digital keystone eller ikke.

Med 1280 X 720 er det stor forskjell på testbilder, for eksempelkap 17 på DVE, det er lite synlig på film og blir en vurderingssak hva som er verst. trapes eller noe dårligere bilde.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med dere som mener at et trapes formet bilde ikke blir noe bra og man kan være nødt til å inngå kompromiss og redusere oppløsningen for å øke filmopplevelsen, og at man i enkelte tilfeller kan benytte det.

I et fast hjemmekino oppsett, synes jeg det blir feil å gjøre seg avhengig av og rette på bildet med Digital Keystone.

Ser at du bruker bak projeksjon oppsett i hjemmekinoen din Arendal, er det i den forbindelse at du benytter keystone justering for å få "kabalen" til å gå opp minske faren for "hot spot" eller å treffe riktig på bildeflaten uten å måtte senke projektoren noen cm gjennom parketten eller noe? :wink:

Likte godt løsningene din, fin måte å utnytte rom med skråtak, man får jo en del bortstuings plass på kjøpet også for ikke å snakke om god støydemping av projektoren

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •