Lyspærer, den store bløffen!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 416
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyspærer, den store bløffen!?

Ser at prosjektorer kommer med stadig bedre levetid på pærene sine.. Optoma oppgir 4 000 timer på sin H57 modell, og lover lykke og grønskefrie tresko for alle som investerer i sine modeller.

Men så sjekker jeg garantien på pærene.. Disse ligger på 300 stusselige timer.. 300 timer.. Det er nokså grovt regnet 7.5% av oppgitt levetid..

Og jeg har fremdeles til gode å møte en person med DLP/ LCD prosjektor som IKKE har måttet bytte pære det første året.

Er dette reinspikka løgn og fanteri fra leverandører eller hva? Til sammenlikning har jeg en Seléco SVP 390 som har lyst for meg i over 8 år, uten å mukke.. Grunnen til at jeg bytta til LCD var at Seléco'n har begynnt å støye noe alldeles j*vlig de siste årene, sikkert pga støv og skitt i viftene (det eneste som rører på seg der inne)

For 3 000 spenn, tipper jeg på at jeg klarer å skifte ut viftene på CRT prosjektoren min selv, i tillegg til å kjøpe en øl, en nugatti, og minst 2-3 filmer.

Jeg er sur, forbanna, og oppgitt over at dette er et område dere dere, folkens, protesterer alt for lite. Produkter som er laget for hjemmebruk skal holde! Til og med 8mm prosjektoren som jeg fikk til 8års dagen min for sånn ca. 28 år siden har FORTSATT lyspæra i behold - den funker!

(Sur, og sinna forbruker)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lyspærer, den store bløffen!?

Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Og jeg har fremdeles til gode å møte en person med DLP/ LCD prosjektor som IKKE har måttet bytte pære det første året.
    Hva er grunnen til at alle du møter har måttet bytte pære det første året?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at de fleste trenger IKKE bytte pære det første året!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg kjenner vel bare 4 st. som har en LCD / DLP prosjektor.
    Alle er takmonterte (inklusive min egen).

I samtlige tilfeller, har pæra gått på de. Fikk tips av en at pæra ikke liker at prosjektoren står i standby-modus? Kanskje dette har noe med saken å gjøre?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er uansett forventninger... Selv om man forventer at en motor skal gå problemfritt til 200.000 km så kan det hende at motoren ryker etter kun 50k km. Pærene er skjøre, slik at de kan ryke ganske fort. Eller de kan vare lengre. Men det disse forventningstallene sier, er vel at etter 3/4000 timer så er sannsynligheten for at de ryker snart så stor at man burde bytte pæren for å spare pj'en.

(Det største problemet er egentlig at disse pærene ikke akkurat er gratis :roll: (

Mvh

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    I samtlige tilfeller, har pæra gått på de. Fikk tips av en at pæra ikke liker at prosjektoren står i standby-modus? Kanskje dette har noe med saken å gjøre?
    Hvor mange timer hadde disse projektorene på telleren? Gikk pæra lenge før "skrytetimene" som leverendøren oppga?

Når det gjelder standby-modus, så ser jeg ikke helt sammenhengen mellom dette og lampelevetid. I standby-modus, hvis vi snakker om det samme, er PJ-en tilkoblet strømnettet og noen kretser er aktive. Disse "noen" er i første rekke mottakeren for fjernkontrollen og tilhørende powersypply. Selve pæra er spenningsløs i standby og skal derfor ikke påvirkes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pærene er skjøre, men ikke SÅ skjøre. Det hører jo med til historien at slike pærer også benyttes i portable projektorer som flyttes mye.

Jeg synes ikke det største problemet er levetiden. (Det er forskjell på garanti og forventet levetid...) Det største problemet er prisen! Vi snakker tross alt om en lyspære her! Selv de mest avanserte billyspærer koster 1/10 av dette. Halogenpærer for innebruk med innbygget spenningskonvertering koster nå under 50 kroner. Hvor avansert kan en prosjektorpære bli?

Jeg skjønner at de produseres i langt mindre serier, men likevel: 3000-5000 kroner for en LYSPÆRE! :evil:

Det er sikkert så sært at alle produsenter av projektorer skal ha sin egen spesiallagede pære... Hvor vanskelig ville det vært å basere seg på en mer standardisert pære? Man har jo klart dette på biler (selv om det faktisk virker som om det blir mindre standardisering igjen).

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min forige projektor levde pæra i 9 år og tro meg den ble herjet mye med.
    Den stod på bordet og ble utsatt for alt fra øl. til fallende fotball tittere. Så tro meg de pærene tåler mye juling.
    PS: ikke ta på pæra da. det skal vist ikke vere bra.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som roffe nevner så er det nok ikke-standardiserte pærer som har skylden for at prisene er så høye. Det er vel sikkert pj produsenten som bestiller opp x ant. pærer og tar det de vil for reservedelene.

Mvh

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til de er så dyre er gassen som brukes i pærene. Denne er veldig dyr å fremstille. Glødelamper koster en slikk og ingenting i forhold til.
    Men skulle vi brukt glødelamper kunne en bare glemt de små nette enhetene vi har nå, her måtte en ha satt på store kjølegreier for å holde tempen nede, da en glødelampe har en forferdelig lav effektivitet.

K

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har hatt 2 prosjektører, begge har holdt i minst 1 år uten problem. Og den ene har snart 2 år på baken (Sony HS-10).

Uansett, kjøpte 1 reservepære både til HS-10'ern og HS-20'ern (samma pære-typen, men greit å ha en til hver..

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Grunnen til de er så dyre er gassen som brukes i pærene. Denne er veldig dyr å fremstille. Glødelamper koster en slikk og ingenting i forhold til.
    Det hadde nok vært mye billigere hvis de kunne blitt enige om en standard pære. Tror heller ikke at gassen er så sinnsykt dyr, det er nok det at de blir produsert å så små kvanta som er problemet.

På bilfronten så kostet xenon gassutladningspærene (type D2S) for ikke lenge siden 2-4000 kr. Da var det også få og som regel dyre biler som hadde slike pærer. Prisen er nok fortsatt høy hos noen merkeforhandlere, men ettersom dette er en standard pære som blir brukt i flere og flere biler har også bilrekvisitaforretninger begynt å føre disse til priser ned i 700 kr.

Prisene varierer mye fra land til land også. Til min Z2 så koster pæra 3650. I Japan er prisen litt over 1500 kr...

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pære

Sånn av ren nysgjerrighet, hva koster en pære til SP 4805?
    Siden jeg nettopp har kjøpt en sånn, burde jeg nesten ha sjekket det vel...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectre: Visste ikke at xenonpærene var SÅ dyre. Men selv her er spesialpærer til spesialbiler altså nede i under 1000 kroner nå.

Det er ingen som får meg til å tro at kravene til en projektorpære er SÅ mye strengere enn for billys. Bare tenk på vibrasjonene en bilpære utsettes for og hvor mye lys en slik pære må gi for å lyse opp veien 100 meter framover...

Så fortsatt vil jeg hevde at det er mangelen på standardisering som gjør det så dyrt. På en tilfeldig nettbutikk jeg sjekket har de 5 projektormerker som sprer seg over totalt 22 ulike modeller. Samme butikk tilbyr 21 ULIKE pærer! Det er altså ingen åpenbar standardisering, selv innenfor samme merke! :evil:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En xenon pære til bil har en lysstyrke fra pæra på 3200 lumen, effektforbruket er forøvrig 35W (brukbar effektivitet med andre ord). Nå vet jeg ikke helt hva slags lysmengde en prosjektorpære gir ut fra pæra, men tror ikke en vanlig projektor (med ~800 lumen ut) har krafigere pære enn dette. Noen som vet ca hvor mye tap det er gjennom optikken/paneler?
    Projektorpærene stiller vel kanskje kanskje høyere krav til renhet/jevnhet når det gjelder fargetemp og lysspredning også?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med trådstarter. Levetiden til en pære er i ferd med å bli likt som "skrytewatt" Å påstå at en pære varer i 4000 timer, mens de garanterer kun 300 er mildt sagt villedene. Da får dem heller skrive at pæren har en garantert levetid på 300 timer, men kan vare i opp til 4000.

Man kan ikke reklamere for en ting som etter stor sannsynlighet ikke vil bli innfridd. Det kalles villedene reklame.

Det at Philips har en finger med i spillet på ca 90% av alle pærer som blir laget til projektor er nok med på å holde prisene oppe.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har LCD projektor..... pæra er like fin, og projektoren er over 1 år gammel nå... har kjørt hver dag uten noen problemer.....

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit at dette har mye med forventinger å gjøre. Problemet mitt er at pæren til min prosjektor gikk etter ca 380 timer, mot "lovet" 2000 timer. Det er nå gått ca 9 mnd siden jeg kjøpte prosjektoren. Når denne nå har gått må jeg betale ca kr 3.500 for ny pære. Min prosjektor er behandlet veldig godt. Den har hengt i fred i taket i et godt ventilert rom og støvfileret er rengjort etter spec. I denne sammenheng synes jeg at denne driftsutgiften er uventet høy. Dette er en kostnad som ikke kommer godt nok frem på kjøpstidspunktet og var en av årsakene til at jeg ventet ganske lenge med å kjøpe prosjektor.
    Jeg har også brukt prosjektorer på jobben, gamle Ask prosjektorer. Pæren har ikke gått på noen av de og de er brukt tøft!
    Driftsutgifter må man regne med, men dette synes jeg blir for dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Det er greit at dette har mye med forventinger å gjøre. Problemet mitt er at pæren til min prosjektor gikk etter ca 380 timer, mot "lovet" 2000 timer. Det er nå gått ca 9 mnd siden jeg kjøpte prosjektoren. Når denne nå har gått må jeg betale ca kr 3.500 for ny pære. Min prosjektor er behandlet veldig godt. Den har hengt i fred i taket i et godt ventilert rom og støvfileret er rengjort etter spec. I denne sammenheng synes jeg at denne driftsutgiften er uventet høy. Dette er en kostnad som ikke kommer godt nok frem på kjøpstidspunktet og var en av årsakene til at jeg ventet ganske lenge med å kjøpe prosjektor.
    Jeg har også brukt prosjektorer på jobben, gamle Ask prosjektorer. Pæren har ikke gått på noen av de og de er brukt tøft!
    Driftsutgifter må man regne med, men dette synes jeg blir for dyrt.
    Er det et gulv i etasjen over projektor?
    Hadde noen pærer som var i en armatur i taket, de gikk hele tiden, ble fortalt at det var pga vibrasjoner når personer går på gulvet over armaturen, det er jo mulig at det samme skjer med en projektor i et tak me dgulv over...... :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har reklamert på en prosjektor pære?
    En garanti og reklamasjonstid er to forskjellige ting. At de garanterer for 300 timer er en ekstra service de yter. Forbrukerkjøpsloven har en reklamasjontid på opp til 2 år og kanskje 5 år på ting som pj.
    En vare som skal vare i 2000 timer, men ryker etter 500 timer vil ha en mangel. (forutsatt at det ikke er din feil at den ryker)
    Spennende å høre hvilke svar folk har fått som har prøvd å krangle litt.
    Alek

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •