Hva skal jeg gjøre med BenQ W10000 og W6500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal jeg gjøre med BenQ W10000 og W6500

Jeg er ute etter noen stalltips på hva jeg bør gjøre med mine projektorer.

Jeg har 1stk BenQ W10000 som jeg har vært veldig glad i som dessverre nylig fikk en feil og ligger nå på service (utenfor garanti/reklamasjon, da den er rundt 6år gammel). Den er blitt diagnosert med defekt på DMD Chip som i følge BenQ sin Servicepartner koster rundt 7000 å få byttet. Er den verd å få den reparert? jeg er usikker på hva en W10000 i god stand er verd i dag. Det skal også nevnes at jeg har en ny original pære til denne som jeg ikke har tatt i bruk ennå.

Hvilke projektorer er på markedet i dag som matcher denne per i dag?

Jeg kjøpte en W6500 for å bruke i sommerhalvåret, da jeg har oppsettet i primærstuen som er lys, med dårlige muligheter for lysblending. Men jeg synes ikke denne helt kan måle seg med W10000 nå i vinterhalvåret hvor lysblending ikke er noe problem.

Jeg vurdere også å selge begge de to BenQ jeg nå har og legge til en slump penger for å kjøre 1 ny til å ha min store lyse stue. Og jeg ønsker litt anbefalinger på gode kjøp i prisklassen 20-30k

Jeg har fokus på at den må være stillegående, god lysstyrke, og levere et godt bilde som overgår min tidligere bestevenn W10000 på samtlige punkter. Jeg har snust litt på Sony sin WH50/55. Det kan også nevnes at jeg en 7m avstand til veggen så jeg benytter et 109" stort grått lerret fra Adeo, som vel har en Gain 1.0

Er det noen som har noen gode forslag til meg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W10000 kan du nok bare avskrive. Om du reparerer den for 7K, så ender du antakelig opp med et solid tap når du selger den. Å koste på den 7K er også risikosport, for i neste øyeblikk kan det være fargehjulet som "tar kvelden", og da ryker du antakelig på et tilsvarende beløp.

HW50/55 er absolutt et godt valg, og dette er en solid oppgradering i forhold til W10000. Den er stillegående, og har mer enn nok lys til ditt 109" lerret (som har 0.8 gain), også i sommerhalvåret.
    Du kan også kikke på Epson TW9100. Den når HW50/55 omtrent til knærne, men er jo også mye billigere. Den har langt bedre kontrast enn din gamle W10000, men oppleves kanskje noe mindre "skarp" pga lavere fyllingsgrad (screen-door effekt)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding på posten, spørs om jeg ikke heller mot en full kalibrert HW55.

Jeg bruker for øvrig projektor som primær "tv" i hjemmet. har sony projektor godt av å bli brukt 3-5t daglig eller holder projektoren seg best i en kjeller hvor den kun blir brukt til en fil i ny og ne? Det jeg lurer på om den "slites" utover pære timene i noen grad?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i all hovedsak lampen som slites. All elektronikk "slites" selvsagt, men det er nok nærmest ubetydelig. Ny lampe, gir projektoren "nytt liv". Engine slites ikke nevneverdig, selv etter flere utslitte lamper, da panelene er laget av ikke-organisk flytende krystaller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva anbefaler du vedrørende kalibrering av HW55 ? Det er jo en del tillegg som kan velges fra AVShop.
    + for 2 ISF instillilnger, 3D, Basic vs FULL...

Primær bruk er jo 2D etter det er mørkt. Jeg vet ikke hvor godt HW55 er kalibrert i utgangspunktet, forhold til hvor det er mye å hente på kalibrering.

Hva bør jeg velge f.eks. på Prioritet? Jeg er litt sånn ja takk begge deler på det punktet

Kontroll på vinduer/utvendig lys. Jeg har i utgangspunktet dårlig kontroll, men jeg er mest interessert i at bildet skal være bra som mulig når forholdene er til rette.
    Hva gjør du forskjellig om en skriver at den har dårlig lyskontroll ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt angående kalibrering

Dårlig lyskontroll vil bety høyere gamma (lavere tallverdi). Altså mer lys i den mørke enden av gråskalaen, slik at du får med deg detaljer i skyggepartier, på tross av at rommet ikke "spiller på lag". Dette gir selvsagt dårligere bildedynamikk, enn samme projektor satt opp i et maskert rom, men man gjør det beste ut av miljøet projektoren plasseres i. I lyse rom vil man også kjøre på med noe høyere lysstyrke på fargekanalene, slik at fargene ikke oppleves "blasse" pga refleksjoner fra rommet.

Forhold som de du beskriver, er grunnen til at både ISF og THX anbefaler egne modus for dag og natt. Natt-modus vil være optimalisert for mørke kvelder, mens dag-modus vil ha fokus på høyere lysstyrke og mer lys i skyggepartier (høyere gamma). Lyse kontra mørke vegger, vil også innvirke på valg av gamma.

Prioritering på lysstyrke eller sortnivå, går gjerne i retning av valg i forhold til lysutbytte fra projektoren. Ofte vil det si at prioritering på lysstyrke kan medføre full spenning på lampen, mens prioritering på sortnivå vil helle mot eco-modus. Valg av projektor og lerrets-størrelse vil selvsagt også være førende her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kalibrerer du ved kun 1 ISF modus, legger du den mellom dag og natt eller legger du da kalibreringen opp mot natt modus? Jeg rakk å legge inn en bestilling med kun 1 ISF modus før jeg fikk/leste svaret ditt. Vil det være betydelig forskjell på dag og natt instilling. På den forrige projektoren du kalibrerte opp (W6500) tror jeg kalibrerte opp for dag/natt før dette ble et tillegg, men jeg syns det var ganske marginal forskjell på de to moduser. Vil forskjellen være større Sony HW55 forhold til BenQ modellen?

Et tilleggsspørsmål generelt angående kalibrering. Jeg har min w6500 på service og det forslår å gjøre en swap på enheten på grunn av ventetid på nye deler. Men ettersom den er kalibrert ønsker jeg heller å få den reparert, men forslaget til BenQ service var å overføre innstillingene fra min enhet til swap enheten, men kalibrering er ikke det en individuell instilling per enhet? Ellers burde vel produsentene kunne ha ferdig IFS kalibrering fra fabrikk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du sender PM angående kalibrering av HW55

Når det gjelder kalibrert W6500, så er det meningsløst å overføre innstillinger til en ny enhet. Hadde det vært mulig, ville jobben min vært enkel. Bare kalibrere en enhet, og så copy-paste. Alle enhetene er individuelt kalibrert fra fabrikk, og deretter nullstilles brukermenyen. Derfor vil også "like endringer" som gjøres i brukermenyen, få forskjellig påvirkning på to ellers like projektorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når deg gjelder reparasjon av projektor, hvilke deler er vitale forhold til kalibreringen. Er det summen av flere komponenter som utgjøre resultatet eller er det en komponent som utgjøre variasjonen i en projektor, som er årsaken til at det er variasjon fra enhet til enhet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene i en DLP-projektor går nok mer på hvor "heldig" man har vært med den optiske enheten, samt grunnkalibrering. Det som som oftest skjer når BenQ projektorer er innom service-verksted, er at software enten blir resatt, eller blir oppdatert. Da ender man som regel opp uten tidligere kalibreringer.
    Hvis det gjøres endringer i den optiske enheten, som bytte av DMD eller fargehjul, så er antakelig ikke kalibreringen verd noe likevel, og projektoren bør rekalibreres.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed fra verksted at det trolig dreier seg om å bytte hovedkort, men ikke DMD chip'en. Service verkstedet til BenQ er i alle fall greie forhold til å forsøke å bevare innstillingene på enheten ettersom det er mange som har kalibrerte enheter som sendes inn på service. Så da er det kanskje håp at justeringen i størst mulig grad bevares, gitt at mainboard bytte løser problemet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut :-)

Lignende tråder

1. Pris på BenQ w6500
    By Novulari in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 08-13-2013, 12:00
  2. Prosjektoren min til ps3 og film (BenQ W6500)
    By Sv3rr3 in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-26-2011, 07:00
  3. Benq w6500 versus Benq w1200
    By norwegian123 in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 07-07-2011, 21:04
  4. Støydempe en projektor BenQ W6500
    By Alas in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 05-18-2011, 12:50
  5. Hva kan sies om Benq w6500?