Lyspærer, den store bløffen!? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    helt enig i at man burde betale 1/6 av prisen på ny pære i en sånn situasjon. dette vil jo være en meget bra deal for produsentene også, siden jeg har på følelsen at en ny pære ikke koster 3500,- å produsere... :roll:

men jeg har ikke så lyst til å ligge lavt i terrenget hvis pæra på min 6100 går etter f.eks 200 timer.
    uansett om det skulle være urettferdig overfor produsentene så reklamerer de villig vekk med levetider som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. de hadde garantert solgt MYE mindre hvis folk hadde vært klar over driftskostnadene ved en levetid på f.eks 500 timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper
    b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

§ 16. Mangel
    Tingen har en mangel dersom
    a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler
    Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
    b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
    c) kreve prisavslag etter § 31
    d) kreve heving etter § 32

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
    Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

§ 31. Prisavslag
    Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

§ 32. Heving
    I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Som en ser, er det flere hindre her. Først må en påvise en mangel. Hvis pæren ryker etter 500 timer, men f.eks senere enn 6 mnd, vil garantien være ut (for min projektor). Jeg må derfor hevde at pæren skal vare lenger enn 500 timer og at jeg ikke har brukt projektoren feil (f.eks trukket ut strømledningen uten at pæren har fått kjølt seg ned. Kan bli påstand mot påstand, men OK).

Det vanskelige blir å hevde at kostnaden ikke blir urimelig for selger. Hvis en pære koster kr 4000, kan en påstå at dette blir urimelig for selger, men det får retten bestemme. En kan vel komme til et kompromiss, dvs et passende prisavslag.

Det er ikke enkelt, men allikevel ingen umulighet. Jeg tror det enkleste er å sette seg inn i loven og å legge dette frem for selger på en saklig måte. Det er ofte at de gir etter og iallefall kommer med et prisavslag, evt at du kan få rabatt på en ny pære. Dette har jeg erfart på blant annet bilkjøp.

Til slutt noe positivt om El Kjøp og El Price. Nei, disse kjedene har ikke peiling på Hi Fi utstyr, men på en annen side er det lettere å reklamere her. Jeg kjøpte en støvsuger på El Price for 1,5 år siden, der motoren røk for 1 mnd siden. Ble forbannet siden garantien var 1 år. Hadde tenkt å slenge kjøpsloven i bordet, men jeg bare leverte inn støvsugeren og de fikset denne uten kostnader og spørsmål. Mindre bedrifter ville nok stått hardere på krava, ettersom de ikke har egne avdelinger for reklamasjon.

Gleder meg til å høre om den første reklamasjonssaken for projektorpærer. Kan brukes som presedens for senere saker

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F: Fra 2002 kom det helt nye bestemmelser om garanti. Hvis du leser den, vil du se at garantien ikke begrenser reklamasjonsretten eller andre forbrukerrettigheter. At du har fått garantier som går ut på dato etter 6 mnd begrenser ikke reklamasjonsretten, som varer i MINST 2 år. Det er også uttalt at for en del gjenstander kan reklamasjonsfristen vare i 5 år (gjelder biler, TVer etc).

Når det gjelder §29 og dette med urimelige kostnader i forbindelse med omlevering, så knytter ikke de seg til verdien av produktet i seg selv. Denne loven gjelder også for f.eks. biler som koster MYE mer enn en projektorpære.
    Urimelige kostnader kan knyttes til ting som at en vare har gått ut av produksjon og at det vil koste svært mye å få laget en ny. Da kan man komme til andre ordninger (f.eks. heving av kjøpet).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Jeg vet at garantitiden ikke overstyrer 2/5 års reklamasjonsfrist (klippet ikke ut alt fra loven, da utrdraget mitt var langt nok). Grunnen til at garantitid settes kortere enn kjøpsloven, er at etter garantitiden MÅ en klage med loven i hånd. I garantitiden trenger en sjelden å "heve" stemmen i butikken, ettersom det er leverandøren som dekker kostnaden (med noen unntak: les tråd om Hitachi TX100. Stakkars fyr !)

Alt koker vel ned til om hvor lenge en pære er ment til å vare. Jeg tror at dersom noen får prøvd dette i retten og vinner, vil produsentene endre salgskontraktene/bruksanvisningen til å si at pærene ikke forventes å vare mer enn 500-1000 timer. Dette fordrer at mange pærer faktisk ryker etter 500 timer.

Jeg tror også at dette vil løse seg selv ettersom det blir mer og mer normalt å kjøpe projektorer til hjemmekinobruk. Tidligere var markedet så å si bare rettet mot bedrifter, og her får projektorene kjørt seg (sekretærene på min tidligere jobb behandlet projektorene som kasteballer).

Prisene på pærene vil vel også falle etterhvert, og jeg tror dette vil løse seg selv. Mulig jeg tar feil !

Et vanskelig spørsmål er igjen: Hvordan skal du klare å bevise at pæren ikke har røket pga feil bruk (bl.a at en ikke har korrekt nedkjøling, samt ikke har utsatt projektoren for støt/fall) ??

Tilsvarende sak: Garasjeportåpnere inneholder fin elektronikk. Min røk etter kun 1 år, men det viste seg at dette skyldtes at jeg hadde mistet denne mange ganger i bakken + slengte den fra meg i en skål i huset. Jeg gadd ikke å prøve meg angang. Kostet meg kr 700 for 1 stk ny (galskap) ! :evil:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Tilsvarende sak: Garasjeportåpnere inneholder fin elektronikk. Min røk etter kun 1 år, men det viste seg at dette skyldtes at jeg hadde mistet denne mange ganger i bakken + slengte den fra meg i en skål i huset. Jeg gadd ikke å prøve meg angang. Kostet meg kr 700 for 1 stk ny (galskap) ! :evil:
    Dette er forventet bruk, og det skal produktet tåle. Jeg hadde en tilsvarende sak med en Sony fjernkontroll. De prøvde seg først i butikken med at dette var en slitedel som de maks gav 3 måneders garanti på. Men etter å ha kjørt på med kjøpsloven, så tilbød de meg å reparere den. Ny ville kostet 1200 kroner. Reparasjonen var gratis. Lønner seg å stå på.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vanskelig spørsmål er igjen: Hvordan skal du klare å bevise at pæren ikke har røket pga feil bruk (bl.a at en ikke har korrekt nedkjøling, samt ikke har utsatt projektoren for støt/fall) ??
    Der er pæren ganske spesiell, ved at det ikke er mulig å se på en pære hva som har forårsaket feilen. Med mindre den faktisk eksploderer, da er produsent uansett ansvarlig, for en pære skal ikke eksplodere innenfor forventet levetid. men er det ikke slik at det er produsenten som må bevise at det har vært dårlig behandlet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare gni det inn Roffe ! Til meg sa de at garasjeåpnerne skulle være i bilen permanent. Jeg skulle ha en festet på veggen i huset. Ergo var det (i følge dem) min feil at garasjeåpnerne gikk i stykker.

Men, jeg burde kanskje stått litt mer på krava. Kanskje jeg er for snill ? :shock:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk kranglet til meg en ny stereovideo på Elkjøp etter at min 4,5 år gamle video ikke var blitt tilfredstillende reparert for 3 gang.

Jepp du er for snill!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper kansje å komme i "ny kjøper av projektor" modus først , med fråden rundt munnen kommer man kansje lenger når man skal klage på feil, eller stå på krava angående garanti. :wink:

Problemet jeg mistenker mange ganger er at man ikke snakker med riktig person i butikken, en nyansatt er kansje litt for forsiktig og ikke helt vet hva han skal gjøre i mange sammenhenger, og lettere aviser en klage for ikke å love for mye og er redd for å få på pukkelen av butikk ledelsen.

En dreven butikk ansatt vet kansje mer om regelværket, butikkens politikk i reklamasjon og garanti saker, er mer fri til å ta selvstendige avgørelser og vet at en fornøyd kunde gir en bedre reklame og mulighet for mer salg i det lange løp.

I disse internett tider vil jo ofte informasjon om seriøse og useriøse forhandlere kunne spre seg meget raskt blandt store deler av kunde kretsen og man får skillt ut de råttene eggene ....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble oppringt etter min henvendelse til Forbrukerrådet (jfr innlegg over), og hadde en lengre samtale med en jurist der idag. Kort sagt bekrefter han det synet Roffe og jeg har gitt uttrykk for på denne tråden.

Jeg vil oppsummere samtalen slik:

1. Reklamasjonsfristen tar utgangspunkt i den minimum levetid som er opplyst/tilgjengelig i reklame/specs mv. FØR et evt kjøp. Evt avvik mellom dette og opplysninger som gis etter et kjøp (f.eks i brukermanualer mv) kan ikke begrense denne reklamasjonsfristen.

2. Produsentene kan i sin markedsføring angi en kortere levetid for en lampe enn det som er normalt idag (2000-5000 timer). De har imidlertid IKKE anledning til å antyde en lavere levetid enn hverken den relle tekniske gjennomsnittlige levetiden på egne lamper, ELLER lavere enn gjennomsnittet på konkurrentenes lamper. Levetiden skal mao ikke settes lavere enn det den generelle tekniske standarden på markedet tilsier (F.eks kan ikke Nokia si at reklamasjonretten på deres mobiltelefoner skal være relativt kort fordi de lager dårligere telefoner enn konkurrentene). Feilstatistikken på den andre tråden kan derfor vise seg å bli meget verdifull. Bruk den!

3. Reklamasjonsfristen for pj-lamper er minimun 2 år, men kan gjelde i opp til 5 år hvis bruken i denne perioden ikke overstiger antydet min. levetid.

4. Reklamasjonsretten på lampen bortfaller som regel når brukstiden overstiger antydet min. levetid, eller alder overstiger 5 år (det som inntreffer først).

5. Hvis lampen ryker før antydet min. levetid er oppnådd, eller før det er gått 2 (5) år - avhengig av hva som inntreffer først - har kunden krav på ny lampe, eller et forholdsmessig avslag (f.eks 70% avslag hvis lampen har vært i bruk i 30% av antydet levetid).

6. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor grensen går, så dette må løses fra sak til sak. Ryker lampen etter 500 timer av en antydning på 2000 det første året, er det imidlertid neppe tvil om at man her en god sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey-hey ! Godt jobbet Jodan. Håper at første som rammes av "lampesyken" tar kontakt med deg og får navnet på han juristen. Dette lover godt for oss projektoreiere !

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanx! Han heter Pål Aksnes, og jobber i region Hamar/Romerike. Han forsikret imidlertid at dette synet er representativt for Forbrukerrådet generelt, så jeg anbefaler alle som har en sak å få den prøvet snarest mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rukket å snakke med et par advokater.

De anbefalte meg å kontakte forbrukerombudet, noe jeg også har gjort.

De som har ansvaret for Hitachi reparasjoner var såpass frekke at de ikke bare skulle ha nesten 4 tusen kroner for å skifte pære, de ønsker også penger bare for å ha sett på prosjektoren.

Det synes jeg er fullstendig skandaløst!

Hi-Fi-Center, hvor jeg kjøpte pæra, tilbyr en ny en til rett under 2,400,-, noe jeg like forbannet er uenig i.

Pæra koster over 200,- og må regnes som avansert elektronikk. Da *skal* den dekkes av de samme reglene som et TV Apparat eller en barbermaskin.
    Gir gjenlyd her når jeg får noe nytt å fortelle.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra pris og funksjon, synes jeg det kan være naturlig å sammenlige projektorlampa med billedrøret i en CRT-TV. Et billedrør har etter hva jeg vet (minst) 2 års garanti.
    Eller holder ikke denne analogien?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Ut i fra pris og funksjon, synes jeg det kan være naturlig å sammenlige projektorlampa med billedrøret i en CRT-TV. Et billedrør har etter hva jeg vet (minst) 2 års garanti.
    Eller holder ikke denne analogien?
    Den holder nesten. Projektorlampen har imidlertid kortere levetid enn et billedrør, noe som er spesifisert fra produsent. Garantien kan ikke spesifisere dårligere betingelser enn reklamasjonslovgivningen.

Så samme mekanismer burde gjelde for projektorlamper som for billedrør, men med en litt annen forventet levetid.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar en sjanse og poster innlegget mitt i denne kategorien:

Det er tydeligvis så mye usikkerhet og diskusjon rundt dette med lyspærer og hva som er garanti eller ikke. Det er tydeligvis også store forskjeller på hvordan en blir behandlet hos de forskjellige utsalgssteder runt om i landet, enten det gjelder nettsteder eller lokale butikker.

Det jeg lurer på da er: Hvordan stiller AVshop seg til dette problemet? Vil jo gjerne støtte opp :wink: Jeg har plukket ut AE-700 som min kandidat, og ønsker billigste pris selvfølgelig. Her ligger AVshop godt an sammen med flere andre nettsteder, men dersom jeg blir avfeid glatt dersom pære ryker etter et par hundre timer, er det jo verdt å betale litt mer mot skikkelig kundebehandlig dersom noe skjer?

Er vi "trygge" hos AVshop??

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på den samme som Anfield. At man kan stole på god service ved kjøp av projektor er alfa omega. Betaler med glede litt ekstra om jeg vet at servicen er "riktig" ved en evt. tidlig "pæredød".

Må innrømme at jeg kanskje ville følt meg noe tryggere sånn sett ved å handle her på AVforum i og med at man "kjenner" litt bedre til de man handler med.

Eller hva sier du, lygren? Er jeg trygg om jeg kjøper en AE700 her?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere tror at AVshop kan gir bedre "pæregaranti" enn det produsenten dekker, er dere bra optimistiske. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis dere tror at AVshop kan gir bedre "pæregaranti" enn det produsenten dekker, er dere bra optimistiske. :wink:
    Er ikke det det dreier seg om, men det er steget før jeg tenker på. Har jobbet som bilselger tidligere, for Volkswagen, og jeg var ikke spesielt fornøyd med måten reklamasjoner skulle ordnes på der. Kampen skulle taes med kunden først for å se hvor en havnet, før "kampen" ble tatt med importøren om hva de dekket.

På Toyota er det et helt annet mønster: Reklamasjoner som var nesten "åpenlyse" skulle aldri taes med kunden, feilen skulle fikses, og så skulle diskusjonen taes med importøren i etterkant. Og det viktigste; kunden var alltid fornøyd!

Sier ikke at AVshop skal følge hele denne "oppskriften", men det er alltid rom for tolkninger..... Men salgsstedets kontakt med importøren er tydeligvis viktig her da, og etter som vi leser i denne tråden er det stor forskjell.....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da missforsto jeg litt.
    Men blir ikke uansett serviceverkstedet til importøren første "kontaktpunkt"?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 8 av 21 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •