Hjelp til valg av projektor og lerret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av projektor og lerret!

Hei!

Er førstegangskjøper av projektor og lerret, og har selvfølgelig allerede sprengt budsjettet ved å sikle på Epson TW9100 hos avshop!

Først mine forutsetninger og behov: Har en stor lys stue med store vinduer som herligheten skal plasseres i. Det er 5 meter fra vegg til vegg i bredden lerret/projektor skal stå, og sitteplasser blir ca 4 meter fra lerretet. Jeg ser mye på både film og serier, og setter stor pris på godt bilde og sortnivå I tillegg ser jeg mye på fotball, så viktig at projektoren fungerer bra for dette også. Noe PS3 FIFA kan det også bli, men ikke det jeg vektlegger alt for mye i denne sammenheng Jeg er i utgangspunktet ikke særlig begeistret for 3D, men hvis det er sånn at man ikke ser dobbelt med dagens projektorer/briller er det jo verdt å prøve dette…til en viss grad Er TW9100 projektoren for meg? Har ikke råd til en krone mer for å si det sånn
    Skjønner at Sony er meget gode projektorer. Så en hw30 på finn til 16.000 som forsvant igjen, ville det vært et bedre kjøp? Hva med hw15 til 9.000 med 720 timer lampetid?

Når det kommer til lerret er det veldig fristende å gå for 106” rammelerret som jeg har målt opp på veggen her! Da er spørsmålet; blir det for stort fra 4 meter med tanke på oppløsning og lysstyrke?
    Og hvor mye/lite skal jeg legge i det? Ser DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65 16:9 234cm/ 106" gain 0.9 koster 5499, noe som bare er litt under det jeg hadde “håpet” å kjøpe projektor for!!! Et alternativ er hos nettdata som har noe de kaller ADEO Imager GREYVISION 106” for 3.250 med gain 1.0. Men er dette egentlig det som avshop kaller Invideo? Hvor mye bedre er Dreamscreen eller ”ekte” Adeo? Og er det kanskje viktig med lavere gain enn 1.0 i min lyse stue?
    Jeg må også si jeg blir forvirret over målene som er oppgitt hos avshop; eks så står det ADEO 220, så ser det ut som i tabellen at dette må være bredden på selve duken, mens på Invideo 220 står det spesifikt at lerretbredde er 205 (noe som ”bare” er litt over 90”).
    Hvis Adeo 220 betyr 100" så er selvfølgelig Adeo Greyvision 220 til 5.000 også et alternativ. Står ikke noe om gain på den, men er det 0.8?
    Det som er sikkert er at kvaliteten på bildet er viktigere enn de 6 tommene ekstra!!!!

Beklager alle de 100 spørsmålene, men det føles nesten som om jo mer research jeg gjør jo mer forvirra blir jeg, så får jeg ikke svar på dette gir jeg snart opp

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen personlig erfaring med TW9100, men jeg tviler ikke på at dette er god projektor til prisen, og som du begynner og innse det er ikke bare selve projektoren som koster. Men man trenger også lerret, tak-feste etc etc.

Siden du presiserer at du har lys stue med store vinduer så er nok tw9100 (spessielt til 16000) mer passende enn Sony hw30, i alle fall med tanke på lyststyrke og da hvor stort du kan gå (2400 Lumens hos Epson mot Sony sine 1300).

Lysstyrken brenner jo også fort opp, gjerne såpass heftig at før det har gått 1000 timer på lampa så er kanskje 50% av maks styrke futt borte.
    Jeg er absolutt ikke noen ekspert, men det bør tas med i beregningene, kort sagt lys stue = lyssterk projektor.

Men uansett vil du trenge store og lystette gardiner som kan trekkes foran vinduene for og virkelig få det bra til.

Lerret har jeg også selv kommet fram til er veldig veldig viktig og selv om jeg startet med 900 kroners lerret fra komplett begynner jeg virkelig og skjønne dem som f.eks kjøper dagslys lerreter til 20 000 kr ++....
    (Jeg trodde pc-gaming var en dyr hobby, jaja så feil kan man ta)

Jeg bytta så til et grått dreamscreen lerret (motorisert tab-tension, så lerretet kommer ned foran tven) og det ble en helt annen verden, hovedsaklig mindre bølger og hvite lyse scener ser ikke ut som et høyfjells snølandskap hvor snøen funkler til deg i solen.

Det skal vel egentlig hardt gjøres og finne et lerret som 'duger' iforhold til en 16 000 kroners projektor til under 5000 kr, og dette er da ofte også sett på som billige lerret :\

Angående størrelsen, med avstand på 4m så hadde jeg nesten ikke anbefalt noe under 106", jeg sitter selv litt under 3m fra et 92" lerret og jeg kunne hatt et litt større bilde uten at det hadde gjort meg noe

Jeg kan også si at det er en komplisert affære og vurdere projektor iforhold til mye annet, har verdt mang en gang jeg heller lurte på om jeg bare skulle gått for en 65"-70" tv, men jeg angrer absolutt ikke på og ha gått for projektor, det blir en helt annen opplevelse med et reflektert bilde enn med direkte et fra en skjerm bilde.

Anyhoo, det var mine to cents, du kan jo selvsagt også vurdere de litt billigere Epson projektorene men kun Tw9100 her som da har lens-shift noe som gjør at innstallasjon og oppsett av bilde blir mye mye lettere, jeg brukte vel selv kanskje en par uker på og sette opp min billige Optoma DLP projektor, mens min nye HW50 var satt opp og posisjonert på under 10 minutter :P

Anyhoo, det var mine 2 øre.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for laaaangt og fyldig svar! Jeg ser jo nå at det ikke hadde vært så dumt med dreamscreen tab-tension her også istedenfor rammelerret, det er tross alt en stue som skal brukes til andre ting i ny og ned også Er det 0.9 gain på denne som på rammeversjonen mon tro? Hvor stor forskjell er det på bølging på tab-tension og ramme? Har lest vanlige nedtrekks blir dårligere med tiden, holder tab-tension seg bra i lengden også?

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By kazzygg in forum Digitale projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 02-20-2012, 00:08
  2. Trenger hjelp til valg av projektor og lerret
    By olegodo in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 08-08-2010, 22:11
  3. Hjelp til valg av projektor og lerret
    By Deepdivr in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 06-06-2010, 16:54
  4. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By hhalstensen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 12-02-2008, 15:27
  5. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By magnus14 in forum Digitale projektorer
    Svar: 31
    Siste melding: 04-12-2007, 00:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •