Lyspærer, den store bløffen!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 416
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Til ettertanke er det stort sett bare STORE aktører; Panasonic, SIBA, Elkjøp, Expert som absolutt vil på TV Skjønn det, den som vil.
    Så for å "krangle" litt med eg her, HiFiKlubben er ikke en stor aktør i markedet i dine øyne?? :wink: Klart at du kan risikere å få trøbbel der og..... Og jeg tror de aller fleste, både produsenter og butikker, IKKE ønsker å komme på TV i slike saker....

PS! Kjenner du Harald Tønseth? Han advarte meg mot en kverulant fra Flageborg i hvertfall

Ha en god kveld!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er denne tråden sporet helt av. Vennligst ta diskusjoner som ikke har med projektor pærer å gjøre i en annen tråd.

Takk,

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er tiden det tar før en slik pære eksploderer så tilsynelatende tilfeldig? Det er tross alt samme projektor i noenlunde samme forhold som bruker den. Vil det si at de lager noen superpærer, og noen møkkapærer, sånn helt på måfå? Har man ikke isåfall krav på litt kvalitetskontroll?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvorfor er tiden det tar før en slik pære eksploderer så tilsynelatende tilfeldig?
    En god sirkelargumentasjon kan være at levetiden på pærer statisktisk sett er av stokastisk natur :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvorfor er tiden det tar før en slik pære eksploderer så tilsynelatende tilfeldig?
    En god sirkelargumentasjon kan være at levetiden på pærer statisktisk sett er av stokastisk natur :wink:
    pærer eksploderer tilfeldig fordi de statistisk sett eksploderer tilfeldig? :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lyder logisk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Flageborg: Du skriver frytkelig mye tull som jeg nesten ikke orker å besvare. Men jeg gjør det likevell. En pære er en forbrukssting men forventet variabel levetid. At den skal gå under 2 eller 5 års reklamasjonsrett faller jo helt og holdent på sin egen urimelighet. Hva med TV slavene som ser TV 8 timer i døgnet. Skal man kreve at man får ny pære fordi det ikke har gått 2 eller 5 år?.

2. Forbrukerlovene i Norge burde vært mer tilpasset med EU og andre land. Tror det ville vært lettere å få gjennomslag for sine krav. Nå sitter pampene i panasonic og beregner kostnadene på sine produkter utifra reglene i de fleste land. Når da så noen tullinger krever fikset en ting gratis etter 3 år så er det ikke rart de ikke er villig til å betale, for det må de jo ikke i andre land. Dermed sitter den lokale leverandøren igjen med skjegget i postkassen. Så vurderer de kostnadene med å heve salg eller bytte gratis. Det fører bare til at de finner ut at de må selge 15 DVD spillere for å dekke tap. Ergo de krever at kunden dekker dette selv.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1. Flageborg: Du skriver frytkelig mye tull som jeg nesten ikke orker å besvare. Men jeg gjør det likevell. En pære er en forbrukssting men forventet variabel levetid. At den skal gå under 2 eller 5 års reklamasjonsrett faller jo helt og holdent på sin egen urimelighet. Hva med TV slavene som ser TV 8 timer i døgnet. Skal man kreve at man får ny pære fordi det ikke har gått 2 eller 5 år?.
    Det blir litt svarthvitt fra enkelte her... Er enig i at det er for mye å forvente at en pære må vare 2 eller 5 år, men jeg synes det er urimelig at vi bare må godta en så variabel levetid som enkelte opplever.
    Når en leverandør skryter av mulighet for 3000 og 5000 timer levetid på pæra så bør den vare vesentlig mer enn 300 timer. En tidel av oppgitt levetid i salgsbrosjyra er alt for dårlig etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Kjøpsloven er egentlig veldig bra for oss forbrukere, det største problemet er "de vi kjøper av" som nesten uten unntak prøver å unngå sine forpliktelser overfor oss forbrukere. 5 år reklamasjonsrett sier loven, og takk for det! Dårlige produkter ER dårlig butikk!!! Og ingen leverandør kan gi DÅRLIGERE garanti ENN kjøpsloven. Hallelu.........
    Kjøpsloven er vel og bra. Kanskje for bra. Med det prispresset vi ser i Norge i dag så er det faktisk ikke lett å drive butikk. Skyhøye lønninger og avgifter for ansatte.Beinharde kjøpslover og driftskrav gjør jo at vi snart sitter igjen med butikker som Siba, Elkjøp, Expert osv. Så om vi ender opp med å hyle og skrike oss blå på disse kjedene så må vi jo faktisk ta en del av skylda selv.

Men dette med projektorlamper er en litt spesiell sak. Dette kommer det sikkert en bedre ordning og priser på etterhvert som det selges flere og flere projektorer.

En annen sak. Snart må vi vel lage en liste over forumets topp 5 av de værste hjemmekinoene. Der gir jeg xxxxx en klar toppscore . xxxx har mye bra i anlegget ditt, men ærlig talt så ser det ikke ut. he he. Håper xxxxx kan tilgi meg for min ærlige mening :lol:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    2. Forbrukerlovene i Norge burde vært mer tilpasset med EU og andre land. Tror det ville vært lettere å få gjennomslag for sine krav. Nå sitter pampene i panasonic og beregner kostnadene på sine produkter utifra reglene i de fleste land. Når da så noen tullinger krever fikset en ting gratis etter 3 år så er det ikke rart de ikke er villig til å betale, for det må de jo ikke i andre land. Dermed sitter den lokale leverandøren igjen med skjegget i postkassen. Så vurderer de kostnadene med å heve salg eller bytte gratis. Det fører bare til at de finner ut at de må selge 15 DVD spillere for å dekke tap. Ergo de krever at kunden dekker dette selv.
    Jeg på min side er veldig glad vi har den kjøpsloven vi har, nettopp for at store aktører ikke bare skal overkjøre vanlige forbrukere med forskjellig svada og ansvarsfraskrivelse!
    Dette med kjøpsloven tror jeg er en medvirkende årsak til at mye forskjellig hvite/brunevarer kan være merkbart dyrere her i landet enn i mange av våre naboland da de har et ekstra påslag for å dekke ekstrautgifter pga 5-års reklamasjonsfrist...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaboy skrev:
    En annen sak. Snart må vi vel lage en liste over forumets topp 5 av de værste hjemmekinoene. Der gir jeg Flageborg en klar toppscore . Du har mye bra i anlegget ditt, men ærlig talt så ser det ikke ut. he he. Håper du kan tilgi meg for min ærlige mening
    Det sies at man får høre sannheten fra små barn og fulle folk, vet ikke hvilken kategori som stemmer best... :lol:
    Jeg synes plassen på veggen der lerretet er så ganske så optimalt utnyttet i Flageborgs oppsett . Liker bånd diskanter veldig godt, Celestion 7000 stod en gang på min høyt på ønskelisten over hifi produkter.

Når det gjelder Projektor Lamper, så håper jeg det skjer noe med garantiordningen på disse, dagens garanti burde vel kunne gjelde dersom pæra kostet et sted godt under 500 kr. En så dyr slitedel som ryker etter 10%– 20% brukt forventet levetid, burde det ikke være så mye tvil om at det var noe galt med helt fra begynnelsen. At pæra følger en stokastisk feilings kurve vil bety att majoriteten av pærene ryker etter oppgitt forventet levetid. Det hjelper lite for den eieren som plutselig står der med ”optimalt” oppnåelig sort nivå på LCD eller DLP projektoren sin rett etter 10% forventet forbruk av pæra . Synes garantien burde dekke alle utgiftene for lampeskifte for opp til 50% av brenn tiden, eller 5 år.

Dagens garanti ordning skriver seg muligens fra når det gjerne kun var penge sterke bedrifter som kjøpte projektorer, og 4 - 5tusen kroner for ny pære når projektoren koster 50 – 60 tusen var helt greit......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående dere som forsvarer butikkene og at de må dekke tap ol.; jeg tar alltid garantisaker direkte med leverandør eller det verkstedet jeg vet de bruker, går mye raskere og løser seg stort sett alltid uten problemer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk at hvis en butikk som solgte projektorer solgte projektorene dyrere(la oss si 500 kr), men garranterte at lampen skulle vare minimum 1200 timer ville fått en del ekstra kunder.

Mange leverandørene er tydeligvis uenig side de heller velger å gi veldig kort garanti.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev nettopp et spørsmål til forbrukerportalen.no

Kode:
    Hei.
    Dette er ikke en direkte klage, men heller ett spørsmål til dere ang. en forbruksvare.

Saken gjelder projektorpærer til hjemmebruk. I løpet av de siste 2 årene er dette blitt mer og mer vanlig hjemme i stuene til vanlige folk. Projektoren koster fra 10000,- til 60000,- til hjemmebruk. Problemet er at produsentene oppgir en "forventet" levetid på pæren på mellom 2000 og 5000 timer. Når da flere og flere opplever at pæren i virkeligheten ikke varer lenger enn fra 300 til 1000 timer synes jeg dette er reklamasjon. En pære til en projektor koster fra 3500,- til 6000,- De fleste produsenter har en pæregaranti på mellom 100 og 300 timer.
    Hvis intressert foregår det en diskusjon på norges største forum for hifi/hjemmekino.
    Link : [url]http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14314&postdays=0&postorder=asc&start=0[/url]
    Håper jeg fikk med meg det essentielle.
    Skal poste så snart jeg får svar. (hvis jeg får svar )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg på min side er veldig glad vi har den kjøpsloven vi har, nettopp for at store aktører ikke bare skal overkjøre vanlige forbrukere med forskjellig svada og ansvarsfraskrivelse!
    Dette med kjøpsloven tror jeg er en medvirkende årsak til at mye forskjellig hvite/brunevarer kan være merkbart dyrere her i landet enn i mange av våre naboland da de har et ekstra påslag for å dekke ekstrautgifter pga 5-års reklamasjonsfrist...[/quote]

Jeg er vel ikke enig i at det er noe særlig dyrere i Norge enn andre land. Snarere tvært i mot. Men når det gjelder noen merker/modeller som ikke føres i Norge, da er det lett att du får ekstra kostnader med å ta inn små partier til landet og da blir alt dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/quote]

Det sies at man får høre sannheten fra små barn og fulle folk, vet ikke hvilken kategori som stemmer best... :lol:
    Jeg synes plassen på veggen der lerretet er så ganske så optimalt utnyttet i Flageborgs oppsett . Liker bånd diskanter veldig godt, Celestion 7000 stod en gang på min høyt på ønskelisten over hifi produkter.

[/quote]

Som sagt så mener jeg at han har mye bra i anlegget sitt, det er ikke det, men alt ser så 70 tall ut . Men det er samma det. du ser jo ikke dette når du ser film, da er det opplevelsen som teller :wink:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne vært interessant å få prøvd en slik sak i f.eks Forbrukerrådet og evt Forliksrådet. I verste fall koster dette litt tid og en tusenlapp. I beste fall får man en prinsippiell avklaring av hvorvidt kort levetid på en komponent som utgjør opptil 30% av produktets verdi anses som en mangel ihht Kjøpsloven.

Jeg konstaterer at det nesten er like mange tolkninger av Kjøpsloven i denne tråden som antall innlegg :wink: Greit nok, men ingen skal komme å fortelle meg at en butikkselger normalt tolker denne korrekt. Etter min erfaring har desverre de aller fleste av dem svært selektiv hukommelse hva gjelder partenes rettigheter for å si det sånn :roll:

Jeg deler nok heller ikke enkeltes sympati for leverandørenes "harde kår", og jeg er sterkt uenig i at man skal avstå fra å fremme sine kjøpsrettlige rettigheter av frykt for at leverandørene skal heve prisene. Tvert imot vil en offensiv fokus på kundenes rettigheter på lang sikt fremme den beste balansen mellom kvalitet og pris i et fritt marked.

Etter mitt syn er en pj-pære en hovedkomponent med en relativ verdi som gjør at den ikke uten videre er sammelignbar med slitedeler i kjøpsrettslig forstand. Hvis den som antydet av trådstarteren ryker innen to år ELLER etter et timeantall som ligger under 50% av antydet levetid, mener jeg det er grunnlag for å prøve saken rettslig hvis leverandøren stiller seg avvisende.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at utvidede garantier er på vei. I Sverige får du vel ikke kjøpt en projektor som har min 1000 timers garanti på pæra. (og som er pixelkontrollert og som er tunet)

Eller de kanskje kan tilby en utvidet garanti for en sum penger som gjør at en sover bedre om natta! Slik som Elkjøp har på noen produkter i dag.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEC har hatt 1000 timer garanti i lang tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør igjen, hvorfor varierer levetiden på pærer så enormt?

Side 3 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •