Lyspærer, den store bløffen!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 416
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det at Philips har en finger med i spillet på ca 90% av alle pærer som blir laget til projektor er nok med på å holde prisene oppe.
    Der tror jeg du har ganske så rett. tidligere hadde philips totalt monopol på pærer. til eksempel kan man se på BenQ, og prisforskjell. BenQ bruker pærer fra lucsio. spent på hvor lenge den holder.. :roll:

En vare som skal vare i 2000 timer, men ryker etter 500 timer vil ha en mangel. (forutsatt at det ikke er din feil at den ryker)
    Problemet kan være at ingen kan vite hvor lenge en enkelt pære vil vare, og heller ikke årsak etter at den har røket. kanskje derfor er garanti-tiden satt så lavt. Og vi kjøper det jo! så hvorfor skulle de gi bedre betingelser?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alek17
    En vare som skal vare i 2000 timer, men ryker etter 500 timer vil ha en mangel.
    Hvor står det at pæren _skal_ holde i 2000 timer? Pærer er en forbruksgjenstand å regne og det står (desverre) ingenting i kjøpsloven som definerer minimums levetid på projektorpærer.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk TV2 hjelper deg i kveld. Der prøver Panasonic å "vri" seg vekk fra ansvaret for en DVD pickup som kun holdt i 3 år. Selvfølgelig skal en Projektor pære skiftes på garanti hvis den ryker før det er gått 5 år!!! :twisted: ellers skal den holde 3000 timer 8) ALT annet aksepteres ikke!!!

Som forbrukere har vi ALLE veldig gode kort på hånden for å reklamere på dårlige/feilaktige produkter. STÅ PÅ KRAVA !!!

"Gjør din plikt, krev din rett!" er et passende ordtak 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sjekk TV2 hjelper deg i kveld. Der prøver Panasonic å "vri" seg vekk fra ansvaret for en DVD pickup som kun holdt i 3 år. Selvfølgelig skal en Projektor pære skiftes på garanti hvis den ryker før det er gått 5 år!!! :twisted: ellers skal den holde 3000 timer 8) ALT annet aksepteres ikke!!!

Som forbrukere har vi ALLE veldig gode kort på hånden for å reklamere på dårlige/feilaktige produkter. STÅ PÅ KRAVA !!!

"Gjør din plikt, krev din rett!" er et passende ordtak 8)
    som scirocco sier, vi har ikke garanti over det produsenten opplyser. sier de at "vi garanterer at den varer i 500 timer" så godtar man i praksis at man ikke får garanti etter 501 timer idet man kjøper produktet. Som med alt annet der det nesten ikke fins konkurranse, må man bare godta prisen som er gitt.. På andre punkter tjener vi ganske godt på konkurransen i markedet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpsloven er egentlig veldig bra for oss forbrukere, det største problemet er "de vi kjøper av" som nesten uten unntak prøver å unngå sine forpliktelser overfor oss forbrukere. 5 år reklamasjonsrett sier loven, og takk for det! Dårlige produkter ER dårlig butikk!!! Og ingen leverandør kan gi DÅRLIGERE garanti ENN kjøpsloven. Hallelu.........

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    som scirocco sier, vi har ikke garanti over det produsenten opplyser. sier de at "vi garanterer at den varer i 500 timer" så godtar man i praksis at man ikke får garanti etter 501 timer idet man kjøper produktet.
    Beklager, men dette er "svada" fra ende til annen. Thank God ....... for Kjøpsloven som forhindrer praktisering av ovennevnte fortolkninger.
    Skjerpings på dette må til !!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du klarer å bevise at kjøpsloven overstyrer pære-garantien, da....
    :roll:
    da skal du få en pære av meg. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flageborg: Kan du linke opp til det punktet i kjøpsloven som definerer reklamasjonsretten til projektorpærer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    flageborg: Kan du linke opp til det punktet i kjøpsloven som definerer reklamasjonsretten til projektorpærer?
    Hva med et lite bidrag for å hjelpe deg med reklamasjonen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nok Mr. Flageborg litt ute på jordet, for kjøpsloven og "5 års reklamasjonsrett" sier noe om forventet levetid. At forventet levetid på en lyspære skal være 5 år, får du aldri støtte for i noen forbrukerrett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi i gang med å definere reklamasjonsgrunnlaget for projektorpære.

Et viktig sitat "Noen av disse varene har likevel fem års klagefrist når prisen er høy og en venter at de skal vare vesentlig lenger enn to år."

Pkt. 1: En projektorpære har en høy pris OG den er forventet å vare lenger enn to år, jfr. pkt. om TV.

Pkt. 2: i mange tilfeller er verdien av projektorpæren opptil 50% av projektoren's verdi og vil derfor utgjøre "en vesentlig del" av den totale projektor, faktisk i praksis så mye at man bør kreve å heve kjøpet hvis projektorpæren slutter å virke FØR forventet levetid på projektoren er nådd.

Det som forundrer er at det virker som mange "likestiller" lyspæra som er montert i lampa i gangen, fra Osram eller Nille til kr. 4,90 med en projektorpære til mange tusen kroner !!! Skjerp dere!!! Projektorpæra er et stykke ingeniørkunst som det står respekt av, dyr å produsere, avansert teknologi er tatt i bruk, mangeårig forskning ligger bak. Det er ingen grunn til å "bagatellisere" en projektorpære.

Utfordring: La TV2 hjelper deg! hjelpe oss med en "projektorpæresak" for en her på forumet!

Sitat:
    "3. Reklamasjonsrett
    Reklamasjonsrett (eller klagerett) vil kort og godt si at du har rett til å klage på en vare hvis den har mangler eller når det oppstår forsinkelser.

At du har rett til å klage, betyr ikke at du automatisk vil få ny vare eller gratis reparasjon. Men klager du, skal selgeren reagere på et eller annet vis.

Som regel har du to års klagefrist. Men har du kjøpt et produkt som er ment å vare i vesentlig lenger enn to år, er klagefristen fem år.

Eksempler på varer med to års klagefrist:
    barbermaskiner
    bærbare CD-spillere
    hageredskaper
    håndklær
    håndstøvsugere
    hårbørster
    hårfønere
    kjøkkenutstyr
    klær
    leker
    lommediskoer
    mat
    miksmastere
    sko
    strykejern
    tannbørster
    Noen av disse varene har likevel fem års klagefrist når prisen er høy og en venter at de skal vare vesentlig lenger enn to år. Eksempler er fjernstyrte lekebiler til mange tusen kroner og svært kostbare klær.

Eksempler på varer med fem års klagefrist:
    badekar
    barnevogner
    biler
    briller
    byggevarer
    båter
    campingvogner
    cd-spillere
    datautstyr
    dykkerutstyr
    fiskeutstyr
    fotoutstyr
    gressklippere
    husholdningsmaskiner
    hvitevarer
    jaktutstyr
    kikkerter
    klokker
    klosetter
    kofferter
    mopeder
    motorsykler
    musikkinstrumenter
    møbler
    parabolanlegg
    parketter
    pelsklær
    radioer
    ryggsekker
    skiutstyr
    stereoanlegg
    surfbrett
    sykler
    symaskiner
    telefoner
    tepper
    TV-er
    verktøy
    videospillere
    våpen
    Hvis prisen er så lav at du bør skjønne at kvaliteten er dårlig, er klagefristen bare to år. Dette kan for eksempel gjelde briller, klokker og kikkerter." sitat slutt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers vil du finne samsvar med utredningen i følgende artikkel:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=6893

..........og nå er det tid for TV2 Hjelper Meg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med å overbevise en forbrukerrett om at pæren skal vare mer enn to år.
    Konsekvensen om du lykkes er at alle projektorer blir et par tusen kroner dyrere. For hvordan skal produsenten ellers hente inn den utgiften gratis pærebytter medfører?

Når det gjelder TV2 "hjelper deg", så har jeg erfart på nært hold at de ikke aner hva de driver med. Forøvrig fikk jeg (og flere andre på forumet) spørsmål om vi kunne være "sannhetsvitner" i denne saken. Jeg hadde allerde brent meg på de idiotene en gang, så jeg bare la på røret. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si de ikke er "ment å vare vensentlig mye lenger.." og bare har en reklamasjonsfrist på 2 år. Uansett vil vel de fleste på dette formuet bruke prsjektoren mye mer enn de timene som det garranteres for.
    Det som er spennende er hvilket svar du får om pæren ryker etter 1 år og er brukt 50% av de oppgitte timer.
    Det vil da være klart at pæren har en mangel. Selger har da to valgmuligheter. Prisavslag eller avhjelp(ny ting eller reperasjon).
    Det mest praktiske i tilfeller som dette er vel prisavslag.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Når det gjelder TV2 "hjelper deg", så har jeg erfart på nært hold at de ikke aner hva de driver med. Forøvrig fikk jeg (og flere andre på forumet) spørsmål om vi kunne være "sannhetsvitner" i denne saken. Jeg hadde allerde brent meg på de idiotene en gang, så jeg bare la på røret. :wink:
    Bra, Gorm, det programmet har irritert meg grenseløst i flere år. Ser konsekvent ikke på dette, da det er preget av slett journalistikk og et sensasjonspreget jag i de fleste saker jeg har sett. Vil ikke se i kveld heller, men regner med at jeg får høre/lese om det, ikke minst her på forumet om ikke altfor lenge.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke en projektor pære å regne som en vanlig glødetrås lyspære da, og til den prisen man må betale bør den holde lenge.

Det er lys itensiteten som skal gradvis svekkes iløpet av den oppgitte
    levetiden ikke at den slutter å virke helt eller at den eksploderer, skjer det, mener i allefall jeg at det er en alvorlig mangel på produktet.

Om det er selve pæra eller projektoren sin skyld at pæra tar kvelden for tidlig er vel også et annet spørsmål, jeg ville i allefall være svært skeptisk til å sette en så dyr "slitedel" inn i en projektor, som man vet er fint behandlet (rene luftfiltere, ikke utsatt for støt under bruk og nedkølingstid etter bruk hvor kjølevifta går tiden ut ol.) , og som har en død pære etter et alt for kort tid i forhold til produsentens oppgitte leve tid.

Det er klart at så lenge projektor eiere er villig til å betale over 3-4 tusen for en pære som umulig kan koste så mye å produsere, det må jo være god butikk for pære produsenten. Sikkert noen økonomer der som gnir seg i hendene.......

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ser konsekvent ikke på dette, da det er preget av slett journalistikk og et sensasjonspreget jag i de fleste saker jeg har sett. Vil ikke se i kveld heller, men regner med at jeg får høre/lese om det, ikke minst her på forumet om ikke altfor lenge.....
    Her kommer det: Vi må ta programmet for det det er. Vi vet at det ligger mye arbeid bak en ferdig reportasje, og at det verste er å se hvor fort innslaget er over. Det blir sjeldent "faktadybde" på innslagene, men det er jo heller ikke meningen. Dagens program viser test av hjemmekinoanlegg, kr. 6k til 7,5k?????? Det er vel ingen her på forumet som anser produktene i reportasjen som noe annet enn leketøy?
    Ellers må jeg si meg fornøyd med resultatet av DVD pickupsaken, hvor STOOORE Panasonic og Siba anstrenger seg veldig for å dytte meningsløse kostnader på en stakkars liten forbruker i en reklamasjonssak. RÅTT PARTI ! Men det er godt vi har noen som taler forbrukerne's sak, og dette lover bra for neste projektorpærereklamasjonssak

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Men det er godt vi har noen som taler forbrukerne's sak,
    Det er jeg enig i. Synes bare at TV2 tar en del billige tabloid-poenger fremfor det jeg har sett av NRKs FBI.

Men enig, vi trenger allikevel media for å sette press på leverandører, og å gi støtte til den vanlige forbruker.

Blir det du, da flageborg, som vi snart ser på TV2 hjelper deg men en gåen prosjektorpære i hånden??? :wink: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pickup-saken beviser bare det jeg alltid har ment i elektronikkbransjen. For å komme igjennom med en reklamasjonssak nytter det ikke bare å møte opp med et smil i butikken, men en må være forberedt på å få en i trynet. Det virker også som butikkene har som polisy og avvise alle klager ved første instans. De fleste kunder vet nemlig å gi opp allerede da..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg kjører Optoma H30, et fantastisk produkt, OOOOOps kun 880 timer på lampa før programmet; og har handlet hos en seriøs klubbforhandler, regner jeg ikke med å måtte ty til så drastiske midler som TV2, da sannsynligheten er at saken ordnes i minnelighet, på relativt kort tid, og argumentene vil være de samme. 8)

Til ettertanke er det stort sett bare STORE aktører; Panasonic, SIBA, Elkjøp, Expert som absolutt vil på TV Skjønn det, den som vil.

"All reklame; er GOD reklame" :shock: PS! Jeg blir IKKE kunde der !!!

Side 2 av 21 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •