Lyspærer, den store bløffen!? - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21
Viser resultater 401 til 416 av 416
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FFF
    Ser at de fleste snakker om pærer som går, pærer som exploderer og om pærer som holder 4000 timer +. Selv har jeg en InFocus 4800 med 440 timer pæretid, som er så lyssvak av jeg må justere brightness til minimum 75% for å se hva som foregår i dagslys-scener! mørke scener er bare grå grøt. Denne forandringen har kommet gradvis. Buker den i dedikert kinorom uten vinduer eller andre lyskilder.

Er jeg alene om dette fenomenet?
    Fall i lysutbytte fra en slik metall gass lampebasert projektor er vel somregel pga at lampemodulen ikke helt fungerer som den skal lenger.

Disse lampemodulene gir generellt mindre lysutbytte etter hvert som driftstimene øker , men det var veldig tidlig med 440timer synes jeg, den burde hvis den var i orden fremdeles ligge på en lystyrke mellom 70 - 90% av det den hadde som ny, her høres det på beskrivelsen ut som du er nede i 30-40%...

Den levetiden som gjerne er opgitt fra projektor produsenten, er hvis jeg har skjønnt det riktig når lysutbytte ca er det halve av da den hadde da den var ny og da begynner risikoen for at lampa eksploderer å øke betraktelig.

Mange som har opplevd lyssvake lamper etter en såpass kort driftstid , har derfor også ganske snart opplevd at lampa har eksplodert. Skal ikke se bort i fra at du også snart vil høre et smell i projektoren og at det blir helt mørkt i stedet. Pass forøvrig på å forlat rommet og luft ut lampeavgassene etter beste evne osv, og unngå å puste inn den tungmetalls holdige gassen. Mange projektor produsenter anbefaler å kaste eventuelle matvarer som har vært i nærheten av projektoren når slike lampemoduler ryker.

Projektoren må gjerne renskes for små pulver kvarts/glass biter etter en slik lampe eksplosjon, og det kan i enkelte tilfeller være lurt å heller skifte lampe før den tar kvelden på den litt spektakulære måten, selv om jo projektor produsenten også har konstyert projektoren slik at de tatt høyde for at projektoren ikke skal ta direkte skade av en slik hendelse.

Lampemoduler er jo såpass dyre at det ikke er så lett å skifte den før man må heller, men det er vel et dilemma man kommer opp i med denne teknologien desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæren i min Panasonic AE-700 røk like før jul, etter 641 timer. Dvs. den var ikke helt død, men lysutbyttet gikk plutselig ned til en 10% eller så. Prosjektøren var kjøpt hos Komplett, og etter avtale ble den levert inn til reparasjon hos Service Spesialisten i Oslo. Ny pære var ikke på lager, men måtte bestilles, men jeg fikk låneprosjektør av Komplett uten noen form for krangling, da jeg ba om det og viste til forbrukerkjøpsloven.

I dag fikk jeg AE700'en tilbake med ny pære - garantireparasjon - regningen gikk til Panasonic Norge. Ingen spørsmål. Jeg som hadde forberedt meg grundig og hadde med flere uttalelser fra Forbrukerrådet, men neida - ingen krangling - ja selvfølgelig var dette garantireparasjon...

Jeg er fornøyd. Både med Komplett og Service Spesialisten. Blir spennede å se hvor lenge pæren holder denne gangen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DÆNG! Pæra røk :-( (infocus X1 ca 250 timer)

Hupp.

Etter rundt 247timer (muligens litt over 250) røk pæra på infocus X1 projektoren min.

Hadde kjøpt X1'en på telehuset for ca 2 år siden og leverte den inn for service.
    Fikk beskjed om at det nok var garanti reparasjon.

Etter en måned etterlyser jeg status og får etter mye om og men (de klarte ikke å finne projektoren....), beskjed om at det nok IKKE var garanti reparasjon da :

"årsaken til at lampa var gåen var pga at det var veldig mye støv i projektoren, slik at den blir mye varmere enn den skal være når det ikke er støv i den"

Projektoren har vært takmontert i en kjellerstue og det har ikke vært et støvete miljø så at det var veldig mye støv i den stiller jeg meg uforstående til....

Brukermanualen sier at den bør/skal renses etter 250 timer, men jeg er usikker på om jeg var 3-7 timer over dette, eller under.....Jeg hadde ivertall ikke renset den før den gikk.

Veldig i tvil om hvordan jeg bør håndtere saken.....
    Noen som har noen tips og meninger?

mvh
    Dev

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Be dem legge frem bevis for at projektoren hadde for mye støy innvendig. Hvis de skal avvise garanti på det vilkåret, sitter de garantert med bilder av "problemet". Har de ikke det, er det kanskje bare et forsøk på å sno seg unna garantiansvaret?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    infocus X1 er vel en projektor som hverken har luftfilter som kan redusere innsuget av støv, og som har en kjølevifte som går hele tiden mens projektoren står i stanby tilknyttet el.nettet. Det kan derfor etter min mening godt hende at den har fått en del hybel kaniner i løpet av de to år du har hatt den selv med bare ca 250 timer på lampetelleren. Er ellers enig med inlegget til Gorm her, med at bevis byrden med for mye støv er hos de du leverte infocus projektoren inn til og som nå prøver å sno seg unna sine plikter rundt lampe garantien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pærepris - Panasonic 3800 vs Hitachi ~2000?

Et lite spørsmål jeg plutselig ble voldsomt klar over for et par dager siden.

Min projektor, en Panasonic PT-AE700, trengte nylig en ny pære. Denne ble kjøpt inn, og jeg må nå sende pære+projektor til Service Eksperten for installasjon (visstnok for å beholde garanti). Det skal aldri være enkelt... Pæren har salgspris 3799kr, men grunnet litt spesielle omstendigheter fikk jeg heldigvis rabatt.

Det som slo meg, var hvordan Hitachi sine pærer lå på rundt om 2000kr. Dette var fra samme nettbutikk. Hvordan er det mulig at det kan være så sinnsvak store forskjeller? Jeg vurderer faktisk seriøst å rett og slett selge projektøren min, med ny pære, og kjøpe en Hitachi PJ-TX300 bare pga. lampeprisen. Det virker nesten voldsomt klart at pris ikke har noe å si, da jeg har hatt pærer som har holdt ~300 og ~1700 timer før bytte. Ganske langt unna ~3000 som blir nevnt i spesifikasjonene

Forsinket edit: Skrivefeil. Har akkurat sendt email til Service Eksperten for å høre hvor mye et skift vil koste. Har da ny pære.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyspærer som ryker.

Skiftet pære i min Panasonic PT AE700 for litt siden, fordi jeg trodde den holdt på å ryke. Etter å ha skiftet pære å resatt timetelleren viste det seg at en S-vhs kabel var løsnet litt, og at det var derfor jeg trodde pæren begynte å bli dårlig. Idiotisk, men, men.

Den gamle pæren hadde vært i bruk i ca 1700 timer og jeg kan derfor sette den i igjen og forhåpentligvis bruke den ca 1000 timer til. I manualen står det at pæren vil slå seg automatisk av etter 2700 eller 3000 timer, alt etter hvilke settinger som er brukt. Dette gjøres for å forhindre at lyspæren eksploderer.

Noen som vet om en lyspærere som eksploderer kan gjøre skade på prosjektoren ? Hvis ikke kan jeg jo bare sette den gamle i og vente på at det smeller....?

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om pæren virkelig eksploderer så vil det kunne havne glasstøv over store deler av projektoren (paneler bl.a). Da må den inn på service for å få opprensking mest trolig.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Epson TW600 lampemodul har røket på 331 timer.
    Da jeg ringte til Epson snakket jeg med en trivelig kar som så jeg at den hadde bare 3mnd/ 500 timer garanti og rådet meg til å ringe til forbruker rådet og sende skriftlig klage til ham på mail.
    Da jeg ringte forbruker rådet sa de at jeg skulle gå til komplett og klage, så da gjør jeg det.
    Jeg sender så en mail til komplett hvor jeg beskriver hva som har skjedd. Komplett henviser til Epson support.
    Jeg forklarer for han at jeg allerede har ringt Epson support, men velger å reklamere til dem fordi det er de som har solgt varen.
    Ettersom pæren koster 40% av den totale kostnaden til projektoren skulle jeg også, om det gikk for lang tid å fikse, kunne heve kjøpet, eller ihvertfall få en projektor på lån hvis ventetiden skulle ta over 1 uke.

Jeg sender så inn et "klikk og klag" brev fra forbruker rådet til Komplett. Igjen sier Komplett at jeg må ta det med Epson, de vrir seg unna.
    Dette begynner å bli ganske irriterende.
    Jeg har også forklart til komplett at jeg vil klage/ reklamere flere ganger, men de trodde fortsatt det var en garanti sak helt til jeg forklarer hva Epson sa om 3mnd/ 500 timer garanti. Da forstår de plutselig at det ikke er garanti på den, men forstår fortsatt ikke at jeg reklamerer (de burde vist garanti begrensningene til Epson på forhånd, det er ganske dårlig at de ikke gjør).

Nå for jeg se hva som skjer imorgen...

Spør du meg, er Komplett ganske håpløse. Jeg vil ikke anbefale de så langt...

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1. Flageborg: Du skriver frytkelig mye tull som jeg nesten ikke orker å besvare. Men jeg gjør det likevell. En pære er en forbrukssting men forventet variabel levetid. At den skal gå under 2 eller 5 års reklamasjonsrett faller jo helt og holdent på sin egen urimelighet. Hva med TV slavene som ser TV 8 timer i døgnet. Skal man kreve at man får ny pære fordi det ikke har gått 2 eller 5 år?.

2. Forbrukerlovene i Norge burde vært mer tilpasset med EU og andre land. Tror det ville vært lettere å få gjennomslag for sine krav. Nå sitter pampene i panasonic og beregner kostnadene på sine produkter utifra reglene i de fleste land. Når da så noen tullinger krever fikset en ting gratis etter 3 år så er det ikke rart de ikke er villig til å betale, for det må de jo ikke i andre land. Dermed sitter den lokale leverandøren igjen med skjegget i postkassen. Så vurderer de kostnadene med å heve salg eller bytte gratis. Det fører bare til at de finner ut at de må selge 15 DVD spillere for å dekke tap. Ergo de krever at kunden dekker dette selv.
    Nå skal det sies at jeg leste side 1 og sluttet der. Men våger meg på en kommentar allikevel. Jeg er ikke høyesterettsdommer, men jeg har studert privatrett, så litt vet jeg.

1. Flageborgs utgreing på side 1 i denne tråden er meget god. Det er klart man kan forvente at en projektor-/prosjektør-pære skal vare vesentlig lenger enn to år ved normal bruk når produsenten oppgir en levetid på lampen på f.eks 4000 timer (tilsvarer 5,5 t pr dag i to år, noe som er MER enn ved "normal" bruk)

Om det IKKE kan forventes at pæren holder i vesentlig mer enn to år, skal den uansett holde to år, jmf Lov om Forbrukerkjøp, ved normal bruk.

2. Javel, dette er en påstand. Realiteten er at Norge IKKE har samme forbrukerlover som andre EU land og velger man å selge produkter på det norske markedet til tross for dete må man følge de norske reglene.

En forbruker i Norge kan velge om han vil rette reklamasjonen til selger (1. ledd), grossist (bakenforliggende ledd) eller produsent (bakenforliggende ledd). Om selger sitter igjen med skjegget i postkassa etter en klagesak fra kunden har selger mulighet til å støtte seg til kjøpsloven (som gjelder mellom to bedrifter eller to privatpersoner)

Om min pære går FØR 5 år og de oppgitte 4000 timene (infocus X1), så kan jeg love dere det blir haraball om selger ikke tilbyr avhjelp (f.eks prisavslag)
    Dor det er ikke slik at selger må gi deg en ny pære eller la deg heve kjøpet. Holder pæra i 2000 av 4000 timer bør man ha krav på halv pris på ny pære. Er det kun 400 timer igjen, bør man få 10% rabatt osv.

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Min Epson TW600 lampemodul har røket på 331 timer.
    Da jeg ringte til Epson snakket jeg med en trivelig kar som så jeg at den hadde bare 3mnd/ 500 timer garanti og rådet meg til å ringe til forbruker rådet og sende skriftlig klage til ham på mail.
    Da jeg ringte forbruker rådet sa de at jeg skulle gå til komplett og klage, så da gjør jeg det.
    Jeg sender så en mail til komplett hvor jeg beskriver hva som har skjedd. Komplett henviser til Epson support.
    Jeg forklarer for han at jeg allerede har ringt Epson support, men velger å reklamere til dem fordi det er de som har solgt varen.
    Ettersom pæren koster 40% av den totale kostnaden til projektoren skulle jeg også, om det gikk for lang tid å fikse, kunne heve kjøpet, eller ihvertfall få en projektor på lån hvis ventetiden skulle ta over 1 uke.

Jeg sender så inn et "klikk og klag" brev fra forbruker rådet til Komplett. Igjen sier Komplett at jeg må ta det med Epson, de vrir seg unna.
    Dette begynner å bli ganske irriterende.
    Jeg har også forklart til komplett at jeg vil klage/ reklamere flere ganger, men de trodde fortsatt det var en garanti sak helt til jeg forklarer hva Epson sa om 3mnd/ 500 timer garanti. Da forstår de plutselig at det ikke er garanti på den, men forstår fortsatt ikke at jeg reklamerer (de burde vist garanti begrensningene til Epson på forhånd, det er ganske dårlig at de ikke gjør).

Nå for jeg se hva som skjer imorgen...

Spør du meg, er Komplett ganske håpløse. Jeg vil ikke anbefale de så langt...
    Komplett har ikke noe med å henvise deg videre til produsent. De har heller ikke noe med å bestemme om du skal benytte deg av garantien eller reklamasjonsretten.

DU bestemmer om du ønsker å sende reklamasjonen til selger (komplett), så får de fikse det på hvilken måte de ønsker. Hovedpoenget er at du skal slippe å lide noen last.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Crazysteps. Det du sier virker på meg helt fundamentalt, og slik bør det være. Jeg vet hvert fall hvem jeg skal ringe når pæra mi går! virker som du har peiling og får ting som du vil! Folk burde vært mer som deg, pågående og kunnskapsrike med bestemte meninger. Det er jo bare vi forbrukerene som kan gjøre noe med pæreprisen, det eneste som er vanskelig er å samles om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skifter en lyspære i PJ? Er det lett og gjøre det selv? Finnes det en guide på hvordan man gjør det (Youtube)? Jeg har selv en Panasonic PT-AX100E, pæra har ikke gått, jeg bare forbereder meg til den dagen det skulle hende. Jeg har forøvrig ikke giddet og lese gjennom tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke instruksjonsboken ?

Sitat Opprinnelig postet av kaarea
    Hvordan skifter en lyspære i PJ? Er det lett og gjøre det selv? Finnes det en guide på hvordan man gjør det (Youtube)? Jeg har selv en Panasonic PT-AX100E, pæra har ikke gått, jeg bare forbereder meg til den dagen det skulle hende. Jeg har forøvrig ikke giddet og lese gjennom tråden.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaarea
    Nå handlet vel denne tråden egentlig ikke om hvordan lampen skal skiftes i div projektorer, men mer missnøyen rund det av og til store avviket mellom produsentens angitte timetall for lampeutskiftingsintervaller og den tiden mange projektor brukere har opplevd dette i praksis.

Det pleier forsåvidt ikke å være vanskelig å skifte lampemodul selv, det kommer litt ann på hvordan man har satt opp projektren om takfestebraketten stenger for tilkomsten til lapeluka osv, men det er vel ofte ikke mer krevende å skifte lampe enn å f.eks rense/skifte luftfilterene på projektoren.
    Vet ikke helt om denne brukermanualen stemmer over ens med din projektor Kaarea, men på side 39 kan du se og lese litt hvordan dette skal gjøres for PT-AX100U. Dette er hvis lampemodulen er hel og uskadet på utskiftnings tidspunktet. Skulle lampa ryke med at den knuses før utskifting, kommer det vel litt ann på hvor du er i garanti tiden osv, men da må også eventuelle pære fragmenter fjernes fra innsden av projektoren før den nye lampen kan monteres. Når man har skiftet lampemodul må man gå inn i menyen i projektoren og resette lampetimeren, så den nå kan telle driftstimene for den nye lampa.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bokker, dette virket da ut som en rellativt enkel prosess.
    Å ja brukermanualen var så å si den samme som min PJ, bruker manualen min har jeg kastet bort.

Side 21 av 21 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •