Lyspærer, den store bløffen!? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 416
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg tror ikke vi er så veldig uenig her. Uenigheten ligger vel i at du mener at forventet teknisk levetid skal være utgangspunkt i reklamsjon, mens jeg mener at denne forventete tekniske levetiden ikke skal oppgis, men at den levetiden som skal oppgis er garantitiden.
    Da er vi vel enige, men problemet er at bransjen har skapt en forventning om at en lampe skal vare 2000-5000 timer (som angitt i tekniske spesifikasjoner). Det finnes til og med tråder her på forumet hvor projektorkjøpere har sammenlignet disse tidene som kriterier for hvilken projektor man skal velge. Noen produsenter angir til og med økt levetid i bestemte modus (typisk 2000 timer normal bruk, 3000 timer i økomodus).

Det er klart dette skaper forventninger, og at produsentene annonserer dette viser jo at de vet at lampelevetiden er vesentlig for forbrukerne. Det er ikke så vanskelig. Jeg er enig i at garantien ideelt sett bør følge annonsert levetid. Det er bransjen som har skapt sine egne problemer ved å annonsere med en levetid som spriker så totalt i forhold til sine såkalte garantier, som altså i henhold til norsk og europeisk forbrukerlovgivning er ulovlig hvis den begrenser rettigheter som man ville hatt uten denne såkalte garantien.

Det jeg reagerer på er altså at når bransjen ser at produktene ikke lever opp til det annonserte, så forsøker de å skyve kostnaden over på forbrukeren. Jeg er for min del glad vi har en slik lovgivning. Tør ikke tenke på hvor mye dårlige produkter vi hadde blitt prakket på til overpris hvis vi ikke hadde hatt beskyttelse gjennom lovverket.

For øvrig mener jeg ikke Peakman er sneversynt. Jeg angriper i denne saken synspunktene i denne konkrete saken, IKKE mannen. Peakman er faktisk ganske hyggelig, og er vel ikke uvant med å ordlegge seg i sterke ordelag, han heller. Beklager hvis noen føler seg støtt av ordbruken.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg ikke serviceheftet til bilen min i hodet, men jeg er da sikker på at det blir byttet ting på 20.000 km som har forventet teknisk levetid langt lengre. F.eks tennpluggene.

Registereimen byttes ved 100.000 km , men det kan jo godt hende at den forventete tekniske levetiden er 300.000 km. Ingen som klager på det.
    Stikkordet er "forventet". Ingen forventer at en bildel skal leve særlig mye lenger enn skiftintervallet som er angitt i serviceheftet. Men man ville uansett reagert hvis man fikk beskjed i bilreklamen om at bilens eksosanlegg skulle vare i 5 år eller 75000 km, og så opplevd etter kjøp at serviceheftet spesifiserte skift av dette etter 25000 km på forbrukerens regning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er sikker på at Panasonic og andre spekuler i at folk tar stort hensyn til denne "levetiden"

At de gir latterlige 300 timer i garanti beviser jo bare at de ikke stoler på tallet i det hele tatt og at det varierer enormt. De har sikkert alt for lite data til å vite det uansett siden ofte så er det en ny pære som ikke har vært brukt tidligere. 5000 timer er jo tross alt 208 dager med kontinuerlig bruk.

Derfor håper jeg at i fremtiden at blad som DVD & Hjemmekino kan kommentere lampegarantien i tester. F.eks

+ bilde
    + støy
    + waf faktor

- prisen
    - kun 300 timers garanti på lampe.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men man ville uansett reagert hvis man fikk beskjed i bilreklamen om at bilens eksosanlegg skulle vare i 5 år eller 75000 km, og så opplevd etter kjøp at serviceheftet spesifiserte skift av dette etter 25000 km på forbrukerens regning.
    Helt enig, men jeg føler at det er slik projektorprodusentene opererer. Derfor burde vært forbudt å oppgi disse 75000 km eller 5 år som forventet levetid på eksosanlegg på samme måte det skulle vært forbudt å oppgi 5000 timer på pæren hvis garantien er mye kortere.

Når det gjelder forventet levetid så kan det jo hende at gutta på Bosch forventer at en tennplugg skal være i 300.000 km før den slutter å virke. Men de annonserer ingenting om det, slik at vi blir uvitende.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er litt dumt å spørre hva jeg ville gjort. I alle tilfellene ville jeg blitt skuffet, men problemet med meg er at jeg aldri klager på ting.

1. Hvis garanti, krevd ny lampe, hvis ikke kjøpt ny lampe
    2. kjøpt ny lampe
    3. kjøpt ny lampe

Men jeg kjenner folk som ville fungert slik:

1. Krevd ny lampe
    2. Krevd ny lampe
    3. Krevd ny lampe.

Dette er folk som ville argumentert med at de ikke vil være med på å betale på pæren. De skal ha den i 2000 timer og gidder ikke bruke flere tusen på ei lampe like før de skal kjøpe en ny.
    Takk for svar, Peakman! Selv om du kanskje syntes det var unødvendig, var det viktig for meg å bringe på det rene hvordan ditt prinsippielle syn som forbruker gir seg utslag i praksis. Jeg tar ditt syn til etterretning.

Det mest grunnleggende spørsmålet for meg i dette blir kort og godt:

1. Ønsker vi som forbrukere gode produkter?
    2. Hva er vi villige til å gjøre for å oppnå det?

For mitt vedkommende er svaret selvsagt ja på det første, og jeg håper jeg har bidratt til det andre gjennom å eksponere saken i så stor grad at flere benytter sin reklamasjonsrett.

Og du Peakman; med unntak av den siste mila ut til Nyksund, tror jeg de fleste veiene i Vesterålen er asfaltert nå :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Og du Peakman; med unntak av den siste mila ut til Nyksund, tror jeg de fleste veiene i Vesterålen er asfaltert nå :wink:
    Hjelper ikke særlig når de har null kroner til vedlikehold.

Klarte fint å knuse en 16" felg i et hull på et "asfaltert" vei på ei øy der oppe.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelper ikke særlig når de har null kroner til vedlikehold.

Klarte fint å knuse en 16" felg i et hull på et "asfaltert" vei på ei øy der oppe.
    Huffda! Kanskje Mr. P var ute og testet g-kreftene, eller ble distrahert av den nydelige utsikten ? :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, men jeg føler at det er slik projektorprodusentene opererer. Derfor burde vært forbudt å oppgi disse 75000 km eller 5 år som forventet levetid på eksosanlegg på samme måte det skulle vært forbudt å oppgi 5000 timer på pæren hvis garantien er mye kortere.
    Og vet du hva: Det ER forbudt! Villedende markedsføring har aldri vært tillatt i min levetid ihvertfall.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke pokker, er minst ei mil til alsvåg også, i samme kommune :shock:

Fin tråd, jeg er vel en av dem som la pris og levetid på lampa som en kritisk grunn til kjøp, men da fordi selve projen var av rimelig type, epson tw10.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok også gjort som Peakman og kjøpt i de tilfellene det ikke er garanti. Jeg definerer nok pærer som forbruk. Men det er en sak som mange ikke sier noe om her. Det er jo at produsenten ikke kan sjekke om hvor lenge du har brukt pj'en. Timetelleren kan jo resettes. Dessuten så kan uforsiktig bruk også medføre at man reduserer levetiden. (F eks hvis man har portable enheter, stuer den vekk etter bruk). Som burre skrev for mange sider siden så hvis man strekker glødetråden så blir levetiden vesentlig lavere. (hvis den blir utsatt for vibrasjoner, slag, sikkert spesiellt hvis pæren fortsatt er varm når man flytter på den (pj'en)). Dermed vil garantikostnadene for bedrifter bli svært stor hvis pærene har en klagerett på 2 år.

Hovedproblemet er selvfølgelig prisen på de nye enhetene, hvis den hadde vært rundt 1k i stedet for 4gangen av dette, så hadde nok ikke folk hisset seg slik opp tidlig ødelagte pærer.

Ps mange LCD'er /panasonic pj'er som har sluttet å lyse tidlig... http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14377

Noen som vet om pana bruker andre pæreprodusenter? (eller er det kun Phillips som produserer disse?)

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Som burre skrev for mange sider siden så hvis man strekker glødetråden så blir levetiden vesentlig lavere. (hvis den blir utsatt for vibrasjoner, slag, sikkert spesiellt hvis pæren fortsatt er varm når man flytter på den (pj'en)). Dermed vil garantikostnadene for bedrifter bli svært stor hvis pærene har en klagerett på 2 år.
    Sikkert riktig det du skriver om at den tåler mindre hvis den er varm. Derfor har projektorene også en nedkjølingsperiode når man slår den av. Men vibrasjoner og rystelser er faktisk å regne for normal bruk for en del projektorer som kan defineres som flyttbare eller portable. Det holder ikke for produsenten å si at "du må ha flyttet for mye på den", for de fleste digitale projektorer er laget for å kunne settes på bordet og kunne flyttes på.

Det er lett for oss som driver med hjemmekino å tenke på en projektor som en stasjonær installasjon, men majoriteten av projektorene der ute er faktisk laget for presentasjons- og kontorbruk med mye flytting fra rom til rom eller til og med for å ha med på reise.

Jeg vil derfor hevde at de aller, aller fleste projektorer som er i bruk i hjemmekinoer behandles penere enn produsentene må ta høyde for når de lager produktet.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ja, det er vel en grunn til at man har bygd veier på vestlandet i 30 år...
    OT, men de som påstår at Nyksund ligger på Vestlandet bør passe seg for Joker-Nord-kirurgen :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en oversikt over hvilken garanti produsentene gir?

Panasonic (500 timer / 3 mnd ?)
    Sony
    BenQ
    Infocus
    ProjectionDesign
    Hitachi
    Sanyo
    Toshiba
    Optoma

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en oversikt over hvilken garanti produsentene gir?
    Mulig jeg terper på dette i det uendelige, men det er ulovlig å kalle en ordning som begrenser rettighetene en forbruker har uten ordningen for en "garanti" eller lignende navn som indikerer en tilleggsytelse. Dette er også i strid med gjeldende EU-lovgivning. Selv om man gir en garanti av (eksempelvis) 300 timer/6 mnd varighet, så begrenser det IKKE rettighetene i forbrukerkjøpsloven.
    Siden en slik ordning (ulovlig benevnt "garanti") som produsentene her beskriver ikke gir noen reell tilleggsytelse ut over det som forbrukerkjøpsloven allerede gir, kan vi som forbrukere se helt bort fra den, siden rettighetene i forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes ved avtale.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kaller produsentene det garanti og dermed kaller jeg det garanti. :-)

La meg omformulere:

Er det noen som vet hva produsentene oppgir som grense hvor de vil dekke pæren gratis uten å true med forbrukerkjøpsloven?

Såvidt jeg vet så er det kun Norge som har 5 års reklamasjonsrett. Korriger meg gjerne.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Uansett, har satt opp en liten avstemning, som kanskje kan bidra til å samle litt data omkring problematikken... ALLE som har projektor bør bidra, og på forhånd takk!

AVSTEMNING
    Veldig bra innfallsvinkel, Lygren! Dette ser ut til å være et solid utgangspunkt for å vurdere hvor stort dette problemet egentlig er - ikke bare noe som viser ekstremtilfellene.

Har forøvrig fått svar fra L&B. De snuser på saken, og jeg kommer tilbake med mer info.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hva produsentene oppgir som grense hvor de vil dekke pæren gratis uten å true med forbrukerkjøpsloven?
    I følge Avshop så gjelder dette for Sanyo (Z2):
    http://web.archive.org/web/200402151...products_id=49

Alle Sanyo projektorer leveres med 3 års garanti samt 3 mnd eller 500 timer lampegaranti.
    Dette stod om lampa når jeg kjøpte (alt står i linken ovenfor):
    Lampe 130w UHP - 3000 timers levetid

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Siden en slik ordning (ulovlig benevnt "garanti") som produsentene her beskriver ikke gir noen reell tilleggsytelse ut over det som forbrukerkjøpsloven allerede gir, kan vi som forbrukere se helt bort fra den, siden rettighetene i forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes ved avtale.
    Helt enig med deg også her, Roffe! Men jeg synes likevel det å vite hva produsentene selv oppgir som "garanti" kan gi en viss indikasjon på hvilken tillitt de har til egne produkter, samt grad av vilje til å forholde seg til den lovbestemte reklamasjonsfristen. Men det er mulig dette har liten praktisk interesse hvis ingen "garanterer" for mer enn 1000 timer...

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Alle Sanyo projektorer leveres med 3 års garanti samt 3 mnd eller 500 timer lampegaranti.
    Dette stod om lampa når jeg kjøpte (alt står i linken ovenfor):
    Lampe 130w UHP - 3000 timers levetid
    Hvis denne lampen ryker etter f.eks 700 timer etter ett år har du lovbestemt reklamasjonsrett, og vil sannsynligvis få medhold i Forbrukerrådet om at du har krav på i det minste et forholdsmessig prisavslag (50-75%).

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson har 3 måneder / 500 timers garanti. Pæra på min TW-100 røk etter 8 måneder og 505 timer. Ikke sjans å få dekket det, jeg måtte punge ut med 3k for en ny.

Side 15 av 21 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •