Hvor mye har skjedd med projektorer de siste 5-7 årene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer calla1983 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye har skjedd med projektorer de siste 5-7 årene?

Jeg holder for tiden på med å investere i min første hjemmekino til bruk i kjellerstue. Jeg har et budsjett på 10.000 kroner på projektor og lerret og forsøker å finne noe på bruktmarkedet for det tilfelle at hjemmekinoen ikke kommer til å bli like mye brukt som jeg håper.

I den forbindelse ser jeg at det ligger ute en del modeller som er typisk rundt 5 år gamle og som på tidspunktet de var nye fikk svært god mottakelse. Et eksempel er Sony VW60. Hvor mye har egentlig skjedd på projektorfronten de siste årene? Er det kurant å gå for disse modellene eller vil det da være bedre å bruke et tilsvarende beløp på noe nyere, men som da vil være enda mer low-end?

Setter stor pris på eventuelle tilbakemeldinger. Dersom noen skulle ha konkrete tips eller en nyere projektor til salgs er det selvsagt bare å ta kontakt.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du strekker budsjettet litt og for tak i en brukt Sony HW-30, ser de ligger på rundt 12-13K brukt ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig, men har trøbbel med å finne. Hvor fant du de til 12-13K?

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sto en på Finn for ikke lenge siden til 12K. Vet ikke om den står der ennå...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, men ingen Sony på finn utover VW60 dessverre...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som skjer når man går opp på prisen til disse sonyene (virker som de ikke selger hw30 lenger ?) er mye bedre kontrast, Lens-shift som for enkler montering betraktelig og at disse Sony projektorene er også meget stille gående.

Jeg har selv dog hatt en billig Optoma hd100x som ble kjøpt på tilbud til rundt 6 laken og syns sånn sett bilde er helt kurant i alle fall med tanke på prisen, den ut-danker f.eks disse 80-90" tvene til sharp til mange ganger prisen når man slår av lyset.

Kan prøve og oppsumere litt hva jeg syns definerer pris segmentene.
    (Bare og korrigere meg om jeg tar feil på noe)
    Under 10-12k: Hovedsaklig underholdnings projektorer for flerbruks rom.

DLP baserte så om man er sensitiv på regnbuen kan dette bli meget feil.
    Rimelig og lite fleksibel optikk så må monteres presist.
    Kan være ganske støyende, gjerne 30-40DB.
    Til gjengjeld er de som kjent billige, de har ofte mye lumens så de fungerer greit i lysere omgivelser og de har ofte en tilsiktet lampe tid på rundt 5000 timer, og jeg syns selv de kan gi mye bilde for pengene.
    Typiskt anbefalt i denne klassen er vel Benq w1070 til rundt 7000-8000 kroner, men er vel også en par Optoma og få tak i.
    http://www.projectorreviews.com/benq/w1070/index.php

Litt over denne igjen har vi LCD projektorene som Epson TW-6100-tw9100
    Som går fra ca 12k-20k
    Alt utenom topp modellen mangler vel lens shift, og støyer en del.
    Disse er dog LCD baserte og man vil da ikke være utsatt for regnbue effekten til fargehjulet i DLP projektorer.
    Også lang leve tid på lampa, litt mer funksjoner som dynamisk iris og økt kontrast.
    http://www.projectorreviews.com/epso...3020/index.php (tror dette er enten epson 5900 eller 6000?)

Og nå uten hw30, så må man vel nesten opp til 24+ og Sony's.
    Kort sagt de har vel gått en seiers gang her på forumet i de to åra jeg har vanket her.
    Og jeg håper og ha en selv på plass til helga

Jeg valgte og vente og spare til jeg hadde råd til en hw50 selv siden jeg forsåvidt var ganske fornøyd med min billige, og nettop at SXRD teknikken til Sony har langt tettere pixel struktur iforhold til andre LCD baserte (JVC har sin egen versjon med tilsvarende resultat), jeg har dog verdt og kikka på en par sony projektorer på demo hos enkelte her på forumet og det var jo nesten overaskende hvor liten forskjellen var mellom hw50 og vw1000 til 160 laken, det kan dog også være at lommeboka satte et eget filter foran øya når jeg så vw1000 :P

Men om du ikke vet hvor mye den vil bli brukt f.eks så hadde jeg vurdert og gjøre rommet til et typiskt flerbruks hobby rom enn en helmørk batcave da vil f.eks i alle fall rommet kunne brukes til litt mer enn kun film titting og kan kanskje da få mer bruk.
    Også enten funnet en brukt projektor på budsjettet, men helst litt nyere vw60.

Eventuellt gått billigst mulig rute mot en Benq w1070 og bruk den udiskriminert til alt fra tv spill, film, konsert bluerays og sport, ikke alt her trenger man hel mørkt rom engang.

Jeg hadde selv ganske lyst rom og var ikke før etter 18 måneder med det slik at jeg klarte og bestemme meg for og gå helt batcave, dette og det faktum at lyd annlegget mitt ikke lenger koster 12 laken, men nærmere 70k gjør da at synes bilde fortjener og være noe mer rafinert.

Har også funnet ut at lerretet er meget viktig og da om mulig helst ramme lerret.

Jeg har selv ikke funnet noen sony på finn jeg heller, kunne kanskje prøvd en ønskes kjøpt annonse på hw30, nå som hw50 har falt i pris kan det sikkert være mulig noen vil oppgradere og selge, men hw30 bør vel egentlig ha et ganske mørkt rom og ikke alt for stort lerret typiskt 100"-110" er vel det som anbefales.

Jeg er dog absolutt ikke noen ekspert, jeg ender bare som regel opp med litt skrive kløe etter første kanna med morgen kaffe hehe

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Tor, nyttig lesning.

Er en som selger en HW20 på finn nå. I utgangspunktet som del av en større pakke, men kan trolig selg løst til ca 9000. Kjenner du noe til denne?

Vi snakker uansett flerbruksrom (lyse vegger). Jeg har etterhvert forstått at dette ikke lenger er å anse som et rom med lyskontroll som selv om det ikke er noen vinduer. Av materiale som skal vises blir det nok en salig blanding av sport, serier, playstation og film.

Jeg heller nå mot å gå billigveien med en lett brukt InFocus X10, BenQ W5000 eller Optoma HD20 og da heller oppgradere senere dersom jeg ser at det blir mye brukt. Samtidig så tenker jeg også at dersom jeg går for noe bedre med en gang så vil det kanskje bli mer brukt nettopp fordi opplevelsen blir bedre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en som er villig til å selge en Epson EH-TW9000 for 14.000. Kjenner jeg er litt mer skeptisk til det, men det er kanskje dumt av meg?

Uansett blir det kanskje over-kill når jeg uansett må ha nedtrekkslerret? Noen anbefalinger på ca 100"?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw20 er vel omtrent som hw30 uten 3d, med litt lavere kontrast og samme maksimale lysstyrke, men jeg startet omtrent bare i denne hobbyen rett etter den ble erstattet av hw30.

Etter spec sheets og regne så er vel tw9000 den med mest lysstyrke, mens sony projektorene er vel og mest retta mot dedikerte kino rom.
    Benq w5000 er vel nesten som en ringrev og regne, og kjent som meget god, jeg vurderte en brukt sånn selv, men har ikke kaste lengden den vil trenge og den har vel heller ikke så alt for mye lys til og kunne fungere optimalt i et flerbruks rom, om det kun er strø lys og ikke noen andre lyskilder i rommet så kan vel disse fungere helt greit.
    Jeg har sånn sett litt lyst til og anbefale en w1070, så kan du bruke denne udiskriminert en par år, verste tilfelle brukes nesten ikke rommet og et feilkjøp til 7000 er mindre sårt enn ett til 16000, jeg kjøpte selv en billig projektor sånn for og teste og det ga i alle fall meg mersmak.

Angående lerret byttet jeg nylig fra et 900 kroners nedtrekks lerret fra komplett til et 92" grått tab tension fra dreamscreen og så langt beste oppgraderinga jeg har gjort både estetiskt og funksjonelt, jeg kunne kanskje foretrukket et ramme lerret men dette blir vel så greit man kan få det uten og sprenge lommeboka.

Om du har plass kunne du kanskje testa dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...18498;c:100556 ?

Gorm vil sikkert kunne gi mer konkret info rundt hw20 vs tw9000 og de andre projektorene, samt anbefalning av lerrets størrelse kontra lysstyrke etc.
    Sist endret av TorTorden; 10-23-2013 kl 15:11

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller ny w1070 til 7.000 enn brukt w5000 til 6.000? Nå tenker jeg utelukkende kvalitet, prisforskjellen er for liten til at den er relevant. [Edit: Ser forresten nå at w5000 uansett ikke flyr da den har for liten zoom. Har en kasteavstand på ca 3,20m og tenker lerret på knappe 100".]

Selges også en Panasonic PT-AE3000 på finn til 10.000, men da kommer vi tilbake til aldersmomentet igjen. Virker som om det er skjedd en del de siste årene.

Lerretet så for såvidt ut som en god deal, men har en høydebegrensing på 13,5 cm mellom en dør og et tak slik at jeg nok må gå for en umotorisert variant.
    Sist endret av calla1983; 10-23-2013 kl 16:17

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kan få plage miljøet med et lite spørsmål til:

Nå ser det ut som om det blir Hw20 på meg, har i alle fall lagt inn et bud som vil bli akseptert med mindre en annen budgiver skulle gi enda mer. På grunn av litt begrenset plass og litt begrenset zoom på hw20 må jeg kjøre den på tilnærmet maks zoom. Avstand fra linse til lerret vil være ca 3 meter og jeg vil da ha et bilde på drøyt 90". Rommet prosjektoren står i er et rom med mørkt gulv, men med lyse vegger. Ingen vinduer eller annet lys utenfra.

På grunn av en utslående dør har jeg dessverre ikke takhøyde til et tab-tension lerret, men har sett meg ut manuelt DreamScreen V2 lerret fra avshop. Så er spørsmålet, skal jeg gå for "Dynagrey White" eller "Dynagrey Black"? Som nevnt tidligere vil bruksområdet være både spill, sport og film, trolig med hovedvekt på de to første.

Jeg er veldig takknemlig for hjelpen jeg har fått fra dere.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge er vel grå duk, hvit eller sort går da ut fra fargen på selve boksen, så et rent kosmetiskt spørsmål.

For alt det andre og forsåvidt dette, hvordan er rommet generelt sett Lengde,bredde,høyde?
    Kom gjerne med skisser og tegninger, sikkert mange fler som vil svare bare de får litt bilder, ekspertene på dette forumet er meget glad i illustrasjoner

Jeg bare nevner det for sikkerhets skuld, kaste avstanden måles fra selve linsen, om disse 3.2m er fra vegg til vegg må du nesten trekke fra omtrent en halv meter (sony projektorene er ganske store)
    Denne døra, hvilken vei går den og er dette eneste vei inn i rommet ?

Om i det hele tatt mulig, sørg for at døra svinger ut av rommet og ikke inn, om den svinger inn så kan du banne på at noen åpner døra og smeller den rett i lerretet under bruk.
    Ser man en fotball kamp med kompiser f.eks og man tar seg noen halvlitere og noen må ut på lense så kommer man ofte fort tilbake igjen og bang...
    Det går ikke ann og snu bruken av rommet ?

Angående størrelse så har jeg selv et 90" lerret som jeg sitter ca 3m fra, det er absolutt ikke for lite, det er ikke for stort heller

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det var fargen på kassen hadde selvsagt gått meg hus forbi. Jeg har uansett tolket andre poster på forumet slik at det er grått jeg bør gå for.

Vegg til vegg er ca 3,40m, så jeg har tatt høyde for at projektoren bygger drøyt 40 cm. Det som er litt merkelig er at Sony har oppgitt en annen maks zoom enn det som projectorcentral har (PC=1,51 mens sony.no har 1,60). Det skal holde med 1,51 også, men hadde vært greit å vite.

Har på oppfordring tatt inn et bilde under av kjellerstuen. Dørene er inn til bod og et vaskerom, så jeg slipper heldigvis problematikken du skisserer selv om boddøren slår inn i lerretet dersom den åpnes mens lerretet er nede. Det er svært lavt under taket (bjelkene ligger på ca 195).

Som dere sikkert skjønner så har jeg tenkt til å ha lerretet på nordveggen og projektor og sofa på sørveggen.

Hvis noen nå ser at jeg gjør en kardinalfeil ved å ha Sony HW20 og 92" lerret så hadde det vært supert å få beskjed slik at jeg kan dra i nødbremsen!

-kjellerstue-jpg

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kardinal feilen etter min magre erfaring er vel at man med lyst flerbruks rom og går for et massivt stort lerret med grå duk altså 120"++ (fikk selv 92" grå duk inn for ei måned siden og det ble mye mye bedre hos meg).

Om jeg skulle tippe så tror jeg dette skal gå ganske så greit hw20 var jo absolutt ikke noen dårlig projektor og det var vel hovedsaklig med tanke mot 3d at man kjørte opp lysstyrken mellom hw30 og hw50.

Om du virkelig ønsker ekspert hjelp så kan du skyte Gorm en PM her på forumet, dette er samme personen som avshop hyrer til og ta kalibreringen av projektorene de selger og hva han ikke veit projektorer og lerret er vel nesten ikke verdt og vite, nesten rart han ikke har verdt innom her allerede

Ser vel egentlig ut som om du har litt av de samme dimensjonene på rommet som jeg har på mitt, ca 2.7 bredde og skulle kanskje helst hatt 84" lerret, men 92" går det
    92" lerret er vel også sett på som ganske lite tipper jeg hehe.

Skyt Gorm en pm, om han ikke svarer så vil du i verste fall kunne selge projektoren videre igjen til samme prisen.

Lyse vegger er kanskje ikke optimalt, men det aller mest kritiske er lyslekkasjer som du jo har god kontroll på, selv har jeg et full størrelses vindu jeg har sorte gardiner foran og henger fortsatt et sort teppe foran disse igjen når jeg skal se på film.

Om du så senere vil eksperiementere med maskering av rommet så kan jeg nevne at jeg er også i prossesen med stifte sort bommulls stoff (tror det var snakk om 36kr metern) rundt på veggene.
    Mye lettere enn og male og veldig kjapt og fjerne igjen, scene molton hadde nok sett penere ut, men de koster vel også 200kr metern omtrent.
    Sort maskering dog vil jo også kunne gjøre rommet mindre flerbruks vennlig, det er ikke fullt så hyggelig og et helmaskert rom har egentlig i min mening kun noe for seg om man kun bruker rommet til og film, og dette kan jo igjen føre til at man bruker rommet mindre til og med.
    Vil og si at 'optimalt' er et individuelt spørsmål, når du kan sette seg ned med katta\bikkja i fanget med hjemmelaget pizza og se film på storskjerm så bryr man seg ikke så veldig mye så glemmer man fort den slags flise spikking.

Anyhoo, skyt Gorm en PM.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har liksom litt terskel for å "plage" Gorm. Han har sikkert mer enn nok annet å drive med enn å svare på hundretusen spørsmål fra sånne som meg. Føler vel uansett at jeg har fått god hjelp, særlig fra deg Tor, og at jeg nå har relativt god kontroll. I verste fall så vil jeg nok uansett kunne snu meg rundt å selge projektoren igjen dersom det er noe jeg ikke har tenkt på.

Etter å ha laget plantegningen ser jeg også at det kan være et alternativ å gå for lerret på vestveggen, da kan jeg kanskje også få plass til et tab-tension lerret. Ganske stor forskjell på det og manuelt nedtrekkbart er det ikke?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen på vanlig ned-trekk og tab-tension, er at tab-tension ikke krøller/bølger seg på kantene.
    Skal du kjøpe tab-tension, kan jeg varmt anbefale v3 fra Dreamscreen. Denne har tilnærmet D65 fargetemp, og gain i området rundt 0,8. Men her må du nødvendigvis enten opp til 106 tommer, eller ned til 92? Tror ikke det er noen tab-tension (i moderat prisklasse) som leveres i 100 tommer ?
    Personlig ville jeg vegret meg for større enn 100" grå duk i kombinasjon med HW20. Ville heller gått litt ned i lerrets-størrelse, for å oppretthold litt "trøkk" i bildet. Blir litt kjedelig når alle dagslysscener ser ut som om de er spilt inn på "kveldstid"

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Gorm. Er vel 92" jeg nå ser for meg og det ser jeg selges på avshop. De har også en demo liggende ute som heter "DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey Black 16:9 200cm / 92" -DEMO!-" og som er betydelig billigere enn "DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 200cm/92". Vet du om det er stor forskjell på disse?

Bør jeg enda lenger ned enn 92" også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling. Men ut i fra beskrivelsene høres det da ut som samme lerret, der det ene er demo-vare? Dette må du nesten sjekke direkte med forhandleren
    Ville ikke gått for noe mindre enn 92 tommer nei. Da er du jo snart nede i "stor TV format" ;-)

Lignende tråder

1. DLP og regnbueeffekten - har det blitt bedre de siste årene?
    By tols1 in forum Digitale projektorer
    Svar: 17
    Siste melding: 12-02-2012, 19:39
  2. Hansy`s stuestereo gjennom de siste 5 årene
    By Hansy in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 4
    Siste melding: 05-10-2011, 11:19
  3. Har Yamahas YPAO blitt bedre de siste 4-5 årene?
    By tor rasmussen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 03-14-2009, 20:25
  4. Svar: 42
    Siste melding: 09-14-2007, 20:33
  5. Oppgradering; Det har vel skjedd noe de siste 10 årene...
    By Antares in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 04-04-2007, 20:49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •