Lyspærer, den store bløffen!? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 416
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Man kan vel også si at de 500 timene du nå har fått som "bonus" (hvis den nye lampen varer i forventet tid) står i greit forhold til ulempen du har hatt ved å måtte gjennomføre klageprosessen.
    Jeg er ikke enig at det er en bonus som en må forvente å betale noe for. Hvis jeg kjøper et par Nike sko med Air og det går hull på "luftputen" etter ett år, så erstatter Nike dette med nye sko. Det er ikke mitt problem at Nike velger å erstatte skoene med nye vs å reparere (koster nok mer). For projektorpærer kan en neppe reparere, men butikken kan nok med loven i hånd erstatte en ødelagt pære som har gått f.eks 1000 timer med en annen brukt pære som har gått ca 1000 timer. Jeg tror ikke du som forbruker kan klage på dette, men det er liten sannsynlighet for at selger har en brukt pære liggende.

Altså, jeg mener at du ikke skal straffes for at du får det bedre enn tidligere. Selger har jo muligheten til å "reparere skaden" via å sette inn en brukt pære. Om en kan komme til en rimelig løsning for begge parter, er en anne sak, men vi snakket jo om å stå på krava !

Uansett, kult at du fikk ny pære Kutch. Andre som har pæreproblemer bør bruke denne saken for det det er verdt !

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sjekket om prisen på projektorlamper i Norge avviker vesentlig fra samme produkter i utlandet?
    Til min Sanyo PLV-Z2 koster pæra 3650,- hos avshop (men det blir 10% lavere i realiteten ettersom jeg kjøpte projektoren der).

Prissøket hos pricejapan.com gir en pris der borte på ca 1400kr. Levert hit av pricejapan.com vil koste totalt 1800kr + mva.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt OT, men ville det vært helt feil å spørre om ikke Lyd&Bilde, DVD&Hjemmekino og andre tidsskrifter kunne lage en reportasje rundt dette. Roffe; du virker jo til å ha god kompetanse på kjøpsloven, og du har et ben inne i D&H, hvorfor ikke ta utfordringen. Drive litt "oppsøkende journalistikk" som noen her etterlyste... :wink: Skader vel ikke å få produsentene til å svare litt på kritiske, men konstruktive spørsmål?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Da er saken tatt opp med butikk (Hi-Fi Center kjeden). Ivar (butikksjef) var nå veldig imøtekommende, og kunne opplyse om at pæren vil bli skiftet ut uten kostnad for meg i løpet av dagen eller morgendagen.
    gratulerer med lykkelig løsning på saken da.
    men det er jo forjævlig at det er først nå, etter å ha nekta i alle ledd, at de kommer deg i møte.
    vet ikke om jeg ville vært helt fornøyd med å handle et sted som ikke yter det du har krav på før det er på det rene at de ikke har noe annet valg.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm - da gikk det som jeg fryktet. Det var pæren som røk i min prosjektor også. Nå venter serviceverkstedet på ny pære til min PT-AE500 og den kommer visst ikke før 6 desember. Prosjektoren ble levert inn 6 november, så dette går ikke særlig raskt.
    Nå blir det interessant å se hva forretningen sier i forhold til reklamasjon. Jeg har som flere andre her sendt en henvendelse til Forbrukerrådet, men jeg venter ikke noe dårligere svar enn det dere har fått.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipp og lim fra denne tråden, og ta med uttalelsen fra Forbrukerrådet. Ser ingen grunn til å få en ny uttalelse, ettersom saken er den samme (stort sett).

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Jeg forstår jo at dette ikke er noe hyggelig situasjon for butikkene heller - de skal jo tross alt leve av dette, men det er et nokså sterkt signal til at de også kanskje bør vurdere om et produkt er godt nok til å kunne selges her i norge.
    Dette er selvsagt et dilemma. Jeg håper og tror imidlertid at dette på sikt vil gi seg utslag i bedre produksjonsmetoder og kvalitetskontroll, slik at pærene både holder lenger samtidig som prisene synker.

Dermed kan jeg stolt melde fra om at det lønner seg å undersøke slike ting, og at det ikke skader å spørre forbrukerrådet om hva slags rettigheter vi har som forbrukere.
    Way to go!! Jeg synes det er veldig bra at denne tråden gir konkrete resultater. Dette burde kanskje også være en liten tankevekker for dem som til alle tider er tilbøyelig til å hevde at konstruktiv innsats fremprovoserer dårligere pris/kvalitetsforhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Hm - da gikk det som jeg fryktet. Det var pæren som røk i min prosjektor også. Nå venter serviceverkstedet på ny pære til min PT-AE500 og den kommer visst ikke før 6 desember. Prosjektoren ble levert inn 6 november, så dette går ikke særlig raskt.
    Nå blir det interessant å se hva forretningen sier i forhold til reklamasjon. Jeg har som flere andre her sendt en henvendelse til Forbrukerrådet, men jeg venter ikke noe dårligere svar enn det dere har fått.
    Du sliter med å få ny pære du og ja? Jeg tenkte jeg skulle være smart og bestille på en webshop for å bytte selv. Etter en måned står det fremdels ubekreftet på når den skal komme.

Panasonic Norge - Svarer ikke på mail og har tilsynelatende ingen pærer de gidder sende ut. :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny pære Kutch. Hvis/(når?) pæren ryker før forventet levetid i min kommende projektor skal jeg skrive ut hele denne tråden å ta med når jeg reklamerer. :lol:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    flageborg: Kan du linke opp til det punktet i kjøpsloven som definerer reklamasjonsretten til projektorpærer?
    Hva med et lite bidrag for å hjelpe deg med reklamasjonen?
    Gratulerer med ny pære

Er det greit med 10%

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Man kan vel også si at de 500 timene du nå har fått som "bonus" (hvis den nye lampen varer i forventet tid) står i greit forhold til ulempen du har hatt ved å måtte gjennomføre klageprosessen.
    Jeg er ikke enig at det er en bonus som en må forvente å betale noe for. Hvis jeg kjøper et par Nike sko med Air og det går hull på "luftputen" etter ett år, så erstatter Nike dette med nye sko. Det er ikke mitt problem at Nike velger å erstatte skoene med nye vs å reparere (koster nok mer). For projektorpærer kan en neppe reparere, men butikken kan nok med loven i hånd erstatte en ødelagt pære som har gått f.eks 1000 timer med en annen brukt pære som har gått ca 1000 timer. Jeg tror ikke du som forbruker kan klage på dette, men det er liten sannsynlighet for at selger har en brukt pære liggende.

Altså, jeg mener at du ikke skal straffes for at du får det bedre enn tidligere. Selger har jo muligheten til å "reparere skaden" via å sette inn en brukt pære. Om en kan komme til en rimelig løsning for begge parter, er en anne sak, men vi snakket jo om å stå på krava !

Uansett, kult at du fikk ny pære Kutch. Andre som har pæreproblemer bør bruke denne saken for det det er verdt !
    Jeg synes heller ikke man nødvendigvis skal betale for å få erstattet en pære som ryker etter 1/4 av forventet levetid. Selv har jeg en PT-AE100 som jeg har brukt ca 900 timer på 3 1/2 år. Forventet levetid i low modus er opptil 5000 timer. Hvis nå pæra mi ryker etter 1/5 av forventet levetid er jeg vel ikke interessert i å betale bortimot en tusing ekstra for å få 1000 timer til oppå de 5000, dvs. 4 år ekstra i tillegg til de 20 årene pæra mi er forventet å holde!! Hva i all verden skal jeg med en AE100 om 20 år??? Jeg forventer bare at pæra mi holder til jeg ikke skal bruke den mer, og ifølge oppgitt forventet levetid skal den klare det med svært god margin.

Selvsagt, ryker en 2000-timers pære etter ett år og 1500 timer er jeg med på at det er rimelig å betale viss sum for å få en ny 2000-timers pære.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg synes heller ikke man nødvendigvis skal betale for å få erstattet en pære som ryker etter 1/4 av forventet levetid. Selv har jeg en PT-AE100 som jeg har brukt ca 900 timer på 3 1/2 år. Forventet levetid i low modus er opptil 5000 timer.
    Husk på at reklamasjonsretten har en alminnelig ramme på 2 år. Om den utvidede tiden på 5 år gjelder for projektorlamper er vel neppe avklart.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette gjør projektoren til en vare som har en viss grad av usikkerhet knyttet til brukskostnad, da f.eks. et strømbrudd kan føre til redusert levetid på pæren. Her er er min mening at ALLE bør benytte UPS for å redusere denne risikoen, en investering på 750 kroner. Uansett er pærens omfintlighet en svakhet i dagens projektorer...
    Jeg så dette innlegget tidligere i tråden.

Antageligvis er pæren den eneste komponenten i projektoren som ikke har noe problem med å tåle varme.

Når et strømbrudd gir stopp i avkjøling på grunn av at viften stopper er det ikke pæren det går utover. Pæren begynner å kjøle seg ned med en gang glødetråden slukker.

Så å anbefale UPS på grunn av å øke livslengden på pæren er nok ikke korrekt.

Men for andre komponentene i nærheten av pæren kan nok en UPS øke livslengden på disse komponentene hvis du er plaget av strømbrudd.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at reklamasjonsretten har en alminnelig ramme på 2 år. Om den utvidede tiden på 5 år gjelder for projektorlamper er vel neppe avklart.
    Ifølge Forbrukerrådet er reklamasjonsfristen i utgangspunktet det samme som for prosjektoren, dvs 5 år (jfr min oppsummering av tilbakemelding fra FR over i tråden). Det er nok imidlertid først når noen slike saker er prøvet juridisk at vi får klarhet i om reklamasjonsfristen for lamper er 2 eller 5 år.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det som er skrevet på denne tråden, anser jeg det som avklart at man står kjøpsrettslig sterkt hvis holdbarheten på lampen er vesentlig kortere enn antydet. Jeg tror samtidig at saken er tjent med en litt bredere eksponering, og har derfor spurt om D&H kan lage en artikkel om dette. De har svart som følger:

__________________________________________________ __________

Hei og takk.

Det er et bra innspill! Vi ser på et par andre saker for øyeblikket også (blant annet pikselfeil på projektor/plasma), men hadde faktisk ikke tenkt på lamper til projektorer. Kan love at dette blir vurdert på neste redaksjonsmøte.

Håvard Holmedal
    Ansvarlig Redaktør
    DVD&Hjemmekino - Gadgets
    TLF: + 47 22 58 59 70
    Mob: +47 90 74 36 46

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Antageligvis er pæren den eneste komponenten i projektoren som ikke har noe problem med å tåle varme.

Når et strømbrudd gir stopp i avkjøling på grunn av at viften stopper er det ikke pæren det går utover. Pæren begynner å kjøle seg ned med en gang glødetråden slukker.

FEIL!

Så lenge viften kjøler pæren så holdes den "kunstig kald".
    I det strømmen går stopper både vifte og pære.
    Den latente varme forsvinner ikke så rask på grunn av viften ikke sirkulerer luft som igjen medfører at temperaturen får en stigning før den daler igjen.

En lignende erfaring har jeg på f.eks rc-motorer i helikopter.
    Der har jeg temperaturlogger. Så lenge motoren surrer og går kjøler fuel og viften motoren.
    Helikopterer kan stå på bakken med motoren gående og en tempereatur rundt 100 grader.
    I det jeg stopper motoren slutter også fuel å strømme, viften slutter å gå.
    Temperaturen stiger da som regel 10-20 grader før den begynner å dale igjen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

FEIL!

Så lenge viften kjøler pæren så holdes den "kunstig kald".
    I det strømmen går stopper både vifte og pære.
    Den latente varme forsvinner ikke så rask på grunn av viften ikke sirkulerer luft som igjen medfører at temperaturen får en stigning før den daler igjen.
    Nei, Mr. Spock har helt rett. Temperaturen får ingen stigning før den daler,den daler med det samme den slås av, eller mister strømmen.(altså, pæren synker med det samme, generell temperatur i projektoren øker litt.) Jeg har forøvrig stresstestet 100 projektorer med uregelmessig strøm, sterke spikes o.a., og pæren viste ingen påvirkning annet enn normal slitasje lik den ved av/påtenning. (noe som også var forventet, da man allerede vet at "støyten" går på el-power eller lampe-power.)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Etter det som er skrevet på denne tråden, anser jeg det som avklart at man står kjøpsrettslig sterkt hvis holdbarheten på lampen er vesentlig kortere enn antydet. Jeg tror samtidig at saken er tjent med en litt bredere eksponering, og har derfor spurt om D&H kan lage en artikkel om dette. De har svart som følger:

__________________________________________________ __________

Hei og takk.

Det er et bra innspill! Vi ser på et par andre saker for øyeblikket også (blant annet pikselfeil på projektor/plasma), men hadde faktisk ikke tenkt på lamper til projektorer. Kan love at dette blir vurdert på neste redaksjonsmøte.

Håvard Holmedal
    Ansvarlig Redaktør
    DVD&Hjemmekino - Gadgets
    TLF: + 47 22 58 59 70
    Mob: +47 90 74 36 46
    Veldig bra, Jodan. Tipset om det tidligere i tråden jeg og, blir utrolig spennende å høre hvordan dette utvikler seg. Hva med å sende en mail til Lyd&Bilde også, og bruke samme ordelag som du gjorde forrige gang??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Direkte strømbrudd kan definitivt være skadelig for pæren. Jeg har selv svidd to pærer, som røk rett etter strømbrudd. Om det ikke har sammenheng med temperatur-reduksjonen, må det være en annen forklaring. Det er jo ikke uten grunn at projektoren er utstyrt med kraftige vifter som kjøler ned projektoren i flere minutter når den slås av. Hadde det ikke vært skadelig å skru av direkte, hadde denne prosessen ikke vært nødvendig i det hele tatt, noe som da virker svært merksnodig at så mange produsenter tar hensyn til...

Jeg har på en måte "førstehånds"-erfaring her; hvordan forklarer du at pæren røk i to tilfeller, og i begge tilfeller rett etter strømbrudd da? UPS koster 500-1000 kroner, er etter min mening en billig investering for å sikre seg mot en eventuell reduksjon i levetid fordi utstyret ikke er beskyttet skikkelig.

Videre er det helt utrolig latterlig at pærer har så dårlig tilgjengelighet som de har i dag! Det er vanlig å måtte vente flere mnd'er på pærer fra f.eks. Panasonic.

Dette er videre en svakhet i projektoren, og det bør nok også opplyses at pæren fra de fleste produsenter kun garanteres å vare 300-XXXX antall timer (eller 6 mnd'er), og at oppgitt levetid er kun tilment å indikere en maksimal levetid. Imidlertid er det også pærer som går langt lenger enn oppgitt, så det går begge veier.

Videre er det slik at forhandlere som AVshop gjerne ønsker bytte ut pærer, men her står produsentene steilt imot, selvsagt fordi pæreprodusenten (som oftest Philips) ikke bøyer seg. En rettsak mot en av disse produsentene hadde vært en fin mulighet for å forsøke endre produsentenes praksis på dette området, men før en slik rettsak kommer opp, vil det være vanskelig å kreve og få en pære erstattet utover garanti-tiden. En kan selvsagt reklamere, men da er det jo opp til forbruker å påvise fabrikasjonsfeil, noe som gjerne er vanskelig å gjøre på en såpass komplisert vare. Videre er det jo slik at en eventuell rettsak ville avklart en gang for alle hva som skal defineres som innen "forventet" levetid, som da måtte gjelde nesten uansett hvilken behandling projektoren har fått (for det er som kjent ikke mulig å avdekke ut i fra den defekte pæren).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre skrev

Nei, Mr. Spock har helt rett. Temperaturen får ingen stigning før den daler,den daler med det samme den slås av, eller mister strømmen.(altså, pæren synker med det samme, generell temperatur i projektoren øker litt.)
    Jeg er også enig med Mr.Spock, han har som kjent en stor evne til logisk tenkning og resonering, han er jo tross alt halvt Vulkan :wink:
    Det at temperatur måleområdet hvor temperatur giveren sitter i en motor stiger er et kjent fenomen, når kjølemediet slutter å sirkulere/transportere vekk varmen. Når det varmeste punktet ikke lenger får tilført energi, vil energi transporten fortsette å gå til det blir likevekt i varme energi med omgivelsene. Pære temperaturen vil begynne å synke momentant når den ikke tilføres elektrisk energi.
    Skulle nesten tro det er sunnere for selve pæra innkapslingen, å avkjøles seinere uten kjøling, men omgivelsene rundt pæra vil bli ganske mye mer oppvarmet.

Det jeg stusset litt på var når Burre skrev

Jeg har forøvrig stresstestet 100 projektorer med uregelmessig strøm, sterke spikes o.a., og pæren viste ingen påvirkning annet enn normal slitasje lik den ved av/påtenning. (noe som også var forventet, da man allerede vet at "støyten" går på el-power eller lampe-power.)
    Først av alt hvaslags jobb har du Burre når du kan stressteste 100 projektorer?

For det andre hva kan man måle på på en Projektor "Lysbue metall gass lampe" som forteller slitaje ut i fra uheldige starter og stopper?

Jeg er ingen spesialist på området, men har en teknisk bakgrunn og er interessert i sånne litt finurlige ting som blandt annet projektor lamper.

Jeg trodde det var spenninger og strukturelle forandringer på molekylnivå i den gjennomsiktige keramiske/kvarts innkapslingen som ble forandret og svekket etterhver, sånn at risikoen for lampe eksplosjoner øker fordi i motsettning til vanlige glødetrås lamper, har projektorpærer et høyt innvendig gasstrykk når de jobber, og at det er det som gjør det vanskelig for produsenten å kvalitessikkre at alle projektor lampemoduler når oppgitt levetid.

Tror du hadde et tidligere innlegg noe om en tråd du målte tykkelsen på, burre. (fant det ikke nå)

Kan du forklare litt mer om Projektor lampenes oppbyggning og virkemåte og hvordan du fåretar tester, hva du måler på osv.
    eventuellt vet om noen lærerike linker om temaet.

Jeg synes at dette temaet "Lyspærer, den store bløffen!?" ikke bare burde handle om dårlige garanti ordninger og kjøpsloven, men også litt om teknologien som ligger i bunnen til projektor lampene og kansje kan forklare litt om pris, og hvorfor selve pæra ikke bare kan sammenlignes med en 150Watt halogen pære som ofte ble brukt i gammle filmfremvisere, kostet noen hundrelapper for 30 årsiden og varte kansje i 150 timer....

En liten diggresjon, det var ikke lenge en filmrute kunne stå stille med statisk gjennomlysning (kansje et par sekunder) før den ble brennt vekk, nå står lcd panelene i tusener av timer......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •