Lyspærer, den store bløffen!? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 416
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder pærer...
    ...altså lampemoduler med en antydet levetid på 2000-5000 timer, og med en verdi på inntil 30% av pj'ens nypris...

er dette en diskusjon som har pågått i åresvis. Her er det, frem til vi ser en rettsak som sier noe annet...
    ...hvilket denne tråden forhåpentligvis vil bidra til, og som jeg mer enn gjerne skal fronte hvis lampemodulen på en pj jeg kjøper ryker etter uforholdsmessig kort tid...

...slik at pæren...
    ...altså lampemodulen...

...er å anse som en forbruksvare...
    ...både teknisk og juridisk faller utenfor definisjonen av "forbruksvarer"...

...Forbrukerrådet står jo som kjent på forbrukers side...
    ... i motsetning til produsenter/forhandlere som er "objektive", og derfor bedre kvalifisert enn både Forbrukerrådet og kundene til å definere reklamasjonsrettens omfang på lampemoduler :lol:

...så uttalelser fra denne instans må en ta med en god klype salt. ...
    ...mens uttalelser fra produsenter/forhandlere tas med et par saltsekker :wink:

PS: (tilføyet i ettertid) Lygren: bare sånn at det er sagt; jeg synes de synspunkter du uttrykker er helt på sin plass in denne tråden. Det at jeg spissformulerer meg i forhold til uttalelser delvis trukket ut av sin sammenheng skjer med andre ord ikke ut fra noe ønske om å starte en krangel :wink:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    La oss ta en lommelykt kjøpt på Clas Ohlson til 20 kr.
    Ryker pæren så må du kanskje betale 10 kr for ny. Dette er 50% av kjøpsverdi. Likevell så vil alle akseptere at det er en slitasjdel.
    Neppe en sak for Forbrukerrådet dette :wink: Men det er likevel en god illustrasjon på at det tross alt er kronene, og ikke prosentene vi lever av. Det er bare hvis begge deler blir veldig store at det kan oppstå en kjøpsrettlig konflikt. Etter mitt syn er dette tilfelle når det gjelder pj-lamper pga. den relativt høye prisen i kombinasjon med den usikre levetiden.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle bruksanvisninger og brosjyrer jeg har sett så kalles det pære eller lampe. Og kalle det lampemodul blir akkurat som å gå rundt å kalle seg Cand. Mag bare for at det høres mer viktig ut.

Jeg er ikke interessert i å betale 2000 kr ekstra på projektoren min fordi at noen skal få dekte slitasjedelen sin gratis. For uansett så er det kunden som må betale.

Det som bør skjerpes er måten levetiden omtales på i annonser og bruksanvisninger. Kanskje en graf som viser fordelingen av levetiden slik at folk innser at ting kan gå veldig galt veldig tidlig.

Dette er tross alt kun et problem for at pæren er dyr, og hadde den kostet 149 på rimi så hadde ingen klaget.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    La oss ta en lommelykt kjøpt på Clas Ohlson til 20 kr.
    Ryker pæren så må du kanskje betale 10 kr for ny. Dette er 50% av kjøpsverdi. Likevell så vil alle akseptere at det er en slitasjdel.
    Neppe en sak for Forbrukerrådet dette :wink: Men det er likevel en god illustrasjon på at det tross alt er kronene, og ikke prosentene vi lever av. Det er bare hvis begge deler blir veldig store at det kan oppstå en kjøpsrettlig konflikt. Etter mitt syn er dette tilfelle når det gjelder pj-lamper pga. den relativt høye prisen i kombinasjon med den usikre levetiden.
    Ja, men hvor skal man sette grensene? Dopapir er dopapir selv om det koster 10 kr eller 5000 kr rullen.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bør skjerpes er måten levetiden omtales på i annonser og bruksanvisninger. Kanskje en graf som viser fordelingen av levetiden slik at folk innser at ting kan gå veldig galt veldig tidlig.
    Nettopp!
    Og i salgsannonsene per i dag står det typisk:
    Lampe 130w UHP - 3000 timers levetid.
    Det står ingenting om at dette er (maks) forventet levetid og at forbrukeren kan regne med at lampen kan gå når som helst før denne tid, og at dette ikke dekkes av garantien.
    I beste fall er dette villedende markedsføring.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle bruksanvisninger og brosjyrer jeg har sett så kalles det pære eller lampe. Og kalle det lampemodul blir akkurat som å gå rundt å kalle seg Cand. Mag bare for at det høres mer viktig ut.
    Poenget mitt er at "pære"-betegnelsen gir assosiasjoner til et billig produkt med kort levetid som må forventes å skiftes jevnlig. Jeg er sterkt uenig med dem som måtte hevde at pj-lamper faller inn under denne kategorien. "Lampe"-betegnelsen bidrar etter mitt syn til en hensiktsmessig begrepsforståelse, og jeg oppfordrer derfor alle til å benytte denne.

Jeg er ikke interessert i å betale 2000 kr ekstra på projektoren min fordi at noen skal få dekte slitasjedelen sin gratis. For uansett så er det kunden som må betale.
    For meg blir dette det samme som å si at det er ok at lamper ryker tidlig så lenge det ikke skjer med meg selv... Som sagt mener jeg at en offensiv holdning fra forbrukernes side ivaretar den beste balansen mellom pris og kvalitet på lang sikt.

Det som bør skjerpes er måten levetiden omtales på i annonser og bruksanvisninger. Kanskje en graf som viser fordelingen av levetiden slik at folk innser at ting kan gå veldig galt veldig tidlig.Dette er tross alt kun et problem for at pæren er dyr, og hadde den kostet 149 på rimi så hadde ingen klaget.
    Enig med deg her. Produktkunnskap gir handlefrihet, og det er kronene vi lever av.

Ja, men hvor skal man sette grensene? Dopapir er dopapir selv om det koster 10 kr eller 5000 kr rullen
    Som sagt finnes det ingen fasitsvar på hvor grensen går. Grensene må fastsettet innefor de prinsipper det er enighet om. Ryker lampen etter 150 timer på under to måneder, mener jeg det ikke bør være tvil om at man har krav på ny. Ryker den etter 1000 timer etter ett år, ville jeg i det minste ha krevet et forholdsmessig avslag på en ny lampe (f.eks 50%). Forøvrig synes jeg det er alt for dyrt å betale 10kr rullen for dasspapir. Jeg gidder iihvertfall normalt ikke å betale mer enn ca 10kr for en 8pk på Rimi :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at det står 3000 timer levetid er jo at man selger godt på det. hadde det stått "maksimalt 3000 timer" hadde folk kansje vært mer skeptiske og sjekket rundt om hva den reelle levetiden er, og den ligger jo mye lavere.
    så "3000 timer levetid" selger projektorer, og bordet fanger da i forhold til forbrukerloven i og med at de bruker tallet i reklamene.

vi behøver ikke få gratis pære hvis den eksploderer etter 2800 timer, men en eller annen kompensasjon hvis den ryker før f.eks 1000 bør det være syns jeg. f.eks ny pære til redusert pris.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    For meg blir dette det samme som å si at det er ok at lamper ryker tidlig så lenge det ikke skjer med meg selv... Som sagt mener jeg at en offensiv holdning fra forbrukernes side ivaretar den beste balansen mellom pris og kvalitet på lang sikt.
    Selvfølgelig er det kjipt hvis lampen på min projektor ryker etter 100 timer, men siden jeg er aktiv forumbruker og vet at det er en lampe og ikke en lampemodul så vil jeg ikke bli overrasket.

Det er vel ingen som gifter seg så forventer at ekteskapet kun varer 1 år, men det er heller ingen som blir overrasket over at det går over enda så tidlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste her på forumet VET jo at levetiden på lampene er begrenset, men det er jo heller ikke poenget.
    poenget er at en ny lampe er svinedyrt og at produsentene hevder levetiden er kansje 10x mer enn den faktisk er.
    siden en pære koster 3500,- i innkjøp er det andre regler som gjelder for reklamasjon enn for en pære som koster 9,50- på rimi.

en ting til 3500 kroner bør vare lenger enn 100 timer.
    særlig når de som selger den hevder den kan leve rundt 3000 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå for 3 minutter siden gikk pæra på min flunkende nye Z3, som jeg tipper har gått et sted mellom 50-100 så jeg vet i hvertfall om en som skal reklamere på mandag morgen Dette bør løse seg meget enkelt og raskt håper jeg uten noe større diskusjoner.
    Nå har jeg vært og reklamert. Det hele endte opp med at jeg fikk en ny projektor. Jeg vet jo ikke om det er et eller annet feil med selve projektoren som gjorde at lampa røyk, og ville derfor ha en ny projektor. Får håpe at dette ikke er nok en mandagsmodell

Ellers synes jeg det burde være lengere garanti på pærene en hva det er i dag, siden de skryter på seg den lange levetiden, så burde de i hvertfall garantere halvparten av den oppgitte levetiden.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at et forsikringsselskap bør spesialsere seg på dette, eller at forhandler kan tilby det som ekstra service hvor kunden kan betale for utvidet garanti.

Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Det finnes det vel mange eksampler på som bryter det:
    - En suite på Grand
    - En flaske dyr Cognac
    - En gledespike type luksus
    - en taxitur
    - flytur til new york
    - en tur med formel 1 bil
    - En Citroen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi er nok alle fornøyde med at en flytur til new york ikke tar 100 timer... :wink:

men i forbrukerloven er det såvidt jeg kan skjønne en sammenheng med pris og garanti.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men i forbrukerloven er det såvidt jeg kan skjønne en sammenheng med pris og garanti.
    Ja, men så lenge det ikke står en spesifisert sum, vil det alltid være uenighet.

Personlig ville jeg valgt den leverandøren som gir best lampegaranti hvis produktene ellers er nokså like.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - En suite på Grand
    - En flaske dyr Cognac
    - en taxitur
    - flytur til new york
    - En Citroen
    Dårlige eksmpler.
    Hvis du etter reklamen kjøper en taxitur på 100 timer, skal du ikke forvente å bli kastet ut etter 20 timer uten kompensasjon, osv...

Det har ikke så veldig mye med hva produktet koster, poenget er at det i reklamen (ofte) betingelesløst står at produktet varer en gitt periode. Hvilket det viser seg det ikke gjør.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner vi å bli enig.

Problemet er ikke at pæren hverken er dyr eller at den ryker etter kort tid. Problemet er at leverendører og butikker ikke kommuniserer godt nok ut at dette er en slitasjedel som kan ryke når som helst.

Men som forumbrukere er vi jo innforstått med dette og dermed står det ikke så dårlig til med oss, for vi burde vist bedre, men fru Olsen som kjøpte projektoren for å se Big Brother vil nok bli noe skuffet og forbannet over at pære røk midt under akten til Rodney og anette.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    - En suite på Grand
    - En flaske dyr Cognac
    - en taxitur
    - flytur til new york
    - En Citroen
    Dårlige eksmpler.
    Hvis du etter reklamen kjøper en taxitur på 100 timer, skal du ikke forvente å bli kastet ut etter 20 timer uten kompensasjon, osv...
    Jeg poengterte bare at en sum ikke sier noe om en ting hvor lenge den bør vare.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loven beskriver en reklamasjonsrett, som ikke er det samme som en garanti. Når det gjelder garanti, er det noe som KAN tilbys av forhandler. I henhold til EU/EØS-lovgivning som ble tatt inn i norsk lovgivning i 2002, så skal ALDRI en garanti innebære en begrensning av forbrukerens rettgheter. En garanti skal være en tilleggsytelse.

Så for å se på hva som er forventet levetid for en vare, så skal man se på hva man kunne forventet seg uten at en garanti var inkludert i handelen. En garanti kan nemlig ikke forkorte denne tiden, det vil være forbudt (men kan gjerne forlenge den, siden det vil være en tilleggsytelse for forbruker).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så for å se på hva som er forventet levetid for en vare, så skal man se på hva man kunne forventet seg uten at en garanti var inkludert i handelen. En garanti kan nemlig ikke forkorte denne tiden, det vil være forbudt (men kan gjerne forlenge den, siden det vil være en tilleggsytelse for forbruker).
    okay, reklamasjonrett da.
    uansett har man lov å klage.
    anyho, vi er nok ganske enige her alle sammen.
    hevder fabrikanten at pæra varer i 3000 timer må de gi en garanti som er bedre enn det de gjør, hvis de virkelig tror på det de hevder.

hvis ikke, må de slutta å bruke det i reklamen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli lovlig lang denne tråden. Tydeligvis at dette opptar mange, eller er det bare et fåtall kverulanter ?

Uansett, jeg er glad for at Klipsch fikk ny projektor. Det hjelper å være "kjendis" :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Begynner å bli lovlig lang denne tråden.
    Mener du at de andre trådene er ulovlig korte? Risikerer AVForum anmeldelse?

Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •