Lyspærer, den store bløffen!? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 416
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    OK, da missforsto jeg litt.
    Men blir ikke uansett serviceverkstedet til importøren første "kontaktpunkt"?
    Det vet jeg desverre litt lite om, har vært "velsignet" mot denne problemstillingen frem til nå ihvertfall. Vet ikke hvem som er serviceverkstedet for Pana her nede, men dersom jeg får problemer med en PJ kjøpt hos evt. AVshop er det jo utsalgsstedet jeg tar kontakt med først. Ikke sant :wink: :? :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    OK, da missforsto jeg litt.
    Men blir ikke uansett serviceverkstedet til importøren første "kontaktpunkt"?
    Ja, og man skal i utgangspunktet kun ha kontakt med selger. Selger tar kontakt med neste ledd osv....

Problemet man lett kan støte på er som nevnt tidligere selgere som er klar til å gjøre en del av "kampen" for så å sende kunden videre i hierakiet.

Kunden skal ha kontakt med selger/salgssted og ikke henvises videre til verksted, importør eller produsent med mindre kunden ønsker det selv.

Ellers kan det i noen tilfeller også virke heldig å ha kontakt med neste ledd.
    Har hørt om folk som møtte "kampen" i butikken, men da de senere har tatt kontakt med verskted/importør eller annen innstans så har det leddet ordnet opp på en ryddig og grei måte.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Forhandler har det hele og fulle ansvar overfor sin kunde. Følger ikke forhandlerens leverandører opp forpliktelser ihht norsk lov, må forhandleren rydde opp.

Når det gjelder pærer, er dette en diskusjon som har pågått i åresvis. Her er det, frem til vi ser en rettsak som sier noe annet, slik at pæren er å anse som en forbruksvare som har varighet i forhold til bruksmønster.

Dette gjør projektoren til en vare som har en viss grad av usikkerhet knyttet til brukskostnad, da f.eks. et strømbrudd kan føre til redusert levetid på pæren. Her er er min mening at ALLE bør benytte UPS for å redusere denne risikoen, en investering på 750 kroner. Uansett er pærens omfintlighet en svakhet i dagens projektorer...

AVshop og øvrige forhandlere ønsker nok å kunne tilby sine kunder nye pærer hvis de ryker tidlig i den normale levetiden, men pr. dato er det retningslinjene produsenten legger opp til som følges.

Forbrukerrådet står jo som kjent på forbrukers side, så uttalelser fra denne instans må en ta med en god klype salt. Det en kan benytte forbrukerrådet til, er selvsagt å kjøre rettsak på en "pære"-sak. Her vil det være naturlig for forbrukerråd/forbruker å benytte seg av retten til "springende regress" og gå på produsenten det gjelder...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat tatt eksamen i Markedsføringsledelse, og filosofien fra forhandlere på dette området er ikke akkurat hva terminologien kaller kundeorientert...

Et tema i faget var at det er fem ganger så lønnsomt å beholde en kunde enn å skaffe en ny... Verdt å tenke på for de som driver med dette her. I tillegg er påvirkning fra familie og venner en meget viktig faktor når det gjelder kjøp, så det kunne kanskje vært en ide å sende noen på skolebenken igjen, for å plukke opp et par tips.

Dette er ikke rettet mot noen spesifikke, men bransjen generelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joda, er selvsagt alltid markedsrettet å gjøre kunden til lags. Imidlertid er dette en såpass vesentlig kostnad for produsent, som de i tillegg ikke har kontroll over, da pæren jo kan "misbrukes" ved at en f.eks. ikke lar projektoren kjøle seg ned, ikke renser filteret tilstrekkelig osv., og dermed forstyrres nok balansen noe mhp kostnad og ønske om å gjøre forbrukeren fornøyd.

Jeg tror i utgangspunktet den største årsaken til dette problemet har å gjøre med at det dessverre finnes aaaaalt for å produsenter av pærer. Philips har en regjerende markedsandel, og benytter (utnytter) sin makt ved å ikke foreta seg noe ombytte ved tidlig "avgåtte" pærer.

Uansett, AVshop hadde selvsagt gjerne ønsket å være kundevennlig og dermed tilby gratis pærer til alle sine kunder. Med de marginer som nå er på projektorer lar dette seg dessverre ikke gjøre i praksis uten i så fall tape store penger, men eksempelvis AVshop bidrar iallfall på sitt vis ved å prise pærene lavest mulig og samtidig gi kunder av AVshop 10% rabatt på allerede lave priser ved kjøp av ny pære. Mao tjener AVshop null og niks, har har i mange tilfeller direkte tap på salg av pærer. Det er iallfall en tilsiktet service overfor kunden, da med det utgangspunkt en for øyeblikket har; at produsent/leverandør ikke erstatter pæren bakover i systemet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, ser at jeg feilformulerte meg litt. Mente ikke nødvendigvis forhandler, men vel så mye produsent. Men igjen, sprer ryktet seg om at f.eks AVShop har den suverent beste servicen på alle områder, vil dette være noe av den beste markedsføringen som fins, og føre til inntjening på lang sikt

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kjører Hembioconsult med et års garanti på lampe, eller 750 timer. Null døde piksler garanti også. Et godt salgsargument for mange. Jeg ville hvertfall tatt hensyn til det, skulle jeg kjøpt i dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det var en god service det... 1 år er 6 mnd mer enn produsent tilbyr, mens 750 timer er 450 timer mer enn den jevne produsent kan tilby...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Forbrukerrådet står jo som kjent på forbrukers side, så uttalelser fra denne instans må en ta med en god klype salt. Det en kan benytte forbrukerrådet til, er selvsagt å kjøre rettsak på en "pære"-sak. Her vil det være naturlig for forbrukerråd/forbruker å benytte seg av retten til "springende regress" og gå på produsenten det gjelder...
    forbrukerloven står vel også på forbrukerenes side og det er vel rådets oppgave å hjelpe forbrukere til å tolke loven riktig. derfor skjønner jeg ikke helt at dette må taes med en stor klype salt?

om benq/toshiba/sony sentralt ber deg som kunde stikke pærereklamasjonen din opp i toern, så er det allikevel et faktum at ALT som selges i norge er dekket av forbrukerlovens garantier.
    om produsentene synes dette er urettferdig og taper penger på det hjelper ingenting.

så hvis det i en rettsak skulle bli skapt presedens på at et produkt som i annonsen har oppgitt en levetid på 3000 timer (ikke "inntil 3000", eller "har du griseflaks så varer den i 3000 timer") skal kompenseres i en eller annen form hvis det ryker lenge før, så har alle plikt til å følge dette.

om avshop, eller komplett eller hvem det nå måtte være, taper penger på det er uinterressant for forbrukeren. de får ta den kampen mot importøren/produsenten av produktet.

om pæra på min benq ryker etter 150 timer så kommer ihvertfall jeg til å ta det så langt jeg kan, uansett om det stedet jeg kjøpte fra har dårlige marginer eller ikke.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er vel ikke om forhandler har lyst til å dele ut gratis pærer til alle eller ikke. Poenget er om forhandler, som det blir nevnt flere ganger, er villig til å "ta opp kampen" mot produsent. Dette i seg selv kan være noe betryggende/avgjørende når en skal kjøpe projektor, enn om en vet at forhandler gir f... når kunden har problemer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vet ikke om det er noe poeng og komme med videre innsigelser her, men synes vel du kanskje er litt ensporet her, EivindLunde. Er heller ingen som har startet noen krangel her, og ingen ber vel noen "stikke reklamasjonen opp i toern". Fint om du forholder deg en god porsjon mer seriøs enn dette.

Uansett, poenget mitt er selvsagt ikke at du skal måtte ta hensyn til forhandlerens marginer, det er ikke ditt problem. Poenget er at marginene er trukket inn som en faktor i forhold til å tilby en service og dekning overfor sluttkunde som overgår de betingelser en har bakover. For å tilby en slik service, en forhandleren nødt til å ha dekning for dette.

Videre er ikke min kommentar et forsvar av produsentenes politikk, men kun ment som en kommentar til informasjon.

Når jeg sier forbrukerrådet snakker forbrukers sak, og ofte møter veggen når det kommer til stykket, er det ingenting jeg tar ut av løse luften. Forbrukerrådets oppgave er selvsagt å være relativt moderate, for å slippe å ta opp "kampen" på hver eneste sak som måtte dukke opp. Det er imidlertid en kjennsgjerning av forbrukerrådet tenderer til å overdrive forbrukerens faktiske rettigheter, og dermed i mange tilfeller drar forbrukere inn i rettsaker som ender opp med tap for forbrukers/forbrukerråds vedkommende.

UANSETT, vi får håpe på at en finner frem til:

1. rimeligere produksjonsprosesser for pærer, slik at utskiftingen blir mindre kostbar
    2. produsenten (les: pæreprodusenten) garanterer for et høyere antall timer
    3. selve pæren blir mer tolerant for "misbruk" og ustabilitet
    4. folk kjøper seg UPS og generelt behandler sine projektorer så forsiktig som mulig (selv om pærer jo har vist seg å ryke tidlig selv om folk har vært forsikte med de, selvsagt)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg bakoversveis når jeg ser lampegarantien Hembioconsult har på Hitaci PJ-TX100, "Lampgaranti: 1 år alt. 2 000 timmar max brinntid."

Dette er et bra eksempel som flere forhandlere godt kan følge opp... Det er en kundemagnet uten like.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta en lommelykt kjøpt på Clas Ohlson til 20 kr.

Ryker pæren så må du kanskje betale 10 kr for ny. Dette er 50% av kjøpsverdi. Likevell så vil alle akseptere at det er en slitasjdel.

Selvsagt blir det likt søkt å sammenligne, men en pære er en slitasjedel. At den koster så mye å kjøpe ny mener jeg at kunden må legge inn en del kostnader i drift og vurdere muligheten for at den går tidligere.

Mitt forslag er at nettbutikker som AVShop oppgir forventet levetid f.eks som 500- 6000 timer avhengig av driftsforhold og tilfeldigheter.

Enten det så kan de ta 1000 kr ekstra for utvidet garanti. Så får hver enkelt vurdere om de tar sjansen. Folk kjøper jo forsikring på alt mulig annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå for 3 minutter siden gikk pæra på min flunkende nye Z3, som jeg tipper har gått et sted mellom 50-100 så jeg vet i hvertfall om en som skal reklamere på mandag morgen :evil: Dette bør løse seg meget enkelt og raskt håper jeg uten noe større diskusjoner.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch
    Nå for 3 minutter siden gikk pæra på min flunkende nye Z3, som jeg tipper har gått et sted mellom 50-100 så jeg vet i hvertfall om en som skal reklamere på mandag morgen :evil: Dette bør løse seg meget enkelt og raskt håper jeg uten noe større diskusjoner.
    Kondolerer!

Hvor har du kjøpt den? Stakkars den forhandleren

Edit: Du har vel fortsatt garantier på den, så det bør løse seg ganske enkelt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipch jobber vel i bransjen. Han fikk jo denne til innkjøpspris :-) (hvis jeg husker rett)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    La oss ta en lommelykt kjøpt på Clas Ohlson til 20 kr.

Ryker pæren så må du kanskje betale 10 kr for ny. Dette er 50% av kjøpsverdi. Likevell så vil alle akseptere at det er en slitasjdel.

Selvsagt blir det likt søkt å sammenligne, men en pære er en slitasjedel. At den koster så mye å kjøpe ny mener jeg at kunden må legge inn en del kostnader i drift og vurdere muligheten for at den går tidligere.
    Vel, jeg må ærlig innrømme at min lokale Clas Ohlson meget sannsynlig hadde byttet pæren eller gitt meg en ny lykt.
    Gitt at lykten var brukt normalt og pæren røk før første sett med batterier var oppbrukt.
    Dette er jeg sikker på fordi jeg oppfatter Clas Ohlson som en seriøs bedrift som setter kunden i høysete og sjelden påklager reklamasjoner mot kunde som i utgangspunktet virker å være en grei reklamasjonssak.
    Er det ikke en slik oppfattelse enhver butikk ønsker at vi kunder skal ha av dem som butikk.

Dog igjen vender vi tilbake til bevisspørsmålet igjen.
    Likevel ønsker jeg å tro at personer som har lagt godt over 10k og enda mere penger på bordet behandler tingene med forsiktighet og har lest bruksanvisningen.

Samtidig har vi disse pærene i bedriftsprojektorer som har blitt bært rundt omkring og brukt av mange forskjellige personer på forskjellige måter. Folk med og uten opplæring. Likevel tikker og går pære til de mange tusener. Hvilke solide konstruksjoner er det de pærene ligger bak, og hvorfor skal det være så veldig stor usikkerhet rundt flere pærer av samme type?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, AVshop hadde selvsagt gjerne ønsket å være kundevennlig og dermed tilby gratis pærer til alle sine kunder. Med de marginer som nå er på projektorer lar dette seg dessverre ikke gjøre i praksis uten i så fall tape store penger, men eksempelvis AVshop bidrar iallfall på sitt vis ved å prise pærene lavest mulig og samtidig gi kunder av AVshop 10% rabatt på allerede lave priser ved kjøp av ny pære. Mao tjener AVshop null og niks, har har i mange tilfeller direkte tap på salg av pærer. Det er iallfall en tilsiktet service overfor kunden, da med det utgangspunkt en for øyeblikket har; at produsent/leverandør ikke erstatter pæren bakover i systemet.
    Tror du misforstår litt også, lygren. Min tanke går mere på at rundt om i Norges land er det mange salgssteder/selgere som praktiserer dagens la meg kalle det regelverk forskjellig. Noen salgssteder har en god dialog med importør/produsent mens andre har ditto dårlig.

Det vil alltid være lettere for salgsstedet å ordne opp på en ryddig og grei måte ovenfor kunden dersom dette forholdet er "i orden" og fungerer som det skal.

Har aldri "krevd" av eks AVShop skal betale gildet for en pære som ryker, dette er en importør/produsent-sak.

Skjønner du poenget mitt? :? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pekman skrev:
    Klipch jobber vel i bransjen. Han fikk jo denne til innkjøpspris (hvis jeg husker rett)
    Neida, jeg jobber ikke i bransjen. Men jeg har et par kompiser som gjør det.

Det skal ikke være noe problem å få en ny pære når den har gått et sted mellom 50-100 timer og bare er en drøy mnd gammel.

Det var uansett jævlig irriterende når jeg hadde planlagt og se et par filmer en lørdagskveld. Jeg er uansett glad for at den røyk før selve filmen startet, jeg kikket bare på en trailer. Det hadde vært mega irriterende og kommet halvveis i en film og så plutselig blir det svart med et kjempesmell, for det smalt noe jævlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er noe poeng og komme med videre innsigelser her, men synes vel du kanskje er litt ensporet her, EivindLunde. Er heller ingen som har startet noen krangel her, og ingen ber vel noen "stikke reklamasjonen opp i toern". Fint om du forholder deg en god porsjon mer seriøs enn dette.
    det å be folk "stikke ting opp i toern" er et helt vanlig uttrykk for å be folk ryke og reise, og det er jo det mange gjør når det gjelder pæregaranti?

jeg starter heller ingen krangel, men jeg oppfattet innlegget ditt som at du gjerne ville gitt garanti på pærer hadde det ikke vært for at du taper penger på det.
    og mitt poeng er at om du, eller en hvilkensomhelst annen forhandler, taper penger på å erstatte pærer er uinterressant sålenge forbrukerloven står på kjøpers side.
    hvis den gjør det da, det er jo det vi prøver å komme fram til her på denne tråden.

kansje er jeg ensporet, men hvis noe som produsenten sier skal vare i rundt 3000 timer ryker etter 10% av den tiden, så er jeg mer interressert i å kjempe for mine rettigheter som forbruker enn å høre på produsentens forklaringer på hvorfor levetiden ikke er i nærheten av hva de reklamerer med.

så får eet ta opp spørsmålet om pærens levetid med benq, som igjen får gå løs på phillips og sørge for at det er samsvar.
    disse pærene selges neppe for selvkost og noen har derfor økonomisk interresse av at levetiden blåses opp, er jeg redd.

Side 9 av 21 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •