Lyspærer, den store bløffen!? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 416
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg spør igjen, hvorfor varierer levetiden på pærer så enormt?
    Fordi det er variasjoner i produksjon og bruk av produktet. Hvor lenge kan man bruke en bukse før det går hull i den? Hvor lenge varer tastaturet på en telefon? Hvor fort slites en skosåle? Hvor lenge varer et gulvteppe? Når slutter et vaffeljern å virke?

Svaret er at det varierer med bruken og produktets egenskaper fra fabrikk. Mange ting bryter sammen etter 5-6 år, men man hører stadig om folk som har brukt produkter jevnt og trutt gjennom flere tiår uten å få problemer.

I forhold til projektorpærer ER faktisk begrepet "forventet levetid" svært relevant. Men like interessant er hvor store avvik fra det forventede som er vanlig. Forbrukerne bør få vite det om f.eks. 10% av pærene svikter før de har vart 30% av levetiden, selv om det også er slik at 10% av pærene varer tilsvarende lenger... For da er usikkerheten stor, og man burde angi forventet levetid som et intervall istedenfor et fast tall. Og da bør pærer som varer kortere enn det forventede intervallet være grunn for reklamasjon. Jeg er faktisk enig i at en pære som bare varer i 400 timer bør være grunn for reklamasjon hvis forventet levetid er oppgitt til 3000 timer.

En annen ting er hvordan man løser slike saker. Jeg vil si at dersom man har hatt glede av pæren i 400 timer, og forventet tid er 3000timer, så bør man kunne betale litt for den nye pæren, tilsvarende det antall prosent levetiden utgjør i forhold til det forventede. (I dette tilfellet utgjør 400 timer 13% av 3000 timer, og det er da andelen av prisen man i et slikt tilfelle burde betale for en ny pære). Det er etter min mening en smidig måte å gjøre det på, som er rettferdig både i forhold til leverandør og forbruker.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    NEC har hatt 1000 timer garanti i lang tid.
    Bra! Da kan vi løse hele denne problemstillingen ganske enkelt ved å gjennomføre en pro-NEC-kampanje helt til garantitiden på pj-lamper øker generelt, eller til prisene reduseres forholdsmessig :wink:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En annen ting er hvordan man løser slike saker. Jeg vil si at dersom man har hatt glede av pæren i 400 timer, og forventet tid er 3000timer, så bør man kunne betale litt for den nye pæren, tilsvarende det antall prosent levetiden utgjør i forhold til det forventede. (I dette tilfellet utgjør 400 timer 13% av 3000 timer, og det er da andelen av prisen man i et slikt tilfelle burde betale for en ny pære). Det er etter min mening en smidig måte å gjøre det på, som er rettferdig både i forhold til leverandør og forbruker.
    Jeg synes dette virker fornuftig, og tror også at dette ville bli et typisk utfall ved en eventuell behandling av en slik sak i Forbrukerrådet mv. Men inntil dette forankres i rettspraksis, er det liten grunn til å tro at bransjen er villig til å ta denne holdningen innover seg på generelt grunnlag. Etter mitt syn er det derfor svært viktig at vi som kunder viser vilje og evne til å gjøre våre kjøpsrettslige krav gjeldende med de midler vi har til rådighet.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyspæra på kontoret mitt gikk nettopp, tror jeg skal gå ned på kiwi å kreve en ny en :lol:
    Det er noen her på forumet som har slukt TV2 hjelper deg reklamen med både snøre, dupp og krok. I relativt mange av TV2 hjelper deg sakene er det nok litt mere nyanser enn vi får inntrykk av på tv. Beklageligvis er det blitt slik at et firma synes det er ubehagelig å ha et tv selskaps søkelys rettet mot seg, så de velger å gi etter.
    Det finnes selvfølgelig også mange saker der kunden har rett, ingen tvil om det. Men å klage på en lyspære, der tror jeg du kommer til kort.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Lyspæra på kontoret mitt gikk nettopp, tror jeg skal gå ned på kiwi å kreve en ny en :lol:
    Det er sikkert greit å latterliggjøre, men jeg tipper at dersom du kan sannsynliggjøre at pæra gikk vesentlig tidligere enn forventet levetid, så vil du ha en god sak.

Nylig gikk min 70-kroners paraply i stykker (plasten i mekanikken sprakk) etter bare et par måneder. Jeg fikk forståelse hos butikken, og gikk med på å få 70 kroner i avslag på en ny og litt bedre og dyrere paraply.

Det er også vesentlig med forskjellen i pris. En dyr gjenstand (såkalt formuesgjenstand) er i henhold til rettspraksis bedre beskyttet av reklamasjonslovgivningen enn en rimelig gjenstand. Det har vært mye diskusjon rundt dette for 1-krones mobiltelefoner med abonnementsbinding, der forbrukerrådet har slått fast at det er telefonens verdi solgt uten binding som skal legges til grunn.

Det er derfor grunn til å tro at en projektorpære til 3000 kroner ikke kan samenlignes med en vanlig lyspære til 30 kroner når det gjelder anvendelse av reklamasjonslovgivningen. Det som er utfordringen er å etablere en rettspraksis på dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å klage på en lyspære, der tror jeg du kommer til kort
    .Ja vi kan jo alltid flåse med at det er bare en lyspære,men i mange tilfelle er jo prisen opp mot 50% av nyprisen på projektoren,og må jo sees som en viktig komponent.Ergo at du må kunne forvente at den holder mer enn 10% av forventet brenntid.Noen nevnte bil i et tidligere innlegg.Her vil jo også forventet levetid og kompensasjon komme inn.Har motoren røket etter 30000km ved normal bruk,vil vel de fleste forlange ny motor eller overhaling.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i Roffe's svar, men jeg kan kanskje utbrodere litt om den fysiske grunnen. Se for deg at du holder en stålstreng på 10 cm med to fingre i hver ende, og drar med 10 grams trykk på hver side. temperaturen i rommet varierer. hvor lang tid tar det før tråden ryker? la oss si den ryker etter 300 timer. så tar du en ny streng. hva skal til for at den varer nøyaktig like lenge? jo den må være helt lik. og det er ikke like lett å få til. det svakeste punktet må være likt i struktur, ned til atomet for at de to skal vare like lenge, og så har de kanskje ikke de samme variasjoner i temperatur heller.(NASA har forresten klart å løfte en bil med en syltynn ståltråd ved å sørge for ~ingen svake punkter. Kostet nok litt å produsere.)
    Jeg gjorde engang et eksperiment med projektorpærer der jeg målte 20 pærer, strekte så tråden uhyrlig lite (tynnere tråd), og oppnådde økninger opp mot 250 AL. :shock: Men lot så pærene stå på flere dager, flere av dem røk innen en uke. Så tro meg, dere kan stole på at det allerede er ganske så hårfint beregnet mellom lysstyrke og levetid, både produksjon og materiale.
    Ellers kan man si at pæren er en ganske spesiell del av en projektor, da den på en måte er kilden til bildet på veggen, men samtidig skaper mange problemstillinger for produsentene. (lampelevetid, kostnad, vifter, støy, o.s.v.)

Hvis man mener man kan sammenligne en pære fra kiwi med det som blir brukt i projektorer, så er det jo greit. tror ikke det skal store modifikasjonene til for å kunne stikke en bordlampe inn i lampehuset. prøver man det, kommer man sikkert til å forstå at det er en grunn til at projektorpærer koster. :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er variasjoner i produksjon og bruk av produktet. Hvor lenge kan man bruke en bukse før det går hull i den? Hvor lenge varer tastaturet på en telefon? Hvor fort slites en skosåle? Hvor lenge varer et gulvteppe? Når slutter et vaffeljern å virke?
    Det er nettopp her jeg føler argumentasjonen svikter. En pære i en projektor brukes bare til én ting, og mottar sjelden spesielt hardhendt behandling. Det er ganske lett å finne ut av hvor lenge en bukse varer i forhold til bruk, eller hvor fort en skolsåle slites på en viss type underlag. Projektorpæren brukes til filmvisning, som regel ved én fast lysstyrke, så hvorfor skal det ikke være mulig å oppgi hvor lenge den varer, og gi det som garanti?

Hva om en person med Benquasonic UA35 opplever at den første pæren går etter 300 timer, mens den neste han kjøper holder 2000? Hva er logikken i dette? Bruken er den samme, og resultatet kan ikke spores tilbake til annet enn dårlig kvalitetskontroll.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    (les over, sitater tar unødig mye plass)
    Poenget er at spennvidden er så ekstrem. At en pære kan vare mellom 300 og 4000 timer ved samme bruk synes jeg virker vel drøyt. Er virkelig teknologien så uberegnelig?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Men å klage på en lyspære, der tror jeg du kommer til kort.
    Siden alt snakket om "lyspærer" åpenbart fører til begrepsforvirring hos enkelte, tror jeg vi heretter heller bør bruke betegnelsen "lys-genererende system-moduler" når vi snakker om prosjektor-LAMPER :wink:

Det prinsippielle spørsmålet denne tråden er hvorvidt det er kjøpsrettslig akseptabelt at en hovedkomponent med høy relativ verdi, har vesentlig kortere levetid ift både det som er angitt av produsenten, samt levetiden på produktet forøvrig.

Sagt på en annen måte; hvem ville kjøpt en bil der det var overveiende sannsynlig at man selv måtte dekke alle kostnadene ved et motorhavari etter bare 25000km?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Variasjonen kan forklares utifra en normalfordelingskurve. Noen ryker i ene halen andre i andre delen av halen. Mens de fleste havner ett sted på midten. Slik er det med det meste her i verden. Karakterene våre blir normert etter en slik kurve også.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (les over, sitater tar unødig mye plass)
    Poenget er at spennvidden er så ekstrem. At en pære kan vare mellom 300 og 4000 timer ved samme bruk synes jeg virker vel drøyt. Er virkelig teknologien så uberegnelig?
    neida, vi KAN lage pærer som varer i 20 000 timer. men så skal det helst ikke koste alt for mye heller. slik pærene er i dag har de et ganske fint beregnet kompromiss mellom levetid og kostnad. sånn er det bare når alt baserer seg på holdbarheten i selve materialet. med unntak av CRT, er det ingen alternativer til pærer. tror nok produsentene gleder seg til det dukker opp en Edison 2, som klarer å finne opp en pære med lengre levetid som ikke utvikler varme.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er logikken i dette? Bruken er den samme, og resultatet kan ikke spores tilbake til annet enn dårlig kvalitetskontroll.
    Tror du er inne på noe veldig vesentlig her, Pogwaq, og det beste vi kan gjøre er å ikke la dem slippe unna med det!

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg en eller annen plass at Toshiba MT200 har 90 dager garanti på pæren...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    Såg en eller annen plass at Toshiba MT200 har 90 dager garanti på pæren...
    det er vel 3mnd eller 300 timer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok produsentene gleder seg til det dukker opp en Edison 2, som klarer å finne opp en pære med lengre levetid som ikke utvikler varme.
    Vet det forskes mye på bruk av LED-arrays som erstatter for lyspærer. Problemet er at en LED ikke har et kontinuerlig lysspektrum. Men det kommer nok noe som fungerer... Spørsmålet er når.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan den være. Du spør om dette kommer av dårlig kvalitetskontroll. Det er vel heller et spørsmål om kostnaden ved kvalitetskontroll av en projektorpære. Hva må til for å skille potensielt defekte eksemplarer fra plettfrie eksemplarer? Jeg tror det er svært vanskelig, og et det er derfor det varierer så mye. Sammenligningen min med bukser kan anvendes her for å illustrere forskjellen, for i klesproduksjon gjøres kvalitetskontroll som skiller ut B-varer med små feil. All industriell produksjon har en feilrate. Pærene funksjonstestes sikkert for å se om de lyser, men hvordan skal man sjekke kvaliteten ut over det? Jeg vet ikke...

Altså: Spennet er som i all annen industriell masseproduksjon: Feilratene kan være høye (leste en gang at noe sånt som halvparten av alle mikroprosessorer kasseres i produksjon). Problemet med pærer er at det er vanskelig å kvalitetssikre innenfor kostnadsrammene. Men at det skal gå ensidig ut over forbrukerne er jo urettferdig. Derfor bør forbrukerne legge press på for å få ordninger som gjør at man ikke risikerer å måtte betale full pris for et dårlig produkt (en projektorpære som skulle vart 10 ganger lenger).

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jeg er vel ikke enig i at det er noe særlig dyrere i Norge enn andre land. Snarere tvært i mot. Men når det gjelder noen merker/modeller som ikke føres i Norge, da er det lett att du får ekstra kostnader med å ta inn små partier til landet og da blir alt dyrt.
    Varierer vel mye mellom forskjellige merker etc, for snart ett år siden sjekket jeg priser på yamaha sine sub'er og var endel billigere i tyskland enn norge for å si det pent.

Hvitevarer kan det være ganske mange tusenlapper å spare på å kjøpe i danmark (for komplett samling til et kjøkken) f.eks.

Når det gjelder projektorpærer og garanti og reklamasjon på disse, så kan det vel være et problem at en ikke vet noe om hvordan varen (projektor eller pære) er blitt behandlet etter at de forlot sine respektive fabrikker og fram til sluttbruker (er de f.eks sendt med posten (slik som de jobben min har anskaffet) så er det i grunnen et under at pæra fungerer i det hele tatt)

Ellers så var det jo et fint eksempel i siste nr av lyd og bilde (tror det var siste nr) hvor de testet PD Action model one, og testeren hadde klart å miste projektoren i gulvet fra 1m høyde eller så. Ville jo tro at det kan være med på å redusere levetiden til pæren... Vanlige lyspærer er i allefall ikke særlig glad for slag etc

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med pærer er at det er vanskelig å kvalitetssikre innenfor kostnadsrammene. Men at det skal gå ensidig ut over forbrukerne er jo urettferdig. Derfor bør forbrukerne legge press på for å få ordninger som gjør at man ikke risikerer å måtte betale full pris for et dårlig produkt (en projektorpære som skulle vart 10 ganger lenger).
    Helt enig! Vi hverken kan eller bør forvente at produksjonmetoder eller kvalitetsstandarder skal bli så nøyaktige at de eliminerer risikoen for at bl.a pj-lamper ryker etter 10% av forventet levetid. Men så lenge produsentene innen de fleste andre kategorier har garantiordninger som fanger opp nettopp slike avvik, bør vi også kunne forvente at disse skal gjelde for pj-lamper. Hvis ikke må prisene ned på samme nivå som andre typiske slitdeler. Jeg tror at dette vil gå seg til etterhvert som produsentene tar inn over seg at det ikke lenger bare er profesjonelle brukere med høy betalingsevne som kjøper pj'er. Men til dette trenger de hjelp. Av oss! :wink:

Forøvrig mener jeg det er viktig å få flere fakta på bordet for å kunne vurdere om det er mangelfull produksjonsmetodikk/kvalitetskontroll eller dårlige garantiordninger som er det største problemet med pj-lamper. Mitt inntrykk er at denne tråden har det første som utgangspunkt. Men er dette representativt? Jeg oppfordrer derfor moderator til å sørge for at vi får fram god statistikk på dette.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår en prioritet tråd hvor det eneste som skal postes er når lampen røk, hvilken projektor, og hvem dekket ny (kunden, leverandør, butikk, eller en kombinasjon)

Side 4 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •