Lyspærer, den store bløffen!? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 416
    Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Igjen - jeg er helt på bølgelengde med deg Roffe! Jeg har de samme standpuntene som deg og du fremlegger standpunktene veldig godt!

Jeg har sikkert sagt det tidligere og andre med meg. Jeg hadde og har en forventning om at en prosjektorpære skal vare "en stund".

Denne forventningen bygger jeg både på tall oppgitt av leverandørene og egne erfaringer med prosjektorer som brukes i forretningsmarkedet. I tillegg har jeg diskutert dette med selger i forretninger ifm at jeg vurderte å kjøpe prosjektor.

Leverandørene oppgir typis 2000 timer, gjerne lenger dersom du benytter eco-modus.

De forretningsprosjektorene jeg har brukt har vart lenge i tillegg til at de er kjørt i "non-eco modus", flyttet rundt, stuet vekk, tatt med på reise, slått av og på gjentatte ganger fordi PC-bildet ikke kommer opp, ikke slått av ved bruk av fjernkontroll fordi vi ikke har tid til å vente osv. De tre Ask prosjektorene som vi for tiden har, har alle gått mellom 1500 og 2200 timer.

Selgerne oppgir de timene som leverandørene oppgir i sin reklame, og kun unntaksvis oppgis "garanti-tiden". De sier imidlertid at noen pærer kan ryke tidligere, men de skjer veldig sjeldent! Dette gjelder uansett hvilken forretning jeg er innom eller hvilken selger jeg snakker med og uansett merke på prosjektoren.

Når pæren på min prosjektor ryker etter 390 timer så svarer ikke ytelsen på produktet til mine forventninger - forventninger som må kunne sies å være realistiske.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I avstemningen som Lygren har lagt ut ser jeg at jeg er en av de få uheldige som ligger i bunnen av skalaen. Det er jo bra, da ikke så mange sliter med dette problemet, men det er samtidig veldig surt!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som er litt rart med projektor lampemoduler er at produsenten har lagt inn en tidsbegrensning tid etter kjøp av projektoren på for eksempel på 6 måneder, og ikke nødvendigvis bare for eksempel 300 timer brukstid tid.

Blir lampen dårligere av å bli lagret uten at den brukes?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Epson har 3 måneder / 500 timers garanti. Pæra på min TW-100 røk etter 8 måneder og 505 timer. Ikke sjans å få dekket det, jeg måtte punge ut med 3k for en ny.
    Mitt råd er at du bør ta denne saken til Forbrukerrerådet, og evt videre til Forliksrådet. Du har som sagt lovbestemt reklamasjonsrett (jfr over).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at denne tråden har satt spor. Se bare hva AVShop skriver under salg av projektorer:

AVshop understreker at oppgitt levetid på pæren er den maksimale, og denne kan variere etter bruksmønster og andre faktorer fra 300 timer og opp. Opp til 300 timers levetid eller 6 mnd'ers bruk (det som kommer først) garanteres fra produsent. Imidlertid er det mest normalt at dagens lamper lever godt opp mot og også over oppgitt maksimal levetid, men vi anbefaler uansett bruk av UPS-strømvern for å forsikre lampen mot plutselige strømbrudd som kan være skadelige.

For meg ser det ut som om dette er ansvarsfraskrivelse. Det spørs allikevel om dette holder gitt det som er fremkommet i denne tråden.

PS Lygren: Ikke meningen å henge ut AVShop. Jeg regner med at en evt klagesak må taes mot leverandør. :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg regner med at en evt klagesak må taes mot leverandør. :?
    Forbrukers motpart er alltid selger. Forbruker skal ikke behøve å forholde seg til andre. Selger er den profesjonelle parten i et forbrukerkjøp, og må ta seg av kommunikasjon med evt. sine leverandører, serviceverksted etc.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Følte at det var korrekt å understreke de garantier som foreligger fra produsent. Dette begrenser selvsagt ikke muligheten for reklamasjon! Garantien er noe produsent tilbyr, og AVshop kan ikke uten videre utvide (eller selvsagt redusere, da det i så fall ville konfliktert med kjøpsloven).

AVshop vurderer for øvrig å gi en egen garanti utover produsentens på pæren på f.eks. 1000 timer / 1 år (det som kommer først), men med dagens marginer er dette er regnestykke vi må vurdere nøye først. Det er også mulig en utvidet garanti kan tilbys som en opsjon fra AVshops side, der kunden selv betaler noe for dette... Vi er i dialog med diverse produsenter mhp på nettopp dette i disse dager!

Uansett, her er det behov for en innsats for å bedre forbrukers rettigheter, og da skal iallfall ikke AVshop lene seg tilbake (selv om ikke AVshop med sine skarve prosenters dekningsbidrag kan utrette mirakler i så måte uten å få produsenten med på laget selvsagt)!

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å selge en "pære-forsikring" ved siden av?
    Som kan dekke pæren opp til ett vist antall timer over produsenten og deres garantier?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    AVshop vurderer for øvrig å gi en egen garanti utover produsentens på pæren på f.eks. 1000 timer / 1 år (det som kommer først), men med dagens marginer er dette er regnestykke vi må vurdere nøye først. Det er også mulig en utvidet garanti kan tilbys som en opsjon fra AVshops side, der kunden selv betaler noe for dette... Vi er i dialog med diverse produsenter mhp på nettopp dette i disse dager!
    Jeg synes dette er en svært tillittvekkende holdning fra AVshop sin side. 1000 timer uten krangel virker betryggende. Når det gjelder å evt betale for en utvidet garanti, ville jeg veie dette nøye opp mot ulempen ved å benytte den reklamasjonretten jeg har uavhengig av en slik garanti. Greit å ha valget ihverfall.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Følte at det var korrekt å understreke de garantier som foreligger fra produsent. Dette begrenser selvsagt ikke muligheten for reklamasjon! Garantien er noe produsent tilbyr, og AVshop kan ikke uten videre utvide (eller selvsagt redusere, da det i så fall ville konfliktert med kjøpsloven).

Uansett, her er det behov for en innsats for å bedre forbrukers rettigheter, og da skal iallfall ikke AVshop lene seg tilbake (selv om ikke AVshop med sine skarve prosenters dekningsbidrag kan utrette mirakler i så måte uten å få produsenten med på laget selvsagt)!
    Veldig positivt, lygren! Virker ihvertfall tillitvekkende at du tenker på dette. Vet ikke hva en eventuell "pæreforsikring" vil måtte komme på, men dersom AVshop fortsetter å være konkurransedyktige på pris slik de er det idag, vil jeg ikke være avskrekket fra å betale en liten sum ved siden for å være dekket litt lengre.

Siden en ikke navngitt kjede forlanger 3500 mer for denne (uten utvidet garanti) gjør dette jo valget lettere for tvilerne....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å helle litt malurt i begeret, men jeg synes en slik garanti bare skaper forvirring så lenge den spesifiserer en kortere tid enn levetiden det reklameres med. AVshop skal likevel ha ros for en god holdning til problemet, og jeg ser at det er vanskelig økonomisk å tilby gode ordninger i et marked drevet av prismessig konkurranse.

Om forhandlere tilbyr 300timer/3måneder eller 1000timer/1år, så er det uansett kortere enn forventet levetid og reklamasjonstid etter forbrukerkjøpsloven som da er 2000timer/2år.

Skal garantien tilbys som en tilleggstjeneste, så blir det fryktelig enkelt i neste instans å si til kunder som ikke kjøpte garantien at "nei, du har jo ikke garanti, så da får du ikke ny pære". Og hva med dem som da har en lampe som har gått 1100 timer. De har fortsatt krav i henhold til kjøpslovens reklamasjonsrett på 2000timer/2år.

Jeg tror faktisk den eneste måten å løse opp i forvirringen på er at produsentene ikke oppgir lenger levetid enn de faktisk kan leve med å garantere. Så får det være en bonus for enkelte at lampen varer mye lenger. Men så lenge lampen er en så stor kostnad som den er, så er det viktig at forbrukeren får reelle opplysninger om hva man kan vente å forholde seg til.

I dag presiserer man gjerne på denne måten: "Pærens forventede levetid er 2000timer. Ved bruk av eco-modus kan den vare 3000timer eller mer. Noen ganger er den kortere. Vi garanterer å erstatte pæren hvis den går før det har gått 300 timer i løpet av de første 6 månedene." Den oppvakte forbruker vet at forbrukerkjøpsloven gir bedre rettigheter enn dette.

Det det burde stå er: "Pærens forventede levetid er 1000timer. Noen ganger varer den betydelig lenger. Vi garanterer lampen i den forventede levetiden eller maksimalt 2 år". Det vil være i henhold til norsk lovgivning, og skape mye mindre forvirring. Dette får selvfølgelig ikke forhandlerne til uten at produsentene er med på dette i sine tekniske spesifikasjoner (og det inkluderer lampeprodusenten, som er den instansen som burde bære kostnaden for de svakeste eksemplarene som ruller ut av samlebåndene deres).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter meg til de andre som kommenterer tillitvekkende tilbakespill fra Lygren. Dette er ikke en enkel sak, selv om kanskje forbrukerne har alle rettigheter. Jeg vet at det ikke er lett for en relativt liten bedrift å være konkurransedyktig på pris og samtidig kunne yte god service og ta reklamasjoner på sin kappe.

Jeg synes en forsikring eller "utvidet" garanti fra selger er en fin ordning. Ikke alle gidder å stresse med å ta saken til forbrukerrådet etc. Jeg hadde gladelig betalt 100-200 for en slik garanti. Kan ikke se at en garanti trenger å koste mer enn dette. Dersom en pære koster kr 3000 (innkjøpspris) og kunde og selger skal dele 50/50 på garanti og hver 10ende kjøper har reklamasjonssak, blir det ca kr 150 i forsikring (max ettersom 1 av 10 pærer nok ikke ryker).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ditt standpunkt, Alex F. Forhandlerne har heller ingen enkel oppgave oppe i det hele.

Poenget mitt er at ved å innføre en garanti som DU er villig til å betale for, så forsøker forhandler samtidig å begrense sitt ansvar overfor dem som ikke har betalt for garantien. Hvis det blir slik at dem som IKKE betaler for garantien mister rettigheter som reklamasjonslovgivningen gav uten garantiordningen, så synes jeg det er en elendig ordning.

Hva synes du: Hvis du betaler 200 kroner for en 1000timer/1år garanti. Skal du da ha mer rett på ny lampe enn en som ikke har betalt for garantien hvis lampen går etter 900 timer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner poenget ditt Roffe, men jeg tror allikevel det er et marked for en slik forsikring. En ting er hva loven sier og en annen ting er hva en må igjennom for å håndheve loven.

Ta f.eks bil eksempelet (igjen): VW hadde kun 1 års garanti tidligere, selv om kjøpsloven gjelder og en har 2-5 år på de fleste deler av bilen. Jeg tror folk er villige til å betale for ekstra garanti, og det gjør de også, ved å kjøpe Mitsubishi som har 5 år. Da vet en at en slipper å krangle for å få bilen fikset, og dette har en verdi.

Husk at det koster å ta loven under armen og starte en krangel. Dersom det bare er å medbringe skrivet fra Forbrukerrådet for deretter å få ny pære, er jeg enig i at kostnaden er minimal (null). Men dersom en må bruke mye tid og krefter på å få ny pære, kanskje ringe mange ganger, kanskje besøke forhandel flere ganger, etc, vil kr 100-150 i forsikring være en god investering, spør du meg. Men forsikringen må dekke lenger enn 500t ekstra. Bør dekke forventet levetid.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva synes du: Hvis du betaler 200 kroner for en 1000timer/1år garanti. Skal du da ha mer rett på ny lampe enn en som ikke har betalt for garantien hvis lampen går etter 900 timer?
    Personlig hadde jeg gladlig betalt 300,- også jeg, for en slik garanti... :roll:
    Det er ikke mye penger for en slik garanti synes nå jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Bør dekke forventet levetid.
    Ja, og da er det en klarere tilleggsytelse også. Tror ikke man stiller SÅ sterkt med kun reklamasjonretten i hånd hvis lampen går mellom 90% og 100% av forventet levetid. Da kan nok forhandler ha sterkere kort i forbindelse med bruksmønster, akseptabelt forventede avvik etc og kan i beste fall bare forvente et lite avslag ved kjøp av ny lampe.

For meg er det største problemet i projektorlampesaken det store avviket mellom hva produsentene lover i sine tekniske spesifikasjoner, og hva forhandler er villig til å erstatte. Det er bransjen som har et forklaringsproblem, og etterhvert som projektorer blir et forbrukerprodukt, så er de nødt til å forholde seg til de faktiske realitetene i forbrukerlovgivningen.

Projektorer var tidligere noe som hovedsaklig ble kjøpt av profesjonelle parter, og da gjelder en annen lovgivning (selv om villedende markedsføring og premissene for avtalene gjelder også her, så har profesjonelle avtalefrihet til å overføre ansvaret for slike ting til profesjonelle kjøpere).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spitfire
    Personlig hadde jeg gladlig betalt 300,- også jeg, for en slik garanti... :roll:
    Så lenge garantien gir deg dårligere rettigheter enn reklamasjonsretten allerede gir, så synes jeg det er penger ut vinduet.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... med tanke på prispresset i projektormarkedet, vil det vel slå svært uheldig ut dersom butikkene må dekke defekte pærer fra egen lomme? Jeg ser ikke for meg at produsentene vil ta på seg denne ekstrakostnaden, og phillips er vel såpass store og sleipe at de kan komme unna med hva som helst, selv om det er de som har levert den defekte delen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne det tenkes at jeg også hadde gjort hvis jeg vet det jeg vet i dag. Da jeg kjøpte projektoren var levetiden på pæren oppgitt til 2000 timer (3000 i øko-modus) PUNKTUM. Det stod ingen plasser at hvis mot formodning pæren skulle ryke etter f eks 13 mnd eller 900 timer, så var ikke dette dekket av garantien. At enkelte komponenter har en gitt levetid og periodevis må skiftes er jeg kjent med. Jmf eksemplet med en motors registerreim tidligere i denne tråden. At intervallet for en projektorpære er 2000h har jeg ingen problemer med å forholde meg til. Derimot synes jeg det er både spekulativt og villedende å komme med denne påstanden hvis det viser seg at den ikke holder vann.

Nå må det tilføyes at jeg ikke aner hvor stort dette problemet er, hvor mange som rammes før forventet levetid. Lygren skrev han ville regne på om det forsvarte seg å tilby en "utvidet garanti", for å gjøre det antar jeg han sitter med harde fakta - statistikk. Kan du si noe om omfanget Lygren, er det 1 av 5 eller 1 av 50 pærer som ikke svarer til forventningene?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge garantien gir deg dårligere rettigheter enn reklamasjonsretten allerede gir, så synes jeg det er penger ut vinduet.
    Jeg syns du er vel bastant på hva som reklamasjonsretten gir når det gjelder slitasjedeler. Uten en rettsak på dette hvor det blir slått endelig fast om denne pæren er å regne som en annen del av projektoren så er jeg ikke sikker på hverken det ene eller det andre.

Hvis butikken opplyser på samme måte som AVShop gjør så mener jeg at man ikke kan hevde at man er blitt villedet når det gjelder levetid på pæren og dermed ikke kan kreve ny pære etter f.eks 1000 timer.

Jeg har iallfall gladelig betalt 1000 kr for en utvidet garanti på pæren.

Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •