hjelp til min første pj!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til min første pj!!

har aldri eid en pj før, men sikler veldig. Jeg må ha pj hengende fra taket men maks 15 cm ned (eks pj.). dama er ikke veldig begeistret for store stygge kasser i stua,så derfor må jeg ha en som er minst mulig. har vurdert PT AE700 og syns den virker ok. pj må da tiltes ganske mye for å treffe lerret er det et problem??... og hvordan finner jeg størrelsen på lerretet??.. 2meter bredt er absolutt max og helst ikke under 170... fra pj til lerret blir det ca 4,7m..... tips tas imot med takk

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du hadde sagt totalt hva alt kunne komme på så hadde det hjulpet litt.. :wink:
    er ramme lerret mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rammelerret er det jeg vil ha og skal ha.. hadde ikke tenkt og overstige 25000 for pj.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har du jo mye å fint å velge imellom.. feks benQ7800 med Adeo Greyvision ramme lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poenget er at den må være minst mulig i antall cm.. dette blir kombi stue kino. og pj må syns absolutt minst mulig :wink:.. den skrå vinkelen pj får fra tak til lerret har det noe og si??.. ser mange har pj rett over hodet og da står jo omtrent center lise på center lerret.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at man må vinkle pj ned mot lerret har ikke voldsomt mye å si.. er nok bedre at noen med mer kunnskap enn meg tar over og hjelper deg her.. nå har i hvertfall jeg kommet med mitt tips

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker og bukker for alle tips .. har stortsett hatt stor tv,men er nå drittlei det :cry:.. og lengter etter stort bilde men ikke for stort :wink:... har også vurdert plasma men ikke under 50" og der er prisen litt vel stiv enda... er det bare og kjøpe lerret eller må jeg regne ut etter avstand og slikt og bestille etter helt egne mål????

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale BENQ 6100 eller modellen over.
    Fint bilde og veldig liten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare en ting som gjelder. Det er Panasonic PTAE700 . Bruker denne selv på 4.70M avstand på et Greyline lerret, som selges i løpemeter på AVforum . Her har jeg spent over lerret på ei plate og har 210cm x 118cm. Bruker et B-Tech feste og PJ henger vel ca 15-20cm fra taket. Lerretets øverste synlige kant begynner på ca 35cm fra taket. Ingen problem å treffe dette med litt bruk av Lens shift på AE700. Bruker Denons 1910 DVD spiller på DVI og er MEGET fornøyd med dette resultatet. Her får du altså Projektor, Lerret og DVD spiller med DVI utgang og kanskje kabler for under 20K. Tror ikke det er noen annen PJ jeg ville valgt før jeg kanskje hadde råd til en Action PJ, men det er for mye penger for for liten forbedring, kanskje :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir alt for kategorisk å anbefale AE700 uansett behov. Hvis man ikke er følsom for regnbuer vil jeg fortsatt anbefale en DLP-basert projektor framfor en LCD-basert. Grunnen er hovedsaklig skikkelig sortnivå og høy fil-rate og realismen det gir i bildet.

Har man ingen erfaring med projektorer vil jeg faktisk anbefale at man forsøker å få noen besøk til folk med ferdig oppsatte projektorer for å finne ut av hvilke preferanser man har.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje sanyo z3 som jeg tror har større "bruksområde" for lens-shift?
    Er vel foreløpig veldig få dlp projektorer i "normale" prisklasser med lens-shift... (er det noen billigere enn H77?)

Tilter du projektor i forhold til lerret blir bildet trapesformet, og du må bruke keystone for å korrigere det, hvilket du bør unngå da det forringer bildet. Med lens-shift flytter du bildet med optikken uten at det blir forringet (beholder riktig geometri).

Ellers så har optoma sin H57 35% offset, dvs at bildet flyttes ned 35% av bildehøyden i forhold til senter av linsen, og veiledende/villedende pris er ca 26k, så hvis du har max 25k på projektor kan du jo prøve å prute den ned... Men du bør først få undersøkt om du ser regnbuer på 4xdlp projektorer...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarters plassering er uproblematisk for de fleste projektorer uten justerbar lens shift. Alle projektorer har en såkalt offset (som er en fast lens shift) som på de aller fleste projiserer bildet under/over linsen (avhengig av bordplassering eller opp/ned takmontering). Tilting av projektoren skal da være unødvendig.

Det største problemet er at offset for en projektor kan være litt krøkkete å finne informasjon om. Men så vidt jeg vet er det bare eldre Panasonic-projektorer som kaster bildet BÅDE over og under linse-aksen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for den hjelpen jeg får det er topp :P .. med andre ord kan jeg nesten kjøpe en vilken som helst pj uten at det blir problemer med og treffe lerret????... topp lerret hos meg blir ca 50cm fra tak.. pga en brann mur kan jeg ikke ha bredere lerret enn ca 185, blir dette noe problem???.... står akkurat på farta for og kikke på pj nå :lol: he he blir kult.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spers
    takk for den hjelpen jeg får det er topp :P .. med andre ord kan jeg nesten kjøpe en vilken som helst pj uten at det blir problemer med og treffe lerret????... topp lerret hos meg blir ca 50cm fra tak.. pga en brann mur kan jeg ikke ha bredere lerret enn ca 185, blir dette noe problem???.... står akkurat på farta for og kikke på pj nå :lol: he he blir kult.
    Sjekk denne projeksjonskalkulatoren:
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm
    Den gir avstand og lerretstørrelser på de fleste projektorer i markedet. Den er stort sett korrekt oppdatert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •