Lyspærer, den store bløffen!? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 416
    Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er svaret jeg fikk fra forbrukerrådet i Bergen:

Forbrukerrådet viser til Deres henvendelse.

Forbrukerkjøpsloven gir i utgangspunktet en reklamasjonstid på to år, og for
    varer som er ment å vare vesentlig lenger fem år.

Unntatt er slitedeler som en prosjektorpære kan klassifiseres under. Det er
    et krav om at det skal opplyses hvor lenge den vil vare. Varer den kortere
    enn opplyst kan det være en reklamasjon, så lenge ikke feilen skyldes kjøper
    eller omstendigheter som selger ikke kan lastes for.

Med vennlig hilsen f. Forbrukerrådet i Hordaland, Sogn og Fjordane
    Vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal tolke det. Hvor lenge den vil vare, er det garantitiden eller er det det dem reklamerer med. Ingen produsenter som reklamerer med 300 timer levetid på pæren såvidt jeg vet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er ganske enkelt. En garanti skal alltid tilføre rettigheter til forbrukeren, ikke ta vekk noen. Derfor skal man alltid forvente at projektorlampen skal vare minst så lenge som oppgitt forventet levetid uten garanti. En garanti kan altså IKKE brukes til å begrense selgers ansvar. Det man må ta utgangspunkt i er altså produsentens opplyste forventede levetid. Ingen garanti kan avgrense reklamasjonsrettens varighet.

MEN: Selger KAN opplyse om at salget gjennomføres under en annen forventet levetid på projektorpæren enn opplyst fra produsent. Dette vil i så fall representere en endret spesifikasjon i forhold til produsentens angivelser. Det er da viktig at dette opplyses særskilt, og ikke som en del av en garanti. En garanti skal i henhold til lovgivningen alltid være utelukkende positiv for kjøperen.

Jeg tolker svaret fra forbrukerrådet slik at produsentens angivelse av forventet levetid skal legges til grunn. Jeg har aldri hørt om at noen har solgt en projektor under forutsetning av at forventet levetid er lavere enn den som er angitt fra produsent.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skulle vært skrevet er f.eks:

Pæren i projektoren er en slitedel. Levetiden varer noe.

90% holder lenger enn 500 timer
    80% holder lenger enn 800 timer
    osv osv osv

Da ville produsenten hatt sitt på det tørre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste litt om forskjellige lampe teknologier på

http://members.misty.com/don/dschlamp.html#dlhid

litt interessant, å se hvilke trykk og temperaturer som man er oppe i på de mest ekstreme tilfellene, ikke rart det eksploderer noen prosjektor pærer av og til.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for alle innspill på denne tråden. Det er vel så langt den tråden som har den største økonomiske ringvirkningen her på forumet, også for tiden framover??? Dette ser vitterlig ut som om at det IKKE er noen grunn til å la vær å reklamere på en projektorpære som ikke holder de antall lovede timer; 3000 timer i Eco-modus kan jeg altså regne med!!!

Når TV2 kan dokumentere at laserpickupen i et DVD-anlegg til en verdi av kr. 6900,- er godt grunnlag for reklamasjon etter 3 år i drift, ja da er det vel ingen her på forumet som skal ha så mye problemer med pærer som varer bare brøkdel av antall lovede timer

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Her er svaret jeg fikk fra forbrukerrådet i Bergen:

Vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal tolke det. Hvor lenge den vil vare, er det garantitiden eller er det det dem reklamerer med. Ingen produsenter som reklamerer med 300 timer levetid på pæren såvidt jeg vet.
    Nå som du er i dialog med Forbrukerombudet i Bergen.
    Kan du ikke sende et svar med konkret spørsmål.
    F.eks en projektor som gir 300 timer garanti men likevel tallet 3000 lampetimer også er nevnt i annonsen?

I annonsen for SP4805 står det hos komplett.no
    "Lampetype SHP 200 watt ( 3000 time(r) )"

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er nok at du selv tar kontakt her :

http://forbrukerportalen.no/kontakt_forbrukerradet_view

Der får du kontakt med ditt lokale forbrukerkontor.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det som skulle vært skrevet er f.eks:

Pæren i projektoren er en slitedel. Levetiden varer noe.

90% holder lenger enn 500 timer
    80% holder lenger enn 800 timer
    osv osv osv

Da ville produsenten hatt sitt på det tørre.
    Ja, kanskje. Men husk at en "slitedel" pr def er en komponent man må regne med å bytte opptil flere ganger iløpet av produktets levetid. Og siden markedet neppe ville akseptere at man måtte betale opptil 30% av pj'ens verdi for en "slitedel", ville dette sannsynligvis føre til en betydelig redusert etterspørsel av pj'er. Ihvertfall fra private kjøpere.

Hvis vi bruker vår felles kunnskap om dette fornuftig, tror jeg vi over tid vil oppleve at produsentene enten vil senke prisene på pj-lamper vesentlig, eller akseptere at de faller inn under de generelle garanti- og reklamasjonsvilkårene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Det enkleste er nok at du selv tar kontakt her :

http://forbrukerportalen.no/kontakt_forbrukerradet_view

Der får du kontakt med ditt lokale forbrukerkontor.
    Et svar fra en offentlig etat avhenger av saksbehandlerens forståelse av problemstillingen, som igjen påvirkes av spørsmålsstillingen. Jeg har idag sendt følgende mail til mitt lokale Forbrukerråd (Romerike). Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme slik at vi kan bringe på det rene om Forbrukerrådet har en konsistent holdning til dette. Bruk gjerne nedenstående som mal!

Hei!

Jeg har et prinsippielt spørsmål om omfanget av garanti og reklamasjonrett for kritiske komponenter i elektronikkprodukter. Rettere sagt: data- og videoprosjektorer. Som kjent består en prosjektor av flere funksjonskritiske komponenter med høy relativ verdi. Èn av disse er lampemodulen som frembringer det lyset som gjennom diverse prosesser danner det ferdige bildet på et lerret. Det bør for ordens skyld nevnes at en lampemodul har en verdi på opptil 30% av prosjektorens pris, og at de fleste produsentene angir levetiden til 2000-5000 timer i sin markedsføring. Da den både har en høy relativ verdi, og utifra produsentens forutsetninger ikke må skiftes regelmessig iløpet av prosjektorens levetid, er den pr def ingen slitedel i motsetning til f.eks lyspærer i stuelamper eller billykter. Bakgrunnen for henvendelsen er at det i flere tilfeller er vanskelig å få gjennomslag for en reklamasjon hvis en lampemodul ryker etter f.eks bare 300-500 timers bruk - eller innen ca 10% av angitt levetid. Produsentene anfører i slike tilfeller at "pærer" (altså lampemoduler) må regnes som en slitedel, og at de derfor ikke omfattes av hverken den samme garanti eller reklamasjonsrett som gjelder for prosjektoren forøvrig. Med en pris på opptil 4500 kr for en lampemodul sier det seg selv av driftskostnaden ved å eie en prosjektor blir uforholdsmessig høy hvis en privatperson skal dekke dette selv. Jeg ønsker derfor Forbrukerrådets syn på dette, herunder hvilke forbehold produsentene eventuelt må ta hvis de skal kunne fraskrive seg ansvaret for å gi et forholdsmessig avslag i så hensende. Videre ønsker jeg Forbrukerrådets syn på hva som kan anses som et forholdsmessig avslag (eks: hvis lampemodulen ryker etter 40% av angitt levetid)

På forhånd mange takk for svaret!

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte den til:
    Forbrukerrådet Asker og Bærum, Follo, Østfold

:lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar vil alltid være avhengig av hvordan man spør. I dette tilfellet mener jeg at du legger føringer på at de kommer til å svare at det bør dekkes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar vil alltid være avhengig av hvordan man spør. I dette tilfellet mener jeg at du legger føringer på at de kommer til å svare at det bør dekkes.
    vi får jo inderlig håpe at det blir svaret ja.
    uansett ligger vel produsentene tynt an så lenge de bevisst markedsfører pærenes levetid i annonsene og de tekniske spesifikasjonene. "3000 hours lamp life" er jo ikke til å misforstå for en som ikke kjenner til saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter meg til Hi Fil i denne saken som sier lykke til med å bruke "5 års reklamasjonsrett". Problemet er at dette neppe blir godkjent i en rettssak. I tillegg: Hvem har penger til å betale en advokat for å kjøre rettsak bare for å få dekket pærekostnad på kr 3-4000. Advokater koster lett 500-1000/time. En trenger ikke å være økonom for å regne ut at det ikke lønner seg å gå rettens vei.

Dette er også grunnen til at mange billeverandører (med flere) bare har 1 års garanti (VW hadde dette tidligere). Biler skal vel definitivt vare mer enn 1 år. Poenget var at når en dro til en VW selger 1,5 år etter at bilen var kjøpt og klaget, var det et strev med å få dekket kostnadene på garantien. Jeg tror VW definitivt spekulerer i dette, ettersom få gidder å gå rettens vei. Derfor kjører jeg Toyota med 3 år garanti ! OK, litt off topic, men det illustrerer problemet.

Kort om TV2 Hjelper deg: Kjempebra for forbruker, men det er en skandale for bedrifter. TV2 er bare ute etter å skape skandale TV, og alle som kommer på TV blir hengt ut som syndere og useriøse. Resultatet blir at de store selskapene legger seg flate uansett, ettersom de har tapt på forhånd (grunnet negativ PR). TV2 har altfor stor makt. Ref projektortesten: At Hitachi TX100 får surt fjes er jo patetisk, ettersom de som ikke har peiling vil tro at denne projektoren er ræva dårlig. Igjen TV2 er på jakt etter "syndebukker" !

Til deg som vil ha oversikt over 5 verste hjemmekinoer: Skjerp deg ! Selv om Flagerborg har sterke meninger blir det for drøyt å rakke ned på hans hjemmekino (eller andres for den saks skyld). Dersom hjemmekinoer ikke faller i smak er det bare å la være og stemme, eller å gi 1 ! :evil:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøpte du ikke Mitsubishi som har 5 års garanti?

Hvis vinner saken er det også tenkelig at motparten må betale for din advokat.
    Dermed, har du en god sak, så trenger det ikke å koste deg noe på sikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitsubishi:
    Vurderte sterkt å kjøpe dette merket, men likte Toyota bedre. I tillegg er Mitsubishi litt dyrere (selvsagt, ettersom 5 års garanti koster). Toyota er jo også mest driftsikker !

Saksomkostninger:
    Det er riktig at du kan få betalt disse dersom du vinner, men det er ikke alltid sikkert. Ofte må partene dekke sine egne kostnader. En vet aldri hvor haren hopper, og dommere kan "ha en dårlig dag". Forbrukersaker er vel ikke akkurat det som oppleves som "høydare" for de fleste dommere, spesielt ikke dersom det gjelder krangel om en pære til kr 3000.

Min holdning er som følger: Dersom min pære hadde røket etter la oss si 5 mnd, og jeg ikke hadde kommet noen vei med å true med Kjøpsloven, hadde jeg blitt forbannet, spesielt ettersom jeg måtte punge ut med kr 3-4000 for ny pære. Ergrelsen ville blitt 10 ganger værre om jeg skulle gått rettens vei og risikert å tape kanskje 5-10000 i saksomkostninger i tillegg.

Hva hvis en vinner. Jo, en får dekket saksomkostninger (kanskje) og får ny pære til kr 3-4000. MEN, å gå rettens vei tar tid. I mellomtiden har en vært uten projektor i minst 5-6 måneder (MINST). Alternativet er at en kjøper en ny pære i mellomtiden. Vinner en, har en da to pærer, ettersom jeg antar at du vil få pære i erstatning og ikke penger til å dekke kjøp av pære et annet sted.

Phu, skjønner du hvor jeg vil hen ? Mest sannsynlig har du også begynt å vurdere å kjøpe ny projektor da utviklingen går vanvittig fort.

Men, lykke til med klagingen :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har projektor. Hva står det i bruksanvisningen om levetid på pæren?

Står det forventet, eller står det minimum.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar vil alltid være avhengig av hvordan man spør.
    ...hvilket jeg selv påpekte innledningsvis :wink:

I dette tilfellet mener jeg at du legger føringer på at de kommer til å svare at det bør dekkes.
    Jeg har bevisst vinklet dette som et saksinnlegg fra forbrukernes ståsted, og samtidig tydeliggjort problemstillingen for en som ikke har spesielle kunnskaper om pj'er. Jeg tror forøvrig ikke at Forbrukerrådet lar ledende spørsmål påvirke sin objektivitet.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Støtter meg til Hi Fil i denne saken som sier lykke til med å bruke "5 års reklamasjonsrett". Problemet er at dette neppe blir godkjent i en rettssak.
    Det er det ingen som har påstått heller. Jeg anbefaler deg å studere innleggene til Roffe på denne tråden litt mer inngående. Etter mitt syn nyanserer han denne problemstillingen på en utmerket måte.

I tillegg: Hvem har penger til å betale en advokat for å kjøre rettsak bare for å få dekket pærekostnad på kr 3-4000. Advokater koster lett 500-1000/time. En trenger ikke å være økonom for å regne ut at det ikke lønner seg å gå rettens vei.
    ...eller for å forstå verdien av et prinsipp :wink: Kostnadene ved en rettslig oppfølging av en slik sak er som tidligere antydet ikke nødvendigvis avskrekkende. Normalt er saksgangen slik at man aller først sender en skriftlig klage til Forbrukerrådet hvis man ikke får gjennomslag hos forhandler. Hvis forhandler ikke følger en dom i din favør, kan du selv ta saken til Forliksrådet i din kommune. Du må da forhåndsbetale et rettsgebyr på 845kr og fylle ut en forliksklage. Hvis forhandler heller ikke følger en tilsvarende dom i Forliksrådet, kan du ta ut søksmål og få saken behandlet i Tingretten. Det er først hvis saken går så langt at du må benytte advokat. Isåfall løper man helt klart en risiko for å måtte dekke både egne og motpartens saksomkostninger. Tingrettens dagsats er ca 5000kr, og advokathonorarer er ca 1000kr+/- pr time.

Det får selvsagt bli opptil hver enkelt å vurdere hvor langt man er villig til å gå for å få en slik sak prøvet rettslig. Èn ting er ivhertfall helt sikkert: hverken holdbarhet, pris eller garantier vil endre seg i kundenens favør så lenge vi forholder oss passive eller fortsetter å snakke om PÆRER! Jeg mener at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å signalisere at dette er en billig slitedel med påregnelig kort levetid. Jeg gjentar derfor min oppfordring om at vi heretter bruker begrepet lampemoduler, eller i det minste "lamper" i alle sammenhenger der dette diskuteres. Litt selvdisiplin må man tross alt kunne forlange så lenge det gagner vår kjære hobby :wink:

Jeg vil forøvrig legge inn et eventuelt svar fra Forbrukerrådet snarest mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg Jodan, jeg støtter deg fullt ut. Jeg sier bare at jeg ikke gidder å slite meg ut for 3-4000 kr.

I bruksanvisningen til min Hitachi TX10 står det 6 mnd lampegaranti fra kjøpsdato. Lampens brukstid er 2000 timer. Lampens brukstid er en ca. verdi, lampen kan gå i stykker tidligere.

Basert på dette, tror jeg stiller svakt dersom lampen ryker etter 1 år. Men en har lov å prøve seg !

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Projektors Lampetimeteller kan jo i mange tilfeller nullstilles, og gjøre lampetiden kortere enn den virkelige for gjeldende pære, er det noen måte en kan dobbeltskjekke tiden i projektor firmwaren eller lignende dersom man kjøper en brukt projektor.

Det burde være en slik mulighet , for ellers så kan det "svindles" med garanti ordningen for pæra med at
    man bruker projektoren 24 timer i døgnet i 6 måneder garanti perioden, timetallet er da kommet opp i over 4000 timer, nullstiller man lampe telleren en gang i uka, (går ut i fra at det er vanskelig å stille telleren dersom pæra er gåen) vil det maks stå 168 timer på telleren den uka lampa går. og man er innenfor garanti ordningen med for eksempe 6 måneder eller 300 timer for en pære som "garantert" ryker før 4000 timer.

Dette eksempelet er jo mest som et tanke eksperimet fordi resten av projektoren blir jo selfølgelig også slitt / utslitt full av støv osv , så det vil jo ikke være noen god løsning for noen, man vil jo ikke få glede av en sånn bruk heller dersom man ikke bruker projektoren til å vise informasjon og reklameskilt i butikk vinduer da, noe som jeg ser det er noen gjør.

Ellers så lurte jeg på om det er noen som vet om
    det er noen forskjell på hvordan pæra ryker om man kan reklamere på den eller ei selv utenfor garantitiden. på for eksempel 6 måneder.

Vil tro at en pære som eksploderer etter garanti tiden stiller i en annen kategori en en som bare ikke vil tenne og starte opp eller slukner under bruk.

Har hørt/lest at det kommer ofte ut små glødende parikkler dersom pæra eksploderer under drift, hva med svimerker ol. dette kan påføre inne i projektoren eller omgivelsene, hvem er erstatnings ansvarlig dersom feil på pæra som jo ikke brukeren er skyld i, påfører skade på omgivelsene.

Sikkert ikke noe vanlig eller stort problem, men kansje noen har vært borte i problemstillingen i andre sammenhenger med andre elektriske produkter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 6 av 21 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •