Lyspærer, den store bløffen!? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 416
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Kjører du den i low eller high modus?
    High modus,for å ha best bilde på " tv ". Siden jeg bruker kompositt mellom proj. & avr3805.Har ikke klart å få fargebilde med scart overgang s.video til denonen

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trygvelo
    Snakka med en som jobber på InFocus og han sa at lampene kosta ca. 100 kr inn til InFocus... En liten tankevekker... Hørtes nesten for utrolig ut, men hvorfor skulle han lyve om det? Kjenner han ganske godt også
    Kunne vært ganske så interessant å få vite kostpris på slike lamper ja.
    Personlig syntes jeg 100,- inn til Infocus hørtes utrolig billig ut, men da forstår jeg ikke hvorfor produsenter, butikker og verksted lager så mye pes på reklamasjoner.

Tror nok ikke den prisen er reell.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det er sammenblanding mellom snørr og barter her. Vil nok gjerne tro at innpris på selve pæren er 100 kr. Men hvis man ser hva som må byttes når lampa går, så er det mer enn selve pæren. Ikke for ingenting at vi er flere som synes det bør kalles lampemodul, og ikke pære.

Bilde av tilfeldig valgt lampemodul:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den kan jeg være enig med roffe.
    Selve del-enheten med glødetråden = 100,-
    Men så er jo oppbyggingen rundt glødetråden ganske så mye mer omfattende enn en vanlig bilpære f.eks.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har noe levetid på AMO pærene? Noen som har måtte bytte disse enda, og isåfall etter hvor lang tid?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ja, den kan jeg være enig med roffe.
    Selve del-enheten med glødetråden = 100,-
    Men så er jo oppbyggingen rundt glødetråden ganske så mye mer omfattende enn en vanlig bilpære f.eks.
    Jeg vet ikke hva Pæren koster, men jeg vet at alt det andre rundt er tilsammen mye billigere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er konklusjonen at en Lampemodul ikke burde koste mer enn 200 kr å produsere da? :wink:

Hvorfor er det i forumet så mye snakk om glødetråd? det er det vel ingen moderne lampe baserte projektorer som bruker glødetrå lamper lenger....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forhøre meg litt nærmere ang. lampeprisen inn til InFocus neste gang jeg treffer han. Også ang. lampe opp mot lampemodul.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp den lite hyggelige beskjeden at det er på tide å skifte lampe i min Hitachi CP S220.

Men projektoren går jo fint den, og eg såg jo en film idag uten at eg kan seie eg såg noke forskjell på fargene. Er dette lurt, eller MÅ en skifte lampen umiddelbart?

Håper eg berre kan kjøre på til lampen gir heilt opp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo Hitachi sine pærer de billigste på markedet om jeg ikke husker helt feil. Så du kommer nok bedre ut av det enn de med andre merker. En TX10 pære koster rundt 2000kr.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Pæren må ikke skiftes umiddelbart og du kan fortsette å se filmer.
    Men du har fått beskjeden om at slutten nærmer seg.
    Ved å "presse" grensen risikerer du også "lampeeksplosjon".
    Det er likevel noe vi faktisk alle risikerer da vi ikke kan forutsi når lampen går.

I X1 f.eks ble jo lampetiden utvidet fra 3000 til 4000 timer.
    Det må jo tyde på at en god del projektorer ble kjørt lenge etter opprinnelig utgått tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå er jo Hitachi sine pærer de billigste på markedet om jeg ikke husker helt feil. Så du kommer nok bedre ut av det enn de med andre merker. En TX10 pære koster rundt 2000kr.
    Ok, men passer en slik TX10 pære til alle modeller da eller?

Og hvor får eg i tilfelle tak i den? hard u noken linker til bra butikker på nette?

Takker for hjelpen!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi

Ok, men passer en slik TX10 pære til alle modeller da eller?

Og hvor får eg i tilfelle tak i den? hard u noken linker til bra butikker på nette?

Takker for hjelpen!
    Det var et eksempel da jeg har hatt TX10 selv, men jeg vet ikke om de andre projektorene bruker samme pære. Det er kanskje lite sannsynlig.
    Husker ikke helt hvilke butikker jeg sjekket, men HFCK kan du hvertfall høre med. De er uansett noe dyrere enn nettbutikkene...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden (og andre) har jo belyst problematikken med varighet på lyspærer ganske godt, og det er jo klart at det er produsentene som sitter med det totale ansvaret her.

Som kunde er det derfor utrolig godt å se denne teksten nedenfor samtlige prosjektorer til salgs på AVshop:

På eget initiativ, tilbyr AVshop en unik utvidet garanti, som for et mindre beløp (kr 299,- red.anm) gir deg 1000 timer eller 1 år (det som kommer først) garanti fremfor produsentens egen. Garantien er ment som et tilleggsytelse fra AVshop, og skulle produsentens egne garantiordninger forbedres i løpet av perioden (1 år), tilbakebetales selvsagt innskuddet. Husk også at AVshop også tilbyr 10% rabatt til alle sine projektorkunder på kjøp av lampe når behovet skulle oppstå!
    AVshop får dermed min "kundetilfredsstillelse-pris" og garantert at jeg kjøper min Panasonic 700 der på nyåret............

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lampekostnad inn...

Hei,

tok litt tid, men har fått sjekka opp hvor mye lampene koster inn til Infocus nå. De ligger på 6-700 kr inn. Altså en god del mer enn de 150-200 som jeg fikk høre første gang. Har gått rett til "kilden" uten mellomledd denne gangen, så denne summen er 100% sikkert korrekt.

Rimelig grei avanse på lampene mao.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heissan.
    Har nettopp tråla gjennom denne tråden, og sitter igjen med disse forståelsene:

Produsentene oppgir forventet levetid. Det vil si at det er noe man kan forvente at den minst gir. Dersom forventet levetid er det samme som gjennomsnittlig levetid, så har kanskje produsenten misforstått litt. Når man sier noe er forventet, så kan man forvente det, og da gjelder kjøpsloven inntil det oppgitte forventede timeantallet timeantallet.

Jeg er litt på gyngende grunn når det kommer til normalfordeling, men når man gjør undersøkelse på om medisiner og slikt så snakker man om konfidens-intervall. Man regner ofte noe som bevist dersom det kommer innenfor et 95% konfidensintervall.. dvs at man med 95% sikkerhet kan si at.... Hvis man sier 50% konfidensintervall, så har man egentlig ikke sagt noen ting, da man kun krever at halvparten av testene kommer innenfor kravet. "Vi kan med 50% sikkerhet si" er ikke veldig tillitsvekkende :roll: Når produsentene sier at "forventet levetid" er 2000 timer, så vil jo betydningen av ordet "forventet" si at de normalt varer 2000 timer eller lenger. Hvis eksperter på et felt sier at de forventer noe, så vil man jo tro at det er mer enn 50% sjanse for at de har rett.

Det er vel her kjøpsloven kommer inn og sier at en butikk/leverandør ikke kan komme og si at forventet levetid er kortere enn det produsenten oppgir dersom konkurrenter med tilsvarende produkter oppgir en vesentlig lenger forventet levetid.

En rask gjennomtenking av problemstillingen forteller meg følgende (som jeg har følelsen av at er rett altså). Tankene gjelder lamper med 2000 timers oppgitt forventet levetid:
    -Mange bytter aldri lampen i projektoren sin i projektorens levetid. Man hører jo om 4000 timer mange plasser, og det er jo et fåtall som oppnår totalt 4000 timer på 3-4 år går jeg ut ifra. Det vil si over to timer om dagen. Siden det er mest de siste årene at det har blitt kjøpt inn mye projektorer så vil dette føre til at kanskje et fåtall faktisk har kommet til "grensen" av levetiden.
    -Mange bytter lampen etter ca 2000 timer. På grunn av fornuft osv, så velger de fleste antagelig å la alt fra 1500 timer gå uten merknad.
    -De som leser denne tråden er spesielt interessert i problemstillingen, og vi kan forvente at en høyere prosentandel av trådens lesers har hatt problemer enn hva den samme problemprosenten er hos alle projektoreiere.
    -De overnevnte punktene tilsier at man ikke vil få et riktig bilde av å lese denne tråden eller å se på noen av brukerundersøkelsene her.
    -Til tross for dette virker det også som det er et fåtall i denne tråden som faktisk har opplevd problemer. Det kan derfor virke som at lampeprodusentene jobber med noe ala 95% konfidensintervall på uttalelsen om 2000 timer.
    -Bedrifter har ikke samme rettigheter som oss kunder, så derfor tilbys det 300timers garanti for å gi bedrifter også en slags trygghet. Denne garantien har ingenting med oss å gjøre, da man kan forvente 2000 timers lampetid, og har i følge norsk lov da rett til å forvente (og krav på) nettopp det.

Det hadde vært skikkelig bra å få noen "ordentlige" tall å bruke i slike utredelser. Er det normalfordelt, eller er det "badekar" modell på driftstiden? Hvordan fordeler denne driftstiden seg? Er 2000 timer gjennomsnitt, eller er det faktisk noe man kan forvente med 95% sansynlighet? Hvis det er snakk om badekar-modell og 95% konfidensintervall, hvor lenge vil lampene vare gjennomsnittlig? Stiger kurven raskt etter 2000 timer, eller må man opp til 3000 timer før en virkelig stor andel av lampene tar kvelden?

Er jeg helt på jordet her så slå meg... er fortsatt Noob =)

-Ko_deZ-

EDIT: Nei, jeg er Newbie...

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    En xenon pære til bil har en lysstyrke fra pæra på 3200 lumen, effektforbruket er forøvrig 35W (brukbar effektivitet med andre ord). Nå vet jeg ikke helt hva slags lysmengde en prosjektorpære gir ut fra pæra, men tror ikke en vanlig projektor (med ~800 lumen ut) har krafigere pære enn dette. Noen som vet ca hvor mye tap det er gjennom optikken/paneler?
    Projektorpærene stiller vel kanskje kanskje høyere krav til renhet/jevnhet når det gjelder fargetemp og lysspredning også?
    Det har jo selfølgelig noe med jevnhet å gjør, det er derfor det må brukes gas i produksjonen, men bruker ikke xenon gas også? Ikke sant?
    Det jo de to største problemer som er nevnt allerede - ingen skikkelig standard og små mengder de pærene produseres i.

Men det er mange projektorprodusenter som beviser at det går an å betale mindre for en prosjektorpære - LG, Epson, og noen fler som har </=2000 prislapp på noen av pærene sine...

Dette er et spørsmål som alle projektorbrukere stiller når de skal skifte pæren.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tørr eg ikkje presse lampen min meire, ifare for at den skal eksplodere, som mange her påstår kan skje.

Så nå har eg sjekka en del plasser der eg finner pære som skal passe min Hitachi CP-S 220.

dinhjemmekino.no 4425 kr
    linuxbutikken.no 3597 kr
    gizmoz.no 3907 kr
    advance.no 3539 kr

Prisen variere en del, frå det grisedyre til den vannvitig dyre, men kva butikk er til å stole på??? og er det en butikk eg har utelatt??

HJELP!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med slike priser vil jeg nok heller vurdere ny projektor, og la det stå til med projektoren du har. Det KAN hende at pæra ryker, men inntil da....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst lag en ny tråd i produkt/prisjakt for pære til din CP-S 220.

Takk,

Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •