Lyspærer, den store bløffen!? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 416
  1. #201
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror nok temaet er så populært fordi det både "opptar" og "skremmer" mange projektor eiere.
    Ikke noe gøy å be inn venner og eller familie, for å se på film, og bare hører ett krafig smell (det kan smelle skikkelig) og få et svart bilde.

    Er enig med han som skrev at man burde kalle pæra for "lampemodul", det er vel litt nærmere sannheten når man rent fysisk tar pæra.. Oopps lampemodulen i øyesyn.

    Synes tittelen "Lyspærer, den store bløffen!?" som navn på temaet er ganske genial for å få oppmersomhet rundt temaet og for å få ut litt frustrasjon.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  2. #202
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forhandlere og produsenter av projektorlamper vil gjerne sammenligne en slik lampe med en forbruksvare. Det er i grunnen ganske interessant. For de aller fleste forbruksvarer vi forholder oss til har en forventet varighet. Toalettruller har en viss forventet lengde eller et antall tørk. Fargepatroner til skrivere forventes å holde et visst antall sider. Bensin forventes å holde et visst antall mil i en bil med et gitt forbruk.

    I svært mange av disse tilfellene, og spesielt i de dyre, så forventer man at produktet skal vare så lenge som annonsert. At man skal akseptere at en lampe varer i bare 500 timer når forventet levetid er 3000 timer er omtrent det samme som å akseptere at en skriverpatron varer 25 A4-ark når man er forespeilet 150 A4-utskrifter mellom hvert patronbytte. Det er til og med slik at man i mange tilfeller forespeiles forlenget lampelevetid ved bruk av såkalte Økonomi-modi i enkelte projektorer. Man annonserer da "Levetid: 2000 timer (normalmodus), 3000 timer (økonomimodus). Det er vel ikke da noen tvil om hvor lenge man som forbruker forventer at projektorlamper skal vare.

    For skriverprodukter angis ofte en beregnet kostnad per utskrevet side. Det samme kunne man tenke seg for en projektorlampe. Det er jo tross alt forskjell på å betale 5 til 10 kroner per brukstime og bare 1 krone per brukstime...
    Etter min mening skyver leverandørene alle kostnadene for dårlige produkter over på forbrukeren hvis de ikke tar sin del av kostnaden ved dyre lamper som varer vesentlig kortere enn forventet. Hvis forventet levetid er oppgitt realistisk, så bør jo antallet klagesaker på kort levetid være liten, og innebære en minimal kostnad fordelt på antallet solgte projektorer/lamper... Ellers er det jo markedsføringen som lyver, og da har forbruker gode kort på hånden.

  3. #203
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Toalettruller har en viss forventet lengde eller et antall tørk.
    :lol: :lol: :lol:

    Vel, forventet brukstid avhenger vel hvor mange tørk man bruker av gangen. I tillegg bør man legge inn hva en hadde til middag. Kebabmage kan gi vesentlig kortere levetid på rullen. :lol: :lol: :lol:

  4. #204
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Vel, forventet brukstid avhenger vel hvor mange tørk man bruker av gangen. I tillegg bør man legge inn hva en hadde til middag. Kebabmage kan gi vesentlig kortere levetid på rullen. :lol: :lol: :lol:
    Jeg har IKKE benyttet begrepet "brukstid" i forbindelse med toalettruller. Tror mange ville reagert hvis en toalettrull av et bestemt merke gikk tom 6 ganger så fort som de fleste andre merker. Er nok få som ville klaget, siden prisen på akkurat dette produktet er så lav, men mange ville byttet til et annet merke.

  5. #205
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Selvfølgelig er det kjipt hvis lampen på min projektor ryker etter 100 timer, men siden jeg er aktiv forumbruker...
    Du er ikke "aktiv". Du er "AVhengig" (Sorry! Greide bare ikke la være :wink: )

    ...og vet at det er en lampe og ikke en lampemodul...
    Altså ikke "pære"? Fair enough! Så sier vi herved "lampe"

    så vil jeg ikke bli overrasket.
    ...men i likhet med meg sikkert veldig skuffet. Spørsmålet er om du ville latt være å kreve ny pære i et slikt tilfelle?

    Det er vel ingen som gifter seg så forventer at ekteskapet kun varer 1 år, men det er heller ingen som blir overrasket over at det går over enda så tidlig.
    Sannsynligheten for at et ekteskap skal holde blir ihvertfall ikke større hvis man prøver å belaste husholdningsbudsjettet med 4000kr til dette noen få måneder etter en fra før diskutabel investering på 15000kr :wink:

  6. #206
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch
    Nå for 3 minutter siden gikk pæra på min flunkende nye Z3, som jeg tipper har gått et sted mellom 50-100 så jeg vet i hvertfall om en som skal reklamere på mandag morgen Dette bør løse seg meget enkelt og raskt håper jeg uten noe større diskusjoner.
    _________________
    Klipsch - The Ultimate Sound Experience
    Nå har jeg vært og reklamert. Det hele endte opp med at jeg fikk en ny projektor. Jeg vet jo ikke om det er et eller annet feil med selve projektoren som gjorde at lampa røyk, og ville derfor ha en ny projektor. Får håpe at dette ikke er nok en mandagsmodell

    Ellers synes jeg det burde være lengere garanti på pærene en hva det er i dag, siden de skryter på seg den lange levetiden, så burde de i hvertfall garantere halvparten av den oppgitte levetiden.
    Dette er jo bra, da.... Vet ikke hvor mye du måtte holde på for å få en ny PJ, men det virker jo som om dette gikk greit. Godt å se eksempler på at det "går vægen" for noen kunder også..... :wink:

  7. #207
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    må si meg 100% enig med roffe her, han sier det som jeg skulle sagt det sjøl.
    og det har jeg jo prøvd i det minste.
    poenget er jo ikke at lampene kun varer noen hundre timer, siden produsentene gjør så godt de kan for å få dem til å vare lengre. poenget er at de tjener penger på å ljuge for forbrukerene. all markedsføring er i varierende grad basert på løgn, men sjelden (bortsett fra porno og bruktbilbransjen) er løgnen såpass drøy som i pj pære spørsmålet.

    nå har jeg sagt det samme i omtrent 23 innlegg på rad, så jeg gir meg der.

  8. #208
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    må si meg 100% enig med roffe her, han sier det som jeg skulle sagt det sjøl.
    og det har jeg jo prøvd i det minste.
    poenget er jo ikke at lampene kun varer noen hundre timer, siden produsentene gjør så godt de kan for å få dem til å vare lengre. poenget er at de tjener penger på å ljuge for forbrukerene. all markedsføring er i varierende grad basert på løgn, men sjelden (bortsett fra porno og bruktbilbransjen) er løgnen såpass drøy som i pj pære spørsmålet.

    nå har jeg sagt det samme i omtrent 23 innlegg på rad, så jeg gir meg der.
    Påstår du at de lyger i pornobransjen ? Jeg trodde at damene faktisk nøt hvert sekund. Driver de med skuespill ? Hva blir det neste ? At noen påstår at kroppene deres heller ikke er ekte ? Jeg føler meg lurt. Tror jeg klager til forbrukerrådet ! :wink:

  9. #209
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    quickupdate:
    * Service-verkstedet som tok imot prosjektoren vil ha 4.000 for å bytte pære
    * Buttiken (Hi-Fi-Center Oslo C) vil ha 2.300 spenn for samme jobben
    * Hitachi Norge mener det er helt rimelig å punge ut 4,000,- hvert halvår. De sidestiller lyspæra med en glødetrådslampe fra RIMI (snakka akkurat med de)
    * Venter fortsatt på forbrukerombudets svar på saken.

  10. #210
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Svar fra forbrukerrådet (ikke redigert)

    Hvis en normalt god projektorlyspære ved normal bruk kan holde i ca. 2000 timer vil en vesentlig kortere levetid indikere at projektorlyspæren ikke oppfyller de minstekravene man må stille til en vanlig god vare. Dette representerer en vesentlig mangel, som innebærer at man kan kreve omlevering med en vanlig god vare, det vil si en projektorpære som da holder i ca 2000 timer ved normal bruk. Selger kan bare omlevere 2 ganger - hvis lyspæren skulle ryke like fort for tredje gang, kan man heve kjøpet av lyspæren og hvis det ikke er mulig å skaffe holdbare lyspærer til projektoren, som holder så lenge som selgersiden lover - kan man heve kjøpet av projektoren som helhet, med lyspære og alt. Det er uansett aldri kortere reklamasjonsfrist på ting og deler av ting enn 2 år. En reklamasjonsfrist på
    3 måneder er i strid med forbrukerkjøpsloven.

    Med vennlig hilsen
    Forbrukerrådet i Oslo

    Telefon: 815 58 200

    Se også vår hjemmeside og klageveileder:
    http://forbrukerportalen.no
    http://forbrukerportalen.no/Emner/klage

  11. #211
    Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :shock: Fett!!!

  12. #212
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stå på, Kutch! Videresend det svaret fra forbrukerrådet til stedet du kjøpte projektoren eller møt opp personlig med utskrift av svaret. Tipper du vil kunne forhandle fram en vesentlig prisreduksjon ihvertfall. Hvor mange timer har pæren din gått? Synes det ville være rimelig at du betaler litt for nytten du allerede har hatt. Selv om vi som forbrukere har svært sterke rettigheter, så lønner det seg alltid å komme den andre parten litt i møte. Hvis forventet levetid er 2000 timer og pæren f.eks. varte i 500 timer før den gikk, så synes jeg at det er greit at du betaler 1/4 av pæreprisen, siden det er den andelen av forventet levetid du faktisk har fått.

  13. #213
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt spennende egentlig dette med sammenligning mot andre forbruksvarer, som lyspærer. Jeg har faktisk begynt å notere dato på de dyre 230V halogenspottene jeg har rundt om i huset (som for et års tid siden kostet over 100 kr stykket). Hvis de går for tidlig, så reklamerer jeg, og så langt har jeg aldri hatt problemer med å få ny pære hvis de har gått vesentlig tidligere enn forventet levetid skulle indikere.

    For rimelige varer er det altså tydeligvis enkelt å reklamere og få omlevering. Hvorfor skulle det da være slik at forbruker plutselig skal bære hele ulempen med dyrere varer av samme type? Det er jo nettopp slike ting reklamasjonslovgivningen skal motvirke.

    Stå på, alle sammen. Det er ingen grunn til at projektorlamper skal være annerledes enn andre varer. Eneste grunnen til at det er så voldsomt sprik mellom såkalt garantitid (som er en ulovlig avgrensning av den produsentens opplyste levetid) er at produsentenes angivelser av forventet levetid må være svært overdrevet og dermed å betrakte som villedende markedsføring, noe som forbrukerne OGSÅ er beskyttet mot i lovgivningen.

    Det er bare gjennom å gjentatte ganger å stå på krava at man får endret på en praksis som er i strid med gjeldende norsk lovgivning for forbrukersalg. Tipper at hvis TV2 hjelper deg eller FBI tar opp saken, så vil man se at bransjen etter hvert må ta på seg sitt rettmessige ansvar for dårlige lampeprodukter.

  14. #214
    Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så får vi bare håpe at de ikke skrur prisene i været på allerede overprisede produkter for å veie opp for sine økte reklamasjonsutgifter. :?

  15. #215
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De må gjerne få lov til å beholde prisene på varene sine, så lenge de klarer å holde levetiden som de selv reklamerer med.

    Jeg oversendte forbukerrådets svar til både butikk og Hitachi norge, så får vi se hva de gjør med saken.. kommer tilbake med respons fra buttikk så fort jeg har fått snakket med de..

  16. #216
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er sikkert en sammenheng mellom hvor steile importøren av en vare er i slike saker og hva butikken kan tilby. Det er ikke mange butikker som kan leve med å ta denne utgiften alene hvis det blir volum på slike saker.

    Noen som har sjekket om prisen på projektorlamper i Norge avviker vesentlig fra samme produkter i utlandet?

  17. #217
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Synes det ville være rimelig at du betaler litt for nytten du allerede har hatt. Selv om vi som forbrukere har svært sterke rettigheter, så lønner det seg alltid å komme den andre parten litt i møte. Hvis forventet levetid er 2000 timer og pæren f.eks. varte i 500 timer før den gikk, så synes jeg at det er greit at du betaler 1/4 av pæreprisen, siden det er den andelen av forventet levetid du faktisk har fått.
    Jeg betalte for nytten av pæren når jeg betalte for prosjektoren. Da betalte jeg for et apparat som har forventet levetid på 2000 timer. Å betale ekstra for de timene som prosjektoren fungerte på, blir jo som å betale en sum for den tiden TV apparatet fungerte, frem til det røyk. :shock:

  18. #218
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Jeg betalte for nytten av pæren når jeg betalte for prosjektoren. Da betalte jeg for et apparat som har forventet levetid på 2000 timer. Å betale ekstra for de timene som prosjektoren fungerte på, blir jo som å betale en sum for den tiden TV apparatet fungerte, frem til det røyk. :shock:
    TVer kan ikke sammenlignes helt med en projektorlampe. Reklamasjonsretten gir blant annet forhandler rett til å forsøke å reparere mangelen først. For en projektorlampe er neppe det aktuelt. Det er også viktig å skille mellom reklamasjonsrett og garanti. Forhandleren har flere alternativer for å bøte på mangelen i en reklamasjonssak enn i en garantisak (som ofte gir rett til omlevering uten videre). Jeg hadde en fjernkontroll til receiveren som tok kvelden etter et års tid. Den ble sendt inn til reparasjon. Jeg fikk altså ingen ny vare, og det har man heller ikke krav på med mindre forhandler feiler i forsøket på å reparere varen.

    Husk også at når du kjøpte projektoren, så kjøpte du en forventet levetid på lampen på la oss si 2000 timer. Hvis den lampen går etter 500 timer, og du får en ny lampe, også med forventet levetid på 2000 timer, så har du plutselig fått en forventet levetid fra du kjøpte projektoren på totalt 2500 timer, altså en merverdi for deg. Det er de ekstra 500 timene jeg mener man bør kunne finne seg i å betale for. Mulig kjøpsloven gir deg sterkere rettigheter, men dette har med å komme den andre parten i møte å gjøre. Det er jo tross alt bedre å betale 1000 kroner for en ny lampe enn 4000 kroner.

    I forbrukerkjøpslovens §31 om prisavslag (link) står det:
    Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.
    Det er dette punktet jeg mener kan være nyttig for begge parter for å oppnå en enighet. Avslaget på ny lampe settes altså i forhold til den mengden av forventet levetid som forbrukeren ikke fikk, hvilket er "mangelens betydning for forbrukeren".

  19. #219
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er saken tatt opp med butikk (Hi-Fi Center kjeden). Ivar (butikksjef) var nå veldig imøtekommende, og kunne opplyse om at pæren vil bli skiftet ut uten kostnad for meg i løpet av dagen eller morgendagen.

    Om emnet generelt uttrykte han noe som også går igjen på denne tråden - at det kanskje er på tide at produsentene oppgir litt renere tall på antall timer, istedenfor å sprike såpass mellom forventet / faktisk levetid. Jeg forstår jo at dette ikke er noe hyggelig situasjon for butikkene heller - de skal jo tross alt leve av dette, men det er et nokså sterkt signal til at de også kanskje bør vurdere om et produkt er godt nok til å kunne selges her i norge.

    Dermed kan jeg stolt melde fra om at det lønner seg å undersøke slike ting, og at det ikke skader å spørre forbrukerrådet om hva slags rettigheter vi har som forbrukere.

    Jeg vil også nevne at forbrukerrådet var spesielt raske med å gi tilbakemelding på spørsmålet mitt, særlig når det så mørkt ut, i og med at både butikk, service-verksted, og hitachi norge alle mente at jeg hadde feil, og burde punge ut.

    Kjøper en liten sjampis til i kveld

  20. #220
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra jobbet. Det er vel en grunn til at Hifi Center kjeden har overlevd så lenge i bransjen som de har.
    Eksempel til etterfølgelse, både for oss forbrukere OG for forhandlerne der ute.

    Man kan vel også si at de 500 timene du nå har fått som "bonus" (hvis den nye lampen varer i forventet tid) står i greit forhold til ulempen du har hatt ved å måtte gjennomføre klageprosessen.

Side 11 av 21 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •