Lyspærer, den store bløffen!? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 416
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei til dere alle sammen. Er det noen av dere som har fulgt debatten på NRK1 i dag? Debatten gjelder hvorvidt man skal akseptere de "skyhøye" prisene på "orginaldeler" fra DIN bilforhandler eller bruke såkalte piratdeler???
    Det viser seg at ca. 80% av alle delene i bilen din IKKE er orginale??!
    Vi oppfordres til å sørge for reparasjon der hvor vi får mest igjen for pengene!!!

Poenget mitt, som dere sikkert skjønner, er å ikke ta uttalelser fra en leverandør som god fisk, men være opptatt av våre rettigheter som forbrukere og det betyr at lovet levetid på en projektorpære er en lovnad som vi forbrukere skal "stå på krava" for å få!!!

Alle "forbrukerinstanser" støtter oss i på dette punktet!!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg hørte også det NRK innslaget, og synes det slett ikke er rart at bilprodusenter får 80% av delene sine fra underleverandører, og derfor ikke leverer en bil hvor 100% er produsert på selve bil fabrikken.

Hvorvidt man kan si at kvaliteten på delene fra alle seriøse eller mindre seriøse underleverandørene er sammenlignbare er vel heller spørsmålet da synes jeg.

Det er jo klart at et merke værksted/bil forhandler kan ha en stor egen interesse i å anbefale seg selv og deler fra sitt eget delelager, det er det vel ingen tvil om, men man har ofte på et merke verksted erfaringer om spesielle feil som går i gjen på enkelte modeller ol. som gjør at enkelte ganger kan gå rett på problemet uten å bytte fullt av unødvendige og dyre komponenter først.

Når det gjelder projektor pærer så hadde jo vært fint med flere konkurerende produsenter. Det hadde gjort en del med pris nivået, men det er jo nesten like mange projektor lampe modeller som det er projektor modeller og disse modellene skiftes jo igjen ut i et høyt tempo.
    Hadde projektor produsentene kunnet benyttet de samme lampene over flere projektor generasjoner sånn at det bare var 3-4 forskjellige typer som blir benyttet, kunne det vel fort bli litt mer konkuranse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 3000 timer er gjennomsnittet, hvor pærens levetid er normalfordelt rundt dette, så vil det si at hvis noen pærer lever bare 300 timer, så må noen også leve 5700 timer.

Hvis man regner ut gjennomsnittlig timepris på en pære (pris/ gjennomsnittlig,forventet levetid), så kan jo de som har en pære som varer lengre enn gjennomsnitte bare betale en timepris til de som opplever at pæren ryker før tida.

Solidaritet i praksis...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder projektor pærer så hadde jo vært fint med flere konkurerende produsenter. Det hadde gjort en del med pris nivået, men det er jo nesten like mange projektor lampe modeller som det er projektor modeller og disse modellene skiftes jo igjen ut i et høyt tempo.
    Det er vel litt av cluet tror jeg. Så lenge det ikke finnes noen alternative produsenter på lamper, så har ikke orginalprodusentene noen insentiver til å senke prisen på en monopolvare. Og prisen på kjøp av ny lampe er vel et av de siste argumentene du bruker for kjøp av en pj fremfor en annen (hvis du i det hele tatt vurderer dette). Og innen den forventede levetiden på 2000-3000 timer har gått, så har du kanskje allerede vurdert å kjøpe ny pj.

Dessuten er vel de tekniske spesifikasjonene på en lampe relativt standardiserte for markedet. Så det er vel ikke snakk om å finne opp en helt ny pære når det kommer en ny pj; man bare endrer litt på en av de tidligere produserte. På den måten holdes prisen på en spesialdel oppe og kostnadene på nede i et marked hvor det er knallhard konkurranse på pj.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis det hadde vært fred i verden, så... :wink:

Alternativet er å øke prisen på projektoren med kr 1000, slik at garantien kan økes til f.eks 2-3 år (evt 2-3000 timer). Hadde dette vært eneste kriterium folk verdsatte, ville tilbud og etterspørsel styrt dette slik at leverandøren startet med lengre garantier. I dette caset vil de med en langtlevende pære måtte betale for garantien til de som fikk en "mandags modell" (slik systemet er med forsikringer ellers).

Problemet er at folk ikke velger projektor eller bil bare ut fra pæregarantien. I så fall hadde alle kjøpt Mitsubishi og ingen hadde kjøpt VW.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Problemet er at folk ikke velger projektor eller bil bare ut fra pæregarantien. I så fall hadde alle kjøpt Mitsubishi og ingen hadde kjøpt VW.
    Jeg ville personlig vært nøye med å gå gjennom dette med selger og fått klart signal om hvor lenge pæra skal vare uten at det kan regnes som en feil. Så ville jeg forhandlet pris ut fra svaret og pris på ny pære. Det gjelder å stå på krava allerede ved kjøpstidpunktet, for da er det kjøper som sitter med de gode kortene (ikke kjøp - ingen inntekt til selger).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forutsetter selvfølgelig at alle som kjøper da er rasjonelle og veier sine valg nøye. Sannheten er vel heller at når de fleste av oss kjøper projektor for første gang, er vi så gira at fråden henger ut av kjeften på oss. Tanken på endelig å få stort bilde i stua overstyrer de hjernecellene som prøver å sende "restriktive signaler".

I tillegg har Gorm og andre eksperter hjernevasket oss til å fokusere på sortnivå/kontrast, oppløsning, viftestøy, etc. Skal vi velge DLP eller LCD ? Når vi endelig har bestemt oss for en projektor, skal det mer enn en skarve lampegaranti til for å få oss til å snu.

Igjen for å eksemplifisere med bil:
    Rasjonelle personer kjøper Toyota (lite følelser med i bildet. Bil er en bil)
    Irrasjonelle mennesker kjøper Porsche (masse følelser)

:wink: :wink: :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg med fråden rundt munnen vurderte mellom to projektorer som er ganske like på pris ,oppløsning kontrast støynivå ol. og pære levetiden er oppgitt til det dobbelte på den ene og prisen på pæra var like høy, tror jeg at den med lengst lampetid ville kommet seirende ut.

Godt at de Irrasjonelle ikke pleier å kjøpe scania, da ville det vært mange flate toyotaer der ute :wink:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: :lol: :lol:

Point taken ! Godt at jeg ikke er den eneste med fråde ut av kjeften :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva selger sier og hva han er villig til å gi deg skriftlig kan fort være to forskjellige ting.

Som tidligere nevnt så vet både produsent og forhandler det at de fleste kjøpere som klager gir seg ved første avslag og at det for en enkelt kjøper ville bli uforholdsmessig dyrt og ta lang tid å krangle om 4000,- for prinsippets skyld. I mellomtiden sitter man med tomt lerret. Men noen må jo være de første. En idé er kanskje å starte en tråd med registrering av folk som har dokumenterbar erfaring med store avvik mellom garantitid og forventet levetid på lampen. Det ville vel gi mer tyngde bak et krav, hvis noen ønsker å kjøre dette videre. There's strength in numbers!

Forøvrig så har det vel også vist seg at å satse på Mitsubishi pga av 5 års garanti kan være ganske risikabelt når produsenten må tilbakekalle tusenvis av biler rett som det er. Det er kjiipt å stå med brennende bil, samme hvor mye garanti du har. Spesielt hvis du sitter inni.

Men for all del, jeg vil gjerne ha både billigere lamper og bedre garanti :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke redd for de som tilbakekaller biler. Jeg er mer redd for de som IKKE tilbakekaller biler, selv om det er noe galt med dem. De spekulerer at kostnaden på klager er lavere enn kostnaden med å tilbakekalle.

Noen har kanskje hørt om Ford Pinto-saken ? Ford spekulerte i at alle som hadde en bil som eksploderte ville saksøke Ford. Erstatninger knyttet til dødsfall ble veid mot kostnadene ved tilbakekalling. Tilbakekalling kostet mer ! Say no more ! :shock:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du forutsetter selvfølgelig at alle som kjøper da er rasjonelle og veier sine valg nøye. Sannheten er vel heller at når de fleste av oss kjøper projektor for første gang, er vi så gira at fråden henger ut av kjeften på oss. Tanken på endelig å få stort bilde i stua overstyrer de hjernecellene som prøver å sende "restriktive signaler".
    Beslutningen om å kjøpe pj styres av hjertet, og er derfor irrasjonell. Valg av pj foregår derimot som regel på en svært rasjonell måte. Pussig paradoks det der :wink: Men det å lese denne tråden forsterker forhåpentligvis de restriktive signalene.

Igjen for å eksemplifisere med bil:
    Rasjonelle personer kjøper Toyota (lite følelser med i bildet. Bil er en bil)
    Irrasjonelle mennesker kjøper Porsche (masse følelser)

:wink: :wink: :wink:
    For de styrtrike er det vel motsatt? :wink:

I bruksanvisningen til min Hitachi TX10 står det 6 mnd lampegaranti fra kjøpsdato. Lampens brukstid er 2000 timer. Lampens brukstid er en ca. verdi, lampen kan gå i stykker tidligere.

Basert på dette, tror jeg stiller svakt dersom lampen ryker etter 1 år. Men en har lov å prøve seg !
    Hvis dette kun står i brukermanualen, er jo dette en opplysning du har fått ETTER at du har kjøpt den. Dine rettigheter er basert på de vilkår produsent og selger har oppgitt FØR du kjøper. Jeg vil derfor tro at du bør ha et godt utgangspunkt for å få et forholdsmessig avslag på en ny pære hvis den gamle ryker etter å ha gått f.eks mindre enn 1000 timer på ett år.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke redd for de som tilbakekaller biler. Jeg er mer redd for de som IKKE tilbakekaller biler, selv om det er noe galt med dem. De spekulerer at kostnaden på klager er lavere enn kostnaden med å tilbakekalle.

Noen har kanskje hørt om Ford Pinto-saken ? Ford spekulerte i at alle som hadde en bil som eksploderte ville saksøke Ford. Erstatninger knyttet til dødsfall ble veid mot kostnadene ved tilbakekalling. Tilbakekalling kostet mer ! Say no more ! :shock:
    Jepp det er den kjente "plassering av bensintanken" saken. Dette er jo noe nesten alle selskaper driver med - ikke tro noe annet. Problemet var at Ford hadde dokumentert dette og at dokumenter ble uheldigvis for Ford tilgjengelig for pressen.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Jepp det er den kjente "plassering av bensintanken" saken. Dette er jo noe nesten alle selskaper driver med - ikke tro noe annet. Problemet var at Ford hadde dokumentert dette og at dokumenter ble uheldigvis for Ford tilgjengelig for pressen.
    Med tanke på den lave dødsrisikoen ved pj'bruk, tyder vel dette på at vi ikke vil oppleve noen tilbakekalling av pj'er med det aller første :wink:

Samtidig vil jeg tro at skader på pj'en som eventuelt oppstår som følge av en lampe-eksplosjon vil bli dekket av garantien eller reklamasjonsretten på selve pj'en, uansett hva slags vilkår som gjelder for lampen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Med tanke på den lave dødsrisikoen ved pj'bruk, tyder vel dette på at vi ikke vil oppleve noen tilbakekalling av pj'er med det aller første :wink:
    Si ikke det. Husker jeg ikke feil har det skjedd tidligere at produnkter som inneholder pære har blitt tilbakekalt pga brannfare...

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Si ikke det. Husker jeg ikke feil har det skjedd tidligere at produnkter som inneholder pære har blitt tilbakekalt pga brannfare...
    Du er inne på noe der...uten at det gjør det særlig lettere å overbevise Frk. Jodan om hva det er mest fornuftig å bruke 15kkr på :?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bc2d
    En idé er kanskje å starte en tråd med registrering av folk som har dokumenterbar erfaring med store avvik mellom garantitid og forventet levetid på lampen. Det ville vel gi mer tyngde bak et krav, hvis noen ønsker å kjøre dette videre. There's strength in numbers!
    Helt korrekt! Derfor er det også allerede laget en egen tråd på dette, ref http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14377

Så forøvrig på http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14547
    at det er mulig å få reparert lampemoduler for i overkant av 2000kr. Det vites foreløpig ikke noe om kvaliteten på dette.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh - dette ble en lang tråd. Jeg hadde et innlegg på side 1 eller 2 og nå er vi oppe i side 10. Det tyder på at dette er et tema som opptar mange. Jeg har jo en Pana PT-AE500 som har gått ca 390 timer. Jeg har nå reklamert på den hos Bergen Musikkhandel. Jeg må bare få sagt at servicen jeg har fått der er helt topp. Da jeg fortalte om problemet var det ikke noe diskusjon. De sa at jeg burde levere inn prosjektoren og så skulle de sende den inn på service. Det har jeg gjort og jeg venter nå på å høre hva som blir utfallet av min reklamasjon.
    I følge brukermanualen er forventet levetid 2000 timer (prosjektoren skal slå seg av når dette timeantallet oppnås??). Ut fra dette skjønner jeg ikke at flere snakker om at levetiden er kan væer lenger, bl.a dersom man setter lysstyrken til "low".
    Unansett hadde jeg en forventning om en levetid på 2000-5000 timer avhengig av bruk, før jeg kjøpte prosjektoren. Dette skyldes både informasjon på nettet, men også de opplysninger som selger oppga. I brukermanualen ser jeg imidlertid at Panasonic tar forbehold om levetiden. Sitat "The intended lamp replacement interval i s 2 000 hours, but it is possible that the lamp may need to be replaced earlier due to variables such as a particular lamp's characteristics, usage conditions and the installation environment". Litt videre står det at lenger levetid kan oppnås dersom lysstyrken settes til "low".

Ellers vil jeg si at de innleggene som Roffe og Jodan har kommet med stemmer godt med de synspunkter jeg har i denne saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kontaktet forbrukerrådet i oslo om dette, her er hva jeg spurte dem om:

hei
    lurer litt på hvordan det er med lyspærer til videoprojectorer og garanti.
    jeg kjøpte en ny projector til 8150,- kroner og ifølge produsenten har pæra
    en levetid på 3000 timer. samtidig ser jeg på nettet at mange pærer går i
    stykker lenge før den tiden, noen så tidlig som etter 150 timer. pæra koster
    3500,- kroner og er derfor en betydelig utgift. hvordan behandler
    forbrukerloven sånne saker?
    pærer er en slitedel, men når produsenten oppgir 3000 timer som levetid kan
    vel ikke f.eks 500 timer (1/6 del) være akseptabelt?

ofte oppgir man også f.eks en garanti på 300 timer, eller 3 måneder, på
    pærer. er dette lov på noe som koster såpass mye?

og her er svaret deres:

Hvis normal levetid er 3000 timer vil en levetid på 500 timer ikke
    tilfresstille kravene til en vanlig god handelsvare. Her kan du kreve
    omlevering - forutsatt at tingen er brukt til formål den skulle egne seg å
    bli brukt til og den ikke har vært utsatt for bruksbelastninger den ikke er
    konstruert for å tåle.

Med vennlig hilsen
    Forbrukerrådet i Oslo

Telefon: 815 58 200

dette er jo svært gode nyheter må jeg si!
    ikke det at jeg helt vet hva "omlevering" innebærer, men det er tydelig at vi som forbrukere faktisk har gode kort så lenge produsentene med den største selvfølgelighet stadig oppgir levetiden på pæren i salgsannonser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omlevering betyr ny vare uten kostnad. Det er noe man i reklamasjonssaker bare har krav på dersom en mangel kan sies å være "vesentlig". Hvorvidt en mangel er vesentlig er ofte det som volder hodebry når noen vurderer å kreve heving av et kjøp. I dette tilfellet virker det som forbrukerrådet mener at kun 500 timers levetid er å regne som vesentlig mangel når forventet levetid er oppgitt til 3000 timer.
    Omlevering er i det generelle tilfellet en vesentlig kostnad for selger, siden det brukte produktet har en mye lavere verdi enn et flunkende nytt. Men siden reparasjon av projektorlampe neppe har noen mening, så er vel omlevering eneste mulighet...

Spørsmålet er hvor grensen går før mangelen ikke lenger er vesentlig, og i hvilke tilfeller mangelen likevel er av en slik art at man kan kreve kompensasjon. Jeg ville i nevnte tilfelle akseptert å betale 1/6 av pæreprisen for ny pære, siden 500 timers bruk tross alt har utgjort 1/6 av pærens forventede levetid og en nytteverdi for meg. Det er etter min mening bedre at bransjen og forbrukerne kommer fram til en ordning alle kan leve med, istedenfor at brukerne står så hardt på krava at leverandørene må skru opp prisen på produktet for å ha råd til å levere i henhold til forbrukernes rettigheter.

Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •